Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweekverslag, 2016 drie maal is scheepsrecht ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    Re: Kweekverslag, 2016 drie maal is scheepsrecht ?

    Vanmorgen stonden alle 5 de planten er goed bij. Toen ik echter vanmiddag thuis kwam niet meer.
    Een paar hadden iets van hangende bladeren.

    Ik heb dus weer water gegeven. Straks even de planten een vital behandeling geven, en even kijken hoe zwaar de potten dan zijn.

    En misschien wat foto's maken.

    Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

    Overzichtsfoto. De amnesia uit stek in het midden achteraan, heeft de middelste early skunk in bloei al in de hoogte ingehaald.
    DSCF0001.jpg

    De twee amnesia uit stek. Dat de tweede stek iets achter ligt, komt door mij.
    DSCF0004.jpg

    Kleinste early skunk die maar steeds niet echt blij lijkt, en ook nog niet bloeit.
    DSCF0006.jpg

    Middelste early skunk met duidelijke bloei.
    DSCF0008.jpg

    Hoogste early skunk die ook al het langst in bloei staat.
    DSCF0011.jpg

    Zelfde early skunk als vorige foto, maar nu vooral het midden van de plant.
    DSCF0013.jpg
    Lets not criticize but legalize

    Comment


      #32
      Last edited by Gps; 6 August 2016, 19:12.
      Lets not criticize but legalize

      Comment


        #33
        Re: Kweekverslag, 2016 drie maal is scheepsrecht ?

        Ik heb de planten net weer eens goed bekeken.

        De twee early skunk in bloei hebben wel lichtere bladen, maar dat zijn niet de bladen rond de bloemen. Die zijn wel donker groen. Een aantal zelfs zo donker groen, dat ik me afvraag of ik iets te enthousiast geweest ben met de voeding.
        Bij de early skunk die nu het langst bloeit begin ik me al af te vragen wanneer ik helemaal stop met voeding geven. De plant ziet er erg goed uit, ook onderaan alle bladen nog groen en ook de grote bladen nog mooi groen.
        Als we afgaan op de zaadboer, nog een week of 6. Het voeden heeft wel geholpen, de twee early skunk in bloei begonnen al de grotere bladen onderaan leeg te zuigen.
        Dat lijkt nu gestopt, op dit moment heeft de plant dus genoeg voedsel.

        Ik heb besloten om vandaag geen water te geven, alle planten staan er namelijk "blij" bij, en de potten zijn zeker niet licht.

        Bij de twee amnesia uit stek zie ik misschien voorbloei. Ik heb niets te klagen voorlopig.
        Lets not criticize but legalize

        Comment


          #34
          Re: Kweekverslag, 2016 drie maal is scheepsrecht ?

          Lijkt me dat je zelfdiagnostisch en relaxed aan het kweken bent.
          Dat worden vast lekkere groenten.

          Comment


            #35
            Re: Kweekverslag, 2016 drie maal is scheepsrecht ?

            Het meeste van wat ik nu weet, heb ik op dit forum geleerd.

            Ik kan nog genoeg leren maar merk wel, dat ik er vooral voordeel van heb, dat dit de derde keer is.

            Toen ik de eerste keer kweekte, zei er iemand tegen mij dat ik naar de plant moest kijken, dan wist ik of ze water en of voeding nodig had.
            Dat was op zich een goed advies, maar dat werkt niet bij mensen zoals mij die van planten niet veel meer weten als dat ze groen zijn.
            Pas dit jaar begin ik dingen te zien en te herkennen en raak ik ook minder snel in paniek.

            Ik heb nu nog lol om mijn eerste kweek jaar. De buurman zegt op een gegeven moment tegen mij, dat mijn planten toch echt water nodig hadden.
            Ik zag dat niet.

            Dit jaar let ik op de kleur van de bladeren, en of de plant er ook blij uitziet met zon.
            En wat mij vorig jaar opviel. Als ik water had gegeven dan stond de plant een dag bijna stil, en kreeg daarna er weer zin in.
            Omdat ik echter niet wist hoeveel water ik moest geven, gebruikte ik de methode, net zo lang water er in gieten tot het er aan de onderkant uitkomt, en dan een paar dagen wachten.

            Toch blijf ik de vraag hoeveel water moet de plant hebben? lastig vinden.

            Update:
            Vier van de 5 planten hebben behoorlijk wat water gehad, en de vijfde een beetje.
            Ik heb eindelijk een beetje gevoel voor hoe zwaar de pot moet zijn.

            De weersvoorspelling is slecht voor de komende dagen. Toch heb ik water gegeven omdat vrijwel alle planten al groot genoeg zijn om de meeste regen niet in de pot te laten vallen.
            De amnesia groeien lekker ondanks dat mijn tuin niet zo geweldig is qua direct zonlicht.
            Bij de early skunk die als eerste is gaan bloeien zie ik elke dag de bloemen voller worden.

            Tav die plant begint het nu spannend te worden. Hoe schimmel bestendig is deze plant, en wat krijgen we voor nazomer?

            Voor toprot hoef je namelijk niet bang te zijn zolang je geen toppen hebt.
            Lets not criticize but legalize

            Comment


              #36
              Re: Kweekverslag, 2016 drie maal is scheepsrecht ?

              DSCF0002.jpg
              De Langst bloeiende early skunk top.
              De plant waarbij ik me afvraag wanneer ik ga stoppen met voeding.

              DSCF0002a.jpg
              Zelfde top maar poging om hem groter in beeld te krijgen. Met gimp een stuk van de foto afgehaald.

              DSCF0003.jpg
              Amnesia geloof ik, voorbloei ?

              DSCF0006.jpg
              Derde early skunk begint net wel / net niet met bloeien.

              DSCF0007.jpg
              Amnesia uit stek, voorbloei ?
              DSCF0009.jpg
              Overzicht foto
              Last edited by Gps; 9 August 2016, 19:13.
              Lets not criticize but legalize

              Comment


                #37
                Lets not criticize but legalize

                Comment


                  #38
                  Re: Kweekverslag, 2016 drie maal is scheepsrecht ?

                  Lekker douchen. de schimmelsporen kwamen al int voorjaar de plant binnen. de infectie heeft allang plaats gevonden. Gezonde planten dammen dat dan in. pas als het de plant slecht gaat breekt bortytus door de afweerbariere heen en ontstaat rot. Dus gewoon goed voor je plantjes zorgen e ze niet overvoeden.

                  Comment


                    #39
                    Re: Kweekverslag, 2016 drie maal is scheepsrecht ?

                    Interessant bedankt.

                    Dat goed voor de plantjes zorgen is nog best lastig, vooral omdat dat soms ook betekent niets doen.

                    Toch wil ik zeker die ene early skunk nog wel een vital behandeling geven.
                    Voorlopig geen andere voeding voor die plant. Ik zal ongeveer een week of 5 van de oogst af zitten en vrijwel alle bladeren zijn nog groen.
                    Dat is op zich vooruitgang tov de twee voorgaande kweekjes.

                    Wat ik me nog herinner van een vraag die ik vorig jaar stelde, een weel of 4 voor het eind kan je stoppen met voeden.
                    Omdat vital zo als ik het begrijp ook een soort voeding is, zou dit wel eens de laatste keer kunnen worden dat deze plant voeding krijgt.
                    Lets not criticize but legalize

                    Comment


                      #40
                      2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
                      2016 - Greyvol's buitenkweek
                      2017 - Santa Maria van Space Cees

                      Comment


                        #41
                        Re: Kweekverslag, 2016 drie maal is scheepsrecht ?

                        Vital werkt preventief doordat de silicium die erin zit zorgt voor hardere celwanden waardoor schimmelsporen moeilijker kunnen binnendringen. Maar dat gebruik je dus vanaf het voorjaar want zoals ik je reeds vertelde vind een schimmelinfectie 9 van de 10 keer al in het voorjaar plaats als de plant nog zeer jong is. Met enkel de laatste weken vital te geven voorkom je dus niet de infectie.

                        Er is dus een wezenlijk verschil tussen het tijdstip van infectie en de aantasting. De infectie omvat het aanhechten van Botrytis sporen, het kiemen, het binnendringen en zich vestigen binnenin de plant. Doorgaans blijft zoon infectie echter latend zonder meteen rot te veroorzaken. De schimmel wordt door de plant ingedamt en groeit l nauwelijks en blijft bij voldoende droog weer normaal latent zonder rot te veroorzaken.
                        Het latent blijven van de schimmel inwendig in de plant is zeer waarschijnlijk te wijten aan het remmen van de schimmelgroei en het remmen van de Botrytis-enzymen die de pectine van de plant afbreken

                        De aantasting is te beschouwen als het uitbreken van het rot. Doordat de afweer van de plant verzwakt richting de oogst en de weersomstandigheden verslechteren kan dan ineens explosieve groei van de schimmel ontstaan die veel eerder was binnengedrongen.

                        Comment


                          #42
                          Re: Kweekverslag, 2016 drie maal is scheepsrecht ?

                          Schitterend en ik blijf me ergens verbazen hoe sterk deze planten toch wel zijn.

                          Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                          Oorspronkelijk geplaatst door FlintStoned View Post
                          Vital werkt preventief doordat de silicium die erin zit zorgt voor hardere celwanden waardoor schimmelsporen moeilijker kunnen binnendringen. Maar dat gebruik je dus vanaf het voorjaar want zoals ik je reeds vertelde vind een schimmelinfectie 9 van de 10 keer al in het voorjaar plaats als de plant nog zeer jong is. Met enkel de laatste weken vital te geven voorkom je dus niet de infectie.

                          Er is dus een wezenlijk verschil tussen het tijdstip van infectie en de aantasting. De infectie omvat het aanhechten van Botrytis sporen, het kiemen, het binnendringen en zich vestigen binnenin de plant. Doorgaans blijft zoon infectie echter latend zonder meteen rot te veroorzaken. De schimmel wordt door de plant ingedamt en groeit l nauwelijks en blijft bij voldoende droog weer normaal latent zonder rot te veroorzaken.
                          Het latent blijven van de schimmel inwendig in de plant is zeer waarschijnlijk te wijten aan het remmen van de schimmelgroei en het remmen van de Botrytis-enzymen die de pectine van de plant afbreken

                          De aantasting is te beschouwen als het uitbreken van het rot. Doordat de afweer van de plant verzwakt richting de oogst en de weersomstandigheden verslechteren kan dan ineens explosieve groei van de schimmel ontstaan die veel eerder was binnengedrongen.

                          Duidelijk, maar toch wat vragen.

                          Met vital had ik dus al moeten beginnen toen de plantjes nog maar heel klein waren ?

                          Als me geheugen mij niet in de steek laat ben ik een week of 4 terug met dat spul begonnen. Ik heb ze nu dus twee keer behandeld. ( etiket zegt 1 keer per twee weken)
                          Lets not criticize but legalize

                          Comment


                            #43
                            Re: Kweekverslag, 2016 drie maal is scheepsrecht ?

                            Met vital had ik dus al moeten beginnen toen de plantjes nog maar heel klein waren ?

                            Als me geheugen mij niet in de steek laat ben ik een week of 4 terug met dat spul begonnen. Ik heb ze nu dus twee keer behandeld. ( etiket zegt 1 keer per twee weken)
                            Ja in feite wel.
                            http://www.ecostyle.nl/tuin/producten/vital
                            Het is belangrijk om vroeg in het groeiseizoen te starten met Vital, want de behandeling is preventief bedoeld. Een regelmatige herhaling van behandeling geeft het beste resultaat.

                            Comment


                              #44
                              Re: Kweekverslag, 2016 drie maal is scheepsrecht ?

                              @ Flintstoned bedankt, Ik ben dus te laat begonnen met de vital. Puntje voor volgend jaar.

                              Kleine update:
                              Plant die het langst bloeit begint met het blote oog zichtbaar, trichomen aan te maken rond de bloemen.
                              Als ik de tuin inloop dan begin ik deze plant ook te ruiken.

                              Derde early skunk staat nog niet in bloei. Komt waarschijnlijk toch door de achterstand in groei die deze dame heeft, en dat is een foutje bedankt, van mij.

                              De twee amnesia uit stek gaan redelijk de hoogte in, ondanks de "geweldige" zomer.
                              Ik verwacht dat ze de early skunk in de hoogte in gaan halen. De nu hoogste uit stek, heeft al twee early skunk ingehaald.
                              Lets not criticize but legalize

                              Comment


                                #45
                                Re: Kweekverslag, 2016 drie maal is scheepsrecht ?

                                Paar foto's van de plant in bloei.
                                Plant in nog mooi groen, ook aan de onderkant.
                                Er staat wel een beetje mos op de potten Wat een drama deze zomer hier in Amsterdam.
                                Camara klaagde ook over te weinig licht, waardoor ik minder foto's kon maken.
                                Toch ben ik voorlopig erg blij met deze plant.
                                Alle pistols zijn nog wit. Dat is op de twee foto ook te zien. Het pruikje bovenop.

                                DSCF0001.jpgDSCF0003.jpgDSCF0005.jpg
                                Last edited by Gps; 14 August 2016, 22:22.
                                Lets not criticize but legalize

                                Comment

                                Bezig...
                                X