Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Spint, hoe kom ik er aan en hoe kom ik er er weer vanaf....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Spint, hoe kom ik er aan en hoe kom ik er er weer vanaf....

    Korting op 420shop
    JD Spint.jpg Spint, een

    Het volgende artikel is om deze serieuze bedreiging, snel te leren herkennen en doeltreffend te voorkomen, beheersen en bestrijden.

    Er zijn drie voorbeelden die ons gewas het meest bedreigen. De eerste en meest voorkomende is bonespint, ook wel kasspint genoemd, verder zijn er de Fruitspint en de Citrusspintmijt.

    spinteierenonder het blad.jpgfoto,wietforum.eu In dit stadium, is spint nog goed te behandelen en zelfs volledig uit te roeien. Fase 1.jpgfoto, jointjedraaien.nl, Nik


    Tip 1, Houd de omgeving van jouw kweekhok schoon.


    41.png
    Kas of Bonespintmijt (Tetranychus urticae)

    10.png
    Links, Fruitspintmijt (Panonychus ulmi) , Midden en rechts, Citrusspintmijt (Panonychus citri)



    Tip 2, Hang een schoon overal of lange stofjas bij je kweekhok en trek deze aan voordat je jouw kweekhok betreed.


    B
    laderen die aangetast zijn, zou je vrij snel kunnen herkennen, MITS JE WEET WAT JE ZOEKT!!!
    Spintmijt voed zich met plantensappen,om bij deze sappen te komen, doorboren ze de cellen van het blad.
    Wanneer deze is leeggezogen vullen de beschadigde cellen zichzelf met lucht.
    Hierdoor ontstaat en witte en zilverachtige stipjes op het blad.

    Tip 3, Behandel je planten regelmatig met Neemolie of leafcoat.
    Meer hierover vind je in bericht nummer 20 in dit topic.


    V
    ervolgens, breidt de kolonie zich in een rap tempo uit.De eieren komen uit en worden larven, ze hebben 6 poten in paren van 2, haar 2 ogen zijn donkerrood. Vooral na de maaltijd en ook bij gevaar zijn er midden op het lichaam twee stippen duidelijk te zien. Dit is het stadium, waarin we door de schade, spint eigenlijk voor het eerst opmerken en hier melding van doen.De schade begint duidelijker aanwezig te zijn en is nu vrijwel over de gehele plant. De tijd om nu nog succesvol te handelen, is al enorm afgenomen.
    Spintje vergroot.jpgFoto; jointjedraaien.nl, Cookaap Links,
    Een spintmijt onder een vergrootglas. (bonespint)De spintmijten zijn te vinden aan de onderkant van de bladeren en zitten altijd tegen de bladnerven aan.


    Rechts,
    Spinschade tussen de eerste en tweede fase in de besmetting is aan het uitbreiden.In dit stadium, word spint meestal door ons opgemerkt vanaf foto's.In deze fase is spint nog te behandelen, maar het wordt al moeilijker.



    Onder;
    De schade van spintmijt nymphen. Dit is normaal gesproken het moment van besef, dat het om, een "spintmijt infectie" gaat.Hier ligt het op het randje,behandelen is in veel gevallen al te laat, spint is niet meer volledig te verwijderen, alleen nog te beheersen.
    spint bovenkand blad.jpgFoto, Wieforum.eu
    DSC02907.jpg
    foto, jointjedraaien.nl, Nik

    Tip 4, Zet in de week voor de bloei, preventief Amblyseius californicus (roofmijt) uit. (deze werkt ook tegen trips)



    I
    n de volgende fase gaat bonenspint, webben maken, de gele stipjes zijn geen stipjes meer, maar groeien uit en veroorzaken echt schade waar de plant onder lijd.
    Fotosynthese begint af te nemen, bladeren beginnen duidelijk af te sterven, deze vallen af, ook de bloei wordt geremd.
    Onze plant is nu werkelijk in gevaar. Behandeling is vrijwel niet meer mogelijk, als je dicht tegen de oogst aanzit, kan je nog uitdunnen en de webben en spintjes met een stofzuiger of met plakband verwijderen. De toekomst van jongere planten, is niet rooskleurig, jong bloeiende planten, zijn in dit stadium veelal verloren.

    9.jpg
    Foto ? ergens op dit forum


    Tip 5. Zorg dat je een reeds ingevulde bestelkaart voor Phytoseiulus persimilis (roofmijt) in huis hebt.


    V
    ervolgens, gaat de spint duidelijk webben vormen rond alle delen van de plant.De kolonie is gevestigd en plant zich in duizelingswekkende snelheid voort. In dit stadium, ben je voor alle actie, helaas te laat.

    10.jpeg
    Foto's van links naar rechts, BoneSpint-Biobest,Fruitspint-Koppert, Spintschade in een Viburnum stek-PPO

    I
    s je oogst na een gevorderde Spintaanval ook als volledig verloren te beschouwen?

    De meningen hierover verschillen.
    Mijn persoonlijke mening is de volgende, spint die niet behandeld is met chemische producten, heeft zich volgedronken met sappen uit dezelfde plant die je normaal ook zou roken.
    De webben, die kan je absoluut niet kan roken, dien je volledig te verwijderen.Hierna zal de wiet zal wat knetteren en wellicht wat anders smaken.Maar mijn opinie hierin is dat dit niet schadelijk zal zijn, lekker is anders natuurlijk.


    Tip 6, Maak voor je kweek een eventueel behandelplan, voor als de roofmijt niet afdoende is.


    Wat kan ik doen om Spint voorkomen ?

    Voor de kweek.
    * Goed reinigen van de directe omgeving van jouw kweekhok.
    * Niet direct vanuit de tuin je kweekhok inlopen, ook niet als jouw kweekhok volledig leeg is.

    Aan het begin van de kweek.

    * Stekken controleren en ook indien niet besmet, met een antispintmiddel behandelen,
    * Voor controle en behandeling stekken niet eens in de buurt van het kweekhok laten komen.

    * Bij iedere kweek
    Preventief Leafcoat of Neemolie gebruiken en regelmatig behandelen.

    Tijdens de kweek

    * Blijven behandelen met NeemOlie of Leafcoat
    * Regelmatig in en rond het kweekhok schoonmaken.
    * Vlak voor de bloei preventief roofmijten uitzetten. (uitleg onder in dit artikel)


    Tip 7.
    Bij alles geld, houd alles zoveel mogelijk Biologisch.
    Spint past zich aan aan de leef omstandigheden en wordt resistent tegen landbouwgif!
    Het laatste waar je op zit te wachten is resistente Spintmijt !!
    Probeer (chemisch) spuiten tot laatste redmiddel te bewaren!!!


    Omdat ik graag een handleiding schrijf, hoe spint succesvol te weren en niet een handleiding om resistente spint te kweken, begin ik met een aantal Biologische bestrijdingsmethoden.

    Bestrijdingsmiddel 1, Roofmijt.

    In de professionele glas en tuinbouw, worden roofmijten al jaren met succes ingezet, dit om plagen als spint en trips beter en met minder, of zelfs geheel zonder chemische middelen te bestrijden. In de de teelt van ons plantje, worden roofmijten, vooral toegepast, in de binnenkweek.


    Roofmijt.jpg Roofmijten zijn microscopisch kleine beestjes, ongeveer 0,3 mm groot.
    Er zijn echter nogal wat regels aan verbonden.
    Dit zijn geen regels door mensen geschreven, maar natuur regels. Er zijn meerdere soorten roofmijt en het zijn levende wezens. Levende wezens, moeten eten, dus je kunt niet lukraak even een beestje in jouw hok zetten, deze laten verhongeren en dan alsnog een mirakel verwachten.
    Ik heb zelf een grote vergissing gemaakt en de roofmijt "Amblyseius californicus" uitgezet, dit in een bestaande spintplaag.
    Een negatief resultaat was het gevolg, de roofmijt was gewoonweg niet opgewassen tegen het overschot aan spint.
    Ook zijn er mensen die de Phytoseiulus persimilis uitzetten als preventieve roofmijt, dit om er later achter te komen, dat deze in enkele dagen volledig uitgestorven is.
    Deze roofmijt eet alleen spint en als er geen spint op het menu staat,is deze binnen enkele dagen de pijp uit.

    Ja dat gaat dus zo niet !!!

    Een beetje duur en zo'n vergissing wil ik je graag besparen.

    Om roofmijten op een juiste manier te gebruiken even het volgende schema.
    Behandel plan Roofmijt Hoeveelheid m2
    Preventief Amblyseius andersoni
    Amblyseius californicus
    Amblyseius cucumeris
    5-10 (Spint en Trips)
    10-25 (Spint en Trips)
    100 (Trips)
    Lichte aantasting Spint Phytoseiulus persimilis

    Amblyseius californicus
    3-6 over het gewas, tot 50 in de Spinthaarden.

    tot 200 in de Spinthaarden
    Na eventuele Spuit Phytoseiulus persimilis 3-6

    De Amblyseius andersoni en Amblyseius californicus zijn Spint Roofmijten, die heel goed kunnen overleven, zonder dat er daadwerkelijk spint aanwezig is.
    Wel is het ook goed om te weten, dat je deze niet hoeft te bestellen bij al aanwezige spint,waarom, je bent gewoonweg al te laat.
    Deze twee roofmijten dien je ongeveer een week voor je bloei uit te zetten.
    In deze gevallen koop ik zelf Spical-plus van koppert, dit is een zakje, waar de basis voeding voor de roofmijt, in aanwezig is en deze ook zonder spint zal overleven.
    Geen zorgen, haar voorkeur zal ter allen tijde uitgaan naar spint of trips.

    De Phytoseiulus persimilis, is een veel actievere spint-jager en dient alleen uitgezet te worden als er al een beginnende spint in jouw kweekruimte is.
    Deze roofmijt eet alleen spint en in afwezigheid hiervan, sterft zij.
    Let op, deze werkt alleen als je de spint in een zeer vroeg stadium ontdek hebt.


    Als je spintplaag gehad hebt,is het altijd verstandig om de nieuwe kweek minimaal te beginnen met de Amblyseius andersoni en Amblyseius californicus
    Let wel op, dat je jouw kweekruimte ontsmet met een product wat als positieve combinatie wordt aangegeven op de sites van Biobest en/of Koppert.

    Lijst van distributeurs koppert


    Bestrijdingsmiddel 2, Water

    Tip 9,
    Spint heeft een hekel, aan een hoge luchtvochtigheid, als je in de groei of in de beginnende bloei zit kan je opvoeren tot een 65% of hoger,
    Roofmijten, zijn echter gek op deze verhoging in de LV en zullen hierdoor langer leven.
    Als we Spint signaleren betekend dat meestal, dat de mijten al slapend, in onze kweekruimten aanwezig waren.
    De omstandigheden, waren echter niet gunstig genoeg, om tot kolonievorming over te gaan.

    De ideale omgeving voor de spintmijt, is een droge warme omgeving met een luchtvochtigheid lager dan 60%.
    Een natuurlijkere bestrijding als bestuiven met water is dus een feit.
    Vergeet bij het bestuiven, vooral de onderkant van de bladeren niet!
    Ik weet dat het bespuiten van de wietplant en een hoge LV, in een wietteelt niet echt wenselijk is.
    Het vergt het vermogen, om de prioriteit in te schatten.

    Last edited by Escargot; 22 February 2014, 19:12.
    Wat je leert moet je ook weer doorgeven...
    Dan is het zaad, pas echt in goede aarde gevallen!

    #2
    Re: Spint, hoe kom ik er aan en hoe kom ik er er weer vanaf....

    goed bezig slakkie

    Comment


      #3
      Re: Spint, hoe kom ik er aan en hoe kom ik er er weer vanaf....

      Bio -on -logisch !! als je nou maar niet met zure room begint te spuiten ! dat fabeltje komt steeds weer voorbij !

      Comment


        #4
        Re: Spint, hoe kom ik er aan en hoe kom ik er er weer vanaf....

        Meest biologische is gewoon om de LV voor drie dagen op 80% te houden. Werkt hier altijd. Makkelijker kan niet!
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #5
          Re: Spint, hoe kom ik er aan en hoe kom ik er er weer vanaf....

          Roofmijten werken prima, mits juist toegepast.
          Daarom worden ze ook in bijna alle kas teelten gebruikt.
          http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

          Comment


            #6
            Wat je leert moet je ook weer doorgeven...
            Dan is het zaad, pas echt in goede aarde gevallen!

            Comment


              #7
              http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

              Comment


                #8
                Re: Spint, hoe kom ik er aan en hoe kom ik er er weer vanaf....

                klopt, Pyretherinen alleen niet, daarom worden bij diverse producten het middel "Piperonylbutoxide", verwerkt.

                Deze versterkt de werking en is dus totaal niet bio.

                Leuk die Bio middeltjes, je stoot constant je neus op een leuk sub element.....

                Pyretherinen zal ik eigenlijk wel aanraden, alleen, op het laatste moment, na boven vermelde acties.

                Pyretherinen hebben nog een tweede groot nadeel, het dood buiten de spintjes, ook de roofmijten, dus niet handig in een combinatie behandeling.

                in een chemische behandeling, zou een combinatie Pyretherinen/Masai bijvoorbeeld wel weer een zeer goede mogelijkheid bieden.
                Last edited by Escargot; 5 February 2014, 15:27.
                Wat je leert moet je ook weer doorgeven...
                Dan is het zaad, pas echt in goede aarde gevallen!

                Comment


                  #9

                  Comment


                    #10
                    Re: Spint, hoe kom ik er aan en hoe kom ik er er weer vanaf....

                    AAAAAAArrrghhh snel weg halen
                    Wat je leert moet je ook weer doorgeven...
                    Dan is het zaad, pas echt in goede aarde gevallen!

                    Comment


                      #11
                      Re: Spint, hoe kom ik er aan en hoe kom ik er er weer vanaf....

                      Zo deze heb ik ff gebookmarkt. Mocht ik last krijgen van deze krengen weet ik wat ik moet gaan doen. Heel erg handig en goed omschreven Escar.

                      Comment


                        #12
                        Re: Spint, hoe kom ik er aan en hoe kom ik er er weer vanaf....

                        Pyrethrinen doden spint niet.!

                        Piperonylbutoxide ook niet, daar krijgen ze hooguit leverkanker van.
                        Waar saffrol al niet voor wordt gebruikt

                        Als je al 'bio' wil spuiten, neen dan Neem-olie met een uitvloeier.
                        Dat dood spint ook niet direct, maar maakt ze inert, waardoor ze uiteindelijk wel dood gaan.
                        Preventief is Neem een perfect middel.
                        http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                        Comment


                          #13
                          Re: Spint, hoe kom ik er aan en hoe kom ik er er weer vanaf....

                          Staat ook als eerste vermeld.
                          Wat je leert moet je ook weer doorgeven...
                          Dan is het zaad, pas echt in goede aarde gevallen!

                          Comment


                            #14
                            Re: Spint, hoe kom ik er aan en hoe kom ik er er weer vanaf....

                            Mooi, maar mischien zou je nog wat andere alternatieve site's kunnen opnoemen waar je spint kan bestellen want koppert gaat niet bij iedereen zo voor de hand liggen !
                            Probeer gelukkig te zijn met wat je hebt, ook al is dat niet veel!

                            Comment


                              #15
                              Re: Spint, hoe kom ik er aan en hoe kom ik er er weer vanaf....

                              mooi topic man !
                              Ik heb/had ook spint... en ik heb het dus behandeld met Promanal-R (tuincentrum). Dit bevat ook Pyrethrinen... en alles is morsdood/weg.. ik check 4x per dag.. laatste restjes (of dat nou nog leeft of dood is ??) verwijder ik met tape of stofzuiger/panty.. Ik weet niet wat het effect op de toppen is, dat moet nog blijken.. Ook heb ik later de stengels vd plant ingespoten met knoflookwater en bakjes knoflookwater in het hok gezet... ik ging zelf bijna over me nek dus ik kan me er wel iets bij voorstellen dat dat kan werken..

                              over roofmijt... ik zie dat je een bestelkaart daarvoor bij de online shop kunt kopen..
                              is dit ook ergens anders gewoon te koop?
                              net als die Spical-plus van koppert ?
                              Last edited by shivaman; 5 February 2014, 20:13.
                              Shivaman-s-Amnesia-scrogg

                              Shivaman-s-BigBang-Church-en-Somango
                              (running)

                              Comment

                              Bezig...
                              X