Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Supplementen: Wat, hoe en waarom?

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Leuk en leerzaam leesvoer LR2.
    Ik heb al door dat jij heel gevorderd op de materie kijkt en daar wel bruggen mee weet te verbinden.
    Enzymen van Hesi zijn samengesteld met ijzer dat je daar vernoemd. Hun bloeivoeding heeft ook een auto pH corrector die leidingwater corrigeert.
    Daarom dat ik dus hun lijn verkies, die is voor een hele cyclus samengesteld voor een prikje en ontbreekt niets van uw vernoemde supplementen.

    Vraagje over enzymen:
    Werken enzymen in het substraat als bij mensen? Keren zij altijd terug naar hun originele vorm om dezelfde cyclus constant te herhalen?
    Is het daarom dat je pure enzymen alleen in de eerste weken moet toevoegen en PowerZyme de hele cyclus? Maar als enzymen eindeloos die functie kunnen herhalen, waarom zou ik het dan van Hesi de hele cyclus moeten toedienen?

    Een vraag over die toegevoegde suikers;
    Waarom zouden zij geen meerwaarde kunnen betekenen? In de meeste boosters is toch suiker aan te treffen en deze geven toch resultaat?

    Comment


    • Organisch
      Organisch commented
      Editing a comment
      Ja, maar dat is hoe enzymen werken bij ons in de spijsvertering enzo. Ik ben ook niet benieuwd hoe de enzymen in de plant werken. Ik ben benieuwd hoe ze in het substraat werken van planten.

    • LR2
      LR2 commented
      Editing a comment
      Goede vraag!
      Enzymen in het substraat werken net als bij mensen. Ze veranderen als het goed is niet van vorm, waardoor ze hun cyclus kunnen herhalen tot ze van mechanische moeheid (ook dat treedt op in moleculen) uit elkaar vallen. Of door andere invloeden. Droogte, pH verandering, temperatuur en zoutconcentratie hebben een gigantisch vernietigende invloed. Daarnaast hebben enzymen een optimale temperatuur (herhaling) waarop ze werken. Een graad of 2 lager of hoger, en ze gaan kapot of ze werken niet omdat er niet voldoende beweging is; hitte zorgt voor reactieversnelling omdat moleculen meer op elkaar botsen, bij lage temperaturen is er weinig botsing en dus weinig 'toevallig' contact.

      Toevoegen van suikers leidt tot een afname van chlorofyl en daarmee een 'achterstand' van de plant. Ze groeien er even heviger door, maar zodra de suikers op zijn, lopen ze tegen een 'energietekort' aan. Daarnaast zijn gisten en schimmels de eersten die zich tegoed doen aan de suikers, en daardoor hun symbiotische relatie met de plant kunnen verbreken. De plant levert hen normaal suikers in ruil voor voedingsstoffen. Zodra de schimmels en bacterien zelf aan hun suikers kunnen komen, gaan ze niet op die logge planten zitten wachten om slechts een klein stukje van de taart te mogen snoepen.

    • Organisch
      Organisch commented
      Editing a comment
      Klaar en duidelijk, thanks. Daarom waarschijnlijk dat je die van Hesi op regelmatige basis moet geven. Maar na heel deze discussie ga ik daar toch beperkter mee omgaan. Ik kan mijn 3e ronde stekken plaatsen en het eens achterwege houden bij ene om te zien of er vergeling zou optreden.

    #17

    Comment


    • Organisch
      Organisch commented
      Editing a comment

    • beowulf
      beowulf commented
      Editing a comment
      Enzymen lossen cellulose op. Dat hoeven geen pure enzymen te zijn. Iets als pure enzymen bestaat ook niet. Wat denk je? Dat ze het van nen berg enzymen in een fleske kappen?
      Het is een bodemverbeteraar die werkt. Mss wel ja, danzij de sporenelementen. Kan je evengoed micromix kopen. Of mychorrhiza.

    • Organisch
      Organisch commented
      Editing a comment

    #18
    Overigens van de site van plagron:
    Voor gebruik goed schudden. 1 ml Pure Zym toevoegen per 1 liter water (1:1000). Gebruik deze voedingsoplossing gedurende de gehele kweek bij elke watergeefbeurt

    Comment


    • beowulf
      beowulf commented
      Editing a comment

    • Organisch
      Organisch commented
      Editing a comment
      Last edited by Organisch; 4 October 2017, 18:44.

    #19

    Comment


      #20
      Die sporen van Trichoderma gaan zich meteen omzetten naar schimmels die wortelresten omzetten naar suikers. Toch wel!
      Ik zal eens letterlijk citeren wat er op mijn flesje staat:

      "Houdt het plantensubstraat schoon door dat plantenresten worden omgezet naar suikers. De suiker dient als voeding voor de wortels en de bodemflora. Zorgt voor een zuurstofrijk plantmedium door de verhindering van rot en verbetert hierdoor het biologisch evenwicht."
      Ik trek geen verkeerde conclusies, dat doe jij. Ik heb KleineDarvey gewoon een bodemverbeteraar aangeraden en jullie zeiden dat ik daarmee zijn plant zou verneuken. Dat alleen enzymen het substraat zouden verbeteren was verkeerd gedacht van mij. Ik geef dat toe. PowerZyme werkt anders dan louter alleen enzymen in het substraat toevoegen. Dat product is een samenstelling van verschillende elementen om een reactie op gang te brengen die als katalysator op het substraat zal werken.
      Daar zit logica en wetenschap in Voor een optimale werking zijn er ook vitaminen nodig en daarom beveel ik Supervit aan. 1 druppel op 5L is voldoende.

      Hoe dan ook, ik heb nooit last gehad van vergeelde planten door de Hesi voedingslijn te volgen.
      Ik heb wel eens last gehad van een vergeelde plant met Hesi, maar dat was omdat ik die in volle grond had gezet in een leemachtige structuur (houdt niets vast en is een arm substraat).
      Dus als we opmerken dat planten helemaal vergelen, is het teken dat het medium op is en de wortels geen stimulans meer kennen. Een substraat MOET onderhouden worden als je niet overpot. Ik heb goede ervaringen met PowerZyme als bodemverbeteraar. Ik blijf erbij, Als Darvey een bodemverbeteraar had toegepast was hij beter geholpen. Het zal er niet beter op geworden zijn, maar zijn bloeivoeding zou optimaal werken wat hij meteen gemerkt zou hebben.
      Ik kan niet spreken voor de bodemverbeteraars van Plagron, andere telers misschien wel?
      Last edited by Organisch; 5 October 2017, 05:07.

      Comment


        #21

        Comment


          #22
          Supervit kost bij god 7 euro en daar doe jij 20tal teelten mee.
          Ik ben een gierigaard op groeivoeding. En toch trekken ze niet geel. Ik vind de kabel van mijn fototoestel niet, maar als ik een foto zou plaatsen zou je zien hoe gezond ze er bij staan.

          Gij hebt uw stekjes misschien direct in bloei gezet in die 6,5L eh. Gij hebt geen plantje maanden voorgegroeid en in hetzelfde medium uitgebloeid he. Wat het geval bij KleineDarvey was.
          Beste is dan een bodemverbeteraar toe te passen.


          Ik heb ook al goede resultaten behaald zonder Hesi hoor, maar dan stonden ze er niet zo gezond bij als nu. Ik ga weldra die gratis voeding van Plagron laten komen en dan kan ik eens vergelijken.

          Comment


            #23
            4 liter, 4 weken voorgroei, 11-12 weken 12/12, niet overgepot. Dat zijn bijna 4 maand in dezelfde pot van 4 liter. Op growmix van plagron. Alles zit in de grond wat er moet in zitten en met minerale voeding kan je ze op die manier groen houden tot het einde, moest je hoestwiet willen kweken. Zonder enzymen etc. Bodemverbeteraar ligt buiten in den hof onder de vorm van compost, die in universele tuinaarde ook zit.

            Comment


            • Organisch
              Organisch commented
              Editing a comment
              Last edited by Organisch; 5 October 2017, 17:51.

            • beowulf
              beowulf commented
              Editing a comment
              En nu zijn we er. Elke universele tuinaarde bevat compost. Ergo, die powerzyme is overbodig, dat proces stopt niet. Integendeel.

            • Organisch
              Organisch commented
              Editing a comment
              Ja nu zijn we er!!! Gij kweekt dus ook met enzymen, amen en uit! Zie post 16.3 om te zien waarom ze dus wel op regelmatige PowerZyme moeten krijgen. En ik zeg het maar al, neen niet alleen voor de enzymen :p
              Last edited by Organisch; 6 October 2017, 16:49.

            #24
            Laten we wel wezen, voor eens en voor altijd:
            Het gaat hier om cellulase 'onozuka R-10' een variant die makkelijk, en goedkoop verkrijgbaar is. De optimale temperatuur voor dit enzym is 30 graden celcius. De werkzame pH voor dit specifieke enzym is 5.0.
            Kortom: in je bodem zal het geen flikker uitmaken. Die wordt geen 30 graden, en die heeft geen pH van 5. Maar eerder richting de 6, dat betekent dat de OH- moleculen een H+ van het enzym af snoepen, water vormen (H2O) en het enzym onwerkzaam achter laten.

            Dan nog; waar groeit een plant? Maar dan, letterlijk, op celniveau. Dat is enkel aan de buitenste laag. Die laag wil je afbreken? Meh, lijkt me een slecht idee.

            Dan nog: trichoderma viride komt van nature voor in de bodem, in vrijwel elke bodem. Meer dan eenmalig hoef je schimmels niet uit te zetten overigens. Bij elke waterbeurt leven ze op, doen hun ding, en vervolgens gaan ze weer in slaap tot de condities goed genoeg zijn. De condities voor schimmels zijn niet ideaal voor plantenwortels. En meer afbraak van organisch materiaal, zorgt juist voor gebrek aan zuurstof in de bodem, in plaats van meer zuurstof. Dat is vrij simpel na te doen thuis: neem een bak piepschuim (organisch materiaal), giet er potgrond overheen (bodem), en vervolgens giet je er een liter aceton of nagellakremover bij. Je zult zien dat de boel inzakt. Dat is zwaartekracht. Geef je dan een keer water, dan zakt de boel nog verder in.

            Effectiever is nog altijd, om via een schotel water te geven, onderlangs. Dat zorgt voor minder inzakken, en voor meer lucht in de bodem dan andere watermethoden.

            Bodemverbeteraar werkt enkel op steriele bodems. De rest kan zichzelf redden. En als je dan toch wilt verbeteren, dan is een scala aan schimmels beter dan een enkele variant. Je wilt een community hebben, en geen monocultuur. Daar heeft Paul Stamets (heer en meester op gebied van schimmels) iets op gevonden, en dat verkoopt hij voor een prikkie; fungi.com

            Alle aftreksels daarvan, van o.a. Sannie, RQS en Plagron, maar ook Hesi, komen daar uit voort.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


              #25
              Ik heb dat nergens teruggevonden dat enzymen enkel op die temperatuur werken.
              Aarde moet niet steriel zijn voor een bodemverbeteraar Met die van PowerZyme krijgt het goede bodemleven weer de overhand. Door die schimmels in PowerZyme gaat ge snel resultaat zien.
              PowerZyme is om je substraat te spoelen, dat geef je dus langs boven.

              Eigenlijk moet je naar de 2de fase van de bloei een EC monster van de grond nemen en daarop alles aanpassen mineraal.
              Last edited by Organisch; 6 October 2017, 16:50.

              Comment


              • LR2
                LR2 commented
                Editing a comment
                Dus, als je het niet kunt vinden, dan is het maar 'niet waar'? De vakliteratuur is er vrij specifiek over namelijk.
                Soit, ik heb beloofd niet meer op je in te gaan. Dus bij deze; het ga je goed!

              • Organisch
                Organisch commented
                Editing a comment
                Last edited by Organisch; 7 October 2017, 07:05.

              #26
              Volgens mij vindt je PowerZyme goed of niet, tsjonge jonge nu weten het wel meer dan 75% gaat het bij jouw erover.

              Comment


              #27
              Zeer interessant!
              Ganja always does the trick.

              Comment


                #28
                Echt een topnbericht !

                Comment

                Bezig...
                X