Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LED DIY tutorial voor noobs

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Re: LED DIY tutorial voor noobs

    Ondertussen is geinformeerd voor een setje 3070 om al beginnen voor te groeien als de rest afbloeit. Ze kosten 24 dollar het stuk, 2, 80 voor de holders. 12 voor de verzending met china post, aangezien alles met ali perfect aankomt via bpost heb ik niet gekozen voor tnt. Zet er een 1050mA driver op via tme, die kost daar 43 euro 40. Heatsink recups van het werk, is rekenen of ze het passief aan kunnen. Dan draaien er 2 op 75 watt, lijkt mij ideaal. Die gedimd op de helft, daar mogen mijn keukenkruiden dan onder overwinteren.

    Comment


      Re: LED DIY tutorial voor noobs

      @CrazyIvan, Je kunt dan beter de driver dimmen. Dat kan ook met PWM,maar dan op 10V. Heb je aan een standaard transistor genoeg

      @beowulf, Leuk setje man. Moet ook eens op gaan schieten met een voorgroei lamp.

      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

      Comment


        Re: LED DIY tutorial voor noobs

        Oorspronkelijk geplaatst door Wietefras View Post
        @CrazyIvan, Je kunt dan beter de driver dimmen. Dat kan ook met PWM,maar dan op 10V. Heb je aan een standaard transistor genoeg.
        Heeft zo driver daar een ingang voor? En ik bedoelde dat je van deze transistor pair een driver kunt maken. Ze kunnen 16A bij 40volt max leveren. Met pwm kan je de amperage afstellen. Die zal dan ook niet hoger kunnen worden met constante gate voltage. En zo heb je dan een constant current driver. Arduino zou ook de amperage kunnen meten, en wanneer nodig de pwm verhogen of verlagen.
        gl hf lol wp gg no re!

        Comment


          Re: LED DIY tutorial voor noobs

          Ik heb nu ook zo'n led lamp met cree (de oude kleine) leds. Zo'n setje als jij zegt Beo is ook iets op de verlanglijst. Het kunnen dimmen is zeer interessant.
          Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
          Vapers Hydro avontuur (voltooid)

          Comment


            Re: LED DIY tutorial voor noobs

            Oorspronkelijk geplaatst door CrazyIvan View Post
            Heeft zo driver daar een ingang voor?
            Ja, maar als het je doel is om dingen ingewikkelder te maken dan nodig, dan is je missie geslaagd


            @Vaperke, Als je een Mean Well driver hebt kun simpelweg je een potmeter aansluiten op de dimmer draden. Of, als die er niet op zitten, de potmeter verstellen die ingebouwd zit.

            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

            Comment


              Re: LED DIY tutorial voor noobs

              Ik dim met 10V Wietefras.
              Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
              Vapers Hydro avontuur (voltooid)

              Comment


                Re: LED DIY tutorial voor noobs

                Ondertussen is de tweede set ook binnen. 8 dagen na verzending met china post kwamen de cobs en holders aan. Heb ze op arctic alpine 64 GT heatsinks gezet, die kostten 6 euro 79 op conrad. Dus voor 220 euro alles inbegrepen heb je een setje van 4 3070's, actief gekoeld. Jammer dat de euro en de dollar nagenoeg gelijk staan, anders kon er nog wat af...

                Comment


                  Re: LED DIY tutorial voor noobs

                  Ben nog steeds onder de indruk van dit topic, kan niet wachten om zelf te beginnen.
                  Prachtige tutorial......
                  Handen in de lucht en groeten aan je tante...

                  Comment


                    Re: LED DIY tutorial voor noobs

                    Aangezien ze bij Kingbrite ook de Citizen COBs verkopen en die dus makkelijker te kopen zijn leek het me handig om de prijzen eens te vergelijken. Voor iedere COB heb ik drie stroomsterktes gekozen die over alle COBs heen een vergelijkbare efficientie geeft (in umol/s/W). Zelf zou ik voor de onderste regel gaan (meeste "bang for the buck"), maar als je minder stroom wilt verbruiken of graag hogere g/W cijfers ziet dan zijn de zuinigere varianten ook een optie natuurlijk. Zeker bij de Citizen's want die zijn toch een stuk goedkoper dan de Cree's.
                    COB_Kostenvergelijking.png

                    Vooral op de hogere stroomsterktes zijn de Citizens dus aanzienlijk goedkoper dan de Cree's voor dezelfde hoeveelheid licht bij een vergelijkbare efficientie.

                    Om het verschil wat beter inzichtelijk te maken heb ik voor de onderste regels uit bovenstaande tabel een tabel gemaakt met een indicatie van de COB en de COB+koeler kosten per m2 (uitgaande van 800umol/s per m2):
                    COB kosten per m2.png

                    Het gaat met name om de laatste 3 kolommen. Daar staan dan het aantal COBs wat je nodig hebt om 800umol/s te produceren (wat goed zou zijn voor een vierkante meter). De kolom erna geeft dan op basis van de COB prijs een totaal bedrag aan kosten voor de COBs. Daarnaast moet je de COBs ook nog koelen en ik heb ter indicatie $10 per COB genomen als koeler kosten en dat erbij geteld.

                    Reken er wel op dat je dan bijvoorbeeld nog twee 200W drivers nodig hebt ($90 totaal), mogelijk een voeding voor de fans, bekabeling, led houders (hoeft strikt genomen niet voor Citizen), onderdelen voor een frame, verzendkosten, invoerrechten etc.

                    Het is met de Citizen COBs wel lastiger om te bepalen hoeveel koppelen er passen op een driver. De wattages en voltages sluiten niet altijd even lekker aan bij de Mean Well drivers. Maar goed met onderstaand tabelletje moet er wel uit te komen zijn:
                    Drivers.png

                    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                    Comment


                      Re: LED DIY tutorial voor noobs

                      @ Wietefras, jij kan je naam ook beter veranderen in Sjakie, met zulke mooie kennis voor chocoladefabriekjes....
                      Handen in de lucht en groeten aan je tante...

                      Comment


                        Re: LED DIY tutorial voor noobs

                        Is meer een wietfabriek zo. Met Arduino's in plaats van Oompa Loompa's

                        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                        Comment


                          Re: LED DIY tutorial voor noobs

                          Volgens mij klopt de efficientie niet in jouw lijstje als je cree cbx3070 bb met cree.pngcitiziten.png
                          Kweekverslag Hydro in the Mix!!!
                          https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...155#post484155

                          Comment


                            Re: LED DIY tutorial voor noobs

                            Je vergelijkt een CXB3070 op 69W met een Citizen CLU48-1212 op 38W en kijkt dan alleen naar het totaal geproduceerde licht. Dat gaat natuurlijk totaal niet op.

                            Die 1212 kost bovendien ook een tientje en de CXB3070 kost ruim een "geeltje". Dus zelfs als je alleen naar de geproduceerde lumen kijkt dan komt de 1212 er als goedkoopste uit.

                            De lumen naar PAR conversie is ook voor elke COB anders. Dus je kunt niet zomaar de lumen vergelijken. Al scheelt het in dit geval ook niet enorm veel, maar toch. Ik ga voor de Citizen daarom inderdaad uit van 3000K en bij Cree van 3500K. Bij de Citizen schiet je er namelijk niets mee op om voor 3500K te gaan. Sterker nog, je krijgt volgens de specs zelfs minder PAR licht uit de 3500K vergeleken met de 3000K.

                            Zelfs als je dat allemaal netjes converteert dan kun je nog steeds niet zomaar lukraak wat lumen of PAR waardes pakken en vergelijken. Ik heb specifiek voor elk model COB drie stroomsterktes gezocht waarop die COBs vergelijkbaar zijn qua efficientie over alle modellen heen. Mijn voorkeur gaat dan uit naar de 2,2 tot 2,3 umol/s/W omdat dat bij onze stroom tarieven wat mij betreft de meest economisch rendabele optie is.


                            Hoe dan ook, er gaat helaas wel veel meer werk in zitten om dit soort tabellen te maken dan even twee datasheets erbij pakken en wat roepen.

                            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                            Comment


                              Re: LED DIY tutorial voor noobs

                              Okay, dan snap ik het nog steeds niet van. Hoe zie jij dan in die datasheet die 69 watt 38 watt staan?. En waarom staat in bij cree niet de efficientie erbij, dat staat wel bij citizen. Ik wil het graag allemaal zelf snappen!

                              Kort gezegd ik heb nu een trafo van 1050 ma liggen en was van plan om 5x cbx 3070 BB te kopen of kan ik nu gewoon die van citizen dus dan 3000k kopen. Ik wil dus wel de beste/ zuinigste hebben.
                              Kweekverslag Hydro in the Mix!!!
                              https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...155#post484155

                              Comment


                                Re: LED DIY tutorial voor noobs

                                Je ziet inderdaad alleen de stroomsterkte staan 1900mA voor de Cree en 1080mA voor de Citizen. Ik geloof dat ze beide zo rond de 36V zitten dus dan kom je wel op die wattages uit.

                                Overigens lees je de echte wattages af uit de tools die ze daar voor geven.

                                Cree: http://pct.cree.com/dt/index.html
                                Citizen: http://ce.citizen.co.jp/productse/info.php?no=107 (download de selection tool)

                                Dan kun je je helemaal uitleven in het opzoeken van

                                Ik hanteer 50C als temperatuur.

                                Als je de COBs beide op 1050mA draait dan is de CXB3070 het zuinigste (2,35umol/s/W tegen 2,29umol/s/W) . Echt een eerlijke vergelijking is dat niet, want voor dat geld koop je 10 van die 1212's (en dan hou je nog geld over). Monteer er streeds twee op een koeler en draai ze parallel op die 1050mA (ieder krijgt dan de helft). Dan komt de 1212 op een efficientie van 2,5umol/s/W uit. Handig is het niet, maar het kan wel.

                                Of neem de CLU058-1825. Die op 1050mA komt ook uit op 2,5umol/s/W. Maar goed die kost dan wel weer $35 ipv 26

                                De truc met die COBs is dat ze zuiniger worden naarmate je er minder stroom doorheen stuurt. Je kunt dus niet zomaar zeggen welke het "zuinigste" is. Je kunt elke COB draaien op de efficientie dioe je wilt. Naar alle redelijkheid natuurlijk, want er zit wel een maximum aan, maar daar kom je sowieso niet aan, want voordat je daar bent zijn de kosten al astronomisch door de grote aantallen COBs die je nodig hebt.

                                Dus laat je nou niet verleiden om te kijken welke COB het "efficientst" is want dat is feitelijk een kwestie van geld. Hoe meer COBs je gebruikt bij een bepaald wattage, hoe zuiniger ze draaien. Hoe goedkoper de COB hoe meer je er kunt kopen voor dezelfde hoeveelheid geld.

                                Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                                Comment

                                Bezig...
                                X