Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Elektrische info

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

• Elektrische info

Korting op 420shop
    De meterkast

Kijk eerst in de meterkast hoeveel Ampère je te besteden hebt, meestal is dit 25 Ampère, en hoeveel je gaat verbruiken. Veel mensen gaan hier de mist al in. Ze rekenen niet uit hoeveel ze gaan verbruiken, als ze al weten hoeveel Ampère er via de hoofdzekering binnenkomt.
    - De voorschakelapparatuur van je lamp gebruikt 75 Watt, dus tel die bij je 400 Watt op.
    - Een ventilator van 200 Watt verbruikt 1 Ampère, maar je moet hier 3 Ampère voor reserveren.
    - Een afzuiger trekt 1 Ampère per 1000 kub, en een zware afzuiger gebruikt zomaar 800 Watt.
    - Een dompelpomp gebruikt 400 Watt.
    - Houd rekening met wat je huishoudelijke apparatuur verbruikt. Heb je uitgerekend hoeveel stroom je gaat verbruiken, kijk dan of je meterkast dit aankan. Ga niet zelf kloten bij je meterkast, als er iets veranderd moet worden laat dit dan altijd door erkende bedrijven doen. Trek geen stroom voor de meterkast weg, want als er wat fout gaat slaan de stoppen bij de stroommaatschappij eruit, en als je pech hebt zit de halve wijk zonder stroom. Betaal je stroomkosten, tap niet illegaal af, het kan je een flinke financiële duw besparen. Het is ook helemaal niet nodig want de electriciteitskosten worden ruimschoots door de opbrengst vergoed.
    Kijk of er een aardlekschakelaar in de meterkast zit. Bij sommige nieuwbouwwoningen willen ze nog wel eens ontbreken. Is deze niet aanwezig, laat er dan een installeren.
    De aardlekschakelaar meet het verschil tussen in- en uitgaande stroom. Gaat er meer stroom in als uit dan springt de zekering er uit voordat er iets door kan branden.
    Voorkom ellende en installeer een schakelkast. Deze kast zorgt ervoor dat de te verbruiken stroom wordt verdeeld over de verschillende groepen in je meterkast. Deze schakelkasten zijn gezekerd en worden naar de wensen van de klant op maat gemaakt. De schakelkast wordt al bij 1 lamp aangeraden. Jammer genoeg schaft 70 procent van de mensen pas een schakelkast aan als er iets fout gegaan is. En als je er dan een hebt aangeschaft, dan moet je niet de stekker van de schakelkast in een stekkerdoos doen, maar direkt in de meterkast aansluiten.
    Sluit je aardedraad wel aan, anders werkt de aardlekschakelaar niet.
    Een veel voorkomend probleem bij de lampen is dat ze erg heet worden, je kunt er vaak een eitje op bakken. Dit is niet de functie van de lamp, je verbruikt onnodig veel stroom en je verliest ook veel Lumen. Er zijn ET-lampen op de markt, deze kosten wel wat meer maar worden niet zo heet. Want juist het heet worden van de lampen kan de oorzaak zijn van veel ellende. Kijk altijd of de lamp gezekerd is, is dit niet het geval dan kun je er door de technische dienst van de growshop een zekeringhoudertje tussen laten zetten. Gebruik hittebestendige kabels voor de snoeren naar de kappen. Dus niet zo’n goedkope witte of oranje draad, want na twee of drie oogsten kan de draad gaan brokkelen. Doordat de binnenkern warm en koud wordt, gaat deze geheid barsten, en als de lamp beweegt kunnen de draden elkaar raken met als gevolg dat je kap onder stroom kan komen te staan.

De tijdklok

Een tijdklok is niet gemaakt om direct een lamp op aan te sluiten. De tijdklok gaat geheid doorbranden omdat de dunne koperen puntjes gaan smelten. Je moet hier een relais tussen zetten (een electromechanische schakelaar). Hier zitten dikke koperen plaatjes in die niet kunnen smelten. Het enige dat de tijdklok doet, is stroom op het relais zetten. Het relais wordt aangeschakeld, er gaat een electromagneet werken, relais klapt in en dan komt er stroom op die dikke koperen platen en kan het hier niet mis gaan. Vaak werken mensen ook met tijdklokken om de lampen en de kachel niet tegelijkertijd te laten draaien, maar de tijdklokken zijn niet altijd even betrouwbaar of worden niet goed ingesteld. Je kunt dan krijgen dat de kachel aanslaat terwijl de lampen nog branden, met als gevolg dat de zekering er dan uitspringt.

De electra draden

We hebben bij de lampen al een gedeelte van de bekabeling besproken. Maar wist je dat je zelfs met het vervangen van een stekkertje de fout kan ingaan.
    Als je de koperen draadjes te vast in de stekker aandraait dan breekt zo de helft van de draadjes
    af. Dan kan niet alle aangevoerde stroom er doorheen, met als gevolg dat je stekker heet kan worden
    en kan gaan smelten. Dit is heel simpel te voorkomen door kabelschoentjes te gebruiken, maar dit kost je wel een paar Eurocent. Let ook op dat je de buitenste draad goed in de daarvoor bestemde mantel bevestigt en goed vastzet, anders trek je de stekker per ongeluk zo los.
    Hang elektrische snoeren altijd boven je hoofd, bevestig ze op een nette manier en leg ze zeker niet op de grond!
    Werk niet met 86 verlengsnoeren, je kunt beter draad uit een stuk kunt gebruiken.
    Een electrokabel van PVC kan gaan brokkelen als hij steeds warm en koud wordt. Je kunt het beste een siliconenkabel gebruiken. Deze is hittebestendig en je kunt er met een truck over heen rijden.
    En dan nog; vervang zeker één keer in de twee jaar de snoeren van de lampen, alles eraf en nieuwe
    bedrading erop. En niet overbodig om te herhalen; werk altijd geaard.
    De goedkopere zwenkventilatoren kunnen al na twee of drie oogsten vastlopen. Ze zijn gesmeerd met olie, en door de warmte kan de olie gaan lekken. Zet je hem tussen twee oogsten weer aan dan kan hij vast blijven zitten. Dus ook hier, koop niet de goedkoopste ventilatoren. Er zijn goede ventilatoren in de handel, die kosten dan geen 30 Euro maar 100 Euro, maar dan heb je wel levenslange garantie.

Grtz
    Last edited by bobo; 18th October 2009, 15:41.

goed om te weten maar...

Hallo,

zeer goed om het allemaal te weten. maar wat bedoel je met geaarde elektriciteit? tis het volgende...mijn huis is geboud in de jaren 20.de elektriciteit is dusver onveranderd. Welke aanpassingen zouden nodig zijn om toch veilig een kweekje te kunnen opstellen met 1x 400w lamp.
    Het ligt niet in mijn bedoeling om de buurt zonder electriciteit te zetten.
    Als al die veiligheidsvoorzieningen maar nodig vanaf de shakelklok zou het meevallen denk ik. Graag eens jou mening?

Mijn huis ligt op het belgisch grondgebied,tkan een detail zijn.

alvast bedankt,

groeten

Comment

Ik hoop dat de stroom ook niet " gebouWd " is in de jaren 20, lol , van af het punt dat de elektriciteit je woning binnen komt, net na de teller zorg je er best voor dat je een kabel liggen hebt of bestaande bedrading met als doorsnede min 2,5m². De meest voorkomende verlengkabels en stekker dozen hebben een kabel van 0,75 tot 1,5mm² , slechts in de speciaalzaken zijn die van 2,5 mm² courant te koop.
      Ook is deze net na de hoofdzekering eveneens afgezekerd met of een automatische zekering van max 20A of in geval van conventionele smeltzekeringen max 16 A.

Een huis van de jaren 20 in Belgie mijn ervaring ( rood verloode met naad buizen , in opbouw naar houten voetstuk en bakeliet schakelaar en of stopkontakt, bedrading nog met textiel omwikkelde vertinde koperdraad) in zeventig procent van de gevallen extra bijgelegd naar de noden van de vooruitgang met platte witte VGVB type bekabeling met hier en daar mss een voorziening in 2,5mm² . Her en der verspreid lasdozen en trekdozenmet nul komma nul mm speling op de draadlengte.
      Indien je overweegt om aan iets te beginnen, raad ik je aan mss toch te overwegen in de investering in simpel twee auto zekeringen van 20 A en de aanleg van een rechtstreekse kabel van de teller naar de ' TeLer ' z'n hokje.
      Neem dan een kabel van type XVB 5G2,5mm² en gebruik blauw en bruin voor één groep stopkontakten en dan grijs en zwart om een andere groep te voeden. Geen risico op kontakt fouten en opwarming van oude versleten en weinig of net zwaar belaste draden. Geen zorgen in onverwacht doorslaan van de stoppen en je cicluus ook in stresss te zetten. Geen geouwe hoer ( veel Nederburen hier ook , moet iedereen pleasen ) met verlengsnoeren en domino toestanden.
      Koop twee dubbele opbouw dozen van Niko Hydro 55 in elke Gamma Brico StalenGreep e.a te vinden en vier stopkontacten , voor een liefhebber en genieter zeker voldoende om met één vierhonderd je " gezichtsbruiner" en ventilator / afzuig mee te voorzien van de nodige stroom.

Ook vaak spanningsverlies door slechte isolatie weerstand wat resulteert in lager eindspanning in bestaande oude stopkontacten, opwarming van de leiding zelf , en snellere slijtage van welke eind app er ook mag op aangesloten zijn.
      ( Voor tech en detail freaks de soortelijke weerstand van de leiding verhoogd , zwerfstromen door isloatie naar de vochtigste plaatsen kunnen zorgen voor nominaal spanningsverlies van al gauw 10 a 15 Volt , procentueel gezien is dat op spanningsgebied niet zo erg , maar als we dan de wetten van electriciteit toepassen, zijnde de spanning en stroom zijn omgekeerd -evenredig met elkaar verbonden door de weerstand ) , In gewone mensen taal , bij zelfde belasting ( weerstand ) zal het dalen van de spanning een verhoging van de stroom als gevolg hebben, en das nooit goed , enkel bij moeder de vrouw als er andere vorm van spanning nodig is ...
      Meestal is er dan ook geen aarding en deden ze dat dmv een koper draad aan de loden buis van het water( leiding / teller) die de woning binnekomt.

Beter is dan om zelf een aardingspil in de grond te slaan niet ver van de meter of verdeelbord en deze te verbinden met de geel groene geleiders van de nieuwe kabel.
      Last edited by bobo; 15th January 2009, 10:16.

Comment

Yo,

Een kabel van 2,5 hangt er al op nu enkel nog een een metertje of 3 koper in de grond kloppen.

bedankt,
        groete Bro

Comment

Hallo,

Ik had nog wat vrije tyd vandaag dus ging ik eens mijn lamp met mijn ballast verbinden en eens die doen oplichten.
          Na wat draadjes strippen en aansluiten heb ik ingeplugd maar er kwam geen licht.
          Mijn ballast maakte wat geluid maar da was het dan ook?

Zo,n ballast moet dat eerst opladen of zo?ballast kan ook stuk zijn,is wel gloednieuw.

Groeten Bro

Comment

Dag mensen,

Ik heb inmiddels mijn kweekkast bijna af, zit alleen nog een beetje met de bedrading en electra in mijn maag.
            Ik maak gebruik van één 400w lamp, kan ik deze op normale wijze op een groep aansluiten?.. Als ik het goed heb verbruikt deze 1,7391304 Ampere(400w : 230v) en op 1 groep kan maximaal 16 amp als ik het goed heb?...

Iemand tips over hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Grtz.
            J*
            sigpic

Comment

Dat moet lukken. Let wel, best sluit je je kweekmateriaal niet aan op dezelfde groep als de keuken. In de keuken zijn als het ware energievreters, opletten daarmee.

Greetz,
              zion

Comment

`t is wat zion zegt he. Kijk ook op welke groep de wasmachine en de droogkast staan. Voor het gemak, je mag 3500 watt aan verbruikers hebben op 1 16A zekering. Dus kijk effe in het rond wat je al hebt. Desnoods zekering 1 voor 1 uitzetten en kijken wat er uitvalt is altijd handig om te weten wat waar zit.
                "Een dwaas die weet dat hij een dwaas is, is al wijzer dan een dwaas die denkt dat hij wijs is." .

Medigebruiker

Comment

idd voorkomen is beter dan genezen als ik bvb wil stofzuigen moet dat snel gaan want ons meest centrale stopcontact staat op dezelfde kring als men kast en dan valt de boel wel is uit,wat mij niet zo optimaal lijkt.

Comment

Re: Elektrische info

Hee beste mensen,

Ik heb een vraag, het zit namelijk zo. Ik heb nu een enkel plantje in een kast op mijn kamer staan. Ik huur een kamer in een kleine flat van 3 verdieping. Echter, mijn huisbaas heeft het plantje ontdekt en heeft hem liever niet in mijn kamer. Dat is letterlijk wat ze zei, dus ik wil hem nu in mijn privé keldertje (onderin het gebouw zijn wat hokjes voor fietsen, ik heb zelf een groot hok voor mij alleen) zetten. Het enige probleem is dat daar geen stopcontact zit, er zit een lamp. Gewoon zo'n verlichtings lamp. De kabel loopt bovenlangs, split dan in 2en, 1 naar de aan/uit schakelaar en 1 naar de lamp. Zelf heb ik mijn lamp oop een tijdklok, en dus eigenlijk heb ik een stopcontact nodig daar. Ik was niet van plan om aan mijn huisbaas te vragen om dat te fixen. Daarom wou ik wat hulp bij jullie inwinnen. Iemand hier ervaring mee? Ik neem aan dat ik ook de stroom tijdelijk uit moet schakelen. Ik woon alleen zelf bovenin de flat dus heb geen idee hoe ik zorg dat de stroom in de kelder tijdelijk uitgaat. Ik heb een verdeelstekker die ik eventueel aan zou kunnen sluiten op de bedrading daar, alleen hoe doe ik dat?

Comment

@ -86-

niet zelf doen maar laten doen is mijn advies.

Als ik hoo rhoe jij het een en ander beschrijft heb je niet veel ervaring in het werken met electra. zoals je het beschrift zul je onder spanning moeten werken en dan heb je een dosis kennis en het juiste gereedschap nodig.

Als je in de buurt van zwolle woont geef me dan een pm dan zal ik het wel voor je fixen.

Comment

hee man, woon in groningen dus redelijk in de buurt. Maar heb toch besloten alles bij een maat van mij te plaatsen. Ook in een kast, vind ik wel prettig, en een wat grotere dan dat ik had en daarom nu ook twee plantjes ipv 1
                        Toch heel erg bedankt, was er ook niet aan begonnen met deze kennis van electra
                        Nooit mijn sterkste punt geweest

Comment

Hallo lezers, ....

Zoals beloofd is hier dan mijn elektro-vraagje.

Ik wil dus op hele kleine schaal beginnen om een redelijk aantal gangen naar en van de "coffee-winkel" te reduceren, middels het omtoveren van een klein zaadje naar een goedgevulde Weck-pot.

Natuurlijk is een goede stroomvoorziening essentieel voor het slagen van dit project.
                          Na (veel) speurwerk op het Forum, zit ik toch nog even met een vraagje.

In mijn meterkast zit een aparte groep (automaat) voor 1 enkel stopcontact ten behoeve van mijn wasmachine.
                          Hij zit wel verbonden met de centrale aardlek, want er zit een groene sticker opgeplakt in de lengte-richting van de hefboom-schakelaar.
                          Maar wat mij opvalt is dat deze automaat er afwijkend uitziet in vergelijking met de andere 3 automaten.
                          De "wasmachine"-automaat (nee ...NIET de Miele..) ..het dingetje in de meterkast, dus.....die is een stukje breder dan die 3 andere.
                          En de opdruk verschilt ook.

Op de 3 dezelfde staat : B16 NA
                          Op de afwijkende staat : L /\ n 0.03 A ( /\ is dan een driehoekje)

Omdat ik eigenlijk in gedachten had om de stekker van de wasmachine (jaja..de Miele....) "even" te verwisselen voor mijn project.

Is dit nu verstandig ..?
                          Of loop ik kans dat mijn meterkast een aangebouwde module wordt aan de I.S.S. (International Space Station), op een paar duizend kilometer boven deze aardkloot ..?

Nou ik toch bezig ben, kan ik er net zo goed nog een vraagje eraan vastplakken.... :

Is het nou veilig om 1 lamp van 400 W (via VSA, natuurlijk) rechtstreeks aan te sluiten op een Omnirex timer (16 A), of moet er dan toch nog een relais tussen zitten ..of/en een automaat...?

Groene groetjes,

TT
                          Last edited by Toffe Top; 14th September 2009, 21:11.

Comment

Een 16A schakelautomaat kan maximaal 3680W hebben. Wasmachines (3000W ongeveer) horen in nieuwe installaties achter een aparte groep. Ook wel een natte groep genoemd.

Dus een 400W HPS plus toebehoor blijft onder de maximale toelaatbare aantal Watts, dus moet dit geen probleem opleveren.

De 0,03A geeft de nominale foutstroom weer waarbij de aardlek eruit springt.

En een relais is niet verkeerd, is ook veiliger. Vanwege hoge opstart-stromen van de vsa.

vale.
                            Stultus es, qui facta infecta facere verbis postulus.

sigpic

FAQ links over kweken

Never give in — never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense.
                            W.L.S. Churchill

Comment

Ok dan.. ... dank je wel voor je snelle respons, Vale..

Dan toch maar voor de meeste veiligheid, natuurlijk.
                              Dus met multi-poort relais.

Maar moet ik naast het relais dan ook nog een extra automaat -in serie- in het lamp-aanstuurgedeelte plaatsen ..?
                              Of is dat niet nodig voor 1 lamp..?

TT
                              Last edited by Toffe Top; 15th September 2009, 00:42.

Comment

Footer Left Ad

Collapse
                              Working...
                              X