Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LR2's Buitenthread 2012

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    LR2's Buitenthread 2012

    Korting op 420shop
    Allereerst moet ik zeggen dat de titel nogal oneerlijk is. Ik ben immers in 2011 al begonnen met voorbereidingen!

    Voorbereidingen:
    je tuingrond is niet zomaar een lapje grond waarop alles vanzelf gaat. En zelfs in de volle grond krijg je niet alles gratis. Neem voedingsstoffen bijvoorbeeld; er zwemmen een boel wormen doorheen en er poepen vogels op, maar dat is lang niet genoeg voor onze dames! Het is belangrijk dat je grond in de winter rust heeft en als het kan in het begin van de lente ook nog, zodat voedingsstoffen zich lekker rustig (en vooral egaal) kunnen verspreiden.

    Hier een algemeen schema voor je buiten tuin:
    September/augustusOktober-DecemberJanuari - Maart: onkruidvrij houden en eind maart bij warm weer nog een keer bemesten en daarna bewateren. Neem tussendoor een grondtest om te zien wat je nodig hebt qua voeding, ph en EC en je hebt voldoende tijd om de resultaten af te wachten. Kies in deze tijd je zaden vast uit voor van de zomer en kijk alvast hoe je alles gaat vormgeven. Hoe groot wordt plant 1? Vertakt hij veel? Moeten er maatregelen komen wat betreft wind en zonlicht? Kortom, staat hij hier goed en hoeveel ruimte gaat hij nodig hebben?
    April:
    hoewel de meningen hierover VER uiteenlopen, kies ik er altijd voor om op gevoel af te gaan.. Er is officieel geen regel meer (sinds die rare lentes van de afgelopen 5 jaar) wat april betreft. Ik zelf bekijk het weer nauwlettend en als de vorst voor minstens een hele week uitblijft, vind ik het meestal goed om de planten buiten te zetten. Kiemen en voorgroeien doe ik vanaf begin april, binnen voor het raam of op een tafel onder een afdak.
    Belangrijkst is: boven de grond houden! De vorst in april is vaak niet al te streng en blijft meestal hangen op zo'n 75cm hoogte. Daarboven blijft het boven het nulpunt. Dit kan ik echter niet garanderen en dit is dus voor eigen risico! Ik heb echter nog nooit bevroren planten gehad dus ik denk dat dit wel goed is. De veertiendaagse vooruitzichten van het KNMI zijn in ruime opzichten betrouwbaar wat temperaturen betreft. Ga uit van een +3 of -3 verschil met de werkelijkheid. Voor 5 graden kan het dus 8 zijn, maar ook 2! En 2 is erg laag voor onze dames! Hoewel ik nu bekijk wat ik hier neer geschreven heb, kun je als beginner (of iemand die weinig buiten komt) misschien liever +5 en -5 aanhouden..
    Goed, de planten kunnen dus meestal midden of eind april naar buiten. Voor in potten misschien iets eerder, maar later is veiliger. In de volle grond raad ik je aan om pas eind april actie te ondernemen. Waarom? Zie hierboven. Je volle grond ligt op 0 cm boven de grond (duh!) en de vorst zal daar het eerst optreden!
    Over dalen en heuvels, bergen en ravijnen durf ik geen uitspraak te doen (sorry beste Belgen en Zuid-Limburgers!)
    April is tevens de tijd dat de meeste houtduiven en turkse tortels (die dikke met die rode borst en die grijze met die ring om zijn nek) maar ook merels beginnen met nesten maken en zichzelf vet te mesten voor de broedperiode. Je bent dus in no time je feminized zaadje van 50 euro verloren aan een nestje wat van armoede uit elkaar valt (in het geval van de duiven). De kiemblaadjes worden ook door zowat ieder knaagdier en vogel lekker gevonden. NEEM HIER DUS MAATREGELEN TEGEN! Ik heb meerdere malen meegemaakt dat mijn hele tuintje geript was voordat de eerste echte bladeren waren verschenen. Een omgekeerd doorzichtig bekertje is vaak voldoende. Het kost zo weinig moeite.. Maar het is daarmee ook zo makkelijk vergeten.
    Mei-Augustus
    : het mooie werk is er nu. Regelmatig water geven, goed zorgen voor je planten en, toppen, fimmen, scroggen, buigen, supercroppen, kortom: genoeg om hier op JD te lezen! Eventueel alles omhakken in deze maanden.
    De rest kennen jullie. Tussendoor bemesten met gazonmest voor extra kalk werkt voor mij uitermate goed! Maar iedere grondsoort vraagt wat anders, dat kan ik niet voor je ruiken.


    Specials:
    Hier wat persoonlijke ervaringen en tips die ik zelf in acht neem. Misschien heb je er wat aan als beginner, of als oude rot in het vak! Vooral het stamrot en beluchtingssysteem is iets wat ik nog weinig heb gezien, maar wel goed voor mij gewerkt heeft.

    April: let op vogels, knaagdieren, de eerste slakken en andere shit die je planten niet aan kunnen. Denk aan biervallen, netten, muizenvallen, afdekking van je plantjes, of als je die vogels langzaam wilt laten sterven: visdraad of een buks. Maar dat is natuurlijk zielig. EN VERBODEN! Ik raad het je af.

    -Voorkiemen en voorgroeien doe je NIET in de volle grond. Die heb je (of ik in dit geval) goed bemest, dat kunnen de wortels niet aan. Ik begin vaak in potjes van circa 10cm doorsnee gevuld met zaai- en stekgrond. Zodra er vier of meer wortelpuntjes onderuit groeien geef ik minder water (= meer wortelvorming) en wanneer de grond droog aanvoelt ga ik ze overzetten naar de volle grond. Waarom niet met natte grond? Natte grond is zwaar, als je grondkluit breekt en deze valt, dan trekt hij het hele wortelstelsel mee en breken er wortels af. Dit wil je een jonge plant niet aandoen. Anderen zullen hier soms anders over denken, dat mag hoor! Maar ik vind het onveilig. Tevens is een droge kluit makkelijker te verwijderen uit het potje dan een natte. Een natte blijft meer aan elkaar plakken, dat is waar maar dat maakt het in de grond stoppen met een goede wortelspreiding naar mijn optiek wat lastiger. Een iets drogere kluit kruimelt makkelijker en beschadigt minder wortels bij het inplanten.

    - Turfpotjes ZonnereflectieRippers: we kennen ze allemaal of zijn er zelf een geweest.. Of we hebben er last van gehad. Niets is zo teleurstellend (andere termen maar weggelaten ivm de netheid hier op het forum) als je oogst verpest zien worden, als je zomerliefdes zien verdwijnen als nachtmerries voor de wekker. Ik moet toegeven dat ik er soms op zwoele zomernachten, nachtmerries over heb. Drie jaar lang zijn er (onrijpe!) toppen verdwenen uit mijn tuin. De buurvrouw overstuur omdat ze via haar tuin waren binnengeslopen en een spoor bladeren hadden achtergelaten.
    Een guerillaspot is vragen om rippers, en als ik een rijpe plant zie staan in het bos, denk ik ook niet twee keer na. Alhoewel, heb ik wel een idee van karma; rip je, dan wordt je geript. Ik ben er zelf gelukkig nog nooit een tegengekomen, ik weet echt niet wat ik zou doen.. Misschien hier kijken of ik hem herken en zoniet, dan toch meenemen? Ik heb echt geen idee.
    Maar uit een tuin, daar blijf je vanaf! Daar heeft iemand (ik spreek even voor mezelf) iedere dag met liefde de bladeren gechecked op meeldauw, iedere dag zijn vinger in de grond geduwd om te zien of het nog vochtig genoeg was, van april tot september tijd in gestoken. Het is zoiets als je sleutelbrommer gestolen zien worden. Of een werkstuk voor school waar je nachten aan gewerkt hebt dat opeens van je harde schijf verdwenen is door toedoen van iemand die je niet kent. Dit kleine beetje ethiek zie ik graag blijven bestaan in de 'drugswereld'Regen: hier geld hetzelfde als de wind. Je kunt niet winnen tenzij je een fatsoenlijke kas hebt, Belladonna gebruikt een parasol aan het eind van het seizoen tegen de regen. Ikzelf zit nog te denken over een goed systeem. Het beste is om schimmelbestendige planten te nemen.

    - Schimmels: ieder jaar heb je er wel last van, je kunt er beter vanuit gaan dat je ze krijgt dan hopen dat ze er niet komen. Stamrot is een interessante schimmel, aangezien deze het hele jaar voorkomt. Ik zelf heb vanalles geprobeerd, van ducttape tot kaarsvet tot zelfs vaseline. Verklaar me voor gek, maar experimenteren werkt. Ik heb een, in juli besmette plant, bewerkt met vaseline. Het grootst geinfecteerde stuk stam heb ik weggesneden en ontsmet met alcohol en waterstofperoxideoplossing van het kruitvat, daarna heb ik het ingesmeerd met vaseline. De rotte plek verdween niet, maar breidde zich ook niet uit! Hooguit met een halve milimeter per maand, en de rest van de plant bleef ongedeerd. Hoe kan dit? Ik zelf denk dat dit komt omdat vaseline UV-licht doorlaat (ducttape en kaarsvet niet!) en we weten natuurlijk allemaal dat uv-licht schimmels helemaal kapot maakt. Pas dus op met je verse tattoo's! En smeer er een laagje UV-block overheen! Maar niet bij je plant, de stamrot is pas gaan uitbreiden in December toen de plant nog steeds aan het afbloeien was.
    Buiten stamrot is er meeldauw, onechte meeldauw, en nog een boel andere schimmels. Voorkomen is onmogelijk maar een goede gezonde plant scheelt een boel! Ik behandel verder weinig wat schimmels betreft, omdat ik ze zelf alsvolgt behandel: afknippen of laten zitten. Meeldauw die alleen op de onderste bladeren zit, daar kan ik tegen gaan strijden, maar dat win ik toch niet.. Het is maar hopen dat het zich niet uitbreidt. De sporen zitten overigens ook in de lucht, die adem je in, dus als het zo schadelijk was als sommigen beweren had ik nu witte longen moeten hebben zonder uberhaupt besmette toppen te roken. Denk er natuurlijk van wat je wilt, maar voor wat witte plekjes hier en daar deins ik niet terug. Natuurlijk raad ik je aan om het niet te roken, maar als je zoals ik - in sommige jaren- op bijna iedere plant wat hebt zitten.. Dan houd je weinig over. Ik heb het overleefd en ben niet ziek geworden. Nu nog 10000 van zo'n gevallen en we kunnen zeker zeggen of het veilig is of niet. Een totaal witte plant is natuurlijk een ander verhaal.. En bruine/zwarte/paarse/gele/groene/grijze/oranje/ schimmels gaan meteen de kliko in.

    - Beluchting: Ikzelf heb enkele jaren de wortelbeluchting onderschat. Een weinig besproken onderwerp in de buitenkweekwereld. Maar daarom niet minder interessant! In de binnenkweek zie je een opmars van spongepots en root-pouches en zelfs complete luchtinstallaties waar planten IN groeien zonder grond. Die beluchting kan dus zijn voordelen hebben! Enkele jaren geleden heb ik ooit een bewateringsbuis onder de grond gelegd, een pvc pijp van anderhalve meter met twee uiteinden boven de grond stekend. Natuurlijk een boel gaten in het midden. Na het afbloeien en oogsten trok ik deze buis uit de grond en tot mijn verbazing trok ik de twee stammen van mijn planten mee omhoog. De lucht die door die pijp stroomde (of stilstond) heeft de wortelgroei doen exploderen in dat gebied. Ik heb er dit jaar voor gekozen een pijp van 10cm doorsnee te bregraven tot op zo'n 30cm onder de grond. Met natuurlijk een lucht in- en uitlaat. De buis zelf heb ik luchtig gevuld met hydrokorrels om vocht goed te verdelen over de buis. Natuurlijk is het een soort vergiet geworden met twee omhoogstaande pijpjes aan de uiteinden dus de korrels houden ook zand enigszins buiten. Hoe goed het dit jaar zal werken, moet nog blijken, maar uit het verleden behaalde resultaten mag ik iets positiefs verwachten. Ik zal wat foto's maken tegen de tijd dat alles de grond weer uit gaat!

    - Soorten: te beginnen met Shiva Shanti II en Indica Ruderalis van sensiseeds: BAM! Goede toppen, prima smaak, prima te roken en uitbundige opbrengst! Erg schimmelbestendig en een van de soorten die ik tot F5 heb bewaard en gekweekt. Ook prijstechnisch niet om te laten liggen. De laatste zaden zijn pas van de hand gegaan. De deense soorten ken ik nauwelijks en dit jaar wordt mijn eerste jaar, ze staan er bekend om dat ze schimmel ongevoelig zijn en goed tegen het nederlandse weer kunnen. Maar tevens erg potent zijn. Dit heb ik van horen zeggen! Niet uit ervaring. Autoflowers zijn bezig met hun opmars en ik zelf weet weinig over de buitenteelt daarvan. Dit jaar is ook hierin mijn eerste jaar. Algemeen kan ik weinig zeker zeggen over andere planten, enkel dat sativa's een slechte keus zijn voor beginners en alles met een Ruderalis in de beschrijving prima te doen is voor iedereen. Early bud en Afghan van High supplies hebben het bij mij niet goed gedaan, dat kan bij anderen natuurlijk anders zijn. Hoewel de outdoor afghaan goed schimmelbestendig was en dikke toppen gaf. Maar ook deze bloeide laat. Voor 14 euro voor 10 zaden mag ik echter niet klagen over die afghaan.


    Ik denk dat dit 'm zo was, ik hoop dat ik iemand iets bij heb kunnen brengen. Ook al was de informatie beperkt en eenzijdig. Maar daar is de rest van dit forum voor! Er zijn tientallen topics geschreven met kilo's, liters en megabytes meer informatie dan ik hier kwijt kan. En nog meer pagina's met informatie die ik zelf niet eens ken.. Dit is enkel wat ik zo uit mijn mouw schudt. Met hier en daar wat nieuwe dingen, maar ook oud nieuws. Wil je meer weten over iets bovenstaands? Gebruik EERST de zoekfunctie en vraag daarna maar raak! (Alsjeblieft nieuwelingen, er waren er honderden voor jou met dezelfde vraag! Ik ben zelf ook ooit zo begonnen, lees de forumregels nog eens, en zie bij ieder topic staan: eerst zoeken dan posten!)
    Ik zal in het buitenseizoen updates geven over mijn eigen tuintje en voor nu moeten jullie het doen met de setup en schematische weergave van hoe het ongeveer moet worden.


    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    #2
    Re: LR2's Buitenthread 2012

    zo dat was ff lezen mooi en duidelijk verhaal!


    dat het maar wat lekkers mag worden!

    Comment


      #3
      Re: LR2's Buitenthread 2012

      mooi stukkie LR2, alvast heel veel plezier gewenst met het '12 buitenseizoen !
      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

      Comment


        #4
        Re: LR2's Buitenthread 2012

        2012-02-22 14.53.08.jpghier alvast een kiekje van de Bob Marley (fem) die staat voor te groeien! Het is een Sativa, dus ik hoop dat ik de voorsprong die ze nu heeft in mijn voordeel kan gebruiken bij het verduisteren!
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #5
          Re: LR2's Buitenthread 2012

          Succes met de buitenbeesten.

          Note: Planten die je vroeg buitenzet (bij te lage bodemtemperaturen) halen het bij lange na niet tegen de planten die men half mei buiten zet. Deze laatste zullen die van maart snel inhalen en veel beter ontwikkelen dan zoon vroege. Het vroeg buiten beginnen leid ook tot verhoute planten die veel schimmelgevoeliger zullen zijn op het einde.

          Mijn advies is dus begin eind april binnen met kiemen en zet ze half mei buiten. Dit levert uiteindelijk grotere en gezondere planten op dan dat men in maart begint.

          Comment


            #6
            Re: LR2's Buitenthread 2012

            Klopt! Bedankt Monty, ik was al van plan om er sowieso voor te zorgen alles pas buiten te zetten bij hogere temperaturen. Boven de 15 's nachts als het even kan. Ik wil ook niet te laat beginnen ivm. die lantaarnpaal op mijn tuin die dus voor constante 18 uur licht zorgt, minstens.. Dit zorgt automatisch voor een latere bloei dus als ik een groeispurt kan pakken vanaf april denk ik geen twee keer na. In de volle grond komt alles toch pas rond mei te staan. Ik groei alles voor in potten tot die tijd.

            Extra special!

            Om de proef op de som te nemen, en deze (lage temperaturen) theorie te testen heb ik nu al een zaadje dat ik over had van vorig jaar, buiten gezet. Zelfs met deze temperaturen moet ik zeggen dat hij groeit! Een halve milimeter per week, maar groei is er! Ik hak hem om zodra ik dat nodig vind, maar vond het tof om eens te kijken hoe het in de nederlandse natuurlijke gang van zaken zou gaan. De toppen met nog zaadjes van vorig jaar (die te klein waren om te roken, en te slechte kwaliteit zaad hielden) had ik in mijn tuin begraven en zijn direct na de inzet van de dooi gaan kiemen. Toen dacht ik: als dit is wat ze doen, ga ik eens kijken wat er gebeurt als de kweker eens luistert naar ENKEL de natuur, in plaats van gezond verstand. Dit is natuurlijk een testplantje en het zal me niks verbazen als hij binnen de kortste keren sterft. Maar niet gemeten is niet te weten denk ik maar altijd. Plus een interessant fenomeen natuurlijk om te kijken of hij straks achter of voor loopt op de rest die ik in april pas kiem en in potten zaai. Foto's volgen zodra mijn telefoon is opgeladen.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


              #7
              Re: LR2's Buitenthread 2012

              Hihi interessant experiment. Zal leuk zijn om te volgen. Als de nachtvorst een beetje uitblijft nu dan heeft dat een kans. Licht nachtvorst kunnen ze nog wel aan. Misschien de bodem mulchen om de wortel iets te isoleren tegen de ergste koude nachten.

              Comment


                #8
                Re: LR2's Buitenthread 2012

                Eerst even een correctie: ik zei: "een zaadje buiten gezet." Maar ik bedoel natuurlijk een kiemplantje. Inderdaad interessant, ik heb hem onder een doorzichtig bekertje staan.. Beschermt tegen de meeste weersvormen en de grond is goed luchtig omgespaaid dus qua isolatie zit het wel snor voorlopig Nou maar hopen dat de uitkomst interessant genoeg is om over te schrijven.
                2012-02-25 16.25.00.jpg2012-02-26 13.42.31.jpg hier foto's met ongeveer 2 dagen tussentijd. Erg veel gebeurt er niet, zoals verwacht.

                Ik ben echter bang dat er weinig meer zal gebeuren gezien de uitbundig bemeste grond. Waardoor de wortels niet gauw zullen uitslaan.. Maar de tijd zal het ons leren! Volgende week graaf ik er een kuiltje naast om te zien OF de wortels uitlopen vanuit het deeltje potgrond waar hij in voorgegroeid is onder de lamp. Tot nu toe staat hij er veerkrachtig bij, geen tekenen van sterfte of ongezondheid te zien op de langzame groei na.
                Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                Comment


                  #9
                  Re: LR2's Buitenthread 2012

                  Omdat ik studeren vermoeiend vind, even een korte update om eruit te zijn:

                  De Bob marley begint aan zijn 4e internode (dit is dag 14 ongeveer, ik heb het niet bijgehouden) en zal bij de 5e getopt worden om daarna met wat buigtechnieken de hele pot te gaan beslaan met wildgroei (hopelijk!). Voor een sativa doet hij het aardig onder warm-witte spaarlampen. Ik herinner me een reactie, maar niet meer van wie, dat het verspilde energie was en nooit goed zou gaan.. I prove you wrong. Het aantal wortels verdubbelt om de twee dagen en is mooi te volgen door het verduisterde bekertje waar hij in staat. Daar zal ik binnenkort een plaatje van laten zien.
                  jkhh.jpg< zo ziet het er ongeveer uit. Een doorzichtig bekertje zonder bodem. Waarom? Op deze manier kan ik de plant klein houden dmv lichtdruk en laag over de grond in een spiraalvorm omhoog laten groeien. Als de sierbamboe bij de bloemist zeg maar. Dat niet alleen, ook om de interesse naar de ontwikkeling van het wortelstelsel! Goed, er zijn een boel filmpjes over en time-lapses.. Maar zelf proberen vind ik toch leuker.


                  Terug naar buiten want daar komen jullie voor: de afghan x early bud (of early bud x afghan) leeft nog, hij staat op het moment rechtop. Dat wil zeggen dat er in ieder geval beweging plaatsvindt. Of het groei of krimp is, dat weet ik niet. Maar hij heeft bewogen; een teken van leven! Volgende week meer, met een update over de Bob Marley en er wordt gekeken of het wortelstelsel buiten al aan het ontwikkelen is.

                  Voor nu dus het toepasselijke plaatje; bijna nakende in de kou:
                  Cliffhanger.jpg
                  Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                  Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                  Comment


                    #10
                    Re: LR2's Buitenthread 2012

                    Geweldig geschreven! hier heb ik heel veel aan als beginnende kweker !!
                    Keep it up!

                    Comment


                      #11
                      Re: LR2's Buitenthread 2012

                      Bedankt! Motiveert me toch weer om er mee bezig te blijven!

                      Morgen meer!
                      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                      Comment


                        #12
                        Re: LR2's Buitenthread 2012

                        Tijd voor een update, ik heb gelogen want er kwam niet morgen meer! Nu wel dus.

                        De buitenstaander is een milimeter opgeschoten, de wortels zijn zich nog niet aan het spreiden. Maar, de temperatuur gaat omhoog, dus ik denk dat plantje ook wel binnenkort. Hij leeft in ieder geval nog en maakt het niet slecht daarbuiten. De kiemblaadjes zijn inmiddels paars, maar de rest werkt nog prima zo te zien. Er zijn geen tekenen van sterfte.

                        De Bob Marley onder de spaarlampen vertoont wat geligheid in de eerste set bladeren. Niets om me druk over te maken denk ik? Ik weet van de buitenkweek dat deze bladeren vaak al vroeg sneuvelen. Als de rest geel wordt, dan moet ik toch eens gaan kijken of er wat aan de hand is! Maar vooralsnog zie ik geen problemen.

                        ECOTIP! ECOTIP! ECOTIP!
                        Aan het begin van de winter ben ik begonnen met een wormenbak. Ik heb bladafval en wat gezonde onbemeste grond verzameld en in een emmer gestopt. Ik had nog een boel wormen in de tuingrond zitten die ik voor mijn lowryders heb gebruikt, die heb ik dus ook uitgezet in die emmer. De emmer had kleine gaten onderin, en gaten in het deksel voor verluchting. Die emmer heb ik IN een andere emmer geplaatst voor uitbrekers en wormenthee. De wormenemmers heb ik ongeroerd gelaten tot vandaag. En tot mijn verbazing vond ik meer dan 200 eitjes. De potten die ik dit jaar ga gebruiken krijgen dus een aanvulling van wormencompost en een haffel wormen. Dit zorgt voor een gezonde bodem voor de planten. Ook waren mijn ouders blij dat onze tuin helemaal bladvrij was. Als die eitjes op tijd uitkomen heb ik rond eind april een emmer vol homegrown black gold. Fuck de kliko dus, en fok wormen. Ook lekker om mee te gaan vissen in de zomer! Een win-win-win situatie dus. Voor iedereen aan te raden. Heb je geen bladafval? Dan zijn keukenafval en dergelijke organische materialen ook prima! Heb je geen wormen? Ga eens naar de viswinkel en koop voor €2 euro een flinke zak. 2 euro voor een jaarvoorraad aan wormenmest lijkt me beter dan 18 euro voor een zak met hetzelfde spul. Als je de ruimte, en twee emmertjes hebt (of curverbakken, whatever) dan bespaar je geld en ben je groen bezig. Laat het in de winter alleen niet buiten staan! Een wormenbak stinkt niet, dus binnen moet gewoon kunnen.
                        voor meer info:
                        http://www.moestuinforum.nl/wormenbak-maken-t814.html
                        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                        Comment


                          #13
                          Re: LR2's Buitenthread 2012

                          Erg nuttige info in je eerste post, verder een leuk project. Je kan proberen je bob marley wat zonlicht te geven achter een raam, het gelige wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een verkeerd lichtspectrum.
                          ʁɚɩɊ ♂

                          Comment


                            #14
                            Re: LR2's Buitenthread 2012

                            De vergeling blijkt een N-tekort te zijn. Aan het lichtspectrum ligt het dus niet, zou ook raar zijn. Aangezien ik onder spaarlampen al meerdere ulanten gezond heb grootgebracht zonder verkleuring. Ik heb wat mestkorrels gegeven en hij trekt al aardig bij. Planten voor het raam zetten, doe ik niet aan. Of helemaal buiten, of onder de lamp :-p Ik ben geen luie grower maar iedere dag met die pot sjouwen daar heb ik weinig zin in.

                            (ulanten =planten by the way, android heeft zo'n fantastisch tekstscherm waar je de woorden niet meer kan selecteren, tenzij ze achteraan staan)
                            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                            Comment


                              #15
                              Re: LR2's Buitenthread 2012

                              Erg mooi gemaakt, leuk om gelezen te hebben en aan bepaalde dingen hebben ik en mijn vrienden veel aan gehad. Je bent dus al begonnen zie ik? Hoe gaat het ermee?
                              sigpic

                              Comment

                              Bezig...
                              X