Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Onbekende lieveheersbeestje achtige kevers in de Gorilla Zkittlez.

Collapse
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Onbekende lieveheersbeestje achtige kevers in de Gorilla Zkittlez.

    Korting op 420shop
    In onze moestuin (NW Italië) hebben we last van bladluis in de sperziebonen en de komkommers. Zodra je mieren ziet lopen hoef je eigenlijk niet eens meer te zoeken. Aangezien de productie hoog genoeg was en bleef hebben we het maar op zijn beloop gelaten. Nu lijkt het er op dat een ons onbekende keversoort ons te hulp is geschoten. Tenminste, we hopen dat die zich aan de luizen tegoed doen en het groene blad met rust laten. (De Japanse kever is intussen een behoorlijke plaag hier).

    De Gorilla Skittlez heeft een hagelstorm overleefd en heeft zich na ruim weken behoorlijk van de schade hersteld. Nu zit er in opeens een kolonie van die zwarte kevertjes ook in de hennep. Ik dacht eerst aan de zwarte bonenluis en schrok me rot. De kevertjes kunnen echter veel te hard lopen voor een bonenluis.

    Helaas kunnen we de kevers niet identificeren. De Japanse kever is het in ieder geval niet. Hieronder twee foto's met de kevertjes:

    2023_08_15_GZK1.jpg 20230816_GZK2.jpg

    Op een komkommerbloem heb ik er eentje redelijk close-up gekregen. Ze hebben een donkerrode buik.

    20230816_KK.jpg

    Nog even een overzicht van de moestuin met de Gorilla (1.70 meter) enigszins verstopt tussen de acacia's. Bij de cannabis heb ik overigens geen enkele sporen van luis kunnen vinden. Hier en daar een klein beetje vraat van wantsen maar de blad en stengel schade is nog van de hagelstorm.

    2023_08_16.jpg

    Tenslotte de vraag: Kent iemand deze kever?
  • Answer selected by klos73 at 17 August 2023, 15:56.

    Ik heb het gevonden met Google lens
    het zijn zuidelijke stinkwantsen
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    Comment


      #2
      https://en.m.wikipedia.org/wiki/Harlequin_cabbage_bug

      Lijken er verdacht veel op....

      Comment


        #3
        Oorspronkelijk geplaatst door Sweef62 View Post
        Lijken er verdacht veel op....
        Ja, de kleur en vorm hebben ze zeker gelijk. Maar in plaats van een stippen patroon heeft deze koolminnende kever een manifest streepjespatroon. De wel aanwezige stippen zitten bij de kop en niet rondom. Zodat ik denk dat het toch een ander soort kever is. Maar bedankt voor de vlotte hulp. Ik zal de planten heel goed blijven inspecteren op vraatschade. Een verschijnsel dat tamelijk manifest moet zijn bij deze stinkwants.



        Comment


        #4
        Lieveheersbeestjes hebben verschillende stadia check de lokale soortjes.

        Comment


          #5
          Ik heb het gevonden met Google lens
          het zijn zuidelijke stinkwantsen
          You do not have permission to view this gallery.
          This gallery has 1 photos.

          Comment


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Bobledsgrow View Post
            Ik heb het gevonden met Google lens
            het zijn zuidelijke stinkwantsen
            Goed gespeurd! De beestjes op de foto lijken als twee druppels water op de beestjes in onze tuin en nu dus ook al op de Gorilla. En dan het derde stadium van de nimfen. In ieder geval geen best nieuws lijkt me. We gaan vanmiddag nog eens goed kijken. En ons beraden hoe we die moeten gaan bestrijden........ Overigens hebben we ze op de paprika nog niet gezien. Maar bijna alle paprika's ontwikkelen zich met vervormingen en donkere plekken die we eigenlijk als gevolgen van hagelschade zagen.

            Wordt vervolgd!

            --------------------

            In de brandende zon vanmiddag twee uur op stinkwantsenjacht geweest. Alle stadia gezien en gevangen, behalve de eitjes. Nu heeft het gisteravond weer stevig geonweerd met slagregens (geen hagel gelukkig) en hevige rukwinden. Vermoedelijk zijn flink wat van die wantsen op de bodem beland want er zaten duidelijk veel minder in de planten. Hopelijk worden ze door de vele hagedissen te grazen genomen voordat ze weer in de planten klimmen.

            Ze kunnen overigens harder lopen dan verwacht en verstoppen zich steeds achter de stengel indien je ze met een pincet probeert op te pikken. Ik heb zo'n liter emmertje van de vruchtenyoghurt half gevuld met water en een flinke scheut afwasmiddel. In ieder geval stinken ze niet indien je ze daar in deponeert. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat door de vele Covid golven die door onze samenleving gejaagd zijn mijn reuk ernstig en blijvend is aangetast

            Morgenochtend weer op jacht en daarna nog vele dagen en daarmee hoop ik deze plaag onder controle te kunnen houden. In Nederland is dit beestje voor buitenkwekers geen probleem omdat onze winters toch nog iets te koud zijn.
            Last edited by klos73; 17 August 2023, 16:10.

            Comment


            #7
            Rreppellsteeltjam Een klein draagbaar stofzuigertje met soepele slang en spitse tip zou inderdaad wel handig zijn Geen idee of die bestaan maar in de biologische bestrijding van schadelijke kruipende insecten zou het een welkome aanvulling zijn.

            Het lijkt erop dat we het probleem vooralsnog onder controle hebben. Maar het blijft oppassen indien die beesten zich in nesten van 30 tot 40 stuks voortplanten. Verder kom ik erg veel jonge krekels/sprinkhanen tegen en is er behoorlijk wat vraatschade. Dat is de keerzijde van dit warme klimaat hier. Mijn planten staan als diepgroene oases in een verder steeds droger en dorder wordende omgeving.

            Sweef62 De harlekijnkoolwants​ hebben we inmiddels in de boerenkool gespot. Niet in de hennep. De boerenkool gaan we opgeven want het klimaat is domweg te heet hier. In september doen we een nieuwe zaai. Het lijkt ons wel lekker om straks toch wat Hollandse winterkost te hebben.


            Comment


            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Bladblazer/zuiger effe wat aanpassen dan maar, kleinere slang in de mond stoppen voor minder kracht.

            #8
            Wat met luis zeer efficiënt werkt is het dood drukken van een paar luizen en daar de hoofdstam mee insmeren. Als je daarna de plant luisvrij zou kunnen krijgen door te stofzuigen of met een pincet als het er niet veel zijn dan verdommen de "nieuwe" en of uitkomende nog langer daar te verblijven en vertrekken. Biologischer kan niet.

            Of het werkt met stinkwantsen is dan wel de vraag want die kunnen vliegen en de stam of stelen mijden en direct op je blad terecht komen.

            Kan je ze er niet afspuiten met een planten spuit en ijskoud water? Even met een hard straaltje.
            ronde 3 - ronde 2 - ronde 1 < start

            Comment


              #9
              Luizen heb ik op de hennep (nog) niet gezien. Zie je regelmatig mieren heen en weer lopen dan ben je eigenlijk al te laat.

              Stinkwantsen vinden we op de komkommer, de sperziebonen en twee van de vier gorilla's. De sperziebonen zitten inmiddels helemaal onder de luis. Die hebben we opgegeven en gaan we morgen of maandag geheel ruimen. Evenals de boerenkool (hittestress en harlekijnkoolwants). Bij bijna alle paprika's zijn alle vruchten ook aangetast. Rare wat rot-achtige plekken die zouden kunnen ontstaan doordat stinkwantsen de nog jonge vruchtbeginselen aanbijten. Maar op de paprikaplanten hebben we nog geen enkele wants kunnen vinden.

              Maar waar het hier op het forum om gaat: de hennep. Sinds een paar dagen vind ik ze nog maar op een plant. Af en toe een nimf in diverse stadia van ontwikkeling. Enigszins verontrustend dat er vandaag ook een paar (bijna) volwassen exemplaren tussen zaten. En daar kunnen dus heel veel nakomelingen van komen. Maar ook "spontaan" verdwijnen er exemplaren. Misschien toch hulp van andere insecten die ze opruimen. In ieder geval vond ik vandaag in de besmette plant twee groene "vrienden". De groene sabelsprinkhaan. Het schijnt dat die flink wat andere insecten kunnen opruimen. Hieronder een foto van een exemplaar dat goed zichtbaar in de sperziebonen zat.

              2023_07_19gsabelJPG.jpg

              Comment


                #10
                Af en toe vind ik nog een stinkwants maar de gevreesde uitbraak gaat niet (meer) plaatsvinden. Hoop ik. Naast de groene sabelsprinkhanen, lieveheersbeestjes en roofspinnen vond ik in een nieuwe hulp in de Silver Haze. Is het geen schatje?

                2023_09_04had.jpg

                Behalve de stinkwants zijn er nogal wat andere beestjes actief zoals de cicade en een klein springerig insectje (lijkt wel een minikrekel). Dus alle hulp is welkom. Lang leve de biologische bestrijding

                Comment


                  #11
                  roundup lost alles op
                  verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

                  Comment


                  • PH donner
                    PH donner commented
                    Editing a comment
                    Inclusief je eigen zaadcellen, je hersen cellen zijn al aangetast 🤐

                  • klos73
                    klos73 commented
                    Editing a comment
                    Glyfosaat bedoel je? Tja, daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Waarover niet tegenwoordig. Maar als dat de route is dan is niets zaaien waarschijnlijk nog veel effectiever
                Bezig...
                X