Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste kweek: Onbekende soort + Sour Diesel autoflower

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Aha hier zit je dus

    Leuk, een eerste kweek. Vergeet niet, bijna iedereen maakt fouten, zeker bij een eerste kweek en dat is helemaal niet erg. 2de keer gaat bijna altijd beter. Maar er is nog niets gebeurt dat onherstelbaar is. Als je de hele dag gaat kijken naar het plantje, dan ga je vanzelf spoken op de weg zien

    Ik vraag me alleen af, waarom ben je met een lamp bezig als die uiteindelijk de tuin in gaat? Volgens mij is het een stuk eenvoudiger als je gewoon even wacht en dan direct buiten zaait, dan hoef je ook niet af te harden. Je bent nu toch al bezig, dus gewoon doorgaan zou ik zeggen.

    Die auto's half mei planten klink goed! Wel direct planten in de pot waar je ze uiteindelijk in wilt hebben, niet overpoten dus, dat vinden auto's niet echt fijn.

    Succes met je eerste kweek.

    Comment


    • Prspctr
      Prspctr commented
      Editing a comment
      ik heb impulsief gehandeld. Ik vond een zaadje, en 10 minuten later zat hij in vochtig keukenpapier. Ik ben pas daarna beginnen lezen over hoe ik alles moet aanpakken. Daarmee, nu nog even onder de lamp. Hij staat ook sinds woensdag 8u per dag in de zon.

    • Slome Joop
      Slome Joop commented
      Editing a comment
      Het gaat vast wel goed komen. Je impulsiviteit snap ik best, het is allemaal ook zo spannend, zeker de eerste keer En je hebt altijd nog je auto's, die gaan het zeker doen.

    #17
    Succes met je kweek! Volg je ook.
    Buitenkweek 2019

    Comment


      #18
      Zo, een week in de aarde ondertussen. Ik heb de indruk dat het traag gaat als ik andere kweekverslagen lees, maar de plant ziet er gezond uit dus laat maar gaan.
      ik zet hem sinds woensdag 8u per dag in het zonnetje, 's avonds haal ik hem binnen en gaat hij onder de LED. Ik heb ondertussen een geschikte ledbulb besteld met geel licht. Hierover waren de recenties zeer positief. Hier een foto van gisteren 9/4
      20200409_215646.jpg

      en vandaag 10/4.
      20200410_152750_001.jpg



      Ik kon niet weerstaan en heb toch zo een AFje Sour Diesel ontkiemd.
      20200410_161027.jpg
      Ik plant het ontkiemde zaadje morgen in haar definitieve pot. Hiervoor heb ik universele potgrond gehaald, hydrokorrel en gebruik ik de compost van mijn eigen composthoop. De verhouding is: 3 delen potgrond, 1 deel compost en 1/2 deel hydrokorrel gemengd. Ik ga er van uit dat ik dan geen voeding extra moet geven.




      Comment


      • Brandnetel
        Brandnetel commented
        Editing a comment
        Hydrokorrels nemen geen vocht op en geven dat ook niet af wanneer dat nodig is. Ook maken ze de grond niet luchtiger. Perliet doet dat wel. Dat is het verschil. Hydrokorrels worden gebruikt i.p.v. potgrond voor kamerplanten. Daarom voegen hydrokorrels ook niets toe. Maar doe vooral wat je hart je ingeeft en leer van je kweek.

      • Gijsch
        Gijsch commented
        Editing a comment
        Precies dat. Prima als drainage, niet als bodemverbeteraar. Perliet noemt men wel des duivels omdat een goede grond van zichzelf luchtig genoeg is zonder. Vermiculiet heb ik weinig over gevonden, terwijl mij dat juist weer een prima toevoeging lijkt. Zoveel mensen, zoveel wensen.

        En natuurlijk zijn er mensen bij wie hun zaadje goed pakt op de composthoop. Daarentegen zullen er ook zat mensen zijn bij wie er niets op komt. Zal een beetje aan de composthoop liggen. Op de definitie van een goede composthoop kan een beetje ecoloog afstuderen. In het geval van zaadjes van €10,- stuk wil je gaan voor de veiligste, meest controleerbare optie, en dat lijkt mij geen willekeurige composthoop.

        Wat dat betreft houd ik persoonlijk liever de wet van de gemiddelden aan ; Ik kijk in de kweekverslagen wat het beste werkt en wie er al veel studie naar bepaalde factoren heeft gedaan en dit bewezen hebben in de praktijk door goede oogsten zodat ik dat zelf niet meer hoef te doen. Maar het is wat Brandnetel zegt: Gewoon doen en leren

      • Prspctr
        Prspctr commented
        Editing a comment
        ok, klinkt logisch allemaal. Ik hou jullie in elk geval op de hoogte hoe het er mee gaat.

      #19
      Succes met je Test!

      Comment


        #20
        Oorspronkelijk geplaatst door Galletje View Post
        Voeg per 2 liter kraanwater een koffielepel citroensap toe, hoeft ni vers te zijn.... zal je ph al goed doen...
        Dit is aangeraden bij gelijk wnr men kraanwater gebruikt, ongeacht de zuurtegraad ervan te weten? Enkel bij zaailingen dan wss omdat nog geen bodemleven is ontstaan om de ph te bufferen?

        Ik vind dat je al bij al goed bezig bent Prspctr ben er ook al es mee begonnen, veel te ideaal weer hiervoor
        ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

        Comment


        • Prspctr
          Prspctr commented
          Editing a comment
          Thanks!

          Ik gebruik wel kraanwater zonder de ph te weten. Ik heb dat geprobeerd met citroensap. Maar dan moet ik een hele liter maken terwijl mijn plantje slechts een slokje om te 3 dagen nodig heeft. Das zo wasteful.

        • Weske
          Weske commented
          Editing a comment
          Nou dat denk ik niet er is niets zo onwisselspurig als citroensap als nu ph goed meet en dag erna is de ph stuk hoger weer met citroensap

        #21

        Comment


          #22
          20200412_200922.jpg De Sour Diesel heeft zijn kopje laten zien. Blijkt wel dat 1 van de lob blaadjes gekneusd is. Geen idee hoe dit gebeurd is of dat hij zo uit het zaadje is gekomen... ik hoop dat hij zo verder kan.
          Attached Files

          Comment


          • Ess
            Ess commented
            Editing a comment
            Op zich kan een zaailing zich ook met maar 1 lobblad prima ontwikkelen weet ik uit eigen ervaring. Merk je later niets meer van. Maar als ik zo naar de eerste set blaadjes kijk die hij aanmaakt, zien die er afwijkend uit. Ik heb sterk de indruk dat dit een plantje is met een genetische afwijking. Je kan hem laten staan en zien wat het wordt. Euthanasie is ook een optie.

          • rookpuur
            rookpuur commented
            Editing a comment
            Idd, lijkt niet helemaal normaal. Maar misschien heeft ie een sukkel start en komt het straks nog goed

          • Prspctr
            Prspctr commented
            Editing a comment
            Ik hou het een paar dagen in het oog. Vandaag zijn de blaadjes wel ontkruld maar ze hebben die rare horizontale buiging. Ik ga wel zien wat er van komt.

          #23
          Hierbij even een copy and past van QnQ uit 2012!!!!

          Afzuren met citroen heeft ook de vervelende bijwerking dat het voedingszouten oplost.
          Daarom is het wel weer handig om dit juist de laatste 2 weken te gebruiken als je geen voeding meer geeft.
          Haze kweek #1,Haze kweek #2,Indica/sativa, weske's indoor garden

          Comment


          • Lambalski
            Lambalski commented
            Editing a comment
            Damn serieus? Ik zuur ook af met citroensap

          • Weske
            Weske commented
            Editing a comment
            Yess dat is serieus

          #24
          We zijn weer enkele dagen verder en mijn unknown soortje gaat enorm goed. Hij (tot ik het geslacht weet is het maar een "hij")maakt snel nieuwe blaadjes aan en is min of meer even gestopt met groeien in de lengte en steek zijn energie in de kruin.
          Hij vraagt om de 2 a 3 dagen water, dan krijgt hij enkele ml. Voorlopig nog geen tekenen gezien dat het niet goed gaat.

          20200416_113353.jpg 20200416_113359.jpg

          Het kneusje heeft zich prachtig herpakt en houdt ook van de zon. De bladgroei gaat goed vooruit en er is geen spoortje van strek. Don't change a winning team is mijn moto, en ik doe er dus verder niks aan. Ook hier: Water wanneer nodig.
          20200416_113441.jpg

          sinds een dikke week staan ze een 10-tal uur per dag buiten in de "veranda". Die staat los van het huis, en staat Zuid-West gericht. De veranda heeft 2 volledig glazen wanden (enkel glas) en heeft van 's morgens 8:30 tot 20:00 volle zon. Als de zon onder is gaan ze allebei mee naar binnen onder de lamp. De Sour Diesel (de jongste) krijgt 24/7 licht. De oudste krijgt 18/6 behandeling.
          20200416_113327.jpg
          Dat vinden beide plantjes enorm fijn.

          Voila... Dat was weer mijn kleine update. Hopelijk kan ik volgende week de oudste verpotten.

          Comment


          • Ess
            Ess commented
            Editing a comment
            Strakke veranda. Ik zou dat plantje in het kleine potje verpotten. Het stammetje mag helemaal in de aarde zitten en de aarde tot vlak onder de eerste blaadjes laten komen. Die in die grote pot staat wat diep. Je zou hem wat hoger kunnen zetten en ook dan aarde bijvullen tot net onder de onderste set blaadjes.

          • Duckiexxl
            Duckiexxl commented
            Editing a comment
            Lekker bezig prspctr, wel oppassen dat het niet te warm wordt achter het glas. Maar fat zal wel goed komen

          • Prspctr
            Prspctr commented
            Editing a comment
            @Ess: Ik heb fabric potten besteld. Wanneer die binnenkomen verpot ik "haar" en dan blijft ze ook gewoon buiten staan. Al dan niet in de veranda.
            @Duckiexxl: ik hou het in het oog. Ik kan de glaspanelen afzonderlijk bewegen. Hierdoor komt er wat luchtdoorstroom om eventueel af te koelen. Ik voel het zelf wel wanneer het te warm wordt. Niet te zien op de foto maar links staat een zetel waar ik mijn jointje rook. Dus als ik er niet kan zitten gaat er een paneel open. Enkel opletten voor de katten. Ene vindt het leuk om er mee te spelen, de andere denkt dat de grote pot een nieuwe kattenbak is.

          #25
          Noem het nou gewoon een 'zij', misschien gaat het zich gedragen zoals jij het toespreekt
          - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
          - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

          Comment


          • Gijsch
            Gijsch commented
            Editing a comment
            Dit is vragen om hermafrodieten

          • Prspctr
            Prspctr commented
            Editing a comment
            fingers crossed voor een vrouwtje.

          #26
          Tijd voor een wekelijkse update van mijn eerste 2 plantjes.

          De groei van beide planten gaat snel vooruit met dit prachtig weer. De 2 hebben het perfect naar hun zin in de veranda. De oudste (regulier) gaat gewoon mee met het zonritme ondertussen. De jongste (afje) gaat na de zonsondergang onder de lamp. Nog steeds 24/24.
          Even een vraagje hierover: Wanneer mag die 24/24 stoppen? Als ze te groot word dan kan ze namelijk niet meer elke dag mee binnen.

          Ik heb de oudste dit weekend verpot in een grote pot. Ik heb deze keer 1/10 compost gemengd met gewone potgrond. Eens zien wat het geeft.

          Mijn groeimiddel is intussen ook aangekomen. Het is Bio-Grow van BioBizz geworden. Hier goede reacties op het forum gelezen. Even bekijken hoeveel ik mag geven. De oudste plant is nu in haar 3e week. Ik zal waarschijnlijk de 5e week een minimale dosis toevoegen aan haar water.
          Over dat water gesproken. Ze hebben al beiden een week geen extra water gekregen, ze vragen er ook niet naar. Ik hoop dat ze binnenkort wat meer dorst krijgen.

          Om af te sluiten nog foto's van de jongelingen.
          20200422_180103.jpg 20200422_180114.jpg

          Comment


          • Gijsch
            Gijsch commented
            Editing a comment
            Ze staan er keurig bij!
            Af'jes gewoon verslepen tot het niet meer lukt. Vandaag 13.3 zonuren gemiddeld, dus het gaat rap de goede kant op!
            Voor de bloei maakt het geen reet uit, daarom zijn het ook Af'jes geworden.

          #27
          Zoals Gijsh zegt, keurig mooie plantjes, zeker voor de tijd vh jaar je verzorgt de dames goed, alleen jammer dat je hen niet het aantal l medium voorziet wat in hun pot kan, zeker AF groeit groot al naar gelang potmaat.
          ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

          Comment


          • Prspctr
            Prspctr commented
            Editing a comment
            Dus ik vul nu grond bij tot de lobblaadjes begraven zijn? Ook bij de kleintste plant? Ik heb hier nog boomschors liggen. Ik zal dat over de bovenkant strooien.

          • Rietslang
            Rietslang commented
            Editing a comment
            Ik weet Kroket dat wnr men mulch tot tegen de stam van een plant legt, dit rot id hand kan werken (niet zeker bij wplantjes) en dacht ik dat dit ook eerder nadelig kon zijn bij een oudere plant.

            Bruine mulch zoals houtschors is goede keuze, niet alleen voor een actief bodemleven (schimmels) maar het isoleert ook zeer goed en beschermt het medium voor direct zonlicht. Strooi indien mogelijk een fijn laagje wormencompost tussen bodem en mulch.
            Wel oppassen met walnoot, zou gifstoffen bevatten, en Ceder zou eerder nadelig voor het bodemleven zijn.

          • kroket
            kroket commented
            Editing a comment
            Ahjah, ik gebruik ook altijd potgrond om de potten aan te vullen, geen mulch

          #28
          Ik kan in comments geen foto's plaatsen dus ik laat het jullie zo zien. De stevig stam begint pas boven de lobblaadjes. Hoe zit het met die eerste blaadjes? Laat ik die best bovengronds?
          20200424_114613.jpg

          Dan een volgende rariteit die mij opviel... Mijn kneusje (zie bovenstaande berichten) heeft zich dan wel mooi herpakt, maar wat raar is dat de tweede set blaadjes toch normaal een 3-vingerig blad moet zijn? Bij het kneusje is dat niet zo. Hij heeft wel geprobeerd precies, maar het zijn toch maar enkeltjes. Zal dit een probleem worden voor de verder opvoeding?
          20200424_115318.jpg



          Attached Files

          Comment


          • kroket
            kroket commented
            Editing a comment
            Stam verhaal (dikte) is normaal. We roepen altijd "ingraven tot aan de lobblaadjes". Dus eigenlijk het dunne stammetje.
            Stiekem graaf ik ze wel eens dieper in. Waarschijnlijk verhoogd dat de kans op stamrot, maar het is altijd goed gegaan bij mij..

          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Ik probeer het strekken juist te voorkomen.
            Dieper ingraven veroorzaakt slechtere spreiding van de wortels in de pot.
            De wortels verspreiden immers vanuit een veel dieper punt en groeien nooit meteen omhoog.
            Het is een lapmiddel.

          • kroket
            kroket commented
            Editing a comment
            Natuurlijk is voorkomen beter als genezen

          #29
          Wat Gijsch zegt. Komt goed....

          Comment


            #30
            We zijn weer een weekje verder en dan is het weer tijd voor een paar foto's van mijn twee schatjes.
            20200430_103618.jpg
            Ik weet het, ik weet het, de potten zijn niet tot boven gevuld. Maar die grond blijft zakken elke keer als ik wat bij doe. Ook heb ik vorige week wat basilicum in de het medium gegooid, als ik nu veel grond bij doe verstik ik mijn lekkere kruiden.

            Ze gaan traag maar gestaag vooruit.
            De oudste blijkt na navraag bij de kweker een White widow te zijn. Ik heb de indruk dat hij nog steeds wat strekt. Het zou kunnen liggen aan het aantal zonuren, of de temperatuur die de laatste dagen een serieuze val heeft gemaakt. Gelukkig kwam met die temperatuurval een paar goede plensbuien. Daar hebben ze beiden van genoten. Ook heb ik wat regenwormen in de pot gevonden. Dat is in elk geval goed nieuws.
            Nu ben ik wel aan het twijfelen om extra groeivoeding te geven... Zou de compost die ik vermengd heb in de grond genoeg voeding geven tot het einde? Ik heb begrepen dat je voedingsoverschot of te weinig voeding pas ziet bij de bloeifase?
            De eerste 7 vingerige bladen zijn ook een feit, grappig hoe de plant het aantal vingers opbouwt bij elke groei van een nieuw blad. Ik dacht eerst dat het een 6 vingerig blad was, maar als je heel goed kijkt zie je rechtsonder nog een mini-vingertje.
            20200430_103658.jpg

            De jongste telg gaat er voor. Als ik de groei vergelijk met de oudste doet ze het veel beter. Het is dan ook een autoflower, 2 weken jonger dan de White Widow. Ze begint al serieus te ruiken. Ik merk dat de hele kamer volhangt met die zalige dieselgeur als ik ze 's morgens onder de lamp uit haal. Zo heb ik elke ochtend een grote smile op mijn gezicht.
            20200430_103641.jpg 20200430_103703.jpg

            Het is superleuk om de eerste kweek mee te maken. Ik kan dag per dag zien hoe de plantjes zich ontwikkelen en wanneer wat bij groeit. De verrassing voor mij in de afgelopen dagen zijn de nieuwe blaadjes die zich vormen in de oksels van de eerste fanleaves. Ik hoop dat ze snel wat aandikken want dat enkel stammetje kan wel wat extra blad gebruiken.
            Ik heb ze ook beiden achter het glas vandaan gehaald als er zo weinig zon is. Dan kunnen ze met die matige wind wat afharden, want als ze te groot worden moeten ze onverbiddelijk buiten blijven.
            20200430_103652.jpg

            Comment


            • kroket
              kroket commented
              Editing a comment
              "Volgende week hopelijk weer een probleemloze update"
              Mij ontgaat het probleem in deze update even De tragere groei / strek zal komen doordat je wat te vroeg bent begonnen (temperatuur / lichturen). Verder gaan ze prima toch

              Voedingstekorten ga je zien als ze er zijn. Dat kan zowel in de groei als bloei zijn De meeste potgrond bevat voor onze dames ongeveer 4 weken voeding. Daardoor zouden, bij autoflowers, tekorten wel vaker samenvallen met de bloeiperiode.
              Minerale voeding is direct opneembaar. Organische voeding na ongeveer twee weken. Met die informatie kan je ongeveer bepalen wanneer je moet gaan voeden. (Hou er wel rekening mee dat je al extra voeding (compost) hebt toegevoegd.)

            • Ess
              Ess commented
              Editing a comment
          Bezig...
          X