Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

(Ver-)bouw verslag kweekruimte 5x Imperium X en 4x Future #1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    LED: (Ver-)bouw verslag kweekruimte 5x Imperium X en 4x Future #1

    Korting op 420shop
    Dit verslag begint even anders dan anders.... Mijn huidige kweek zit er bijna op en ik ben eigenlijk niet geheel tevreden. Wel over de dames maar niet over het systeem. Het is relatief luidruchtig en er zitten wat dode hoeken in de stroming. Buiten dat heb ik in mijn andere hokje een Chinese setup staan die nu al 3 rondes fantastisch resultaat geven. Belangrijkste verschil... topfeed. Nadeel van dat systeem is dan weer dat er veel altvorming optreed (wat overigens de planten niet per se kwaad lijkt te doen). Dus besloten dat ik het beste van 2 werelden wil combineren. Airoponics had ik al geprobeerd maar dat maakte het water te warm en kost relatief veel stroom wat ik dan liever in licht omzet.
    Dus wat heb ik gedaan... Ik heb Bato Mapito* bakken besteld. 10 stuks. Gelijkwaardig aan het Chinese systeem maar dan zonder deksel en i.p.v. 11 liter slechts 10 liter. Ik kan er hiervan 10 in mijn hok plaatsen maar 9 komt eigenlijk net iets mooier uit voor de spreiding. Tevens een flinke zak (100 liter) perliet van de zolder getrokken om de emmers mee te vullen.

    De planning is om de setup dit weekend of volgend weekend klaar te hebben (zaden zijn sowieso nog niet binnen) en dan tijdelijk te plaatsen in de kelder om (leeg) proef te draaien i.v.m. doorstroming en lekkages.
    De verlichting in het hok krijgt ook een kleine upgrade echter weten we achteraf natuurlijk pas of het ook echt een upgrade is. Het filter hangt er pas twee ronden in dus die mag nog een keertje meedoen, filterdoek kan wel ff een wasbeurtje gebruiken

    Leidingen neem ik niet langer een risico mee, alles wordt in 50mm uitgevoerd. Makkelijk schoonmaken, demontabel (tot op zekere hoogte) en weinig tot geen kans op verstoppingen. De uitdagingen??
    Nido moet overgezet worden en moet onder het systeem staan. Ik wil tevens geen loshangende stopcontacten en/of leidingen gelijk aan of lager dan het hoogste waterpunt. Webcam wil ik zo plaatsen dat ik die de hele ronde kan gebruiken maar tot nog toe niet gelukt.

    Als dan alles klaar is zou mijn setup er als volgt uit moeten zien:
    • Verlichting: 5x 240W Meiju LED QB LM301H
    • Afzuiging: PrimaKlima PK125 EC/TC Filter K1604 (680 M3/u)
    • Luchtcirculatie: 5x SUN HA92251V4-1 Axial fan, 92x92x25mm, 12V, 48,2mAh, 17,7dBA Voeding Meanwell 3A03GS 300 mAh
    • Koeling water: Chiller (Teko)
    • Luchtontvochtiger (Trotec 10L/24u)
    • Voedingscomputer: NidoPro One
    • Irrigatie: Hozelock Cascade 1500, tyleen 16mm met 8.1 L/u drukgecompenseerde druppelaars (1 per bak)
    • Buffervat: 36 Liter Wham opbergbak met deksel (mogelijk nog met aansluiting op waterleiding)
    • CO2: Techgrow T-1 Pro Controller met Techgrow DL-1 datalogger en Techgrow S2 CO2 sensor (Hotbox 4Kw Aardgas CO2 generator)
    • Hok: 240 X 68 X 190 CM. Werkbaar oppervlak: 200 x 60cm (1,2 M2)
    Lights: Meijiu-5088
    252x LM301H 3000K
    252x LM301H 4000K
    36x 660nm (Epistar)
    Power: 240W
    System Efficiency: 230 Lm/W
    Photon Efficacy (µmol/j): 3,0

    De zaden: Imperium X en Future#1 van Anesia Seeds.
    Wijze van ontkiemen: mini steenwol blokje op de perliet.

    Doel is om de lampen te dimmen naar circa 600W totaal gedurende de groei. Zodra de echte bloei inzet wil ik dan naar vol vermogen gaan. Omdat mijn oppervlak maar net iets meer dan 1 M2 is (ja dat het allemaal past he) verwacht ik dat dat teveel is. Dit wil ik compenseren met CO2. De T-1 Pro heeft een dubbel stopcontact dus ik kan de stuurklep van de afzuiging aansturen zodra de CO2 begint te doseren. Dan gaat nog 50% van de lucht naar buiten en de andere 50% wordt terug het hok in geblazen. Aangezien ik nu al op temperaturen van 32 graden zit verwacht ik dat dat wat problemen kan geven. In dat geval dimmen we weer terug naar 600W of dat wat maximaal haalbaar is met een temperatuur van 34 graden of minder.

    We starten sowieso op 12/12, of ik nog ga scroggen of andere technieken toe ga passen is geheel afhankelijk van de ontwikkeling van de plant. Tot de 4e week echte bloei krijgen ze in ieder geval CalMag als C-component en vanaf de 4e week krijgen ze Green Sensation als C-component. Beiden op 1 ml/L tegen 4 ml/L A/B

    Ik zal zo even de foto's maken en toevoegen want besloot dit te typen terwijl ik nog bezig ben met zagen en boren....

    Geplande startdatum: 12-19 december afhankelijk van de huidige ronde. Ontkiemen doe ik 6 dagen eerder in de daarvoor bestemde bakken (het nieuw te bouwen systeem staat verplaatsen toe )

    *BATO HYDROBAK 10 LITER (MAPITO POT) 25 X 25 X 23 CM

    De Bato Hydrobak is geschikt voor substraatteelten waarbij een continu watervoorraad gewenst is. De Mapito pot (hydrobak) van 10 liter heeft een watervoorraad van 2.1 liter en een efficient inwendig drainwater afvoersysteem.

    Voor deze Hydrobak dient u twee Bato-knieen te installeren zodat het overtollige water vanaf het laagste niveau in de bak kan worden afgevoerd. Dit resulteert in een continu verse watervoorraad zonder ophoping van ongewenste stoffen.

    Specificaties
    • Artikel: 6HB25-ZT;
    • Afmetingen
      • bovenkant: 25 x 25 cm;
      • onderkant: 26.3 x 20.3 cm;
      • hoogte: 23.3 cm;
    • Inhoud: 10 Liter;
    • Kleur: zwart.
    1 - Gaten in de buizen (iedere 20cm) 28mm
    IMG_6495.jpg
    2 - Buizen op maat en passen
    IMG_6496.jpg
    3 - Alles verlijmen en op de juiste plek zetten
    IMG_6497.jpg
    Fotootje van boven IMG_6498.jpg
    Attached Files
    Last edited by Voor het eerst; 4 December 2021, 10:19.
    Lopend Verslag

    #2
    Veel knutselplezier!

    Anesia belooft hoge thc percentages. Benieuwd.

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat dat de enige reden is dat ik ze gekocht heb. Ik geloof het gewoon niet. Als ik kijk hoe mijn toppen er normaal uitzien ben ik erg benieuwd naar het verschil. Zie mijn Bruce Banger (15-20%) en dan ga ik me dus afvragen hoe dit eruit gaat zien.

    • kelderkastje
      kelderkastje commented
      Editing a comment
      Ik heb ook het gevoel dat ze lichtjes overdrijven ....

    #3
    • hey gij kunt ook niet stil zitten zeker ,
      da word hier weer heel interessant
    Last edited by Nederhigh; 24 December 2021, 15:07.
    🔥 !! Remco's six strains edition thrèé <-> 19-06-2023 !! 🔥

    👍🏼 !! Remco's Runtz edition three <-> 01/02/2023 !! 👍🏼

    Comment


      #4
      Klinkt als een doordacht systeem en het begin ziet er al goed uit, succes!
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


        #5
        Interessant, Ik volg ga je project en kweek volgend, ben benieuwd.
        succes man!

        Comment


          #6
          Heb een subke aangemaakt, zo blijf je wel altijd bezig maar het begin ziet er goed uit, zo leren we weer wat bij, ben benieuwd, suc6.
          buiten-2020, 2021, 2022
          Hydro-met afjes-2022

          Comment


            #7
            Volgens de track en trace code komen de zaden morgen binnen. Ik ga dus de bakken voorbereiden (perliet spoelen etc). Zet deze ronde ook eens de startpluggen alvast in aangezuurd water PH 5.8) met een lichte voedingsoplossing (0.5ml Calmag en 2ml A/B per liter) eens zien of dat verschil maakt met ontkiemen. Definitief besloten dat ik ze in mini startblokjes OP de perliet zet... Aangezien ik in het geheel niet bekend ben met kweken op perliet kan het dus zo wezen dat ik ergens halverwege mijn ideeën erover bijstel maar zoals ik het nu begrepen heb zou het minimaal vocht vast moeten houden. Mijn hoop is dat door capillaire werking de steenwol pluggen net voldoende opzuigen om vochtig te blijven maar niet zoveel dat er rotting om de stammen optreedt. Mochten ze toch te droog blijven kan ik topfeed toepassen zodra de emmers in de kweekruimte zijn geplaatst.

            Iemand ervaring met het verpotten op perliet? Ik wil dus nu 1 bak aanmaken met 5 dames en 1 met 4 dames. Dit is slechts voor de eerste 10-14 dagen (scheelt ruimte en licht). Zodra er dan meervingerig blad is wil ik ze transporteren naar hun eigen bakken en in de kast plaatsen. Ik denk dat dit heel eenvoudig is maar wellicht dat iemand van jullie dit al eens geprobeerd heeft en zegt... dat gaat niet werken.... dan hoor ik dat natuurlijk graag.
            Lopend Verslag

            Comment


            • Corleone1933
              Corleone1933 commented
              Editing a comment
              Misschien een idee om ze apart in een koffiebeker te zetten zoals remco altijd doet, kunnen ze ook niet verstrengeld raken, blijf gewoon meedenken.

            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Wortelgroei gaat normaal zijn, zolang jij zorgt dat de steenwol niet zeiknat is, pas op perliet zetten als de wortels er onderuit komen!!

            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              dank voor de tip rreppell

            #8
            Ik heb besloten dat ik vandaag de bakken vast ga vullen met perliet en deze stuk voor stuk ga spoelen met kraanwater. Dan kunnen ze vannacht uitlekken en kan ik morgen de bakken even naast elkaar zetten in de kelder waar ze dan verder droog kunnen trekken. Vervolgens ga ik morgen de startpluggen inwateren met PH 5.8 EC 0.8 (kraanwater 0.3 + Calmag). Ik stop de zaden dan in de pluggen en hoop dat deze minimaal een week nodig hebben om door te wortelen. Zo niet kan ik het buffervat tijdelijk voor dat doel gebruiken door deze met gespoelde perliet te vullen en de startpluggen hierop te laten doorwortelen onder 12 uur licht. Dan kan ik ook een centimeter of 2 aan water in datzelfde vat doen, kunnen ze daar vast aan wennen. Het buffervat is groot genoeg om 9 dames te laten wortelen zonder dat de wortels in elkaar verstrengelen.

            Waarom nu al?? Ik krijg stress van het feit dat ik straks de gehele ruimte moet verbouwen en nu feitelijk niets te doen heb. Perliet spoelen is nog een aardige klus en dit weekend heb ik geen tijd. Bijkomend voordeel is dat de dames zometeen al 14 dagen oud zijn als ik ze in het systeem plaats en dus waarschijnlijk al een redelijk wortelstelsel hebben. Dat maakt de overgang naar de volle bak licht wat eenvoudiger... Buiten dat... er komt ruim 1000W boven te hangen, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat dat met de temperatuur gaat doen die nu soms al richting de 40 graden gaat. Wat dat betreft ben ik erg blij dat ik de dimbare variant heb besteld. Heb al wel bedacht dat ik ze zo instel dat de dagtemperatuur rond de 35 blijft. Ik heb ergens gelezen dat CO2 optimaal is bij meer dan 600W per M2. Ik kom op 0,6x2=1,2 M2 en dan zit ik dus op 1000W LED per M2. Ok zo had ik het dus nog niet bekeken... dit wordt dus mijn duurste ronde ooit want ik geloof nog steeds niet in meer dan 800 gram per M2.

            Iets te ambitieus?? Wellicht, maar ik laat ze heus niet kapot gaan, daar zijn die zaden veel te prijzig voor. Mocht het echt niet te doen zijn dan ga ik gewoon op 75% vermogen verder en heb ik in ieder geval de best mogelijke spreiding. Ik voel me min of meer gedwongen om te scroggen maar wellicht dat ik een keer ga mainlinen. Tenslotte hebben ze nu allemaal een eigen bak
            Lopend Verslag

            Comment


            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Ja dat heb ik nog niet gehaald. Maar dat verslag heb ik gelezen en je hebt gewogen inclusief fluf als ik het goed heb. Dan kom ik er ook wel aan (929 op 1,2 M2). Maar fluf gooi ik weg of maak ik wietboter van en weeg ik dus niet mee.

            • Remco
              Remco commented
              Editing a comment
              Al da rookbaar is word hier hier mee gewogen !!

            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Gelijk heb je hoor. Die fluffy topjes zijn vaak net zo potent. Maar ik vind het niet leuk om ze te knippen dus daarom doe ik ze weg en weeg ik ze niet mee. Wellicht handig om te vermelden... mijn definitie van afval is alles wat tijdens het knippen kleiner is dan 5 cm. En ja, er zitten soms best topjes bij die ik wel behoud maar da is dan meestal per ongeluk. Mijn buurvrouw is in ieder geval altijd erg blij met mijn knipafval.
              Last edited by Voor het eerst; 2 December 2021, 15:30.

            #9
            3 december 2021....Dag 1
            Ok... de zaden zitten in de startpluggen en ik heb er 1 lamp van 240W boven gehangen 21.00u aan, 09.00u uit. staan nu op droge perliet dus morgen wel even checken of bewateren nodig is, wellicht anders op een schoteltje zetten. Nu hoeven deze van mij niet zo heel snel te ontkiemen dus als dat iets langer duurt... mooi meegenomen. Tevens bij de action even inkopen gedaan. 10 meter 3mm staalkabel met toebehoren en 2 draadspanners. Het idee is om deze van de ene kant naar de andere kant van het hok te trekken zodat ik de lampen daar aan kan hangen. Bijkomend voordeel zou moeten zijn dat ik die isolatie eindelijk eens tegen het plafond heb zitten (nee, ik heb daar geen bevestigingsmogelijkheden anders had het al lang vast gezeten).
            Zojuist even gekeken... De Mapito trekt de pluggen inderdaad droog. Dus nu de Mapito bevochtigd met aangezuurd water en vanavond eens kijken of dit zo werkt, anders schotels eronder.
            Heb tevens even de specificaties van de lampen opgezocht zodat ik die in het verslag kan vermelden. Is natuurlijk wel de fabrieksopgave.
            IMG_6587.jpg
            Attached Files
            Lopend Verslag

            Comment


            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Dan blijft je blokje te nat, het is geen stekje, die moeten zeiknat zijn.

              Er moet lucht onder het blokje.
              In geval van zaad.

            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Ok... of ik snap ju niet of jij snapt mij niet. De emmers hebben een watervoorraad van 2 liter (circa 5 cm) onderin de bak. Er zit 25cm perliet op en daarop staan de steenwol blokjes. Het idee erachter is dat de steenwol blokjes langzaam uitdrogen door de verlichting en natuurlijke verdamping. Mijn hoop is dat het perliet voldoende vocht vasthoudt om de steenwol vochtig te houden, Lucht zit er sowieso onder want de zaden zitten slechts 7mm in de blokjes (ik kan ze dus zien zitten) terwijl het boorgaatje 1,5 cm diep is. De reden dat ik geen kleikorrels gebruik is dat deze mij teveel rotzooi geven, daarom perliet. Buiten dat heb ik al enkele keren te vochtige wortels gehad door de kleikorrels. Ik had begrepen dat perliet vocht minder goed vasthoud dan kleikorrels en als ik het zo bekijk klopt dat ook wel. Enige wat ik dus nog niet weet is of ik op perliet profiteer van capillaire werking (ofwel, zuigen mijn steenwol blokjes mijn water wel of niet op).

            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Hm, misschien werkt perliet voor jou, kheb er meestal ook nog een warmtemat bij.

            #10
            Nou deze manier van ontkiemen duurt wel iets langer dan ik gewend ben maar aan de andere kant zie ik nog geen verrotte zaden. 3 van de Imperium zijn inmiddels boven en 2 van de Future #1. Zou het dan alsnog een rondje van 5 worden?? Dan zal ik dus wel ff moeten voorgroeien
            Ik ga er eerlijk gezegd van uit dat de anderen binnen 24-48 uur ook volgen, heb zojuist besloten er een warmtematje onder te leggen. 16 graden is natuurlijk ook niet optimaal. Heb besloten een ontkiem/stekkastje te maken zoals die van Hork.. dat lijkt me zeer efficient en ik wil toch echt eens een keer succesvol stekken nemen (dat zal als alles ontkiemt dus van de Future #1 worden daar ik daar dan 1 zaad van over heb). Had van Hork begrepen dat ik er vooral niet te veel licht boven moet hangen en dat zelfs 2x75W T-Neon nog te veel is eigenlijk dus heb een 8 watt ledlampje gekocht die er boven kan. Ik zal wellicht vanavond nog even een foto maken, aan de andere kant.... er is nog maar weinig te zien.
            Lopend Verslag

            Comment


            • Remco
              Remco commented
              Editing a comment
              ben benieuwd

            #11
            Nou ik heb maar even een foto gemaakt maar veel is het nog steeds niet... Lijkt wel dat het warmtematje helpt...dus wellicht morgen meer boven?
            IMG_6614.jpg
            Lopend Verslag

            Comment


            • kroket
              kroket commented
              Editing a comment
              Maar ze willen wel! En al het goede komt langzaam natuurlijk

            #12
            Nou, nog niet veel gebeurd... vreemd dat de ene er 4 boven heeft en de andere maar 1
            Lopend Verslag

            Comment


            • kroket
              kroket commented
              Editing a comment
              Misschien zijn de stekblokjes wat aan de koude kant? Ik weet niet wat de luchttemperatuur is? Ik betwijfel namelijk of de warmte van het warmtematje helemaal naar boven trekt door de isolerende perliet..

            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Neen, dat gebeurt niet.

            #13
            De stekblokjes drogen snel uit op deze manier vrees ik, want het water zakt naar onderen.
            Horks Fototopic 2.0

            Comment


            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Bij zaad moeten de blokjes wat droger worden, anders kan de jonge wortel verrotten.
              Wel goed in de gaten houden dat ze niet helemaal uitdrogen.

            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Ik heb alles op 2 borden geplaatst met een cm perliet. Hieraan heb ik 60ml water toegevoegd (PH5.8) en de borden heb ik in mijn kweekruimte geplaatst zodat de temperatuur in ieder geval hoog genoeg is

            #14
            Tsja... wat moet ik ervan zeggen... Van de Imperium zijn er 4 opgekomen maar de Future #1 heeft geen of heel misschien 1 overlevende. Dus ook dit wordt een rondje van 4 of 5. Heb wel voor de zekerheid nog een paar zaden in een koffiefilter gelegd (Royal Amnesia Gold) maar of die er op tijd bij zijn betwijfel ik. Het voordeel is dat ik start op 12/12 dus hoef ook niet al te bang zijn voor de verschillen.

            We gaan het gewoon rustig aankijken... ze kunnen als het goed is zaterdag naar hun onderkomen verhuizen en dan mogen ze van mij vol gas.

            68B7BD29-B441-4CC6-88B1-B7087BF84318.jpg
            Last edited by Voor het eerst; 15 December 2021, 14:30.
            Lopend Verslag

            Comment


            • Remco
              Remco commented
              Editing a comment
              ok ik denk dat ik iets gemist heb , blijven ze met zen 5e in deze pot staan ??

            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Nee.. ik had 2 van deze bakken.. In de een stond 5 x Imperium en de andere 5X Future #1. De future 1 is op 1 na niet opgekomen. Zaterdag krijgen ze allemaal een eigen bak maar moet het systeem nog in gebruik nemen.

            • Remco
              Remco commented
              Editing a comment
              ok ok mooi

            #15
            Goedemorgen... de dames leven nog en de Royal Amnesia Gold lijkt ook nog even mee te willen doen in de filters... Gisteren de bakken leeggehaald en zometeen dus alles schoonmaken en dan het nieuwe systeem inrichten. Opvallend hoeveel zooi er in die 4 maanden in zo'n ruimte ontstaat...
            Vandaag en morgen zal ik wat tussentijdse foto's plaatsen van de voortgang..
            Lopend Verslag

            Comment

            Bezig...
            X