Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Elektrische info

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Elektrische info

    Oorspronkelijk geplaatst door Toffe Top View Post

    Maar moet ik naast het relais dan ook nog een extra automaat -in serie- in het lamp-aanstuurgedeelte plaatsen ..?
    Of is dat niet nodig voor 1 lamp..?

    TT
    Ik zie het nut daar niet van in bij 1 lamp.
    Als je kortsluiting o.i.d. hebt, wordt de groep toch al uitgeschakeld door de automaat die er al zit.
    Misschien dat een ander lid daar een andere mening over heeft???

    vale.

    Comment


      #17
      Re: Elektrische info

      mensen even enkele electra regels die je in acht MOET nemen en enkele die je in acht KUNT nemen.


      1) zorg voor goede bekabeling van de meterkast naar je kweekruimte ( 2,5 mm2 )
      2) Kijk naar de belasting van de aan te sluiten groep ( hoeveel zit er op deze groep )
      3) Gebruik bij een HPS lamp ALTIJD een goed 230 Volt relais
      4) zorg voor een goede aarding van alle onderdelen die in de kast hangen ( het liefst alles aarden )
      5) gebruik geen goedkope timers en relais maar investeer in een stukje veiligheid
      6) indien je meer dan twee 600 Watt HPA lampen gebruikt ALTIJD een eigen groep vanaf de meterkast trekken.
      7) indien je in een huis woont die VOOR 1960 is gebouwd bekijk dan even de bestaande bekabeling. ( zie je rode en grijze draden dan heb je oude bekabeling en is het raadzaam een geheel nieuwe draad te trekken naar je kweekruimte) deze kabels lopen vaak door metalen buizen en de kans op een kortsluiting of andere horror verhalen is groot aangezien we de bekabeling best wel gaan belasten.
      8) Gebruik zo min mogelijk lasdoppen, als je de steekdoppen gebruikt ( lekker makkelijk) neem dan niet die goedkope zooi van een bouwmarkt maar ga naar een installateur en koop daar goeie steekdoppen.
      9) Kroonsteentjes zijn VERBODEN , neem dit als stelregel. !! als je niet anders kunt prima, maar probeer het te vermeiden !
      10) aardlek schakelaar: heb je een meterkast zonder aardlek schakelaar, plaats er dan een voor de groep die je wilt gaan gebruiken. het is voor je eigen veiligheid !! al kost het je een paar centen, je eigen gezondheid is meer waard dan een automaat
      11) heb je geen ervaring met electra en vind je het allemaal eng, BLIJF ER DAN VANAF en laat het iemand doen die er verstand van heeft !!

      de meetse problemen met electra komen voort uit onkunde en ontwetendheid !! ik hoop dat ik jullie met bovenstaande punten iets meer op het juiste pad heb kunnen brengen. op en aanmerkingen zijn welkom !

      Ik zal binnenkort eens een paar schema's maken van diverse schakelborden. van standaard en simpel tot borden met wat leuke truukjes er in

      Comment


        #18
        Re: Elektrische info

        Dank je wel voor deze lijst met aanbevelingen.
        Wat ik voorlopig wil proberen is, werken met 1x 400 W (+ VSA, natuurlijk), en bijbehorende temp-regeling en aan- en afvoer van de luchtstroom.

        Wat ik nu nog moet/wil aanschaffen : een multipoort-relais, en (waarschijnlijk) een 2e-hands kweektentje (1m x 1m x2m) met bijbehorende afzuig en temp-regeling. Tevens dus een voedingskabel van 2.5 mm.

        Ik heb wel wat elektro-ervaring, dus een klein schakelbordje in elkaar zetten , is geen probleem.
        Ik ben al verschillende voorbeelden tegengekomen van en simpel bordje.

        Dus dit kan ik zonder zorgen op deze manier aansluiten..?

        Ik wil het echt zeker weten.
        Binnenkort even boodschappen doen ...

        TT
        Last edited by Toffe Top; 15 September 2009, 11:46.

        Comment


          #19
          Re: Elektrische info

          verzwaar de 1,5mm2 naar een 2,5 mm2 kabel dan ben j ehelemaal safe !!

          Comment


            #20
            Re: Elektrische info

            Ok .

            Dank je wel ...Swingers

            Nu weet ik wat me te doen staat ..



            TT

            Comment


              #21
              Re: Elektrische info

              graag gedaan

              suc6 met de bouw en we kijken uit naar de eerste verslagen van je kweek !!

              Comment


                #22
                Re: Elektrische info

                Natuurlijk zal ik uitgebreid verslag doen van mijn toekomstig project.
                Ik ben momenteel bezig met een mini-verbouwing annex opknapbeurt van de toekomstige "groene geboorte"-kamer...
                Dat duurt nog even. Hopelijk ben ik volgende maand klaar.

                Ik denk dat ik dan toch maar gelijk goed en veilig de boel ga aansluiten.
                Gewoon netjes stug draad in een pvc-buis naar het stopcontact van de wasmachine en dan vlak boven het stopcontact een lasdoos plaatsen en een aftakking maken met 2.5 mm2.

                Als ik ga beginnen met het kweekfeest, dan horen jullie het wel.

                Groeten,


                TT
                Last edited by Toffe Top; 17 November 2009, 14:15.

                Comment


                  #23
                  Re: Elektrische info


                  Boven de lamp zit vermoedelijk een centraaldoos waarin een blauwe en een bruine draad binnen komen en hopelijk voor jou ook een geel-groene draad. Als er geen geel-groene draad bij zit zou ik er gelijk mee stoppen, want een kweek opzetten zonder aarding lijkt me erg riskant. Naar de schakelaar lopen waarschijnlijk 2 draden, de bruine fasedraad en een zwarte schakeldraad, terwijl de blauwe draad niet verder komt dan de fitting van de lamp. Vanuit de centraaldoos kun je door middel van 3 lasklemmen de blauwe, de bruine en de geelgroene draad aftakken en met een zogenaamde buitenkabel doorvoeren naar een T-doos, die je aan de muur bevestigt . Hierin kun je weer met lasklemmen splitten en vervolgens 2 geaarde stopcontacten plaatsen. Wel moet je hopen dat het extra stroomverbruik niet de spuigaten uitloopt: meestal wordt de bergruimte gevoed door de huiscentrale, waarop alle verlichting van de openbare ruimtes is aangesloten. Je medebewoners dragen dan door middel van de servicekosten bij aan jouw stroomverbruik.

                  Xtreme

                  Comment


                    #24

                    Comment


                      #25
                      Re: Elektrische info

                      Ik voel net dat mijn kap van de lamp onder spanning staat, de lamp doet het wel en de draden zitten vast wie weet het

                      Comment


                        #26
                        Re: Elektrische info

                        Niet goed geaard.
                        http://nl.wikipedia.org/wiki/Lekstroom



                        Grtz.

                        Comment


                          #27
                          Re: Elektrische info

                          Wat een griezelige zaken lees ik hier...
                          Een kap die onder spanning staat ??????
                          Joh,je hebt geluk gehad dat je het nog na kunt vertellen...levensgevaarlijk !!

                          Heb je er niet zoveel verstand van roep dan hulp in.
                          Ik lees niet graag dat de zoveelste woning afbrandt door onzorgvuldigheid van electra.

                          Aansluitschema's zat op JD...
                          Mensen te over die je willen helpen.
                          Weet wat je doet,doe het anders niet !

                          Cootje

                          Comment


                            #28
                            Re: Elektrische info

                            Ik had nog een vraag, ik heb een afzuiging van 425 cub, sluit ik die ook aan op een relais of kan die op een schakelklok die rechtstreeks in het stop contact zit?
                            Ik heb er geen idee van hoeveel watt zo'n afzuiging gverbruikt, ik zou het wel graag weten, ik wil liefst een beetje veiliger werken dan voordien.
                            -"We learn more by looking for the answer to a question and not finding it, then we do from learning the answer itself."

                            Comment


                              #29
                              Re: Elektrische info

                              weten jullie soms hoe ik kan weten wat voor hoofdzekering in mijn meter kast zit?
                              want ik kan nergens vinden hoe ik dat kan zien.

                              Comment


                                #30
                                Re: Elektrische info

                                Dan moet je het zegel verbreken, of bij je stroom leveransier na vragen. In nederland is dit meestal 35 ampere en in hele oude huizen maar 25 ampere. Als er een 25 ampere stop in zit vervangt eneco ze gratis voor een 35 ampere zekering

                                Gr Rara
                                Begin de dag met een dansje en een lach
                                Want wie vrolijk kijkt in de morgen die lacht de hele dag

                                Comment

                                Bezig...
                                X