Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Onbekende beestjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Onbekende beestjes

    Korting op 420shop
    Hallo groene vrienden,

    Ik heb dit bericht ook geplaatst in de introductie maar dit leek me achteraf niet helemaal de juiste plaats, mijn excuses alvast als dit iemand stoort 😅 maar ik plaats hetzelfde bericht hier nogmaals.

    Mijn naam is Karel en sinds een jaar of 2 kweken mijn vriendin en ik onze eigen wiet om wietolie van te maken. Wij zijn hiermee begonnen aangezien mijn vriendin last heeft van oude trauma's uit haar jeugd en hierdoor slaapstoornissen ontwikkelde. Sinds het gebruik van wietolie is dit drastisch verbeterd (en zelf wordt ik er minder gestresst van, win-win ) dus zelf kweken is vooral voor haar noodzakelijk ivm met de kosten.

    Nu hebben we al verschillende oogsten succesvol afgerond, tot aan de vorige ronde waar we tegen een probleem aan liepen.
    Wij kweken op kokos van Plagron in het Autopot systeem met de biologische voeding van Biotabs.
    Aan het eind van de bloeifase ontdekte ik plotseling witte beestjes in het bodemwater van elke plant. Aangezien de planten zo goed als klaar waren heb ik alles direct geoogst en vervolgens de gehele ruimte ontsmet. Nu zijn wij gestart met een nieuwe ronde en zie ik tot mijn schrik na week 6 opnieuw dezelfde beestjes onderin het water en ook in de kokos ongeveer 1cm diep. Ze zijn niet gediend van het licht en springen/kruipen gelijk alle kanten op als ik de kokos verschuif. Online vind ik verschillende verhalen van wortelluis tot springstaartjes. Aangezien deze ronde cruciaal is voor de wietolie die bijna op is hoop ik dat iemand ons kan vertellen wat dit precies is en hoe we dit efficiënt kunnen aanpakken? En hoe kunnen we dit voorkomen als t überhaupt als schadelijk is?

    Alvast bedankt voor alle hulp die iedereen kan bieden!

    KwekendeKarel out ​​
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    #2
    Goede actie van jouw. Ik wilde je er al op wijzen, maar je hebt het zelf al door

    Gaan we hier verder
    Veel gestelde vragen over het forum
    JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
    420Shop.NL
    "Wat je kunt maken, kun je ook kraken."

    Comment


      #3
      Komt goed met jullie, je liefde, de liefde doet je goed. Ik hoop dat je antwoord vind op de plaag. Reserve is een mooi ding. Als je er niet uitkomt kan je mss bij vrienden aankloppen voor wat te lenen of krijgen.
      Last edited by Silas; 9 November 2022, 11:17. Reden: quote verwijderd

      Comment


      • Hace
        Hace commented
        Editing a comment
        Bedankt voor je reactie! We doen ons best 😎 onze omgeving zit niet perse op dezelfde golflengte wat betreft cannabis in het algemeen helaas. We hebben zelf de beslissing maar gemaakt om het in een extra kamer in ons huis te verbergen nadat de 1e test wietolie een succes was voor mijn vriendin. (gemaakt met dure wiet uit de shop helaas maar nevertheless een succes).
        Er is altijd wel iets mogelijk mocht deze oogst niet haalbaar worden, maar aangezien het nu voor de tweede x voorkomt na nieuwe kokos en zelfs een nieuwe tent die toch al op de planning stond ben ik bang dat de 3e ronde volgend jaar geen uitzondering gaat worden, hopelijk is de plaag niet te ernstig of hardnekkig😅

        ❤️

      #4
      Ik was in mijn paniek te snel met het plaatsen van het topic inderdaad, excusez moi
      Mocht er nog iemand zijn met advies of tips aan de hand van ons "probleem" blijft alle hulp zeer gewaardeerd

      Comment


        #5
        Foto is zeer onduidelijk. Zo kan niet iemand ze herkennen en zeggen wat je kan ondernemen. Probeer ff een betere te maken.

        Comment


        • Tijnie82
          Tijnie82 commented
          Editing a comment
          het is al lang duidelijk

        #6
        Ja ze zijn extreem klein op t moment. Zal vanavond uit het werk even kijken of ik een betere kan maken👍

        Comment


          #7
          Vraag LR2 even.

          Comment


          • Hace
            Hace commented
            Editing a comment
            Even taggen of een bericht sturen?

          #8
          Hierbij een kleine update. Morgen krijgen we de arts biogranules binnen. Ik denk dat we het toch direct gaan toepassen zoals het er nu uit ziet.

          de beestjes zijn zo minuscuul dat het lastig is om ze goed op de foto te krijgen. Ik heb verschillende foto's waarvan 1 in de kokos (als je m ziet😅) en de rest zit in de waterbak en waarschijnlijk dieper in de kokos.
          Het water heb ik gisteren afgesloten en de dames hadden de bakken goed leeggedronken vandaag. Het viel me op dat ik de beestjes amper zag lopen. Tot ik besloot de kraan open te draaien. Hier blijken ze vrolijk van te worden en begonnen levendig rond te zwemmen als een ware plaag. Ik vermoed dat er verschrikkelijk veel diep in de pot zitten maar zeker weten doe ik dat niet.

          ik hoop dat jullie iets met deze foto's kunnen.

          Groeten van ons

          PS klopt het dat ik maar 1 foto tegelijk kan uploaden? Wat doe ik verkeerd?
          You do not have permission to view this gallery.
          This gallery has 1 photos.

          Comment


            #9
            You do not have permission to view this gallery.
            This gallery has 1 photos.

            Comment


              #10
              You do not have permission to view this gallery.
              This gallery has 1 photos.

              Comment


                #11
                Beste LR2,

                Mijn naam is Karel zoals je misschien wel of niet al hebt gelezen in dit topic.
                Er werd mij geadviseerd om even contact met u te zoeken in de hoop dat u dit beestje herkent en de oplossing kunt bieden?
                Even een korte samenvatting, de planten staan onder 2 LED-Lampen in het systeem van autopot op kokos gemixt met perliet, de voeding is biologisch van Biotabs. Misschien heeft dit invloed aangezien er veel schimmels in de bodem en voeding zitten bij Biotabs?
                De beestjes zijn moeilijk te zien, de 1 is groter dan de ander maar ze zullen gemiddeld 1-2mm zijn. Ik zie ze voornamelijk kruipen en zwemmen maar heel af en toe springt er eentje weg waardoor ik voornamelijk aan springstaartjes denk. Ze zijn allemaal wit met 2 voelsprieten aan de voorkant zo lijkt het.
                De temperatuur in de tent is overdag rond de 25° en in de nacht net boven de 20°, de luchtvochtigheid tussen de 41% en 53%.
                Er zijn al verschillende rondes geoogst met succes en de beestjes heb ik pas aan het eind van de laatste ronde ontdekt waarna ik iets te vroeg heb geoogst, vervolgens alles vernieuwd, ververst en ontsmet maar helaas is de weg weer teruggevonden.
                Alle hulp is zeer welkom!

                Alvast bedankt,

                You do not have permission to view this gallery.
                This gallery has 1 photos.

                Comment


                  #12
                  You do not have permission to view this gallery.
                  This gallery has 1 photos.

                  Comment


                    #13
                    Het zijn springstaartjes, niets om je zorgen over te maken. Die kun je helaas niet vermijden als er ooit een raam open staat, of als je planten in huis hebt waar aarde in de pot zit. Ontsmetten hoeft niet, maar als het om een binnenkweek gaat dan zou ik wel bekijken of er nergens in de buurt iets van hout ligt te rotten. Ze komen voornamelijk voor op vochtige plaatsen waar plantenmateriaal afgebroken wordt, dus het kan teken zijn van een lekkage in huis, of een natte plek onder je tent of iets dergelijks. Ik zou me dan meer maken over een lek dak of een doorgerotte vloer dan om de beestjes zelf.

                    Springstaartjes zijn natuurlijke afbrekers en ze zijn een teken van een gezonde bodem, ze eten protozoën en ander klein grut van minuscuul formaat. Ze maken compost van de cocos, wat op zich niet slecht is.

                    Ik kan je adviseren om de volgende keer niet snel in de stress te schieten, er is maar een enkel beestje wat bij ontdekking vaak voor giga problemen kan zorgen en dat is spint. Maar inmiddels weten we spint redelijk goed buiten te houden en met een beetje neem-olie op de groeiende planten (en hogere LV) kun je het aardig voorkomen. Gelukkig zijn we in nederland steeds minder lompe insecticiden aan het gebruiken waardoor spint zijn natuurlijke resistentie tegen zwakkere (en minder schadelijke) middeltjes aan het verliezen is.
                    In de toekomst kun je misschien beter een thread openen en een dagje of drie wachten op wat reacties, dat is vaak ruim voldoende om problemen nog aan te pakken. Op die manier voorkom je dat je ongelukkige knopen te snel door hakt.
                    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                    Comment


                    • LR2
                      LR2 commented
                      Editing a comment
                      kleikorrels kunnen denk ik wel werken ja.

                    • Wesley pipes
                      Wesley pipes commented
                      Editing a comment
                      Ik las wel dat ze aan de wortels beginnen als ze geen andere voeding meer hebben, alsook wanneer de populatie aangroeit? Sorry voor de verloren centjes Hace maar een lepel per pot, als je de grond klaarmaakt de volgende keer, weerhoed je van een paar plaagjes dan.

                    • Hace
                      Hace commented
                      Editing a comment
                      @Wesleypipes Geen probleem hoor, de hulp is nog steeds zeer gewaardeerd! Ik las inderdaad hetzelfde over het aanvreten vd wortels dus hou de planten goed in de gaten en mochten er aanwijzingen zijn dat de plaag te groot wordt of de planten problemen krijgen in de groei of iets dan gebruik ik de granules alsnog 😉. Volgende keer iets minder snel stressen en voorzorgsmaatregelen nemen inderdaad!

                    #14
                    LR2 Ontzettend bedankt voor de reactie en het advies! Het niet te snel in de stress schieten is een zeer goede les voor de volgende keer inderdaad😅.
                    Ons huis is uit 1953 en kan redelijk vochtig zijn en flink tochten. Lekkage oid ben ik niet zo bang voor aangezien ik dit wel regelmatig controleer en er, naast het autopot systeem zelf inclusief watervat, geen waterleidingen of iets in die richting in de buurt zijn van die specifieke kamer.
                    Het is voor mij wel bevestigd nu, en een grote opluchting dat het onschadelijke springstaartjes zijn.
                    De arts biogranules zetten we lekker in de kast als wederom een herinnering aan het niet te snel in de stress schieten 😅.
                    De planten doen het naar mijn inziens ook gewoon prima tot nu toe, dus zolang er geen problemen optreden aan de planten zelf laten we het maar voor wat het is.
                    Wormpjes of rouwmuggen heb ik gelukkig wel uit kunnen sluiten tot op heden maar we blijven alles goed in de gaten houden tijdens de kweek

                    Nogmaals bedankt voor de tijd, informatie en hulp van iedereen! De kans is groot dat wij vaste bezoekers blijven

                    Groene groeten en veel kweekgeluk voor u allen!

                    Karel&Lyn

                    Comment


                      #15
                      Ik las wel dat ze aan de wortels beginnen als ze geen andere voeding meer hebben, alsook wanneer de populatie aangroeit? Sorry voor de verloren centjes Hace maar een lepel per pot, als je de grond klaarmaakt de volgende keer, weerhoed je van een paar plaagjes dan.​
                      Dat zou heel goed kunnen! Maar besef wel dat "geen andere voeding" voor zulke beestjes betekent dat de aarde op is. Planten hebben wel enige natuurlijke afweer van zichzelf en de meeste springstaartjes populaties bloeien eenmalig op, om vervolgens in te storten (er breekt een virus uit of roofdieren zoals mijten weten ze te vinden) en daarna stabiel op een laag pitje te blijven.

                      De meeste insecten die aan wortels vreten, met enkele uitzonderingen daargelaten, doen dat pas als er sprake is van een sterk verzwakte plant. Varenrouwmuggen bijvoorbeeld, komen pas tevoorschijn als plantenwortels aan het rotten zijn. Ze zijn dus een gevolg van overwateren en slecht indrogen van de aarde. Ze zijn niet een gevolg van een open gelaten tent, of het gevolg van de buitenlucht of een eenmalige overwatering. Ze zijn een gevolg van structureel te natte voeten bij de planten. Ik denk dat voor springstaartjes hetzelfde geldt; we zien ze in gigantische aantallen toenemen als de boel te hard aan het composteren gaat in een pot (gevolg van te weinig zuurstof, teveel water en geen nat-droog cyclus) en als we dan gaan kijken naar de rotte wortels dan zien we ze inderdaad daar op terug.
                      Een overijverige bioloog (en die zijn er veel geweest!) zou dan zeggen: goh, ze vreten de wortels aan en daardoor doet de plant het slecht.
                      Zo hebben we ook heel lang over varenrouwmug gedacht.
                      Zo denken veel kwekers nog steeds over geel blad in de bloei.
                      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                      Comment


                      • Wesley pipes
                        Wesley pipes commented
                        Editing a comment
                        Weeral bijgeleerd , thx ! De details zijn zo belangrijk he, en het verschil , of de marge tussen goed en zeer goed kweken is gering, als je kijkt naar ph, watergift of lamphoogte bv. Ik heb nog wel wat puntjes waar ik kan verbeteren, maar dat is het leuke ook eraan.
                    Bezig...
                    X