Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Elektrische info

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    Re: Elektrische info

    dag medekwekers, zat laatst op de chat en merkte dat dat mensen het verschil niet weten tussen snoer en kabel, en de eigenschappen ervan.

    kabel is stug een massief ader, als je kabel een keer of dertig gaat buigen ontstaat er metaalhoeheid, en breekt je kabeltje, stel je eens voor, er loopt een kabel van je vsa naar je lamp,
    je hebt er een ventilator bijstaan je reflector is groot en vangt dus veel vind van je ventilator, hierdoor beweegd je kabel ook mee en onstaat er metaalmoeheid, en breekt je ader,
    en er kan brand ontstaan.gebruik altijd 2.5 mm2 kwadraad.

    snoer is soepel zijn allemaalkleine adertjes, deze kun je heeeeel vaak buigen zonder dat er metaalmoeheid ontstaat, denk maar aan je stofzuiger, dus koop gewoon snoer en geen kabel!!

    het is wel belangerijk dat je bij snoer adereindhulsen gebruikt met de juiste tang, ga ze ook niet solderen! je kunt je draden afstrippen met een daarvoor bestemde tang, of je kunt het ader bloot maken met
    een aansteker en zorg dat je alles van metaal aard.

    wil je weten of je aardlekschakelaar nog goed werkt? houd het blauwe draad tegen de geel/groene, als je aardlek erdoorgaat, hoef jij je geen zorgen te maken.
    hoop dat jullie er wat aan hebben, mocht je nog meer vragen hebben, stuur maar een pm.
    Attached Files
    ik ben niet verantwoordelijk voor uw interpretatie.

    Comment


      #32
      Re: Elektrische info

      Dankjewel PPlantje voor deze duidelijke uitleg.

      Grtz

      Comment


        #33
        Re: Elektrische info

        Als we nu toch bezig zijn met het geven van elektro technisch advies aan mensen die daar niet zo veel van af weten, waarom dan niet geheel correct zijn. Aangezien in de elektro techniek gebruik wordt gemaakt van kleur codes ivm veiligheid. Handig mocht er ooit een bevriende elektricien met de installatie komen helpen.

        Allereerst werk NOOIT aan een elektrische installatie met de spanning er nog op!
        230V a 16Amph is/kan DODELIJK zijn! Dus even de spanning eraf halen mensen.

        Bruin(tevens Rood in Belgie) = Fasedraad
        Zwart(tevens Grijs in Belgie) = Schakeldraad - Deze worden oa gebruikt vanaf een schakelaar (bijv tijdklok) naar een elektrische installatie (fan/relais enz)
        Blauw = Nuldraad
        Groen/Geel = Aarde

        NL voor 1970
        Fase - Groen
        Nul - Rood
        Schakel - Zwart
        Aarde - Wit of Grijs

        In oude huizen (voor ca. 1970) is voor de bedrading veelal de oude kleurcode gebruikt. Groen wordt in de praktijk als veilige kleur aangemerkt maar heeft de functie als fasedraad. Voor de kleur rood geldt dit andersom. Aangezien dit niet logisch is, is besloten om andere kleuren draad te gebruiken. Dit kon niet zonder meer omgewisseld worden omdat men niet altijd weet of een huis voor of juist na 1970 is gebouwd. Een andere reden waarom de kleurcoderingen zijn aangepast is mogelijke kleurenblindheid. Een elektricien, die verschillend gekleurde draadjes moeten kunnen onderscheiden kan ook in moeilijkheden komen. De oude kleurcodering voor lichtnet bedrading gebruikte groen en rood voor fase en nul, waardoor een kleurenblinde elektricien ze heel makkelijk verwisselt, vandaar dat tegenwoordig bruin en blauw gebruikt worden. De aarddraad is tegenwoordig tweekleurig (geel en groen) en andere tweekleurige draden zijn niet toegestaan, waardoor deze belangrijke draad voor iedereen duidelijk herkenbaar is.
        Verder is besloten om de grijze aarddraad (veiligheidsaarde) te vervangen door een draad met twee kleuren. Hierdoor kunnen kleurenblinde deze draad eenvoudig herkennen. Ook werd (vanwege stof e.d.) de zwarte draad soms voor grijs aangezien waardoor gevaarlijke situaties konden ontstaan. Doordat de draad twee kleuren heeft kan dit geen probleem meer opleveren.
        De kleuren bruin en zwart zijn niet dwingend voorgeschreven, ze mogen ook anders zijn, maar niet lichtblauw of tweekleurig. Vooral voor de schakeldraad kan het handig zijn verschillende kleuren te gebruiken.
        Vier aderige kabels hebben vaak geen blauwe ader. Wanneer dit het geval is, wordt de grijze ader in de kabel als nuldraad gebruikt.
        In feite worden alle Nuldraden op elkaar aangesloten middels draai- of steeklasdoppen.
        Let op dat de lassen de juiste keurmerken hebben en er zijn 2 types nml voor soepel (draad) en massief (kabel). De draai-lasdoppen worden nog veel op industrieel gebied gebruikt voor kabel maar zijn wat lastiger om goed aan te brengen.
        De Nuldraad loopt uiteindelijk terug naar de Aardlekschakelaar alwaar het verschil wordt gemeten tussen inkomende en uitgaande stroom.
        En dit is waarom een elektrische installatie geaard is of dient te zijn. Bij een kortsluiting, er staat bijv stroom op de metalen mantel van je wasmachine, vloeit de stroom weg via de Aarddraad en meet de Aardlekschakelaar een stroomverschil en schakelt vervolgens alles uit.
        Installaties tot 1000V wisselspanning worden laag spanning installaties genoemd.
        Wisselspanningen tot 50 Volt zijn veilige spanningen. Deze "extra lage spanning" (ELV) wordt als relatief
        Oorspronkelijk geplaatst door PPLANTJE View Post
        Snoer is soepel zijn allemaal kleine adertjes, deze kun je heeeeel vaak buigen zonder dat er metaalmoeheid ontstaat, denk maar aan je stofzuiger, dus koop gewoon snoer en geen kabel!!
        Ik zou zelf voor niet bewegende delen 2.5 mm2 kabel gebruiken en voor bewegende delen snoer. Aangezien kabel doordat het dikker en massief is minder weerstand teweeg brengt, weerstand geeft nml warmte.
        Ik heb ooit een contactdoos en contactstop (mannetje/vrouwtje stekker) moeten vervangen bij een verdeelkast (zgn paddenstoel) die buitenstond, waarbij contactdoos en -stop samen waren gesmolten.
        En het was zelfs winter met temperaturen van zo -8 grd celcius. Puur door warmte ontstaan door weerstand.
        http://www.natuurwetenschappen.nl/mo...rticle&sid=488
        En theoretisch zou je een Aardlekschakelaar 1x per maand moeten testen via de [T] test knop welke op elke Aardlekschakelaar zit.
        Last edited by StoneyD; 9 September 2010, 12:34.

        Comment


          #34
          Re: Elektrische info

          hey lees hier veel info, maar nog niet wat ik zoek. misschien kan iemand mijn helpen. ik heb een DAVIN 12k oftewel een schakelkast voor 2x600watt en kachelcontact met ingebouwd relais en timer. mijn vraag hierover: ik gebruik 1 aansluiting voor een lamp en 1 voor de kachel. nu blijft 1 contact voor een lamp over, kan ik hier mijn (dag)ventilator op aansluiten zodat deze gelijk met de lamp aan en uit gaat? of gebruik deze te weinig stroom voor het relais? nu heb ik hem via een aparte timer lopen maar is nogal lastig om deze excact tegelijk met de schakelkast te laten lopen. overigens heb ik voor de nacht een aparte kleinere ventilator(clip) draaien. hoop dat iemand me kan helpen!

          grtzz, Hennep
          sigpic
          Werkzaam in de medische groenvoorziening sedert '93

          Comment


            #35
            Re: Elektrische info

            Als die dag ventilator minder is dan 600W kan je die er gewoon op aansluiten hoor.
            Dat ding geeft gewoon stroom door tot 600W.

            Grtz

            Comment


              #36
              Re: Elektrische info

              Thanks THC Dude, voor het zeer snelle antwoord!!
              sigpic
              Werkzaam in de medische groenvoorziening sedert '93

              Comment


                #37
                Re: Elektrische info

                Goeinavond iedereeen

                Mijn "transfo"( dat wit zwaar gewicht waar je jn snoer en lamp op aansluit) krijgt wel redelijk warm, zo warm dat ik mn hand er niet kan opleggen.. is dit normaal?
                Of koop ik beter eens een nieuwe?

                Grtzz Lex

                Comment


                  #38
                  Re: Elektrische info

                  Dat is normaal

                  Comment


                    #39
                    Re: Elektrische info

                    Yhooyhoo
                    Kzou willen werken met twee pc fans in mn voorgroeiruimte..
                    Iemand een idee hoe die worden aangesloten op een stekker?
                    Heb al eens gehoord datje dat op een telefoonlader kan aansluiten maar kheb die nie direct in overschot..
                    Is er nog een andere manier of enkel deze?

                    M v g
                    Hallelujah

                    Comment


                      #40
                      Re: Elektrische info

                      als je ventilatoren op 12 volt werken ga opzoek naar een 12 volt adapter. misschien ook handig om daar tussen een fancontroller te plaatsen.
                      ik ben maar nog het begin...

                      Comment


                        #41
                        Re: Elektrische info

                        is dit goed?


                        dit word nog gemonteerd op alu plaatje. maar is de bedrading goed? moet je nergens aarding aansluiten?

                        Comment


                          #42
                          Re: goed om te weten maar...

                          Voor zover ik zie klopt dat. Zeker wel aarden. Je aard op een metaal deel op je lampenkap en op je vsa de relais aard je niet

                          Comment


                            #43
                            Re: Elektrische info

                            denk er ook aan je plaatje waarop je het monteert te aarden!

                            Comment


                              #44
                              Re: Elektrische info

                              oke , dus als ik het goed begrijp : moet er tussen tijdschakelaar en vsa nog een relais zitten ....
                              lamp - vsa - relais - timer - stopcontact ... ?
                              groetjes

                              Comment


                                #45
                                Re: Elektrische info

                                Hallo, ik heb een vraagje. Waar sluit ik in hemelsnaam 3 pc fans van 12V op aan? Ik heb echt geen idee wat ik hiervoor moet gebruiken..
                                Groeten Polo.

                                Comment

                                Bezig...
                                X