Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Ik stop de zaden ook direct in de aarde, gaat altijd heel goed.
Wat lightmix in een 1l pot, een deksel met gaatjes en wat water...
Laat de natuur haar werk maar doen!
Tot nu toe enkel zaadjes van RQS en GH, beide heel vlug ontkiemt, dus geen klachten daarover!
Maar ondanks dat goede kiemen zat ik nog niet bij de goede zaadbank (RQS), al heb ik nu wel lekkere wiet, ben ik toch elders andere zaden gaan zoeken...
Tot voor kort was voor mij wiet simpelweg wiet, en zaadbanken één en dezelfde, die tijden zijn gelukkig veranderd
Dat maakt het weer even interessanter hé.
Als ik 7 euro per zaadje betaal, dan verwacht ik:
1. Kiemkracht (= binnen 72 uur ontkiemen/openslaan)
2. Kiempercentage van minstens 80%.
3. Een waarmaking van de beschrijving op de website.
Als ik 1,5 euro per zaadje betaal, dan verwacht ik:
1. Zaadjes + envelop + verpakking.
2. 1-10% kiempercentage
3. Dat ik zelf een beschrijving voor op die website kan gaan typen als de oogst binnen is.
Die verwachting wordt niet altijd nagemaakt, maar een beetje bioloog snapt ook wel dat de natuur soms een eigen wil heeft. Daar heb ik dan ook vrede mee. Ik kijk niet op 1 dag precies, en ook niet op 1/5 zaadjes. Maar toch, kritisch blijven is een hobby van me.
Ik gun iedereen een leuk bedrijf, maar als ik een kop koffie van 2 tientjes bestel, wil ik niet dat ik zelf nog bonen moet gaan zitten branden en water moeten filteren. En dan wil ik ook geen huismerk melkje en zoetjes van de Aldi. 20 euro!
Zo ook met zaden; de prijs/kwaliteit verhouding moet goed zijn. Of anders gesteld: de prijs/kwaliteitverhouding moet binnen acceptabele grenzen blijven. Als die verhouding scheef is, dan kan ik daar persoonlijk ontzettend over lopen janken.
Die eerste 2 punten zijn altijd gehaald, maar tot nu toe heeft alleen sensiseeds zich aan die beloftes van punt 1,2 en 3 kunnen houden. Voor een lagere prijs, dat wel.
Ik kijk eerst bij mezelf, dan naar wat ik gedaan heb, en daarna pas bij de winkelier, en dán pas bij de breeder. Zaden hangen soms jarenlang voor het raam, ongekoeld boven een radiatortje uit de jaren '60 met een gemiddelde LV van 15%. Als ik bij een tussenhandelaar bestel (wietzaadjes.nl of pick'n'mix ofzo) dan mail ik ook altijd van tevoren over hoe vers hun batch is. Oud zaad, dat is namelijk voor omatjes.
Als ik 7 euro per zaadje betaal, dan verwacht ik:
1. Kiemkracht (= binnen 72 uur ontkiemen/openslaan)
2. Kiempercentage van minstens 80%.
3. Een waarmaking van de beschrijving op de website.
Als ik 1,5 euro per zaadje betaal, dan verwacht ik:
1. Zaadjes + envelop + verpakking.
2. 1-10% kiempercentage
3. Dat ik zelf een beschrijving voor op die website kan gaan typen als de oogst binnen is.
Die verwachting wordt niet altijd nagemaakt, maar een beetje bioloog snapt ook wel dat de natuur soms een eigen wil heeft. Daar heb ik dan ook vrede mee. Ik kijk niet op 1 dag precies, en ook niet op 1/5 zaadjes. Maar toch, kritisch blijven is een hobby van me.
Ik gun iedereen een leuk bedrijf, maar als ik een kop koffie van 2 tientjes bestel, wil ik niet dat ik zelf nog bonen moet gaan zitten branden en water moeten filteren. En dan wil ik ook geen huismerk melkje en zoetjes van de Aldi. 20 euro!
Zo ook met zaden; de prijs/kwaliteit verhouding moet goed zijn. Of anders gesteld: de prijs/kwaliteitverhouding moet binnen acceptabele grenzen blijven. Als die verhouding scheef is, dan kan ik daar persoonlijk ontzettend over lopen janken.
Die eerste 2 punten zijn altijd gehaald, maar tot nu toe heeft alleen sensiseeds zich aan die beloftes van punt 1,2 en 3 kunnen houden. Voor een lagere prijs, dat wel.
Ik kijk eerst bij mezelf, dan naar wat ik gedaan heb, en daarna pas bij de winkelier, en dán pas bij de breeder. Zaden hangen soms jarenlang voor het raam, ongekoeld boven een radiatortje uit de jaren '60 met een gemiddelde LV van 15%. Als ik bij een tussenhandelaar bestel (wietzaadjes.nl of pick'n'mix ofzo) dan mail ik ook altijd van tevoren over hoe vers hun batch is. Oud zaad, dat is namelijk voor omatjes.
Het ontkiemen zou echt geen problemen mogen geven... 17.50 € in de vuilbak, dankjewel Greenhouse...
Ach ja, volgend jaar koop ik me lekker 5 Early Skunk zaadjes bij Sensi seeds, zie wat een kracht er in deze Early Skunk dame zit ! Verschil tusseen linker & rechter foto is 1 dagje IMG_3132.jpgIMG_3138.jpg
Comment