Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Knibbel knabbel wie knabbelt aan mijn wietplant?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    je zou bijna die stengel in de lengte willen opensnijden om dat beest eruit te halen, maar ben bang dat je plant dat niet leuk gaat vinden... ah, philly dacht hetzelfde

    Comment


      #17
      Ik had dus dit idee om een rietje op een stofzuigerslang te zetten en dan voorzichtig in de plant te zuigen in de hoop die kreng uit mijn plant te halen? Kan ik hier veel schade mee aanrichten of valt dat mee? Ik wil namelijk koste wat het kost voorkomen dat zo'n beest mijn plantje in alle rust kan gaan vermoorden.

      Comment


      • Meglow
        Meglow commented
        Editing a comment
        ik neem aan dat niemand hier dit ooit eerder heeft geprobeerd.

      #18
      Je plant ziet er nog goed uit hoe hoog zit dit insect in je plant? Als dat in de bovenste 10 15 cm is kan je overwegen dat deel weg te knippen, je topt dan rigoureus Als het goed is gaan de onderliggende takjes dan grotere toppen aanmaken. Wel de topwond goed dichtsmeren met vaseline, kaarsvet of wondpasta voor planten.


      Het 'stofzuigen' zou ik voorzichtiger doen en proberen met een milkshakerietje met gaas of pantykous bedekken en aan de gaaskant er voorzichtig aan zuigen, zo krijg je niets in je mond. Wel graag alles op beeld
      Stemma doet het forum, stout 2017

      Stemma doet stout (2016)
      Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

      Comment


        #19
        Haha Stemma jij ziet het al helemaal voor je

        Ik heb net heel voorzichtig gestofzuigd zonder resultaat, geen beestje aangetroffen.
        Voorlopig lijkt me het beste om de wondjes gewoon dicht te maken. De gaatjes zitten rond het midden van de plant dus afknippen is de allerlaatste optie.

        Afwachten dus...

        Comment


        • Ongeldig
          Ongeldig commented
          Editing a comment
          Snijden kan altijd nog. Je plant gaat er geheid een stuk slechter uitzien als je sneden in de stam gaat maken. Zelf zou ik voorlopig ook voor dichtstoppen gaan. Ondanks dat ik al net zo nieuwsgierig ben naar wat het zou kunnen zijn.
          Ik zou het overdag dichtmaken, ergens midden op de dag, kans dat het insect dan op stap is. Komt het na een dag hard werken thuis voor een deur met een nieuw slot erin.

        #20
        tweede gaatje maken en fietspomp erop, floept ie er zo uit
        maar alle gekheid op een stokje... kijk uit dat na verloop van tijd de stengel niet verzwakt t.p.v. het gat, mocht dat wel gebeuren dan kun je denk ik beter longitudinaal insnijden, larve verwijderen en spalken.
        laatste vragen: 1) staat er toevallig een maisveld bij je in de buurt? 2) heb je andere vraatschade (bladeren) gezien op deze plant?

        i like a good mystery

        nog wat gevonden linkjes, wie weet zit er wat voor je tussen:
        https://www.rollitup.org/t/how-to-de...borers.626937/
        https://support.ilovegrowingmarijuan...ana-garden/262
        https://www.rollitup.org/t/how-to-de....626937/page-2
        Last edited by Meglow; 8 August 2018, 18:28.

        Comment


        • Stemma
          Stemma commented
          Editing a comment
          Lief dat je van alles opzoekt Meglow!

        • Meglow
          Meglow commented
          Editing a comment
          vind het vooral leuk om af en toe een raadsel op te lossen

        #21
        1) Er staat zo'n 500 meter van mijn huis inderdaad een maisveld, ik weet niet of dit al dichtbij genoeg is?

        2) De enige vraatschade die ik tot nu toe heb gezien was van mijn junkie kat, die ook wel eens een wietblaadje lust.

        Kan ik de gaatjes voor vanavond met zuurvrije vaseline afdekken zonder dat dit verdere schade toebrengt aan de plant?

        voor iedereen die meedenkt in ieder geval!

        Comment


          #22
          Heb je de linkjes al bekeken? Staat vast iets in over wat je wel en niet moet doen...

          Comment


            #23
            Update

            Ik ging even een kijkje nemen toen ik deze beestjes over de stengel dichtbij het gat zag lopen. Geen moment getwijfeld en ze met een pincet genadeloos van het leven beroofd

            Ik kon helaas geen scherpere foto van ze beide maken. Het spinnetje leek een soort luisachtig beestje vast te hebben, toen ik ze kneep was de luis ergens op de grond gevallen en had ik alleen het spinnetje nog.

            Zou een van deze beestjes de schuldige kunnen zijn?
            You do not have permission to view this gallery.
            This gallery has 2 photos.

            Comment


            #24
            Stengels die in de lengte zijn doorgesneden, die lijmen zichzelf wel weer dicht. Als het beestje naar beneden aan het graven is, en de kern van de stam door knaagt, dan is alles daarboven dood.
            Het gat afdichten heeft weinig zin; het beestje al het gat open maken, of er een nieuw gat bij maken.
            Wat je eventueel kan doen is een vliegen-plakstrip kopen, en die opgerold in het gat duwen. Het beestje blijft er aan plakken, en je kunt uiteindelijk het geheel naar buiten trekken.

            Tenzij het een kever-achtige is die om kan gaan met bijvoorbeeld boomhars. Die hebben daar totale schijt aan.
            De uitwerpselen doen vermoeden dat het niet gaat om een kever-achtige, maar echt een larve. Die larven kan wel van een kever-achtig insect zijn. De spin heeft goed geholpen, misschien trekt die later wel in het holletje. Maar voor nu lijkt het me goed om eerst de boosdoener kwijt te raken.

            Probeer het droog en schoon te houden voorlopig. Als er water in die wond komt, dan ben je de tak waarschijnlijk kwijt.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


              #25
              Toch mooie foto's ! En mazzel dat je het spinnetje in aktie zag

              Het blijft hier voorlopig nog wel spannend
              Stemma doet het forum, stout 2017

              Stemma doet stout (2016)
              Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

              Comment


              • Meglow
                Meglow commented
                Editing a comment
                wat je zegtj... mysterieuze stengelknagers, moordende komkommerspinnen... csi is er maar saai bij

              #26
              Ik ben toch nog steeds benieuwd naar het beestje dat het spinnetje gevangen had, helaas viel deze ergens op de grond en kon ik hem niet meer vinden. Zou zomaar de boosdoener kunnen zijn geweest.

              Comment


              • philly
                philly commented
                Editing a comment
                dat is volgens mij uitgesloten... bewoner zit er nog steeds in, haal die scalpel maar boven

              #27
              Ik heb nog even geprobeerd het 'andere' insect uit te vergroten. Ik kan er niks mee. Maar misschien ziet iemand anders er wat in.
              Pincet gereed voor de aanval. Oh, weggeknipt.

              komkomspin+mystery3.jpg
              Konijnenvlees is gezond & ik kan hard meppen.

              Comment


                #28
                Ik heb vanmiddag met een drukspuit voorzichtig geprobeerd het beestje eruit te "verdrinken". De wond was al vochtig van de regen vanochtend, je kan het altijd op z'n minst proberen natuurlijk.
                Qua oplossingen kun je je het zo gek niet bedenken. Misschien met resultaat dit keer...
                Last edited by LBManolo; 9 August 2018, 14:30.

                Comment


                • Ongeldig
                  Ongeldig commented
                  Editing a comment
                  Zijn de openingen ook weer bevuild met sporen/uitwerpselen?

                #29
                De openingen waren inderdaad weer bevuild met sporen, vandaar dat het me verstandig leek om het beest meteen een koude douche te geven

                Heerlijk toch, god spelen over insecten

                Comment


                • philly
                  philly commented
                  Editing a comment
                  je wilt je plant graag 'redden' maar met water in de stengel ga je weinig succes behalen... water in je stengel is nefast voor het herstel van je plant.
                  het wordt je afgeraden en toch doe je het, waarom vraag je dan advies?

                • Stemma
                  Stemma commented
                  Editing a comment
                  Ik zou mij ook niet kunnen beheersen om uit te proberen wat er in mij op komt

                • Ongeldig
                  Ongeldig commented
                  Editing a comment
                  Hoe staat het ermee LBManolo?

                #30
                Plantje is nog groen en er lijken geen gaatjes meer bij te komen. Ik zal haar vanaf nu dan maar met rust gaan laten. Ik heb geen zin in gestresste herma planten

                Comment

                Bezig...
                X