Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

kleine witte worm op wietzaadje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    kleine witte worm op wietzaadje

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal,

    2-3 weken geleden heb ik 2 Jack 47 F1 Fast V van sweet seeds gekocht.
    Toen het ontkiemen al meer dan een week duurde dacht ik dat er al wel wat mis was. Ik ben nu 20 dagen verder en ze zitten nog steeds op een vochtig nat doekje.
    1 zaadje is nu wel open (ziet er niet zo goed uit) met een kleine tap wortel. De andere liet een paar dagen niks van zich zien behalve dat het zaadje een beetje open was, tot vanochtend. Ik zag ineens een mooie grote witte wortel. Vervolgens raakte ik het zaadje aan en bewoog de wortel ineens als een rups WTF??

    dus ik neem aan zaadjes weggooien en een slechte review op de website achterlaten? of kan ik nog wat met dat ene zaadje die een hele kleine wortel heeft? (ben bang dat die ook problemen gaat opleveren in verband met de lange ontkieming)

    bedankt voor het lezen,

    Daan

    (ik wist niet zeker of ik dit topic moest openen bij beestjes of overige vragen)

    #2
    Wacht, er zitten larven in je zaadjes. Die komen van buitenaf, van fruitvliegen of andere insecten.
    Met geen mogelijkheid kunnen die zomaar in gesloten zaadjes belanden.. Daar is dat harde omhulsel voor bedoeld.
    Dan had het zaadje ook al open moeten staan voor het kiemen. Of minstens een gat moeten bevatten. Dat had je vast wel gezien bij het openen van de verpakking denk ik.

    Er is dus iets in gekomen, na aanschaf, tijdens een van jouw handelingen. Daar kun je een review over achter laten, maar dikke kans dat je jezelf daar mee voor gek zet.
    Als zaad niet binnen enkele dagen open gaat, of binnen een week of wat, dan is er iets mis met je kiemmethode. Heb je dat doekje weleens vervangen? Kan het zijn dat de boel te warm is geweest? Of te nat? Te droog? Kiemen in doekjes kent ontzettend veel variabelen waarop het stuk kan lopen.

    Hoe dan ook, niets meer aan te doen. Als de ene besmet is met larven, dan de andere waarschijnlijk ook. Daarom kiem ik in de aarde, de kans dat hetzelfde daar gebeurt is wat kleiner; larven kunnen alle kanten op en zullen zich eerder tegoed doen aan compost en ander materiaal dan aan levend plantmateriaal wat zichzelf verdedigt. Je kunt proberen dat ene zaadje nog in de grond te stoppen. Misschien komt er toch wat uit.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


    • daan56
      daan56 commented
      Editing a comment
      oke duidelijk. ik ga het proberen. Bedankt.

    • LR2
      LR2 commented
      Editing a comment
      Probeer wel even te kijken waar het mis is gegaan. Zo voorkom je dat het opnieuw gebeurt!
      Ik ben een boel niet-cannabis aan het stekken, en hier gooien die wormpjes ook roet in het eten. Niet omdat die stekken dat willen, maar omdat mijn aanpak verkeerd is: mijn stektray staat op de grond/aarde in plaats van op een verhoging, de openingen zijn te groot, de boel blijft te lang nat, de boel wordt te warm. Dat moet ik in het vervolg dus anders doen! Anders blijft het probleem voor komen.

    • daan56
      daan56 commented
      Editing a comment
      Ja, ik heb ook een boel niet-cannabis staan. Maar ik heb precies gedaan wat ik de vorige keer heb gedaan. Dat is eerst 48h in water en daarna op nat keukenpapier en dan 2 boorden op elkaar. De vorige keer ding het ontkiemen zo snel dat de zaadjes maar 1 a 2 dagen op het keukenpapier zitten. Ik denk dat mijn probleem dus komt omdat het nu zo lang duurde dat ik in de tijd de keukenpapier niet heb veranderd en er in die tijd dus een vliegje bij is kunnen komen.

    #3
    LR2

    Dit is een boon. Een wietzaadje heeft dezelfde 'onderdelen'.
    Daarvan uitgaande wil ik deze vraag opnieuw aan je voorleggen. Beiden zaden hebben dus een poortje (minuscuul gaatje om water door te laten). Zou er iets anders door het poortje kunnen slippen? Is dat poortje(micropyle) een zwakke plek?

    Even een plaatje erbij ter verduidelijking, al zal het je niet vreemd zijn.

    boon.jpg

    1. Poortje (om water door te laten)
    2. Navel
    3. Hartvormig bultje
    4. Zaadhuid

    Bvd
    Konijnenvlees is gezond & ik kan hard meppen.

    Comment


    • LR2
      LR2 commented
      Editing a comment
      Bonen hebben een omhulsel dat scheurt. Daarnaast zijn bonen veel zetmeelrijker en veel schimmelgevoeliger. Het hele groeipatroon is nogal verschillend. Los daarvan:
      Er zijn wormen die door het omhulsel vreten, maar vrijwel nooit door de navel of het poortje. De verdikking daar omheen is nogal stevig, en het membraan op het poortje is vaak vele lagen dik.
      Deze structuren zijn bedoeld om niets door te laten behalve water, het omhulsel wel: dat moet scheuren of openbreken door de interne druk die de zaailing uitoefent op het zaad. Die druk is voldoende geweest: er is een worteltje naar buiten gekomen, het zaadje is geopend (het wegrotten van de binnenkant duurt enkele weken tot maanden, daarna valt het omhulsel uit zichzelf uit elkaar). Als het zaadje rot was, dan was het worteltje niet naar buiten gekomen, en dan was het bruin van kleur.

      Keukenrol kan gaan schimmelen, vergisten. Al helemaal als dat in een keuken ligt waar elke dag een boterhammetje gegeten wordt. Papier is niet de ideale bron van suikers, cellulose is lastig af te breken, maar zodra de schimmel er in slaat (dat kan onzichtbaar zijn) dan wordt het een soort welriekende baby-fabriek voor beestjes zoals fruitvliegen. De larven daarvan eten ook zaailingen, net als duizenden andere insectenlarven.

    • Ongeldig
      Ongeldig commented
      Editing a comment
      Dank voor de extra uitleg. Duidelijk.

    • belladonna
      belladonna commented
      Editing a comment
      O ik zag echt iets heel anders in die boon hoor Ongeldig en met dat hartje moet je heel zacht om gaan Toch LR2

    #4
    Duidelijk een vrouwtje.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Ongeldig
      Ongeldig commented
      Editing a comment
      Ghehe, dat kwartje moest lang vallen hier.

    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      Wat op zich ook wel opmerkelijk is.

    • belladonna
      belladonna commented
      Editing a comment
      ow jullie zagen het ook he ????

    #5
    Ja sorry, ik zie zo veel op kutjes en anussen lijkend plantmateriaal elke dag dat zelfs mijn puberale brein er niet meer op reageert.
    Op alle andere dingen dan weer wel.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment

    Bezig...
    X