Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Elektrische info

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #61
    Re: Elektrische info

    Als je iets niet zeker weet moet je het gewoon vragen. Beter een vraag stellen dan ondoordachte dingen doen, dat is pas echt dom. Mocht je toch met een groeilamp willen werken dan is de keus bij de 600 watters beperkt. De enige 600 watt HPI-bulb die ik ken is de Superplant Metal Halide, onder meer te koop bij Indoorgardening.
    Last edited by Xtreme; 11 July 2011, 16:36.

    Comment


      #62
      Re: Elektrische info

      hallo mensen,

      Zit ff met een probleem!

      Heb een hok van 80 x 80 x 200, 600watt lamp +vsa, afzuiger 350m3, inlaat 150m3 maar wil graag een kant en klaar schakelkast kopen.
      Die heb je al voor rond de 100 euro maar, hoe moet ik dit aansluiten?
      Kan dit via schakelkast naar stopcontact of moet dit perse naar de meterkast?

      Hoor graag jullie reactie.

      Met vriendelijke groet,

      Wamos

      Comment


        #63
        Re: Elektrische info

        @Wamos
        De schakelkast kan gewoon via een steker in het geaard stopcontact. Fase(bruin), Nul (blauw) en aarde (groen-geel) goed aansluiten.

        Je meterkast is gezekerd met 16 Ampere per eindgroep, de hoofdzekering is meestal 25 Ampere. Als je het goed wilt doen dan dient de schakelkast 10 Ampere te hebben. Dan heb je 25-16-10 stapjes en dus selectief.

        Succes

        Comment


          #64
          Re: Elektrische info

          En als je het helemaal goed wilt doen sluit je hem aan op een schone groep
          Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

          Comment


            #65
            Re: Elektrische info

            Dank voor de reacties,

            Heb even een paar foto's gemaakt van de situatie (schakelbord geen schakelkast).

            Heb hem zelf in elkaar gezet maar kan ik er gewoon een stekker met aarde draad in stopcontact doen of moet dit perse naar de meterkast?

            Daarbij wordt de onderste schakelklok geschakeld door de relais maar aan de stekker zit er natuurlijk nog een aarde draad aanvast waar moet deze worden aangesloten?

            alvast bedankt,

            PS. graag jullie mening hierover en voor vragen kan je ze altijd stellen?

            Mvg Wamosden 020.jpgden 021.jpgden 022.jpgden 023.jpgden 024.jpg
            Last edited by Wamos; 18 August 2011, 15:24. Reden: mening van de experts natuurlijk

            Comment


              #66
              Re: Elektrische info

              Het ziet er op zich netjes uit.

              Ik denk erg te twijfelen over de schakeling die je gebruikt. Je hebt alle draden op kleur aangesloten in de lasdoos.

              Vanaf de tijdschakelaar heb je vaste spanning nodig van 230V.

              Je lamp wil je graag schakelen via het relais. Dit relais wordt via de tijdschakelaar geschakeld. Die twee draden sluit je aan op de 230V relaisspoel.

              Kijk even goed of je de juiste aansluitklemmen hebt. Kan ik vanaf de foto niet goed zien.

              De aarde dient door te lopen, zoals in de foto te zien is.

              De 230V spanning schakel je via het relais (via de onderzijde), hierdoor heb je op alle bovenste wandcontactdozen een tijdzone identiek als de schakelende klok.

              De overige wandcontactdozen kun je voor overige doeleinden gebruiken.

              den 020.jpg
              Last edited by Cruzie; 25 August 2011, 20:10.

              Comment


                #67
                Re: Elektrische info

                hey cruzie nog bedankt voor de info heb voor de duidelijkheid ff de foto bewerkt met paint. Op de stopcontacten bovenaan staat continue stroom plus relais, de schakelaar krijgt spanning doordat hij op het stopcontact aangesloten staat. Zodra de schakelaar schakeld stuurd hij de relais aan en krijgt de vsa spanning en gaat de lamp aan (hoop ik) wanneer de schakel weer terug schakeld (geen stroom doorvoer meer) dan staat de vsa uit en schakeld de relais de kachel aan (dat hoop ik ook)

                De foto die jij had bewerkt had ik ff idd duidelijker moeten aangeven van hoe of wat.

                Heb ff op de foto ook even aangegeven de stroomvoer maar waar vandaan weet ik nog steeds niet stopcontact of naar de groep?

                En op de schakelaar is een stekker aangesloten die in verbinding staat met de relais maar waar moet die aarde draad nou?

                wachtend op je reactie

                alvast bedankt

                Wamosden 020.jpg
                Last edited by Wamos; 26 August 2011, 21:42. Reden: schakelbord

                Comment


                  #68
                  Re: Elektrische info

                  @wamos
                  vanaf de onderzijde van je schakelbord moet je zorgen voor:

                  - linksonder wandcontactdoos schakelklok vaste 230V spanning (dus blauw bruin, aarde);
                  - vanaf de schakelklok ga je zoals je aangeeft het relais besturen (deze aarde hoef je niet aan te sluiten);
                  - het relais heeft maak- en verbreekcontacten. De onderzijde van het relais daar komt de 230 volt binnen. Deze spanning is vast.
                  - aan de achterzijde van het relais moet je even meten welke contacten in rust (zonder activerng van de schakelklok) de 230 volt nog steeds doorgeven. Deze contacten zullen bij het aanspreken van het relais middels de schakelklok, verbreken! Dus de spanning doen verdwijnen. Deze uitgangen (blauw/bruin) sluit je aan op de kachel wandcontactdoos.
                  - indien het relais geactiveerd is worden de maakcontacten geactiveerd en daar komt dan aan de bovenzijde van het relais 230 volt te staan tussen de contacten. Deze twee contacten (bruin-blauw) voer je door naar de wandcontactdozen boven waar ej de lamp op wilt zetten.
                  - de aardedraad (groen-geel) verbind je overal door maar schakel je niet met het relais. Aarde wordt nooit geschakeld!


                  Ik hoop dat het zo beetje duidelijker is
                  Last edited by Cruzie; 8 September 2011, 20:38.

                  Comment


                    #69
                    Re: Elektrische info

                    @Cruzie
                    Top man bedankt dat je ff kon reageren.

                    Wandcontactdoos linksonder staat als het goed is 230v spanning, als je op de foto kijkt zie je dat ik blauw en geel/groen door heb getrokken naar de onderste wandcontactdoos waar de vsa op moet, en via de vsa de bruine draad weer naar relais maak contact T1 en doorloopt naar L1, en vanaf L1 staat daar weer spanning op.

                    De relais heb ik als het goed is toch wel goed aangeloten?

                    Heb nog 1 vraag cruzie kan ik d.m.v. een stekker spanning uit een doodnormale stopcontact vandaan halen of moet het echt perse spanning van de meterkast?

                    PS. sorry dat ik zo veel vraag maar de safety gaat bij mij voor,voordat ik dit aansluit.

                    wachtend op je reactie.

                    mvg Wamos

                    Comment


                      #70
                      Re: Elektrische info

                      Hey,

                      Je kunt gewoon uit een geaard stopcontact halen. Hoeft niet vanaf meterkast mits het bij 1 of 2 lampies blijft.

                      Vergelijk alles bij elkaar met een Koffiezetapparaat in bedrijf qua vermogen.

                      Comment


                        #71
                        Re: Elektrische info

                        Bedankt man ik ga voor alle zekerheid alles nalopen en kijken wat mijn totale wattage verbruik per uur is?

                        En Cruzie nog bedankt voor de reacties

                        Mvg Wamos

                        Comment


                          #72
                          Re: Elektrische info

                          Naja ik heb het niet allemaal doorgelezen wat jullie hebben gepost te veel text. Maar ik denk ( nadruk op denk). "Het moraal van het verhaal is". Denk na over je energie verbruik dat je niet alles op een groep zet. Ga ook niet een stekker stapel maken op 1 contactdoos.
                          En ga niet zelf te veel met stroom kloten. Gebruik afgeschermde contactdoos en goede bekabeling in een ruimte met hoge LV enz enz enz . Met andere woorden denk na over wat je doet kwa stroom want het kan wel gevaarlijk zijn .,"!?!!!!!!!

                          Succes Knutselaars en hobbyisten

                          Groetjes MrVooDoo

                          Comment


                            #73
                            Re: Elektrische info

                            Hahaha Voodoo ja ik weet het maar probeer het zo goed mogelijk te doen om problemen te voorkomen (Safety first).
                            Maar wat vind jij van mijn schakelbord?

                            Mvg Wamos
                            den 020.jpg

                            Comment


                              #74
                              Re: Elektrische info

                              Zeer goed dat schakelbordje van je. Alles fijn afgeschermt geen blootliggende kabels. Georganiseerde indeling. Misschien een zekering voor kortsluiting maar die zit ook in je meterkast.
                              Je moet ook even kijken dat je op de meterkast een groep pakt die niet te veel belast is dan komt alles goed. Beter verkomen dan genezen
                              Last edited by MrVooDoo; 18 September 2011, 10:19.

                              Comment


                                #75
                                Re: Elektrische info

                                @voodoo

                                Bedankt voor je reactie moet eerst even een stekker aankoppelen en kan die direct op de stopcontact. Hopelijk geen ELECTRO BOOGIE .

                                mvg Wamos

                                Comment

                                Bezig...
                                X