Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LR2's Buitenbende 2013

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: LR2's Buitenbende 2013

Zo, de dooi zit erin. Vandaag al in een T-shirt gelopen zonder kippenvel. De Bob marley x Royal Frisian is nowhere to be found. Maar goed ook eigenlijk.. Bob marley kun je maar beter nooit kopen, flutsoort.

Ook eens de wormentoren bekeken, 'k was vergeten dat ik die nog een had staan. Resultaat na flinke vorst: een bevroren kluitje wormen met een lucht waar een varkensboer U tegen zegt. Afijn, na een middagje in de woonkamer nog eens gekeken, en verrek! Toch nog een handjevol levende wormen aangetroffen die erg graag de emmers uit wilden. Een soort van natuurlijke selectie noem ik dat. Die wormen hebben nu alle ruimte (en al 't eten) om flink te seksen en overal met eieren te gaan gooien. Hun kindjes komen in de potten dit jaar, alswel 't huis waar ze in opgegroeid zijn.

Goed, ik wil rond april een vruchtbare bodem klaar hebben, in de tuin zelf is dat een kwestie van een beetje mesten, en de rest gaat vanzelf. In potten ligt dat anders, daar gaat alleen in wat je er zelf in stopt.
    Terug naar die toren. De helft van het werk is al gedaan door de warme wintermaanden heen, de andere helft gaat nu gestaag van start. Over het voordeel van wormenmest hebben we het genoeg gehad. Nu hoe je simpel zo'n toren in elkaar flanst.

Benodigdheden:
    - Minstens 3 x Emmer (waarvan minstens één met deksel, je hebt vast nog wel zo'n latex-emmer staan. Anders de buren wel)
    - Boormachine en een boor (groter dan 4mm)
    - Handje plezier
    - Handje wormen (euro bij de viswinkel, of even zoeken in de tuin)

Werkwijze:
    - Kijk eens of de emmers in elkaar passen. Lukt dat? Mooi. Ga door naar de volgende stap.
    - Welke emmer heeft een deksel? Die? Boor maar flink wat gaten in dat deksel. Doe hetzelfde met de bodem.
    - Welke emmer komt onderaan? Zet die even aan de kant.
    - Welke emmer komt in het midden? Boor die bak helemaal lek. Alleen de bodem dan, dat wel.
    - Je hebt nu twee emmers met gaten, waarvan er één een deksel heeft met gaten. Één emmer heeft geen gaten. Klopt dat? Goedzo, je kunt lezen.
    - Vul de onderste emmer met tuingrond, potgrond of een mix naar keuze. Maak hem niet tè vol, de middelste emmer moet er nog 'in' vallen.
    - Zet de middelste emmer daar bovenop. Je bent bijna klaar, rustig maar.
    - Vul die middelste emmer met jouw grondmix, gooi daar wat keukenafval bij (geen aardappels!), als het kan wat koffie met filter en al, pads kan ook. Ik houd niet van senseo, maar ik weet dat sommigen hier dat wel doen. Lekker mengen.
    - Zet de bovenste emmer er bovenop, gooi daar bij elkaar geharkte bladeren, knipafval, zaagsel van onbewerkt hout, koffieshit, bananen, afijn, alles wat je wilt; pleur er maar in. Fruit vinden ze heerlijk, gaat als een tiet.
    - Maak de middelste en onderste pot goed vochtig (niet nat, jullie kennen 't verschil tussen modder en nat zand wel).
    - Oh shit, wormen vergeten. Die had je dus al moeten halen, of dat kun je nu doen.
    - Wormen erbij en lekker laten staan. Vergeet 't deksel niet, vogels pikken graag een wormpje mee. Dat deksel houdt ook de vochtigheid langer vast in de zomer. In droge grond sterven je wormen.

Hier een schematisch overzichtje. wurmenemmer.jpg

Een productief torentje kan in een maand toch al gauw één of twee liter grond 'opwaarderen'. Ik meng mijn wormengrond met potgrond wanneer de planten in de finale-pot gaan. Kans op verbranding is er alleen als je voeding gaat toevoegen aan de wormengrond. Ik doe dat, maar met mate, en alleen voeding die voor de wormen geen problemen oplevert. 'Bio-voeding' dus.

(extra: eigen recept voor de onderste emmer van dit jaar. Emmer is 10L btw)
    25% Cocos van de action
    70% Potgrond (waarvandaan maakt weinig uit)
    5% 'Tuinaarde' (In één schepje tuinaarde leeft meer dan op je toetsenbord, we willen veel bodemleven)
    Handje A-Z coniferenmest NPK 9-3-5 met mycorrizhae (Tuincentrum is de shit! Tientje voor een kilo) en ter toevoeging een lepeltje(!) DCM Vivaroot NP 3-40. Om de P-waarde wat op te krikken.

De handen kriebelen. En er wordt weer een soortje toegevoegd aan de selectie. De Taiga #2. Omdat ik PP toch wel lekker vind, ben ik benieuwd naar deze soort.
    Als 't even meezit, kruis ik die met de Autohaze x LR#2 die vanaf nu HazeRyder genoemd gaat worden. Ik word moe van die lange kruising-namen.

Ook wordt dit jaar voor 't eerst de Pineapple Dane in de run gegooid. Niet zo gek, vorig jaar bestond hij nog niet.
    Even wat achtergrondinfo:
    Genetica: (Amnesia X Ruderalis) X HJM's(?) Royal Frisian
    Pheno: uniform, voornamelijk indica, erg bossig. Mannen strekken flink.
    Rariteiten: 25% is autoflower, bevestigd. De genenleer gaat hier prachtig op. De overige 75% is relatief vroeg, in mijn geval na 5 weken al bloeiverschijnselen. De mannen blijven dui-de-lijk achter, je kunt ze bijna op 't oog selecteren, zonder te zoeken naar geslacht. Stinken in de voorbloei al voldoende om een kamer van 20m² van een walm te voorzien. Kunnen veel shit hebben zonder tekenen van stress te vertonen, er is mee gegooid, ze zijn bijna bevroren, watertekorten (blijken ze wel lekker te vinden), rare lichturen (de ene dag 13 uur, de andere 18 en weer terug), temperatuurschommelingen en ga zo maar door. Prima beginnerssoortje lijkt me.
    De rest van de info volgt nog, de testrondes lopen nog. Ik ga iedere week even kijken. Eens zien wat voor oogst we mogen verwachten. Wel jammer dat de bloeitijden wat onstabiel zijn, maar daar hebben we veredeling door selectie voor uitgevonden.

Zo teruggelezen heb ik wel veel getypt. Genoeg voor vandaag. Halleeeee
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Mooie tips, ik ga je topic dit jaar volgen. Suc6

Comment

je 1e vechtertje van 2013 en zo vroeg, die gaat van zich laten horen!!! knallen maar
        Wil je blowen, moet je het zelf growen

Comment

Die vechter is al dood. Maar als de vorst uitblijft, zullen er vast nog wel een paar opkomen. De bevruchte Bob Marley is namelijk in zijn geheel de grond in gegaan, toppen met zaad en al. Nu maar hopen dat 't niet meer gaat vriezen, ik schuw er niet voor om midden april al autoflowers te zaaien. Op een of andere manier beginnen ze toch pas rond eind mei te bloeien. Zo hebben ze toch nog een aardig formaat inmiddels.. Maar niet op de zaken vooruitlopen natuurlijk. Eerst eens zien wat 't weer gaat doen.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.

Comment

mooi stukkie over die wurmenemmer LR2, dat ga ik eens uitproberen ! Mijn vaste tuintje voor de hoofdoogst klinkt nogal in, met wat enthousiast gewriemel erbij in zal dat weleens tot (nog) betere resultaten kunnen leiden!
            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Zo, lijstje weer uitgebreid.. Ik blijf maar gaan!
              Weer even een goed woordje voor Growerschoice. Ik had wat zaden besteld, er zat een beschadigde tussen en ik kreeg verdomme nog geen vier dagen later 4 mooie nieuwe zaden. Dát noem ik service! Ook het feit dat ze zowel regulier als feminized zaad verkopen blijf ik geweldig vinden. Zo kan ik lekker kruisen met mijn favorieten. Als ik 't geld had, dan nam ik er aandelen in. Vlotte reacties, netjes afgehandeld. Wederom stellen ze mij niet teleur.
              Ook even contact gehad met wietzaadjes.nl, ik had gevraagd naar taiga #2 die ze nog niet hadden, en een week later lagen ze daar in de schappen. Direct daarna kreeg ik een mailtje; ze zijn te bestellen.

Voorlopig is het dus eens selecteren uit de autoflower sectie, want ik kan ze niet allemaal kwijt helaas!
              Voor nu is het idee:
              - GC's Autofem Amnesia (prachtplant, heerlijke smaak)
              - GC's Autofem Critical Jack
              - GC's reg. Blueberry Diesel
              - GC's reg. NLX x Forrestberry haze
              - DP's Autofem Taiga #2
              Zaaien op verschillende momenten natuurlijk, om binnen de perken te blijven.

De laatbloeiers staan wel vast. Gelukkig. Maar de vraag is of die wel nodig zijn. Want de stash is nog lang niet op. Gelukkig kan ik altijd wat maten lief aankijken en ze van rookwaar voorzien.
              - Pineapple Dane uit eigen collectie. Een vriend is hem nu aan het testen, beloofd veel goeds! Deze vereist wel nog wat selectiewerk en veredeling. 25% is AF, de rest extreem vroeg.
              - NDB x Ierdbei.

Zover weer de aantekeningen. Nu ga ik mezelf weer blind staren op de thermometer die eens 18°C aan moet gaan geven.

Comment

Staar ik ff met je mee
                Ff een vraagje: Pineapple Dane, kruising van?

Comment

Pineapple dane is HJM's Royal Frisian x Autoflower Amnesia. De amnesia rook erg naar ananas vandaar de pineapple. Weinig Deens aan de RF, leerde ik vorige week. Maar 't klonk wel lekker.
                  Grappig plantje en vooralsnog echt mega robuust. De geur begint vanaf de derde week flink te verspreiden, zelfs zonder bloei. De gastouder heeft alles behalve groene vingers, dus denk aan afbreken, scheuren, wisselende lichttijden, temperaturen met een verschil van 20 graden, watergebrek enzovoorts. Toch blijven ze knallen en vertonen geen enkel teken van stress. Zou best eens mijn knaller van dit jaar kunnen worden. Ook een uitkomst van 90%+ dames (alle testrondes) is een fijn gegeven. Behalve voor de veredeling dan, bedenk ik me nu.. Vandaar ook dat ik het wel fijn vind dat iemand ze kan testen. B0riis zou dat ook doen, maar die is met de zuiderzon verdwenen zo lijkt.

Leuk dat je meestaart vale, dat 't maar lekker warm mag worden!

Comment

Propagatortje aangeschaft, turfpotjes (ben ik eigenlijk niet zo'n fan van omdat ze te langzaam afbreken, maar wil het toch nog eens proberen).
                    Ook een verse zak sphagnum ingeslagen om op te kweken en te gebruiken voor stekken en de vleesetende planten die weer langzaam uit winterslaap komen.
                    De action verkoop nog steeds (zogenaamd bemeste) cocos. Dus zaaigrond is ook niet nodig dit jaar. Verder experimenteer ik wat met pepertjes, spinazie, pluksla en wat kleiner grut tot het april is. Weinig interessants voor de lezers, het spijt me. Ik zal nog eens gaan broeden op interessante stof voor jullie. Misschien wat zaaitestjes of spannende techniekjes.

Over die sphagnum:
                    Sphagnum, ook wel veenmos in de volksmond, is een moerasmos dat onder bijna iedere omstandigheid groeit, zolang het water geen kalk bevat. Het rot bijna niet en houdt water vast als een spons. Bij uitstek prima materiaal om door de grond te mengen (het mos dat je vindt in de grond van growshops is vaak sphagnum) of puur te gebruiken als 'levend' zaai- of stekmedium omdat rot en schimmel bijna niet vormt in dit materiaal. Veel mensen gebruiken het voor kerststukjes, ik niet. Ik gebruik het als toplaag voor mijn vleesetende planten. Zo blijven ze langer vochtig staan. Sphagnum verkleurt onder invloed van zonlicht; in de lente is het gifgroen en bruin, rond de zomer kun je rood, paars, oranje, geel, bruin en donkergroen verwachten. Sphagnum plant zich niet voort maar blijft eeuwig doorgroeien zolang PH, temperatuur, licht en minimale voeding in orde zijn. Het is de herbal variant van steenwol en wordt al eeuwen gebruikt in de Orchideeëncultuur van Japan. Maar ook in tropische terraria. Het sphagnum dat in onze winkels ligt als decoratiemiddel zit vaak vol vervuiling (rode lijst planten, esdoorns, grassen, andere soorten mos, baby vleesetende plantjes!! en ga zo maar door) maar het blijft goed verkopen. Opkweken is simpel: neem een plastic zak, gooi er wat zwartveen in, daar doorheen doe je sphagnum (hoe meer hoe beter), flink regenwater erbij, zak dicht maken, in de tuin leggen en na een maandje kun je de topjes afknippen en het proces herhalen met die topjes. Binnen heb je aan een cool white TL genoeg. Zo heb je in een maand een prima, vers, thuisgekweekt medium. En dat is gratis uiteraard. Daar word ik wel blij van!
                    Last edited by LR2; 2 March 2013, 17:38.

Comment

leuk stukje over dat sphagnum LR2, ik ga er eens mee experimenteren!

Steenwol is altijd eerste keus geweest voor stekken (vanwege gemak, oogkleppen en voor m'n spannender avonturen : steriliseerbaarheid), maar als ik het goed begrijp is dat veenmos een prima vervanger, en ideaal om te gebruiken als medium voor stekken die voor guerilla in aanmerking komen. Dat gaan we dus uitproberen
                      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Ha cool moreweed! Ook breekt 't redelijk snel af als het eenmaal in aarde bedolven is. Goed wormenvoer!
                        Ik start er een dezer dagen een zaaitestje in. Eens zien hoe dat gaat, gezien de luchtigheid zou 't beter moeten gaan dan op aarde.
                        Let wel op met hard water en voedingen, daardoor 'sterft' het mos snel. Echter, na een jaar heb ik nog geen rot of schimmel ontdekt in het dode spul. Nu herleeft 't weer in de propagator na een spoeling in regenwater.

Comment

wat me erg triggert is die schimmelongevoeligheid, weet jij zo uit je hoofd hoe dat komt ? Niet belangrijk hoor, gewoon nieuwsgierig

Ik zet later in de week toch wat kweekjes in, zal eens een heen-en-weertje doen > veenmos spoelen met gesteriliseerd water, en dat water op kweek zetten, kijken wat er op groeit (da's dus heen), en dan het 'weertje' > koud aftrekseltje maken van dat spul en dan checken op een voorgeschimmelde plaat wat het effect is.
                          Je zou bijna denken dat ik niks beters te doen heb

By the way : mijn plotselinge 'surge' in highscores hier in de arcade-sectie heb ik dus volledig te danken aan jouw droogmachien.

Comment

haha ben erg benieuwd naar wat er uit komt! Gaaf!

Ik denk dat sphagnum zo bestendig is omdat het (1) erg weinig voeding bevat voor schimmels, het spul bestaat voor meer dan 95% uit water. Buiten dat is het nauwelijks dood te krijgen of te verteren door iets anders dan een dier. Ik denk ook dat de (2) flavanoïden die 't aanmaakt een sleutelrol speelt. Wat ook zorgt voor leuke verkleuringen (of was dat chlorofyl?). Sphagnum dat overwoekerd is door zo'n 5 generaties valt simpelweg uit elkaar, maar een zichtbare schimmel heb ik nooit gezien. Wel paddenstoelen die in de onderlaag van turf groeiden, maar zelfs botrytis en andere plantschimmels tasten geen enkel deel aan voor zover ik kan zien. Mijn vleesetende planten sterven iedere winter af, en waar normaal in no-time de pluis op staat (op en rondom het blad) zie ik geen enkele aantasting in Sphagnum. Maar let wel: ik heb alleen mijn blote ogen. Steriel is het niet te noemen: er blijven dingen rotten, maar niet de sphagnum zelf. Maar dat kan ook prima gebeuren in steenwol als je 't maar nat genoeg houdt en wortelvorming voorkomt.

Ik kan je dus niet zomaar aanwijzen wat het zou kunnen zijn, het zou ook in de genen kunnen liggen aangezien dat mos al miljoenen jaren oud is en alleen voor komt op schimmelrijke rottende moerassen. Daar wordt het ook geoogst, getuige de verdwaalde drosera rotundifolia (staat op de rode lijst) die ik er in blijf vinden. Dat mag eigenlijk dus niet verkocht worden, maar ach, ik blijf een verzamelaar. Sommige webshops beweren steriel mos te verkopen (bestraald en weet ik veel wat) maar na toevoeging van water leeft het na een maandje gewoon weer op.

Droogmachine bevalt dus wel? Dat is goed om te horen! Ik hoor of lees graag hoe de test verloopt met 't veenmos.

Comment

chlorofyl is redelijk kleurvast dacht ik LR2.. als in groen. Die fla..fli...vlaflips doen het truukje met de kleurtjes. Zelfs de herfstkleuren zijn dacht ik een fla..floe..vlaflipaangelegenheid, al vind ik bruin in haar diverse schakeringen ook prima passen bij ontbindende plantendelen... Het gaat trouwens wel meteen dwarrelen in m'n hoofd als ik biologie en natuurkunde ga mixen door wat te lang na te denken over die statement "chlorofyl is groen" > want dat is dus helemaal niet zo

Er zijn maar twee ..eum.. drie mogelijkheden denk ik :
                              1/ het is vies. Althans, schimmels vinden het vies. Of niet te verteren. Wat wat vreemd is gezien het voorkomen van dat spul, er is altijd wel een kaper op de kust zou je denken.
                              2/ het maakt iets aan wat schimmels op afstand houdt
                              3/ het leeft samen met iets wat schimmels op afstand houdt. Een of ander floraatje wat extreem zuur pist, lsd-voor-schmmels produceert of iets dergelijks.

ik moet alleen nog even bedenken hoe het te camoufleren valt, en of de kweektemp wel overeenkomt met hetgeen ik normaal wegzet. Laatst al een keer platen weggezet in een stoof die bedoeld was voor wat anders, en dus op 24graad stond. Echt een week lang zitten dubben waarom er maar niks wou groeien

Echte steriliteit zoek ik ook niet met dat spul hoor, het gaat om de balans, het in evenwicht houden cq onderdrukken van een en ander.
                              Last edited by moreweed; 5 March 2013, 22:46.

Comment

Het gedijt goed op temperaturen van 15-30°C. Hoe warmer hoe beter, maar dat is enkel het sphagnum. Over broed weet ik vooralsnog te weinig.
                                Ik geef optie 3 de grootste kans van waarheid. Met optie 2 als tweede keus. Misschien een combinatie: het sphagnum verlaagt de ph, (door filterwerking?) waardoor een symbiotisch iets zorgt voor afweer en in ruil voeding produceert (sphagnum heeft geen wortel). Of wat ik me net bedenk: de celstructuur is zo grof, dat het eeuwen duurt voordat een schimmelcultuur kan vormen. Zoals op haaienhuid en de daarvan afgeleide hypermoderne deurknoppen. Ik heb ooit een kleine docu gezien waar dat in behandeld werd, maar ben de naam vergeten. Hier een linkje naar een artikel http://www.popsci.com/science/articl...10/saving-skin

Een beetje google doet wonderen! Het zijn polysacharoiden! Die de PH verlagen naar 2.8. http://qspace.library.queensu.ca/handle/1974/5392
                                Last edited by LR2; 6 March 2013, 13:07.

Comment

Bezig...
                                X