nog eens een 'welk beestje is dit'

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • braas
    Zaadje
    Nieuw Lid
    • Jul 2014
    • 2

    #1

    nog eens een 'welk beestje is dit'

    Korting op 420shop
    In 3 dagen tijd worden men (buiten)planten plots bevolkt door de beestjes die je hieronder ziet.
    Wie weet welke beestjes dit zijn?
    Ik heb ze er al af proberen krijgen met een mengsel van brandnetel, look en ui maar dat heeft maar weinig geholpen.
    beestje1.jpgbeestje2.jpg
  • LR2
    Mother of all Growers
    MemberLucky Member
    • Nov 2011
    • 8552

    #2
    Re: nog eens een 'welk beestje is dit'

    Geen idee, misschien kun je ze hier vinden:
    http://www.soortenbank.nl/hoofdgroep...onde_soort=192
    Maar daar zit hij niet tussen.
    Dan is het een wants. Welke soort? Geen idee.

    In die lijst moet hij te vinden zijn.

    Laat je 't effe horen?
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment

    • braas
      Zaadje
      Nieuw Lid
      • Jul 2014
      • 2

      #3
      Re: nog eens een 'welk beestje is dit'

      Gevonden!
      Kleidocerys resedae.
      Familie Bodemwantsen, grondwantsen (Lygaeidae).
      Een algemaan wantsje in onze tuin. Hij is prachtig bruin gekleurd. De vleugels zijn doorzichtig. Je ziet ze vooral in de buurt van berken. Ze kunnen daar in grote aantallen voorkomen. Hij lijkt veel op de Kleidocerys ericae die in de buurt van hei voorkomt en de Kleidocerys privignus, die op (zwarte) els voorkomt.

      En men planten staan niet toevallig naast een berk.
      hier staat er ergens halfweg meer info: http://www.tuin-thijs.com/wantsen.htm
      kleidocerys-nimf-2-2-8-.jpg



      Ik vraag me af of ik er iets aan moet doen. Op het eerste zicht zie ik geen schade en ik lees dat ze leven van de zaden van de berkenboom. Iemand enig idee?
      Last edited by braas; 30 July 2014, 16:07.

      Comment

      • QnQ
        Godlike Grower
        Lucky Member
        • Sep 2010
        • 26093

        #4
        Re: nog eens een 'welk beestje is dit'

        Kijk het topic bladproblemen eens door...iedereen met gaatjes in het blad heeft last van wantsen

        Doe je weinig aan, de ene plant(soortje) vinden ze lekkerder als de andere.
        Je kun je planten verplaatsen als je ze in potten hebt.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment

        • Matsy80
          Grower
          MemberLucky Member
          • Apr 2014
          • 616

          #5
          Re: nog eens een 'welk beestje is dit'

          Heb een goede site gevonden voor te weten of je met een roofwants te maken hebt of niet.


          Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

          Nog even gekeken en die lijken zeer goed op roofwantsen dus ik ben er vrij zeker van dat deze nuttig zijn.

          Comment

          Bezig...