Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Kleine groene rupsen – Bladrollers

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Kleine groene rupsen – Bladrollers

    Korting op 420shop
    Plaag buitenwiet.

    De bladroller:

    Bladroller rups.jpg
    IMG_6528.JPG
    1. Schade:
    Rotte toppen. Voor zover je het rupsje al tegenkomt lijkt de schade op het eerste gezicht vrijwel nihil, maar wanneer goed wordt gekeken en een top word opengemaakt zijn deze vaak rot van binnen en bevinden er zich een rupsje in. Omdat de rotte top vaak onder het mom van toprot zonder omkijken worden weggegooid, en het beestje snel over het hoofd gezien wordt of er niet (meer) in zit, wordt de schade vaak verward met gewone toprot.

    Zodra de rups eenmaal in je top zit is het bijna onmogelijk om dit te zien. Je hebt het dus simpelweg niet door. Omdat het beestje er wil overwinteren of de top als voeding helemaal uitholt merkt je de flinke schade, tenzij je regelmatig je toppen controleert, pas bij de oogst op.

    kenmerken-rups-op-plant.jpg

    2. Kenmerken waaraan je kunt zien of je last hebt van dit rupsje zijn:

    In of bij de toppen:
    - Spinsel
    - Poep
    - Bladschade (gaten en schrapen)
    - Het rupsje zelf

    uitleg-rups-in-nest.jpg

    3. Oplossing:1. Biologisch gif:2. Sluipwespen:
    • Colpoclypeus Florus
    • Cotesia Congregata
    • Cotesia Vestalis
    • Campoplex Difformis
    sluipwespen.jpg

    3. Insecten netten:insecten-net.jpg

    Ik hoop dat ik met dit artikel de buitentelers die problemen hebben met een groen rupsje of onverklaarbare toprot en hier een oplossing voor zoeken aardig op weg heb kunnen helpen.

    Ik ga zelf dit jaar eens experimenteren met Knoflook extract van Rogis Garlic, elke week een drupje bij de voeding. Ik laat weten of dat effect heeft gehad!

    Mocht je iets toe te voegen of vragen hebben dan zie ik het graag!

    Enjoy the grow!


    "The home grower is part scientist, part artist, part philosopher, part farmer and always looking for that little bit more of everything."
    Last edited by Sugar leaf; 7 May 2019, 01:30.
    Soms is er niks te doen, totdat er iets te doen is. Geduld is een schone zaak. Sugar's Kweekverslag AF-jes buiten.

    #2
    1. Pyrethrum van Bayer Garden
    De werkzame stof wordt bereid uit een de Afrikaaanse margriet (Pyrethrum)

    2. Promanal-R van Ecostyle
    Dit heeft dezelfde werkzame stof als Bayer (Afrikaanse magriet) en koolzaadolie. dat laatste vormt een laagje over eventuele eitjes waardoor deze niet uit kunnen komen. Maar als je niet uitkijkt zit deze olie daarna ook op je toppen, niet ideaal dus.
    Promanal-R is specifiek bedoeld voor siergewassen en kamerplanten. Dat staat op de verpakking. Daarnaast laat het koolzaad een residu achter wat je later op zult roken, dat is niet gezond.
    Pyrethrum van Bayer bevat ook piperonylbutoxide een stof die mogelijk kankerverwekkend is boven de 0.2mg/kg lichaamsgewicht. Het flesje concentraat bevat 240000mg/L. Die drink je niet helemaal op, maar als je een litertje verspuit van dit spul (volgens de instructies) dan heb je circa 1100x de veilige dosis overschreden. Als het 't zelfde middel is wat ik hier heb staan van bayer, dan is de boel opgelost in naphta. Ook niet ongevaarlijk, het kan zich best eens nestelen in de kristallen of vervelende reacties aangaan.

    Uit ervaring weet ik dat veel insecten hier ook inmiddels nogal resistent tegen zijn. Ik heb hier dopluis en wolluis die niet meer omkijken naar een stevige behandeling met Promanal-R. Dat duurde minder dan 2 generaties.

    Of pyrethrine veilig is, dat valt ook nog maar te betwisten. Katten en reptielen leggen er in ieder geval het loodje door, met zware epileptische aanvallen daaraan vooraf. Voor mensen is het ook niet ongezond:
    https://www.sciencedaily.com/release...0402111320.htm
    https://www.sciencedaily.com/release...0210103715.htm


    Die stoffen als veilig aanmerken en daarna met een drogredenering komen over tabak schiet bij mij verkeerd. Sommige mensen maken extracten, ze concentreren hierbij THC maar ook de gifstoffen die op de toppen aanwezig zijn. Die dabben olie zonder tabak en krijgen het idee dat ze nu veiliger zijn terwijl het tegendeel juist werkelijkheid is. Dat zijn de stukjes huiswerk - bijvoorbeeld een verpakking lezen of een wikipedia raadplegen - die bij veel telers onbtreekt. Die gaan vaak af op makkelijk gepresenteerde informatie zoals dit erg volledige artikel van je. Mijn complimenten daarvoor! Er zit werk in en dat zie je er van af, een waardevolle toevoeging! Erg goed artikel van je. Die zou ik graag meer zien. Echt tof dat je dit gedaan hebt. Voor het eerst in een jaar tijd dat ik weer eens 'n like uitdeel hier.

    Ik wil je ook niet bang maken om nog eens een artikel te schrijven, want ik mis goede artikelen; het is vrij gangbaar dat de informatie over gifstoffen heel moeilijk te achterhalen valt. Bijna iedereen trapt er in en het kost echt wel wat moeite om daar meer over te weten te komen. Ik heb er toevallig een neus voor, en een epileptisch huisdier dankzij pyrethrum. Ik heb er toevallig ook een beetje voor gestudeerd, en de innameroutes zijn belangrijk voor gifstoffen. Als je een appeltje eet, dan komt daar zuur bij vrij, bovenop nog eens een zuurbehandeling in de maag, en daar bovenop nog eens een behandeling met een basische stof. Sommige gifstoffen breken daardoor makkelijk af bij het eten van een product en worden daarom als ongevaarlijk beschouwd. Bij inademen/inhaleren gebeuren die reacties niet. Ik hanteer daarom ook de vuistregel: als het dodelijk is voor aquatisch leven (beestjes die water ademen) dan is het gevaarlijk voor mensen die het via de luchtwegen binnen krijgen. Als we dat met zijn allen onthouden, dan kunnen we oude blowers worden. Als je vragen of onduidelijkheden hebt, dan kun je me altijd een PM sturen. Ik ben niet meer zo vaak online, maar meestal ben ik wel bereid om te helpen. Ik heb 't misschien wat aggressief neergepend, maar ik bedoel 't goed.

    Nogmaals, goed artikel! Met deze voetnoot denk ik dat hij compleet en volledig is.


    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post

      Nogmaals, goed artikel! Met deze voetnoot denk ik dat hij compleet en volledig is.
      Last edited by Sugar leaf; 5 May 2019, 17:51.
      Soms is er niks te doen, totdat er iets te doen is. Geduld is een schone zaak. Sugar's Kweekverslag AF-jes buiten.

      Comment


        #4
        Ik gebruik zelf biociden tot de 5e week, en dan alleen neemolie. Daarna gewoon niets meer. Dat ik 5 topjes verlies, dat maakt op 150 stuks geen verschil; ik verlies zelfs nog meer aan mezelf dan aan rupsen, omdat ik gewoon geen zin heb om te knippen.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


        • Ipie
          Ipie commented
          Editing a comment
          als het dodelijk is voor aquatisch leven (beestjes die water ademen) dan is het gevaarlijk voor mensen die het via de luchtwegen binnen krijgen. Als we dat met zijn allen onthouden, dan kunnen we oude blowers worden.

          Prachtige regel LR2 !!!

        #5
        Bij de Ikea verkopen ze al jaren mooie & goedkope insecten-netten.
        Er zijn heel wat tuinders die deze gebruiken : https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10070262/

        ikeeja.JPG
        .
        Last edited by QnQ; 8 July 2019, 11:07.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #6
          Graag wil ik een detectiemethode toevoegen aan deze post.

          Dit jaar heb ik zelf last gehad van deze rupsen. Ze zijn verdomd klein en moeilijk te zien omdat ze onderaan het blad zitten en bijna dezelfde kleur hebben van de bladeren...
          De eerste had ik toevallig gezien bij een dagelijkse inspectie en die heeft er mij toe aangezet om het nader te onderzoeken.... Om het makkelijker te maken, had ik de plant op een tafel gezet, zo kon ik makkelijker de onderkant van de bladeren inspecteren. Je krijgt er wel een stijve nek van

          Dankzij de info op deze site, kwam ik erachter dat de beestjes vooral in de vooravond actief zijn. Maar dan wordt het ook donkerder en dus nog lastiger om de beestjes te vinden Bovendien stond m'n plant al in bloei en ik zou echt niet met een lamp gaan schijnen om beter te zien!
          Maar toen kwam het idee! Voor m'n binnenkweek heb ik een groene werklamp aangeschaft. Daarmee kan je de plantentuin in zonder de planten te verstoren tijdens de donkere uren. Die zou ik gaan gebruiken!

          Vervolgens kwam ik erachter dat ik de plant niet eens in de hoogte hoefde te zetten. Je kan gewoon de groene lamp van onder naar boven richten en als het ware door het bladerdek heen schijnen. En ja hoor! KAn jij de rups spotten op deze foto?

          IMG_2166.jpg

          In het begin is het wat zoeken en gewend worden aan wat je allemaal te zien krijgt. Maar al snel zie je ze steeds makkelijker en makkelijker.
          Had je hem gevonden? De volgende foto is duidelijker:

          IMG_2167.jpg

          Of deze:

          IMG_2120.jpg

          Je haalt ze er zo uit!


          Dus als je last hebt van rupsen (of ander groot ongedierte dat onder je blad huist), ga dan in de donker of vooravond met een groene lamp onder je bladeren door, je zal ze zo makkelijker zien

          Op die manier vond ik meer dan 20 rupsen en kon ik ze er allemaal af halen.

          Groentjes!
          > Back to the future Haze run <

          < Kweek Down Memory Lane >

          Comment


            #7
            Nog wat extra foto's toevoegen aan deze post.


            Ondanks het feit dat ik elke avond op zoek ga naar rupsen, ben ik vandaag m'n eerste top verloren doordat een rups er zich in had genesteld:

            IMG_2345.PNG
            IMG_2345 copy.PNG


            Zo trof ik de top aan:

            IMG_2346.PNG

            Hier zie je de sloeber!
            IMG_2346 copy.PNG

            Beetje beter zien?
            IMG_2347.PNG

            In dit stadium van mijn bloei (6 weken) valt er niet veel meer aan te doen dan ze eruit te plukken als ik ze zie.

            Dus wees gewaarschuwd: beter voorkomen dan genezen!

            Groentjes!
            > Back to the future Haze run <

            < Kweek Down Memory Lane >

            Comment

            Bezig...
            X