Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Blow gedoogebeleid up?

Collapse
X
Collapse
  •  

  • Korting op 420shop

    Blow gedoogebeleid up?

    blowverbod.jpgBlow gedoogebeleid up?
    Een derde episode in de oorlog tegen drugs in Nederland. Na de verspreiding van een hennepgeurkaart in Rotterdam en Den Haag en de in-de-wind-geslagen adviezen van de commissie van Kofi Annan, geeft de Raad van State, Nederlands hoogste rechter als het gaat om bestuursrechtelijke zaken, gemeenten een hint om een gemeentelijk blowverbod toe te kunnen passen. Het door de gemeente Amsterdam ingestelde blowverbod werd onwettig verklaard en dus leek het in de media alsof blowers de strijd tegen het blowverbod hadden gewonnen, maar niets is minder waar. De rechter voert de druk op het gedoogbeleid verder op. Hoe zit dat dan in elkaar?


    Dit artikel is in samenwerking met multimediamobsters.nl




    Onlangs voerden een aantal bewoners uit de Amsterdamse Pijp een proces tegen de gemeente Amsterdam. Zij eisten dat de burgemeester een blowverbod zou instellen op een pleintje op basis van een gemeentelijke regel (artikel 2.17) die in 2005 na volgens de gemeente Amsterdam met succes verlopen experimenten werd opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Bij een nieuw verbod, hoorde een nieuw verbodsbord. Daarom introduceerde de gemeente Amsterdam een immens populair bord dat binnen de kortste keren gejat werd.
    Terug naar het pleintje: Op het pleintje hadden de omwonenden last van blowende overlastgevende jongeren. Volgens de buurtbewoners was het onveilig voor spelende kinderen en waren de blowende gastjes een slecht voorbeeld voor de kids. In principe een begrijpelijk probleem, maar voor de rechter geen aanleiding om een gemeentelijke regeling te gebruiken. De rechter stelde dat de Opiumwet al in een blowverbod voorziet (Artikel 11) en de gemeente dan niet in staat is een verbodsbepaling via een eigen regel op te leggen, als die van de nationale overheid voldoende zijn.
    Het blowverbod werd in 2001 geïntroduceerd door de gemeente Venlo en past goed in de hernieuwde belangstelling voor de aanpak van cannabisgebruikers (waarom hernieuwd? lees hieronder wat er tot de jaren ’70 gebeurde). De gemeente Venlo is één van de gemeenten in Nederland waar veel overlast is van drugstoerisme en een verbod werd als mooie aanvulling in hun drugsbeleid Hektor beschouwd. Gemeenten zijn wel vaker creatief met de regels, zo getuige ook de berichten uit 2009(1, 2) waarin melding werd gemaakt dat minstens 289 gemeenten (66% van de gemeenten in Nederland) in de APV een blowverbod heeft opgenomen. Onder hen waren de gemeente Bunschoten-Spakenburg en de gemeente Barneveld die een blowverbod instelde voor een niet bestaand probleem: er waren nog geen blowende jongeren op straat waar mensen last van hadden. Gewoon ‘handig’ voor in de gereedschapskist, mocht de politie het ooit nodig hebben.
    Tom Blom, professor aan de Universiteit van Amsterdam, schreef een boek over de geschiedenis van het Nederlandse drugsbeleid waarin hij ook stil staat bij het gedoogbeleid voor cannabis. Bij het maken van onze huidige basis van de Opiumwet rond 1976 werd geworsteld met de vraag of decriminalisering van drugsgebruik moest plaatsvinden. Men vond drugsgebruik meer iets dat thuishoorde in de gezondheidszorg dan in het strafrecht. Deze liberale en ook pragmatische redenering kwam voort uit een plots opkomend probleem met drugsgebruik in de hippiecultuur van de jaren ’60. Tot eind jaren ’60 werd in Nederland namelijk een volledig verbod gehandhaafd op het gebruik van alle drugs die op de lijst verboden middelen staan. Dit leidde er in de jaren ’60 toe dat hordes jonge (en vaak ook hoogopgeleide) cannabisgebruikers werden veroordeeld tot lange gevangenisstraffen. Dit strenge optreden zorgde ervoor dat het justitiële apparaat langzaam verstopt raakte met relatief schadeloze gedragingen en zo veranderde langzaam de opsporingsprioriteiten van de politie op dit vlak, werd steeds vaker een politiesepot aangeboden en ging de politiek op zoek naar alternatieven om het strafrecht en de internationale verplichtingen te omzeilen. In 1976 kwam de wetgever met een oplossing in de vorm van de Opiumwet 1976.

    jointje.jpg

    De Opiumwet 1976 verbiedt (Artikel 13) bezit van cannabis. Je mag dus geen cannabis op zak hebben, dit is een overtreding. De Minister (Artikel 11 lid 6) heeft de politie en het Openbaar Ministerie opgedragen het bezit van 5 gram hasj of wiet en een verkoopmaximum van eenzelfde hoeveelheid per klant toe te staan in de coffeeshop. Het bezit van een bepaalde hoeveelheid wordt dus gedoogd, maar is desalniettemin een criminele gedraging.

    Voor de Raad van State is dit in 2011 voldoende om het gemeentelijke blowverbod onwettig te verklaren: het gebruik van drugs in de openbare ruimte is automatisch verboden als het bezit verboden is, een gemeente kan geen dubbel verbod creëren als er al een nationale regeling is. In de toelichting op de Opiumwet wordt immers gezegd dat onder aanwenden zowel bezit als gebruik moet worden verstaan. 1 + 1 = 2, bezit strafbaar, gebruik strafbaar, gebruik in de openbare ruimte strafbaar, dus gemeentelijke regeling overbodig en dus onwettig. Wat gemeenten in de huidige situatie wel kunnen doen, is gebruikmaken van de bevoegdheden die zij in de Gemeentewet hebben gekregen. Volgens de Gemeentewet (Artikel 174a) kan de burgemeester namelijk besluiten om in het kader van de openbare orde, dus ook bij drugsoverlast, een openbare ruimte te sluiten. Eigenlijk kunnen gemeenten dus al van een algemene bevoegdheid gebruik maken, als er maar overlast is. Een specifiek blowverbod lijkt dan ook verder te gaan dan overlast tegengaan, zoals gemeenten beweren, het blowen op zich wordt hier eigenlijk al bestraft.
    De gemeente Heerlen kondigde aan haar blowverbod over de hele stad uit te vaardigen. Dat de uitspraak van de Raad van State niet verder voor interpretatie vatbaar is, daar heeft de burgemeester blijkbaar schijt aan.





    De politie in Heerlen, belast met de handhaving van de rechtsorde, liet daarop weten geen gehoor te geven aan het verbod en blowers niet op de bon te slingeren. Ze wachten liever op een verbod via de Opiumwet. De politie lijkt daar de publieke blowers voorlopig nog te vriend te houden. Ook het creatieve algemene blow- en alcoholverbod in het kader van de handhaving van de openbare orde dat de gemeenten Urk en Heerhugowaard in februari afkondigde, lijkt geen stand te houden. Ivo Opstelten gaf in maart al aan dat dit disproportioneel is, omdat niet in heel de gemeente een overlastprobleem bestaat. De Raad van State gooide daar haar uitspraak nog eens overheen. Voor de Gemeente Heerlen één rechter en één linker klap in het gezicht.
    Er zijn nu dus nog twee mogelijkheden voor de Nederlandse gemeenten om overlast van blowers tegen te gaan. De eerste bestaat al en is gebruik maken van de Gemeentewet en plaatsen waar overlast wordt veroorzaakt sluiten voor publiek. De tweede mogelijkheid zal minder goed uitpakken voor publieke blowers. Nu sommige gemeenten weigeren hun blowverbod in te trekken, blijkt dat er animo is voor een politieke lobby in Den Haag: aanpassing van de aanwijzing van de Minister en de gedoogde hoeveelheid van 5 gram cannabis verlagen naar 0. De publieke cannabisgebruiker lijkt een spannende tijd tegemoet te gaan…

    • Vlinder
      #6
      Vlinder commented
      Editing a comment
      waar gaan we heen met dit landblowen is gedoogd en als ze het verbieden gaan we gewoon door

    • moreweed
      #7
      moreweed commented
      Editing a comment
      Re: Article: Blow gedoogebeleid up?

      Nederland zal niet verplaatsen tot de politiek de "verplaatsingsverrekening" instelt, een particuliere belasting op eum ... verplaatsen. met als gevolg dat we straks allemaal als vastgelijmde vogeltjes blijven zitten waar we zitten...

      als voorbereiding voor de rellen van 2030 heb ik al wel alvast de hasjrookbom uitgevonden en getest (gevolg : halve flat stoned)

    • meijneke
      #8
      meijneke commented
      Editing a comment
      @ moreweed jij bent goed voorbereid tegen die tijd !on topic ik weet niet waar ze mee bezig zijn maar je kunt mensen niet altijd maar in een hoek blijfen drukken die komen een keer in opstand lijkt meik snap de uitspraak van de raad van staten ook niet we hebben toch een gedoog beleid (IS DIT EEN WET ?HET GEDOOG BELEID)of is dat iets wat politiek met politie onderling regelt
      Last edited by meijneke; 17th November 2011, 17:45.
    Posting comments is disabled.

Latest Articles

Collapse

  • Wie past voor de wietpas?
    door Jointjedraaien
    Dit artikel is in samenwerking met multimediamobsters.nl

    Ik kan mij nog herinneren hoe jonge ventjes van een jaar of 15 mij vroeger op de Binnenweg in Rotterdam aanspraken, terwijl ik in de buurt van een coffeeshop liep. Ze fluisterden op zachte toon tegen mij: “Ey, mattie… kan je een vijfje voor me halen in de shoppa?”. Ik denk met een lach terug aan die tijd, terwijl ik besef dat het goed mogelijk is dat Limburgse en Brabantse coffeeshopgangers sinds 1 mei te maken hebben met het Vlaamse equivalent van de straatschoffies op de straten van Roterdam-West: “Allé, Hollander! Kunt gij voor mij een bietje cannabis halen in de shop om ‘t hoekske?

    De invoering van de wietpas in Limburg, Brabant en Zeeland is de voorbode voor de landelijke uitsluiting van buitenlandse cannabisgebruikers van het aanbod van cannabis in coffeeshops. ‘Eigen gebruikers eerst’, is het motto waarmee overlast van softdrugstoerisme (zie PPT en PDF onderzoek van Rovers & FIjnaut) in de kiem moet worden gesmoord. Inwoners van een bepaalde gemeente kunnen zich laten registreren bij een coffeeshop in dezelfde gemeente. Mensen van buiten de gemeente kunnen dat niet. Niet alleen buitenlanders kunnen dus geen hasj meer halen in Maastricht, maar ook de Rotterdamse eendagstoerist kan in de pitoreske hoofdstad van Limburg geen cannabis meer halen. De Bob Dylan van de lage landen , Zanger Armand, doet het denken aan de gele Jodenster uit de Tweede Wereldoorlog, de Belgen nemen wraak met de bierpas voor Hollanders en VOC Nederland, de lobbygroep voor de legalisering van cannabis, schreeuwde na vijf dagen moord en brand. Inmiddels weet Peilingenmeester Maurice de Hond ook te melden dat 60% van zijn ondervraagde panelleden de wietpas geen goed idee vindt en eenzelfde percentage wil direct stoppen met de invoering van de pas. 80% van de ondervraagden denkt dat overlast en illegale handel zullen toenemen. Woede en verwarring, de wietpas is vragen om problemen: discriminatie van buitenlanders, weglopende klanten die zich niet willen registreren, opdoemen van illegale straathandel, privacyschedingen, ongelijke interpretatie van de nieuwe handhavingscriteria en verzet tegen de nieuwe regels wat tot waarschuwingen en sluiting van coffeeshops leidt. Vooral de straathandel is onderwerp van gesprek geweest de afgelopen dagen. Als je niet weet wat ik bedoel, dan biedt het relaas van deze Robin Hood misschien wat meer duidelijkheid; HIJ LAAT NIEMAND ZONDER WIET!
    ...
    25th May 2012, 14:22
  • Blow gedoogebeleid up?
    door Jointjedraaien
    Blow gedoogebeleid up?
    Een derde episode in de oorlog tegen drugs in Nederland. Na de verspreiding van een hennepgeurkaart in Rotterdam en Den Haag en de in-de-wind-geslagen adviezen van de commissie van Kofi Annan, geeft de Raad van State, Nederlands hoogste rechter als het gaat om bestuursrechtelijke zaken, gemeenten een hint om een gemeentelijk blowverbod toe te kunnen passen. Het door de gemeente Amsterdam ingestelde blowverbod werd onwettig verklaard en dus leek het in de media alsof blowers de strijd tegen het blowverbod hadden gewonnen, maar niets is minder waar. De rechter voert de druk op het gedoogbeleid verder op. Hoe zit dat dan in elkaar?


    Dit artikel is in samenwerking met multimediamobsters.nl

    ...
    22nd August 2011, 13:39
  • Legalize it! Don’t criminalize it?
    door Jointjedraaien
    Legalize it! Don’t criminalize it?
    Door Omri Op 16 - juni - 2011
    Dit artikel is in samenwerking met multimediamobsters.nl

    Legalize it! zong Kofi Annan, voormalig secretaris-generaal van de VN, in mijn droom op de beat van reggae legende Peter Tosh na de presentatie van het rapport ‘War On Drugs’ . Voor ik naar bed ging las ik dat hij samen met 18 andere politieke zwaargewichten onderzoek heeft gedaan naar menswaardige en effectieve manieren om de schade die drugs toebrengen aan mensen en samenlevingen terug te dringen. Conclusie van Professor Annan en zijn superheroes: Legaliseer en reguleer de consumptie van drugs, vooral de consumptie van cannabis, in plaats van gebruikers te criminaliseren en marginaliseren. Daarnaast moet vooral worden ingezet op de bestrijding van gezondheidsrisico’s, zoals HIV/AIDS, Hepatitis B en C en psychische aandoeningen, door in te zetten op volksgezondheid in plaats van politie en justitie. Volgens hen heeft de wereldwijde oorlog tegen drugs alleen gezorgd voor (georganiseerde) criminaliteit, geweld en andere sociale en gezondheidsproblemen en is het tijd een andere weg in te slaan. In de VS, het land waar President Ronald Reagan in de jaren ’80 de oorlog verklaarde aan drugs met zijn wereldwijde ‘War on Drugs’, kwam de regering-Obama op diezelfde dag nog met een reactie op het rapport. Geheel in Leefbaar Rotterdam-stijl werden de tips van de 19 hoge heren in de wind geslagen, sterker nog; de effectiviteit en potentie van de aanbevolen maatregelen werd stellig ontkend:


    ...
    17th June 2011, 13:02
  • Met je neus in de hennep!
    door Jointjedraaien
    Afgelopen jaar melde de gemeente Rotterdam, de gemeente Den Haag, de Taskforce Aanpak Georganiseerde Hennepteelt, netbeheerder Stedin en Meld Misdaad Anoniem er minimaal 30.000 speurhonden bij te krijgen in de strijd tegen illegale hennepplantages. Vol trots presenteerde zij het nieuwste instrument voor burgerparticipatie en opsporing van hennepkwekerijen: De Hennep’geur’kaart. RTV Rijnmond was bij de presentatie van de geurkaart bij de ontmanteling van een kwekerij in Rotterdam Zuid:






    Met behulp van hun neus en van deze magische en beperkt houdbare kraskaart zouden burgers in staat zijn om hennepplantages te lokaliseren en deze te melden aan de politie. 30.000 huishoudens in Den Haag en Rotterdam vonden daarom begin november een geurkaart met in hun brievenbus. Wietroker en cultfenomeen Haagse Sjonnie protesteerde nog wat omdat hij vond dat de verspreiding van de kaart zou beteken dat burgers werden ingezet in de opsporing, wat volgens de wet niet mag. Zijn vuurtje doofde al snel en hij verloor het kort geding. Op het eerste gezicht is de geurkaart een goed marketinginstrument. TNT adverteert voor geurkaarten op haar site en stelt dat volgens onderzoek 97% van de mensen aan de geurkaart ruikt en 36% zou zelfs overgaan tot actie en het product achter het geurtje kopen. In dit geval is de bedoeling van de hennep’geur’kaart niet dat de coffeeshop meer klanten krijgt, neem ik aan…
    ...
    6th June 2011, 13:21
  • Cannabis debatten: een transperant reguleringsmodel inzake cannabis
    door Jointjedraaien
    Graag nodigen wij u uit voor een van de vier Cannabis Debatten die in februari en maart door heel Nederland plaatsvinden. Deze publieke debatten worden georganiseerd door de Vereniging voor Opheffing van het Cannabisverbod (VOC).

    Onderwerp van de debatten is het Concept Reguleringsmodel Cannabis (zie bijlage), opgesteld door de Taskforce Handhaving Cannabis (THC). Deze onafhankelijke werkgroep bestaat uit vertegenwoordigers van de VOC en het Landelijk Overleg Coffeeshopbonden (LOC), een overlegorgaan van negen lokale coffeeshopbonden. Door bundeling van expertise en ervaring hoopt de Taskforce een nuttige bijdrage te leveren aan de maatschappelijke en politieke discussie over de toekomst van ons cannabisbeleid.

    ...
    24th January 2011, 16:43
  • Cannabis wetgeving België
    door Jointjedraaien
    Volgens de ministriële richtlijn van 25 januari 2005 is er een softdrugsbeleid voor meerderjarigen, namelijk:

    - Voor het bezit van een gebruikershoeveelheid,namelijk maximum 3 gram softdrugs
    OF 1 (vrouwlijke) cannabisplant word je niet "gestraft", de feiten worden enkel vastgesteld.
    - U gebruikershoeveelheid softdrugs (max. 3 gram) mag bij politiecontrole niet in beslag genomen worden, behalve als je deze vrijwillig afstaat.

    er zijn natuurlijke enkele voorwaarden:
    - u moet meerderjarig zijn
    - de softdrugs mag alleen voor persoonlijk gebruik bestemd zijn.
    - er mag geen verstoring van de openbare orde zijn (vb. cannabisbezit in de buurt van een school.)
    - er mogen geen verzwarende omstandigheden zijn (vb. in de nabijheid van minderjarigen.)


    Lees snel meer over de Belgische wetgeving
    26th February 2010, 04:22
Bezig...
X