Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Alle beginnersvragen op een rij

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Alle beginnersvragen op een rij

    Korting op 420shop
    Aangezien er veel vragen terug komen heb ik besloten een topic te maken met alle vragen met antwoord en link naar een pagina waar alle informatie te vinden is.


    Wanneer beginnen?

    Je planten kunnen buiten vanaf 15 Mei. Dan is er bijna geen kans meer op nachtvorst. Je kan ze al vroeger buitenzetten en het weer in het oog houden maar hou het voor jezelf eenvoudig voor een eerste keer. Je plant zal niet vroeger klaar zijn om te oogsten maar kan enkel meer oogst opbrengen per plant als je vroeger begint. Binnen voorgroeien of in een serre/kas die eventueel verwarmd is, Behoord ook tot de opties.


    Hoe beginnen? Ontkiemen en zaaien?
    1. Je koopt zaai en stekgrond in een gewoon tuincentrum.(Heel belangrijk !!!! zaai niet in gewone potgrond dit is een veelgemaakte fout! De kiempjes kunnen verbranden door het teveel aan voeding)!
    2. Je vult de potjes tot bovenaan en stop het zaadje 1 cm diep.
    3. Je drukt de grond zachtjes aan.
    4. Maak de grond voldoende vochtig maar ook niet zeiknat. Als het water er onderaan uitloopt na, tijdens het water geven staat het mogelijk te nat. Om het vochtig te houden kan je ze in een bakje zetten en vershoud folie erover spannen.
    5. Je plaatst ze op een plaats waar het lekker warm is. Zonlicht is nog niet noodzakelijk aangezien ze toch onder de grond zitten.
    6. Hou de grond voldoende vochtig.
    7. Vanaf dan kan het tot 7 dagen duren alvorens ze boven de grond komen.

    Dit is de eenvoudigste methode voor beginners, ga niet gaan voorkiemen in watten of keukenrol. Dit heeft enkel als voordeel indien je slecht zaad hebt en zeker wil zijn dat er leven zit in de zaden die je in een potje stopt.
    Een zeer interessant topic over ontkiemen geschreven door monty:
    Ontkiemen door monty
    Zaden ontkiemen door jointjedraaien




    Welke meststoffen heb ik nodig?
    Je kan in de growshop een zak kant en klare grond kopen van merken zoals plagron batmix growmix enzovoort. Daarin zitten alle voedingstoffen die een plant nodig heeft en is dus ideaal voor een beginner.
    Gewone potgrond lukt ook en eventueel aanvullen met vloeibare voeding.
    Of je kan zelf je grond samenstellen. Dit is ook aan te raden maar het vergt wel veel tijd om alle grondstoffen bij elkaar te krijgen. Ook kan je zomaar niet willekeurig grondstoffen gaan mengen, alles moet in juiste hoeveelheid goed gemengd worden.
    Hier een link hoe je eraan begint:

    Grond samenstellen door bobo


    Hoeveel water moet ik geven?

    Valt moeilijk te zeggen, je moet het een beetje aanvoelen. Als ze wat groter zijn kan het geen kwaad dat ze eens slap hangen door te weinig water. Hou het wel goed in de de gaten, als het warm weer is in een serre kan het fataal zijn als ze slap hangen en je ze niet direct water geeft.
    Zorg dat er gaten in je pot zijn onderaan zodat het teveel aan water weg kan en je plant niet met zijn wortels in het water staat.

    Link:
    Water geven door misty
    link: Overwatering en onderwatering door haze'o'lator

    link: Watervoorziening op je guerilla spot door janleuri



    Welke soort kan ik het beste kiezen voor buitenkweek?
    Vooral de deense soorten zijn goed om buiten te kweken aangezien deze vroeg klaar zijn om te oogsten. Ook de autoflowers zijn goed om buiten te kweken omdat deze klein blijven, minder opvallen en vanaf het kiemen na 8 a 10 weken kunnen geoogst worden.
    Linken:
    Welke outdoor plant mee te beginnen? door jappie
    Hamvraag: welke soort moet ik nemen door jona

    cannabis-soortjes door haze'o'lator


    Help mijn plant word te groot!
    Dit kan je verhelpen door zoveel mogelijk te toppen. Toppen fimmen en dieven door haze'o'lator

    Of takken te knakken (supercroppen). knakken van buitenwiet door Extreme

    Toppen, dieven, knakken en fimmen zorgt ook voor een betere opbrengst.



    Mannetje of vrouwtje?
    Zoals we weten kan er enkel cannabis geoogst worden van een vrouwelijke plant. De mannelijke planten maken enkel stuifmeel aan die er voor zorgen dat de vrouwelijke plant dit stuifmeel opvangt via de stampers (witte haartjes) en zo zaden zal gaan aanmaken in de toppen. Als we wiet willen oogsten om op te roken moeten we de mannelijke planten op tijd verwijderen/doden om bevruchting van de vrouwtjes te voorkomen.
    Zo bekomen we zaadloze marijuana (senismilla). Opgelet! Het is ook mogelijk dat een plant tweeslachtig is en zo zichzelf gaan bevruchten waardoor er zich zaden gaan vormen in de toppen. Indien je hiermee te maken hebt kan je er hier meer over lezen:
    Het grote hermafrodieten topic door Westport



    Hoe kan ik het verschil zien tussen een mannetje en een vrouwtje?
    Daar is al veel over geschreven en kan je hierzo verder lezen:
    mannetje / vrouwtje door skunkmaster



    Wanneer oogsten?
    Dit kan je doen als 80% van de haartjes bruin worden. Maar om veel betere kwaliteit te verkrijgen kan je het beste kijken naar de trichomes of de kristallen op de plant.
    Voor meer info daarover kan je lezen in dit topic:
    Wanneer oogsten volgens trichomes door smokey



    Hoeveel cannabis brengt een plant op?
    Dit hangt van zeer veel factoren af om daarop een cijfer te plakken.
    Buitenplant van 0 tot 800 gram maar het gemiddelde ligt echt ver onder de 400 gram.
    Autoflower van 0 tot 100 gram volgens sommige zaadbanken maar 50 gram is echt wel een top opbrengst voor een autoflower.
    Dit hangt van de volgende factoren af:
    Aantal uren zonlicht per dag.
    Voeding. De juiste npk waarden van je grond en/of voeding.
    Ec waarde
    Ph waarde (zuurtegraad) van het grondwater en het water dat je geeft. Normaal moet dit tussen de 5 en de 6.5 zitten. Bij die waardes kan de plant optimaal voeding opnemen.
    Als je geen rekening houd met ec of ph kan je los daarvan toch een mooie plant kw
    eken. Npk waarden staan meestal vermeld op elke zak potgrond.

    Zie ook: buitenwiet kweken vraag en antwoord door bobo
    Misty's ABC door misty



    Besluit:
    Luister naar je planten, als ze niks vragen moet je ze niks geven. Als je hiervan uit gaat heb je meer kans op slagen dan wanneer je er te veel zorg voor draagt en de planten te veel water geeft en te veel voeding.
    Last edited by janleuri; 16 March 2012, 08:43.

    #2
    Re: Alle beginnersvragen op een rij

    Welke soortjes kan ik best zetten?

    Kies maar uit (!!!) : http://www.jointjedraaien.nl/wietforum/threads/2711-cannabis-soortjes
    Last edited by Silve R; 20 April 2011, 12:08. Reden: verkeerde - verkeerde link :p

    Comment


      #3
      Re: Alle beginnersvragen op een rij

      bedankt silve r, vind je het goed als ik het in het begin topic zet, dan word alles overzichtelijker..

      De link werkt
      Last edited by janleuri; 20 April 2011, 00:22.

      Comment


        #4
        Re: Alle beginnersvragen op een rij

        geen probleem, daar dient je topic voor
        De link werkt in mn bericht niet door /threads/.. maargoed hij werkt bij jou dus goed!
        Ctrl+C / Ctrl V Doet ie het, dus ligt niet aan de database denk ik..

        Gr
        Last edited by Silve R; 20 April 2011, 15:07.

        Comment


          #5
          Re: Alle beginnersvragen op een rij

          Link doet het niet, je geeft een link door die niet in de database zit.

          @ Jan Prima topic. Dat mag wel beloond worden met een sticky!??
          Veel gestelde vragen over het forum
          JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
          420Shop.NL
          "Wat je kunt maken, kun je ook kraken."

          Comment


            #6
            Re: Alle beginnersvragen op een rij

            thx silas

            Misschien indien het uitgroeit tot een succesvol compleet topic.
            Werkt de link nu al? Bij mij werkt die van cannabis soorten wel.


            Gtz jan
            Last edited by janleuri; 21 April 2011, 02:16.

            Comment


              #7
              Re: Alle beginnersvragen op een rij

              Het gaat om de link van Silve, die werkt niet.

              Jouw topic is prima.
              Veel gestelde vragen over het forum
              JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
              420Shop.NL
              "Wat je kunt maken, kun je ook kraken."

              Comment


                #8
                Re: Alle beginnersvragen op een rij

                Super postje jan
                God was never on your side..

                Comment


                  #9
                  Re: Alle beginnersvragen op een rij

                  Altijd handig zo een overzichten !
                  zullen veel wat aan hebben !

                  chrs
                  --------------------------------------------
                  Bosjesplant 2012 Bosjesplant 2011
                  ik voel me een geurillaboer

                  Comment


                    #10
                    Re: Alle beginnersvragen op een rij

                    thnx (y)

                    Comment


                      #11
                      Re: Alle beginnersvragen op een rij

                      Super Janleuri!

                      Alleen moet de grond voordat de zaadjes er in gezet worden, niet EERST vochtig gemaakt worden ipv daarna? Als dit daarna gebeurt zakken de zaadjes toch veel verder als die 1 cm naar onder?

                      joel26

                      Comment


                        #12
                        Re: Alle beginnersvragen op een rij

                        Oorspronkelijk geplaatst door joel26 View Post
                        Alleen moet de grond voordat de zaadjes er in gezet worden, niet EERST vochtig gemaakt worden ipv daarna? Als dit daarna gebeurt zakken de zaadjes toch veel verder als die 1 cm naar onder?
                        Je hoeft er niet vanuit te gaan dat zaden aan een wetgeving moeten voldoen om op een bepaalde diepte pas te kunnen ontkiemen zie die 1 cm als een richtlijn
                        Die komen er wel door hoor
                        En wat dat vocht betreft, het water zakt naar beneden, de zaadjes vinden het wel terug...
                        Je mag helemaal zelf kiezen hoe je dit doet
                        Gr
                        Last edited by Silve R; 22 April 2011, 11:12.

                        Comment


                          #13
                          Re: Alle beginnersvragen op een rij

                          hoi .
                          ik ben van belgie en ben even naar de buren geweest voor zaadjes .
                          ik heb zaadjes gekocht van het merk, Royal Queen Seeds en de soort is outdoor mix.
                          ik ga dit voor de eerste keer proberen .
                          ik ga de raad opvolgen van "janleuri"en hopen dat het lukt . en alvast bedankt voor de info.
                          zou het kwaad kunnen dat ik ze mss in volle grond plant ?
                          groeten en alvast bedankt .

                          Flatus.

                          Comment


                            #14
                            Re: Alle beginnersvragen op een rij

                            volle grond is perfect maar meng er wel wat compost door, potgrond ofzo, beendermeel..... lees bobo goede grond samenstelling eens. in volle grond kunnen het echte bomen worden. gtz jan

                            Comment


                              #15
                              Re: Alle beginnersvragen op een rij

                              Je moet een reputatie toekennen aan andere gebruikers voordat je dat opnieuw kunt doen aan janleuri.

                              anders had je er een positieve rep erbij, zal eens wat uitdelen aan anderen, tre bon jan

                              Comment

                              Bezig...
                              X