Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Spint mijten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Spint mijten

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal,

    Vannochtend merkte ik dat er op een aantal bladeren witte puntjes zaten. Ik dacht er niks van totdat ik aan de onderste bladeren van de plant heel veel zwarte balletjes zag. (hier heb ik geen foto van helaas)

    Ik heb wat gegoogled en kwam tot de conclusie dat het spint mijten kunnen zijn. Ik zag trouwens ook kleine witte rondjes aan de onder kant van het blad zitten. Kunnen dit eiren zijn?

    Naja, ik heb geen fotos van het zwarte poep aan de onderkant van de bladeren omdat ik besloot om direct te gaan handelen. Buiten heb ik beide planten eerst afgespoten met water. Vervolgens heb ik 9:1 verhouding van water en 70% alchol toegevoegt (ze hadden die van 95% niet meer in de winkel) en heb ik beide planten grondig afgespoeld. Ook heb ik de binnenkant van mijn tent schoongemaakt met alchol.

    1 uur voordat de lichten uit gaan heb ik besloten om de plant nogmaals af te spuiten met de mix.

    Nu heb ik gelezen dat ik dit over 3 dagen nogmaals moet doen om er zeker van te zijn dat ik ervan af ben. Ik heb ook gelezen dat als ze niet dood zijn dat de 2e of 3e generatie immune kunnen worden tegen deze mix, ik weet niet of dat waar is. Als dat zo is dan moet ik dus in de toekomst een ander middel gebruiken zoals spinosad. Ik heb de alchol mix gebruikt omdat dat het makkelijkst was om direct aan te komen.

    Er staat nu ook een ventilator aan, die lucht blaast richting de onderkant van beide planten. Heb gelezen dat de spint dit vervelend vindt.

    De spint kwam trouwens tevoorschijn na het verpotten dus ik neem aan dat die is meegekomen met de grond.

    Ik hoop dat jullie mij misschien een aantal tips en tricks kunnen vertellen voor in de toekomst.

    Bedankt voor het lezen,

    Daan
    Attached Files

    #2
    Water met alcohol tegen spint?
    Worden ze daar niet gewoon dronken van?

    Ik ben wel nieuwsgierig naar waar je dat vandaan hebt?

    Lees goed de bijwerkingen als je chemische middelen gaat gebruiken.
    Vaak zijn deze alleen getest op orale inname en niet op het roken van een product waardoor de schadelijke werking onbekend is!
    Zo is Spinosad erg giftig voor bijen dus dat raad ik af.
    Bijen zijn goed.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • daan56
      daan56 commented
      Editing a comment
      Dit is trouwens een binnenkweek dus ik zal waarschijnlijk nooit bijen zien.

      Ik heb het gelezen op growweedeasy. Dit staat er.
      Alcohol and Water mixed together (9 parts water to 1 part alcohol) will also kill the bugs on contact and shouldn’t hurt the plant. You will want to use a spray bottle or mister.

      Ik heb dat schoonmaak alchol gebruikt. Ik heb op andere forums ook gelezen dat bij contact de spint direct dood gaat. Daarom heb ik dit gebruikt. De plant zit nog in de 18/6 fase.

    #3
    Ik dacht dat dat met spiritus en een bloepje groene zeep was?
    En daarna afspuiten met water!

    Comment


    • daan56
      daan56 commented
      Editing a comment
      Weet je ook wat de verhouding is? Dan ga ik dat over 3 dagen gebruiken.

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Hoeveel spiritus weet ik niet maar wel een druppel groene zeep, staat wel ergens in een topic, even de zoekfunctie gebruiken.

    #4
    Hallo allemaal, bedankt voor de reacties trouwens. ​​​​​​

    Het is nu de ochtend erna en ik zie niks! Ik zit nu 1 maand in veg en heb wel besloten om de bloei zeker 1 a 2 weken uit te stellen zodat ik zeker weet dat ik van dit probleem af ben en dat de alchol uit mn planten zijn.

    Eigenlijk heb ik geen keus, heb namelijk 1 plant perongelijk gefimmed(Fuck I Missed) nu snap ik ook waarom het zo heet.

    Ik zal een update geven over 2 dagen nadat ik ze de volgende behandeling heb gegeven met spiritus en groene zeep.

    Daan

    Comment


      #5
      Immuniteit tegen alcohol is niet zo gauw opgebouwd in insecten. Als het werkt, dan zou ik het blijven gebruiken.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


      • daan56
        daan56 commented
        Editing a comment
        Bedankt voor de info

      #6
      Even een update.

      Ik heb vannochtend mijn tweede bestrijding gedaan. Dit was met 9:1 water alchol en spiritus-zeep erbij. Tussen bijde heb ik ook met een doekje met daarop spiritus-zeep alle bladeren afgeveegd.

      Ik had gelezen dat knoflook soms werkt, dus heb ik een knoflook mix over mijn planten heen gespoten en over de grond.

      Nu in de avond dacht ik om even een kijkje te nemen hoe het gegaan is. Met de microscoop in mn hand kon ik eigenlijk alleen een paar eitjes vinden maar toen zag ik uit eindelijk toch 1 spint. Heb hem en de eitjes natuurlijk dood gemaakt maar we weten allemaal dat ze binnenkort terug zullen komen.

      Nu is mijn idee om over te gaan naar 12/12 en proberen de spint onder controle te houden.

      Ik vraag me wel af welk middel ik dan beter kan gebruiken bij de 3e bestrijding. Ik las laatst dat je sm-90 ook tijdens de bloei kan gebruiken. Ander misschien ivermec? Misschien kan ik anders tijdens de bloei elke ... Dagen de onderste bladeren afvegen met spiritus-zeep om ze zegmaar onderin te houden ipv vij de toppen.

      Bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor eventuele feedback

      Daan



      ​​

      Comment


        #7
        sorry voor de lap tekst. (geen zin om te lezen? scroll gerust verder naar de volgende post!)

        weet je. ik heb een paar bananenplanten en citrussen en nog veel meer planten die vaker last hebben van ongedierte.

        ik heb geen last van welke luis of ander ongedierte dan ook sinds ik deze methode gebruik.

        dit werkt tegen luis, meeldauw, (schimmels) en nog veel meer ongedierte! bijna alles eigenlijk. dus ook de goede zoals regenwormen. kijk daarmee uit.

        dopluizen krijg je bijna niet kapot maar met spint is dat heel makkelijk eigenlijk.

        1. koop 2 of 3 habanero's (rode madam janette) pepers
        en neem een 10tal oude peuken met of zonder filter.
        je kunt ook gewoon shag gebruiken als je geen oude peuken hebt. 2 of 3 teentjes knoflook.

        2. trek handschoenen aan.

        3. snij de pepers en knoflook in kleine stukjes.

        4. gooi alles in een pan. de pepers, shag en knoflook

        5. kook deze een half uurtje in ongeveer een liter water. iets meer of minder water mag de pret niet bederven.

        6. laat de zooi afkoelen en zeef het spul door een koffiefilter of doek of weet ik veel wat.

        7. afzuigers en fans uitzetten. zet een duikbril op en doe watjes of dergelijke in je neus en doe het goedje in een spuitfles en spuit de planten ermee in. ook de onderkant van de bladeren. die zijn zelfs het belangrijkste.

        8. herhaal nr 7 indien nodig na een aantal dagen en je zult zien dat die stront parasieten hier niet tegen kunnen. ze gaan letterlijk dood van de scherpte, en de nicotine vergroot het effect alleen maar. (al eens scherp gegeten en daarna direct een sigaret/joint gerookt?) haha dan weet je waarschijnlijk wel wat ik bedoel.
        de knoflook houd de anderen insecten en parasieten op afstand.

        9. latex handschoentjes uit duikbril af en verwijder de watten uit je neus en gooi deze weg. de duikbril kun je eventueel schoonmaken.

        10. veel plezier zonder spint.


        LET OP. niet in de bloei gebruiken anders ga je lekker je gedroogde toppen roken en dan kun je je dus niet meer in je ogen wrijven of lekker aan je ballen of poes kratsen want dan verga je van de pijn. die madam janette blijft namelijk hendig lang scherp haha. ook niet fijn als je de hond of kat aait en die gaan zich wassen en vergaan dan van de pijn in hun bekkie! oppassen dus!
        ook roken je toppen zwaar zoals zware shag dus dat is niet goed. lijkt me ook niet goed voor je longen die scherpte.

        ik meen dat ik altijd alleen in het begin last heb van ongedierte en in de bloei niet meer mits het altijd goed is behandeld met dit middel of een ander middel.

        of ze er resistent tegen kunnen worden weet ik niet maar de eitjes komen niet eens meer uit als je dat gebruikt. dit heb ik met onder microscopische atmosfeer kunnen testen en leek een geheel geslaagd project dus leek het me wel nuttige info om hier te posten.

        iedereen maar rotzooien met ardap, chemie, bayer en blablabla terwijl dit een grandioos middel is.

        gebruik het ook niet teveel anders gaan je planten eronder lijden.

        sterk spul...
        Last edited by Sudoma; 22 September 2018, 12:11.

        Comment


        • QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          Da's potverdikkie een goeie tip.
          Volgende keer als ik sambal maak ga ik daarna meteen naar buiten.
          Kijken of er wat honden lopen die ik kan aaien.

          Bij nr.7 zou ik ook zetten: Zet eerst een duikbril op. (ofzo)

        #8
        ja en de fans uitzetten. dat wil je idd niet in je ogen of neus krijgen. (heb het meteen ff aangepast Q)

        ook niet in je ogen wrijven, neus peuteren of nagels/velletjes gaan bijten is hier de ervaring van de vrouw des huizes haha. die heeft nooit meer nagels gebeten nadat ze in het hok is geweest. bang dat haar vingers opeens te scherp waren

        ik had nog zo gezegt kijk uit want ik heb een maand geleden het hok ingespoten.



        ojaa ff ontopic.

        spiritus werkt niet naar mijn mening. azijn weer wel maar daar gaan je planten tevens ook van dood

        als je nu een kneepje afwasmiddel bij de alcohol enzo doet dan blijven die krenge plakken zodra jouw spul indroogd. en sterven ze een hongerdood( opgeloste suiker kan ook) die suiker droogt in en plakt ook niet meer na een tijdje dus je kunt het bladerdek dan ff afwassen om zo van de suiker of afwasmiddel af te komen. alles VOOR de bloei he. niet meer over een paar weken als je topjes hebt want suiker, afwasmiddel of wat dan ook wat geen wiet is wil je ook niet roken.

        als je een alternatief wilt moet je anti spint van bayer halen. dan heb je ze ook binnen 2 bestrijdingen onder controle.

        hoe gaat het nu met je plantjes?
        Last edited by Sudoma; 22 September 2018, 12:40.

        Comment


          #9
          Spint mijten zijn resistent tegen nicotine, inmiddels, met de groetjes van ons allemaal. En onze overgrootouders die al begonnen met het resistent maken.
          Capsaicinereceptoren (die stukjes die zorgen dat je pijn voelt als je pittig eet) zitten alleen in zoogdieren. Niet in vogels, niet in reptielen en niet in insecten. Die voelen daar dus niets van.
          Spint en trips zitten hier op mijn knoflook. Spint schrikt er wel door af, maar als er geen andere voedselbronnen zijn dan worden ze ook in razend tempo resistent.

          Zelf heb ik overigens 4x spint bestreden met water. Dat werkte eigenlijk best wel goed.
          Voor alle andere keren gebruik ik met succes neemolie.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


            #10
            er leiden idd veel wegen naar rome. het kan op veeel manieren bestreden worden.

            neemolie werkt ook goed ja.

            ruitenwisservloeistof ook.
            suikerwater ook.
            afwasmiddel met water ook.
            pepermunt, neemolie, zonnebloemolie, denneboom extract. kies maar wat uit

            habaneros kunnen de meeste insecten niet tegen. knoflook vinden veel insecten vies en nicotine helpt ook goed tegen ander ongedierte. was in het algemeen voor meer dan alleen spint. een alles in 1 pakketje

            doe het iig zoals je wilt. je ziet er zijn veel opties om te bestrijden.

            jij moet tevreden zijn met het resultaat.

            succes

            Comment


              #11
              Allemaal, bedankt voor de reactie​​​​​​

              Zelf wil ik het eigenlijk natuurlijk houden en als de 1 zegt dat peper knoflook shag niet werkt en de andere zegt dat het wel werkt. Geeft het mij een 50% succes kans en maakt het voor mij een poging waard. Bedankt, ik ga het proberen.

              Ik heb wel ene vraagje. 4 daagjes geleden ben ik naar 12/12 overgegaan. Duurt dus nog effetjes voordat de toppen gaan vormen. Ik neem dus aan dat het nu nog veilig is om verschillende middelen over de plant heen te spuiten.

              Oja, wat je zei over dat als je beetje afwasmiddel gebruikt dat de spint daaraan gaat plakken en dan uithongerd en dood gaat, is denk ik wat er momenteel bij mij gebeurd. Het is nu namelijk bijna een weekje geleden sinds de laatse bestrijding en ik keek gisteren naar mijn planten onder de microscoop en kon maar een handje vol(heel klein handje. Totaal stuk of 4 spint en 7 eieren vinden)

              Nu ik erover na denk voelt het eigenlijk alsof ik bijna van dit probleem af ben. Denk dat ik vandaag maar nog een zeep spiritus bestrijding ga doen en dan wat peper en shag kopen. Kom ik ook nog is van die nagelbijt gewoonte af.

              Nogmaals bedank! Ik ga jullie tips meenemen en gebruiken.

              Daan56

              Comment


                #12
                Spiritus en afwasmiddel beschadigen wel het cuticulum, de beschermende waslaag van het blad. Houd daar rekening mee.
                Als blad opeens donkergroen kleurt en sterft, of direct bruin kleurt, dan kan daar het probleem zitten.
                Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                Comment


                  #13
                  Dat klopt. En dat kan ook gebeuren met mijn manier. Ligt eraan hoeveel dat jouw plantjes nog aankunnen.

                  Als je kunt zou ik iig als eerste die neemolie proberen die LR aanhaalde.

                  Die pepermethode is wel erg sterk. Ik weet niet in welke staat je plantjes verkeren maar ze moeten nog 100% zijn anders denk ik dat je een kale plant overhoud zonder blaadjes. En aangezien je aan de bloei bent begonnen gaat je plant dan geen of niet veel nieuwe blaadjes meer aanmaken wat zal resulteren in een kale dode plant omdat ze dalijk teveel bloeihormomen heeft en geen licht meer kan opnemen.

                  Na de 12/12 schakeling zou ik mijn methode weglaten. Dat zal hetzelvde resultaat geven als hetgeen wat LR aangeeft. (Spiritus effect)

                  Je kunt het wel eventueel proberen op een paar blaadjes of dergelijke om te zien welk effect het heeft op jouw plantjes. Je kunt de verkleuring meestal wel binnen 2/3 dagen zien optreden. Is dat niet het geval en werkt het naar behoren dan helemaal inspuiten.

                  Werkt het niet dan kun je het nog altijd als pepperspray gebruiken dus geef maar aan de vrouw haha. Nee grapje niet doen joh...

                  Ik volg deze nog wel ff om te kijken hoe je het gaat doen en of het effectief is geweest.

                  Suc6

                  Comment


                    #14
                    Hou allemaal, eventje een update.

                    Ik heb de laatste paar dagen de planten afgespoten met normaal water. Tijdens dat mn peper mix aan het afkoelen was, besloot ik om even een kijkje te nemen naar mn plant onder de microscoop. Ik was verbaasd. Ik kon maar 1 levende spint vinden, een paar doden en... Een handje vol eieren. Dat met normaal water besdrijden zo effectief is.

                    Dus, ik heb nog geen vormende toppen en spint is vooral aan de onderkant van mijn plant dus ik heb vooral de onderkant met de peper mix ingespoten. Hiermee hoop ik te berijken dat als de bladeren door gaan dat het dus alleen de onderkant is. Opzicht maakt het mij ook niet zo heel erg uit als de onderste bladeren dood gaan omdat die toch geen licht zien. Ik zal zo straks paar foto's toevoegen zodra de lampen uit zijn.

                    Trouwens, ik heb best veel peper mix over. Weten jullie toevallig hoe lang je dat kan bewaren?

                    Ik zal de rest van de groei de planten dagelijks afapuiten met normaal water.

                    Allemaal, bedankt voor de hulp, ik stel het echt heel erg op prijs.

                    Daan56
                    Attached Files
                    Last edited by daan56; 27 September 2018, 19:02.

                    Comment


                      #15
                      Hoelang je sambal kunt bewaren zo ongeveer.

                      Lang dus want daar willen de "meeste" bacterien en schimmels niet van eten.

                      Ik maak altijd maar net wat ik nodig denk te hebben.

                      En toch staan je planten er vitaal goed bij op dit moment. Het kon beter maar het gaar alweer een stukje beter.

                      Lekker doorgaan met nathouden werkt ook goed idd, daar houden ze niet van. Maar houd ze niet te nat.

                      Als je toch al veel spuit in de groei kun je soms wat bladvoeding meegeven.

                      Comment

                      Bezig...
                      X