witte beestjes

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • johnbaertens
    Retired
    • Jun 2010
    • 17

    #1

    witte beestjes

    Korting op 420shop
    Eerst en vooral sorry voor de topicnaam: er zullen waarschijnlijk al veel topics zo noemen
    Toen ik daarjuist men plantje watergaf zag ik in eens een klein wit beestje in mijn aarde rondkruipen, ik had toen net water gegeven.
    Zo te zien deed het zijn uiterste best om terug in de aarde te kruipen, het leek op een soort luis denk ik.
    Het was zo ongeveer 1mm lang kheb niet gelet op het aantal pootjes.

    Ik weet dat ik niet genoeg informatie heb om uitsluitsel te geven maar als de mensen op dit forum zo vriendelijk willen zijn om te zeggen waar ik op moet letten tijdens mijn volgende bezoekje zal ik dit zo snel mogelijk aanvullen

    Het zou spijtig zijn moest ik nu ineens problemen hebben ik zit namelijk nog tussen 1 à 2 weken van de oogst , het is een snow white plantje dat ik opzettelijk in een kleine pot heb gelaten omdat ik nu eenmaal niet zoveel plaats heb :p de laatste keer dat ik men plantje verzorgt heb was eergisteren dus men aarde was waarschijnlijk redelijk droog vandaag (kleine pot=weinig speling en volledig doorgeworteld)

    Bedankt op voorhand
  • monty
    Banned
    • May 2009
    • 11215

    #2
    Re: witte beestjes

    Gok dan als het heel veelpootjes had op een wortelduizendpoot od op een larve van een varenrouwmug. Maar blijft gokken zonder foto en goede beschrijving.

    Comment

    • johnbaertens
      Retired
      • Jun 2010
      • 17

      #3
      Re: witte beestjes

      Ik zal proberen zo rap mogelijk een foto up te loaden

      edit:

      net zo goed mogelijk een foto proberen te maken en tis de scherpste dak had xd
      het ziet er groen uit maar tis eigenlijk wit (men fototoestel is waarschijnlijk niet goed uitgebalanceerd)
      Deze is getrokken door een vergrootglaasje en die da je ziet lag daar gelijk gewon te zonnen geloof ik xd
      kheb er water over gegoten en hij heeft teken van leven vertoond :p

      foto.jpg
      Last edited by johnbaertens; 15 November 2011, 14:33.

      Comment

      • QnQ
        Godlike Grower
        Lucky Member
        • Sep 2010
        • 26093

        #4
        Re: witte beestjes

        Als-ie twee iets langere sprietjes op z'n kop heeft, is het de wortelduizendpoot zoals monty al zei.
        Varenrouwmuglarven zie je meestal onder, als-ie op een schotel staat, of onderin je pot en zijn wat kleiner.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment

        • johnbaertens
          Retired
          • Jun 2010
          • 17

          #5
          Re: witte beestjes

          In de schotel is niets te zien.
          In geval van die wortelduizendpoot, hoe kan ik dat zeker weten en zou dat kwaad kunnen?

          ik probeer morgen nog eens die beesten beter te bekijken

          Comment

          • ceBep
            Retired
            • Jun 2009
            • 4745

            #6
            Re: witte beestjes

            Ff 2 links betreffende aangehaalde beestjes:


            Uitleg over verschillende ongedierte in de wietplant, en hoe te voorkomen / verhelpen Trips, Spint, Bladluis etc..




            Heb je er één gevonden of zit je grond vol?
            En als je een week of 2 voor de oogst zit, zou ik er niks meer bijdoen in de vorm van bestrijdingsmiddelen of zo. Je plantje zal die korte periode wel uit kunnen zingen of je moet nu al ernstige schade verschijnselen hebben, maar daar heb ik hier nog niks over gelezen....

            Comment

            • johnbaertens
              Retired
              • Jun 2010
              • 17

              #7
              Re: witte beestjes

              tis in alle geval geen varenrouwmug, er vliegt niets rond er zit niets op mijn plant en het heeft pootjes (6) en twee voelsprieten vanboven.

              kheb al eens een klein beetje aarde genomen en het in een ruim bakje met water laten staan en toen kwamen er een paar van die dingen bovendrijven en het lijkt erop da ze tegen water kunnen :p

              ma op een of andere manier heb ik het vermoeden dat het geen wortelduizenpoot is want die heeft toch meer poten of ben ik verkeerd?

              voor de rest heb ik weinig last van schade aan men plantje, de topjes van de blaadjes vergelen hier en daar maar dat is denk ik van teveel/te weinig voeding, voor de rest doet ze dat goed :p (wit laatje over de toppen stampertjes beginnen mooi te kleuren en men vingers plakken als ik eraan kom :p)
              Last edited by johnbaertens; 20 November 2011, 10:56.

              Comment

              • ceBep
                Retired
                • Jun 2009
                • 4745

                #8
                Re: witte beestjes

                Wortelduizendpoot:
                4346405-md.jpg

                Comment

                • johnbaertens
                  Retired
                  • Jun 2010
                  • 17

                  #9
                  Re: witte beestjes

                  nee zo zien ze het niet uit ze hebben maar 6 pootjes

                  Comment

                  • ceBep
                    Retired
                    • Jun 2009
                    • 4745

                    #10
                    Re: witte beestjes

                    Kunnen springstaartjes zijn....
                    Collembolen:

                    Colembolen-Blindspringer,property=Mittel.jpg

                    springstaartjes_gr.jpg
                    Last edited by ceBep; 20 November 2011, 13:46.

                    Comment

                    • johnbaertens
                      Retired
                      • Jun 2010
                      • 17

                      #11
                      Re: witte beestjes

                      ze lijken het meeste op die tweede
                      ma zeker ben ik nie kheb geen goeie loep waarmee ik da ka zien

                      Comment

                      • ceBep
                        Retired
                        • Jun 2009
                        • 4745

                        #12
                        Re: witte beestjes

                        De tweede foto is een springstaartje in een later stadium.
                        Eventuele bestrijding: http://bayergarden.be/SCGARDENBLX/pr...l?OpenDocument

                        Comment

                        • johnbaertens
                          Retired
                          • Jun 2010
                          • 17

                          #13
                          Re: witte beestjes

                          kga het nu zo laten, die beestjes hebben geen noemenswaardige schade aangericht al waren ze een dag of twee geleden al met wat meer of die paar die ik int begin gezien heb. Maar kzat goed op schema en men plantje gaat dinsdag om, ze staat al sinds gisteren gekliefd en in de donkeren tot dinsdag dus ...
                          daarna hok goed uitkuisen met dettol om de boel dan te drogen hangen dan is het klaar voor de volgende ronde :p
                          bedankt in alle geval voor de reacties

                          Comment

                          Bezig...