Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Varenrouwmug

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Varenrouwmug

    Korting op 420shop
    Zie hier de lijst van ongedierte.


    Varenrouwmug
    .


    varenrouwmug.jpg varenrouwmug (1).jpg


    Biologie

    Varenrouwmuggen zijn vooral te vinden in een warme, vochtige omgeving in de nabijheid van planten. In serres kunnen ze dan ook gedurende het hele jaar voorkomen.

    Na paring leggen vrouwtjes 50-200 eieren, die binnen de 2-3 dagen uitkomen. De larven maken gedurende een periode van 2-3 weken vier stadia door. Na die tijd zijn ze ongeveer 5 mm lang, doorschijnend wit en hebben ze een opvallend zwarte kop.



    Schadebeeld.

    varen larve.jpg varen larve.jpg1.jpg

    De larven kunnen directe schade aanrichten, doordat ze aan de wortels en stengels knagen. Ze kunnen de wortels en stengels zelfs doorboren. Indirecte schade wordt veroorzaakt, doordat de larven aaltjes, mijten, schimmelsporen en virussen verspreiden.

    Bestrijding

    Varenrouwmug larve: Kan je het best bestrijden met nematoden, deze zijn met het blote oog niet te zien, die gaan het wormpje binnenin en scheid een dodelijke bacterie af in de larve.
    Dit kan je ook preventief gaan gebruiken vanaf begin groei.

    Zie ook aaltjes tegen rouwvliegen


    Grtz
    Last edited by Jointjedraaien; 8 June 2020, 10:06.

    #2
    Re: Varenrouwmug

    Varenrouwmug Plagen
    varenrouwmugbig.jpgpVarenrouwmug.jpghttp://go.ipublisher.nl/index.php?file_id=347
    http://www.growcenter-noord.nl/nemat...mug-p-729.html
    https://www.leafman.nl/best-bestelka...ng-p-2011.html
    Bijgevoegde Thumbnails

    __________________
    Attached Files
    Last edited by Kim; 6 October 2009, 16:59.
    "Een dwaas die weet dat hij een dwaas is, is al wijzer dan een dwaas die denkt dat hij wijs is." .

    Medigebruiker

    Comment


      #3
      Re: Varenrouwmug

      Nematoden:



      Attached Files
      recht is recht. krom is krom.

      Comment


        #4
        Re: Varenrouwmug

        Waar kan ik Hypoaspis miles halen? tegen varenrouwmug?? is dit nodig bij een plant die 6 weken oud is?
        http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...le-met-foto-s!

        Comment


          #5
          Zal mijn bijdrage proberen te leveren aan dit topic, misschien mooi om hier nog een sticky van te maken QnQHerkennen
          In bovenstaande berichten staan al mooie foto's van de varenrouwmug. Toch zijn ze met het blote oog lastig te herkennen en verward men ze ook wel eens met bijvoorbeeld fruitvliegjes of gevleugelde luizen. Als je het vermoeden hebt dat je wel eens last kon hebben van de varenrouwmug is het eigenlijk vrij simpel. Als je tegen de potten aanklopt en er vliegen allemaal kleine vliegjes uit je aarde omhoog weet je waarschijnlijk al genoeg, en heb je last van de varenrouwmug. Tevens rent de varenrouwmug snel over de aarde heen, fruitvliegjes of luizen zijn daarentegen heel sloom. De varenrouwmug bevindt zich sowieso in de bovenste laag van de aarde, maar ze weten hun weg ook te vinden naar de gaten in de onderkant van de pot. Het schijnt dat je hun larven kan zien als je onder de potten kijkt, ben ze zelf nog maar een enkele keer tegen gekomen.

          Aaltjes
          Inmiddels worden ze verkocht door meerdere merken / leveranciers, aaltjes om de larven van de varenrouwmug te bestrijden. ECOstyle vindt je terug in veel tuincentra en ze zijn tegenwoordig dus makkelijk te vinden. Ook op het internet wordt het aanbod steeds groter.
          IMG_1314.jpg

          GebruikErvaring
          Goed! Ik heb het nu in totaal 3 keer toegepast door de jaren heen, alle keren heeft het de plaag compleet verholpen. Het zijn de larven die schadelijk zijn voor onze planten, de volwassen varenrouwmug niet. Toch zal de volwassen varenrouwmug snel uit beeld verdwijnen. Ze hebben immers maar een korte levenscyclus en hun larven worden onschadelijk gemaakt.
          Als de aaltjes geen larven meer kunnen vinden, het te warm (30+ graden), of te koud (vorst) wordt sterven ze vanzelf uit zonder verder enig effect op de plant te hebben. Helaas betekend dat wel de varenrouwmug daarna weer kans heeft om terug te komen. Dat is meestal pas het geval als je weer nieuwe potgrond gebruikt of na de winter.

          Waarschuwing
          Ik vernam laatst van iemand op het forum dat hij / zij op cocos kweekt en last heeft van de varenrouwmug. Helaas blijkt dat dus mogelijk te zijn, echter weet ik niet of deze aaltjes ook zijn in te zetten als je op cocos kweekt. Als iemand met zekerheid weet te zeggen of dit wel / niet kan zou dat mooi zijn.


          Ecokuur - bodeminsecten concentraat
          Een planten en kruiden extract dat geschikt zou moeten zijn om Engerlingen, Emelten, Ritnaalden, Rouwvlieglarven, Koolvlieglarven, Aardrupsen en Taxuskeverlarven te bestrijden. Het wordt opgenomen door de wortels en het blad, en zou daarmee de plant onaantrekkelijk maken.
          IMG_1315[1].JPG

          GebruikErvaringWaarschuwing
          Het stinkt echt enorm naar knoflook, maar dan ook echt enorm! Kon gisteren niet meer op het balkon komen en het was een halve straat verder nog te ruiken. Ik heb geen idee of een dergelijk sterk geurend product ook van invloed kan zijn op de smaak van de toppen. Zelf zou ik dan ook adviseren om het zekere voor het onzekere te nemen, en dit product alleen toe te passen gedurende de groeiperiode. Mochten anderen hier meer over kunnen zeggen is die informatie natuurlijk van harte welkom.
          Ook zou ik adviseren om het alleen buiten toe te passen. En in ieder geval niet binnen toe te passen als je geen gebruik maakt van een koolstoffilter. Het staat je vrij om het zelf te ondervinden

          Kaneel
          Zonder een lang verhaal op te steken over kaneel, het schijnt een soort insecticide en fungicide te bevatten. Geen idee of je het ook tegen andere beestjes in kan zetten.
          innamon-sticks-and-cinnamon-powder-on-wood.jpg

          GebruikErvaring
          Mijn ervaring is dat het de plaag zeker verminderd maar absoluut niet volledig uitroeit. Heb behoorlijk wat potjes kaneel verbruikt in mijn verwoede pogingen en uiteindelijk geconcludeerd dat het voor mij niet voldoende werkzaam is. Toch lees ik her en der ook positievere ervaringen, dus wellicht wil je het zelf ook uitproberen.

          Waarschuwing
          Kaneel werkt dus tegen insecten en schimmels. Je bestrijdt er niet alleen de varenrauwmug mee, maar ook de rest van je gunstige bodemleven. Bij biologisch kweken heb je dit bodemleven nodig om voedingsstoffen om te zetten zodat de planten het kunnen opnemen. Wees er dus bewust van eer je hier aan begint.

          Uitdrogen
          Simpel en spannend tegelijk. De aarde laten uitdrogen kan helpen. De varenrouwmug houdt namelijk van een vochtige omgeving en hun larven hebben het nodig om te overleven. Voor de plant zelf is het natuurlijk wel even spannend. Daarom zou het ook niet echt mijn voorkeur hebben, desondanks kan het wel effectief zijn.
          Naamloos.png

          Ervaring
          Hoe je de aarde laat uitdrogen spreekt voor zich dus dat laten we achterwege. Ik heb dit enkel geprobeerd op gewone kamerplanten en het werkt erg goed, volledig verlost. Nou staan deze planten allemaal in kleinere potten en drogen die dus ook een stuk sneller uit, daarnaast zijn deze kamerplanten iets minder vocht-gevoelig. Aangezien de aarde in grotere potten veel langer vochtig blijft durf ik niet te zeggen of dit ook mogelijk is voordat een wietplant in kritieke toestand verkeerd.

          Waarschuwing
          Houd de plant goed in de gaten en grijp op tijd in. In het geval je op cocos kweekt maak dan geen gebruik van deze methode. Cocos mag namelijk niet uitdrogen.

          Bevriezen (preventief)
          Aangezien veel potgrond tegenwoordig dus met gratis varenrouwmug komt, kan je overwegen om de aarde preventief te behandelen. Ik doe dit bijvoorbeeld altijd met de aarde die ik van een bepaalde supermarkt koop omdat het daar de afgelopen 2 jaar met elke zak raak was.
          Naamloos.png

          GebruikErvaring
          Zelf hou ik minimaal 48 uur aan en staat de vriezer op -24 graden Celsius. Voorstaande zal voldoende moeten zijn maar hier heb ik een beter gevoel bij. Het belangrijkste is in ieder geval dat de potgrond door en door bevroren is. Als je bijvoorbeeld grotere zakken gebruikt, of meerdere zakken op elkaar legt, zal dat langer duren en moet je dus een langere tijd aanhouden. Mijn ervaring hiermee is in ieder geval goed. Door dit steeds te doen weet ik tot dusver een nieuwe uitbraak buiten de deur te houden.

          Zand
          De planten staan dan misschien in de grond, maar zand schijnt een oplossing te kunnen zijn. Scherp zand dan wel te verstaan, ook wel bekend onder vele andere namen zoals metselzand, speelzand, rivierzand, wit zand, enzovoort, enzovoort. De varenrouwmug schijnt hierdoor niet meer de potgrond in te kunnen en de weg te vervolgen, op zoek naar meer toegankelijke grond.
          Naamloos.png

          GebruikErvaring
          Niks, nada en nul.
          "Wat hebben we aan die ervaring?"
          Niks, nada en nul, maar wordt vervolgd...

          Testen met zand
          Ben het advies om zand te gebruiken al meerdere keren tegengekomen, maar heb het ook altijd direct weer naast me neer gelegd. Het idee van zo'n laag zand bovenop de potgrond zit me gewoon niet lekker. Ik vraag me dan altijd af of de bodem nog wel voldoende kan ademen en of dit mogelijk nadelige gevolgen heeft voor de plant. Gestimuleerd door QnQ vraagt dit om nader onderzoek en ik heb het volgende bedacht.

          Stekjes
          Van mijn Citroenmelisse maak ik 8 vrijwel identieke stekken, en een kopje thee. "Waarom Citroenmelisse?". IMG_1306.jpg
          IMG_1307.jpg

          Volgende stapStandplaats & WatergiftTijd
          Het plan is om ze na het verpotten 1 maand te laten groeien, om vervolgens te beoordelen of het scherp zand van invloed is geweest. Zowel de plant als de kluit lijken mij belangrijk bij deze beoordeling.

          Keuze scherp zand
          Ik twijfel momenteel tussen twee soorten; zand met een fijne korrel van 0-2mm, of met een grove korrel van 0-4mm. Voor de prijs hoef ik het absoluut niet te laten, maar ik heb er absoluut geen zin in om straks met 50kg scherp zand op m'n balkon te zitten zonder er een bestemming voor te hebben. Welke zouden jullie kiezen voor dit experiment?

          IMG_E1309[1].JPG
          Het product is stevige zandsoort en voldoende kleefeigenschappen om te gebruiken in mortels. Metselzand staat ook wel bekend als rivierzand en scherpzand. Metselzand wordt door vakmensen ook wel toegepast onder bestrating.


          IMG_E1310[1].JPG
          Het product is hoekig en scherp waardoor uw bestrating goed op zijn plaats blijft en tevens waterdoorlatend zodat u geen plassen op uw bestrating krijgt. Brekerzand wordt ook onder intensief belaste bestrating gebruikt.

          Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Lijkt het jullie een goed opgezet experiment of zouden jullie het compleet anders doen? Nog tips, adviezen, op of aanmerkingen? En natuurlijk dus; welke korrelgrootte zouden jullie kiezen?
          Last edited by kroket; 5 August 2019, 10:55.
          - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
          - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

          Comment


            #6
            Testen met zand - deel 2
            Tijd voor een vervolg, om te beginnen moet ik zeggen dat ik de citroenmelisse erg slecht verzorgd heb, ze stonden constant veel te nat. Maar dat mag de pret niet drukken want ze zijn inmiddels geworteld. Weliswaar beperkt, maar durfde het overpotten wel aan.
            3E1FD380-3AA7-44D2-B829-BDDF2C213208.jpeg

            Zand
            De keuze is gevallen op het brekerzand 0-4mm. De motivatie hiervoor is de betere waterdoorlaatbaarheid, negatieve recensies over het metselzand, en eerlijk gezegd zag ik geen verschil.
            584D97C5-94AD-46BD-9BC4-50DF3517BD53.jpeg

            Omdat ik niet weet of het zand gewassen moet worden heb ik dat voor sommige planten gedaan. Daarmee gaat wel wat fijn zand verloren maar ik vind het wel belangrijk voor de test.
            Voor de andere planten heb ik het zand dus rechtstreeks uit de zak gebruikt.

            Planten
            Ik heb de 6 mooiste plantjes gebruikt voor de test die ik voor ogen had. Ze staan allemaal in 1 liter potten met een gelijke hoeveelheid potgrond, het zand heb ik niet meegerekend. Daarom zie je bij de controlegroep bijvoorbeeld dat de pot niet bepaald vol zit.

            Ik had alleen geen rekening gehouden met de hoogte van het zand tijdens het stekken. Daardoor moest ik voor de 2cm en 4cm potten de stekjes een beetje uitgraven. Verwacht niet dat het problemen geeft maar ik hou het even in m'n achterhoofd.

            Verder heb ik de grote bladeren verwijderd. Het gaat nu alleen nog maar om de nieuwe groei. Zowel van de plant als de wortels.

            Als extra heb ik bij #7 zowel onder als bovenin de pot 2cm (gewassen) zand gebruikt. En voor mezelf nog een #8 in een eigen grondmengsel (verder niet belangrijk voor deze test).
            A4E83166-DA1B-4D0A-BE58-BA53FB112E3C.jpegNadeel
            Wat ik direct al een nadeel vind is dat ik niet kan zien hoe vochtig (of droog) de aarde is. Daarom lijkt het me extra belangrijk dat ik van onderaf water ga geven.
            - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
            - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

            Comment


            • Takketoelli
              Takketoelli commented
              Editing a comment
              Hallo Kroket!!

              Al resultaten? Wel erg vroeg denk ik maar ik ben erg benieuwd!

            • kroket
              kroket commented
              Editing a comment
              Gelukkig is er dus wel interesse in

              Voor resultaat is het inderdaad te vroeg vind ik. Wil ze toch minimaal een maand laten groeien, misschien langer. Nu is er in ieder geval weinig verschil te zien in de groei. Nou zijn ze natuurlijk ook nog niet veel gegroeid

              Tegen die tijd zal ik wat foto's schieten van de planten, de wortelkluit met aarde en schoongewassen wortels. Dat lijkt me voldoende vergelijkingsmateriaal.

            • Pluk
              Pluk commented
              Editing a comment
              Hele mooie uitgebreide aanvulling. Top

            #7
            Interessante posts, Kroket! Ben benieuwd naar je bevindingen. Heb in het verleden last gehad van deze jongens, mede dankzij een huishoudster van mijn buurman die alle planten in huis altijd zeiknat zet. Mijn ervaring is dat het lastig is om er vanaf te komen. In laten drogen van je aarde werkt nog het beste in mijn beleving, maar daar moet je plantje natuurlijk niet teveel last van ondervinden. Preventie is key hier. Uit zakken van de bouwmarkt of het tuincentrum zie je nog wel eens de muggen opvliegen zo gauw je ze opendoet. Ik heb dit nog nooit gehad met zakken van Plagron waar ik doorgaans op kweek. Ik neem aan dat andere canna-merken hier doorgaans ook geen steken laten vallen.

            Kaneelextract kan je bodemleven om zeep helpen, wat niet handig is i.c.m. biologische voeding die omgezet moet worden door je bodemleven. Heb dit in het verleden gedaan tijdens een kweek en mijn planten knapten er niet bepaald van op noch heb ik het idee dat het erg geholpen heeft om de muggenpopulatie onder controle te krijgen. Misschien was de investatie ook gewoonweg te groot en was het wortelstelsel al teveel beschadigd. Ik raad deze methode af in ieder geval.

            Ik heb jouw methode met (gewassen) brekerzand onlangs gebruikt voor een kamerlinde bij mijn buurman. Ik heb daarbij twee flexibele drainage buizen door de zandlaag heen gestoken zodat er wat makkelijker zuurstof bij de aarde kan komen. De uiteinden heb ik afgesloten met horgaas, zodat de muggen daar er niet in en uit kunnen. Ik zag weken later nog steeds muggen op de zandlaag zitten, maar kon niet vaststellen of die uit de zandlaag kropen of aan komen waren vliegen van naastliggende kamerplanten. Je zou denken dat ze niet door dat brekerzand heen kunnen, maar zeker weten doe ik dat nog steeds niet.

            Als extra heb ik onderin de potten tegenwoordig altijd een stukje fijn horgaas zitten, omdat die beestjes de openingen onderin vaak gebruiken om in en uit de pot te komen. Als ik een investatie krijg dan hoef ik alleen de bovenkant te voorzien van een laag zand.

            Nogmaals, ben benieuwd naar je verdere bevindingen. Chapeau voor je systematische onderzoeksmethodiek in ieder geval.

            Comment


            • Meglow
              Meglow commented
              Editing a comment
              Doe er je voordeel mee... Let op, gebruik FIJN horgaas!! Het is al snel te grof voor zulke kleine rakkers... Gewoon onderin leggen en voorzichtig volstorten zodat het gaas tegen alle openingen zit. Je zou het ook om de pot heen kunnen doen, maar mijn ervaring is dat zulk fijn hordoek snel beschadigt.

            • kroket
              kroket commented
              Editing a comment
              Leuk dat je de ervaring deelt Meglow
              Het klopt inderdaad dat je met kaneel meer bestrijdt dan je misschien zou willen. Goed dat je het nog even aanhaalt! Ik heb m'n post gelijk aangepast met een waarschuwing

              Verstopt het gaas niet heel snel als er aarde op ligt en je geeft water?

            • QnQ
              QnQ commented
              Editing a comment
              Zal wel meevallen denk ik, Ik doe binnen soms een ouwe lap onderin de potten, poetslap, t-shirt, handdoek, net wat in de lappendoos zit, dat is ook geen probleem.
              Ik doe dat voornamelijk zodat de aarde er niet uit komt. De onderkant van de potten is hier onbereikbaar voor beestjes.

            #8
            Goed artikel, duidelijk. Bedankt voor de les

            Comment


              #9
              Testen met zand - deel 3
              We zijn alweer ruim een maand verder, hoog tijd voor de uitslag dus! Nog even een kleine opfrisser; ik test of een laag wit zand bovenop de potgrond negatieve effecten heeft op de wortels (werkt dit bijvoorbeeld verstikkend?).
              Ik had deze update liever gegeven als de potgrond mooi opgedroogd was, maar met het druilerige weer in het vooruitzicht zal dat nog wel even hebben geduurd. De citroenmelisse is in ieder geval aardig gegroeid en de wortels komen overal onderuit de potten. Laten we dus eens gaan kijken hoe de wortels eruit zien als we de plantjes uit de potten halen.
              IMG_2355.JPG
              IMG_2357.JPG

              #1 - controlegroep - alleen potgrond
              IMG_2356.JPG IMG_2359.JPG IMG_2360.JPG

              #2 - controlegroep - alleen potgrond
              IMG_2361.JPG IMG_2362.JPG IMG_2363.JPG

              #3 - 2cm zand ongewassen
              IMG_2364.JPG IMG_2365.JPG IMG_2366.JPG

              #4 - 2cm zand gewassen
              IMG_2367.JPG IMG_2368.JPG IMG_2369.JPG

              #5 - 4cm zand ongewassen
              IMG_2370.JPG IMG_2371.JPG IMG_2372.JPG

              #6 - 4cm zand gewassen
              IMG_2373.JPG IMG_2374.JPG IMG_2375.JPG

              #7 - 2cm zand gewassen - boven en onder

              IMG_2376.JPG IMG_2377.JPG IMG_2378.JPG

              Conclussie
              Als ik naar de planten kijk zie ik eigenlijk geen significante verschillen. In vergelijking met de controlegroep (#1 & #2) hebben de planten met 2cm wit zand (#3 & #4) het iets minder gedaan.
              De planten met 4cm wit zand daarentegen zijn het mooiste gegroeid en hebben vergelijkbare wortels met de controlegroep. Daaruit concludeer ik dat het wit zand in ieder geval geen negatieve invloed heeft op het wortelgestel. Zou dat wel het geval zijn, dan zouden #5 & #6 er minder uit moeten zien dan #3 & #4.
              Numero 7 heeft het beduidend minder gedaan, zij stond in een pot met minder gaten onderin dus ik wijt het aan de afwatering. De wortels hebben namelijk wel mooi hun weg door het wit zand gevonden en lijken zelfs gelukkiger te zijn in het wit zand als in de potgrond.

              Water
              Ondanks dat ik concludeer dat het wit zand geen negatieve invloeden heeft op de wortelkluit, merk ik wel duidelijk dat de potgrond langer vochtig blijft. Zo was de kluit van nummer 3, 4, 5, 6 & 7 beduidend natter als de kluit van nummer 1 & 2. Daarnaast is wit zand een stuk zwaarder als gewone potgrond, daardoor is het lastig om te bepalen of de planten water nodig hebben door de pot op te tillen.
              Om te voorkomen dat men te veel water geeft is het dus wel belangrijk om hier rekening mee te houden!

              Goed, tot zo ver mijn test met zand, ietwat gehaast tot zijn einde gebracht want formule 1 begint zo
              Hoe denken jullie erover? Trekken jullie bijvoorbeeld andere conclusies na het zien van de foto's of zijn jullie het volledig met mij eens?
              - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
              - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

              Comment


              • kroket
                kroket commented
                Editing a comment
                Euhm 1 maand + 1 of 2 weken uit m'n warrige hoofd. Waarbij ze, door de weersomstandigheden, eigenlijk altijd aardig nat hebben gestaan.

                Wat verbaasd je precies over de uitkomst Modest? Dat het geen negatieve invloed had, of juist iets anders?

                Het testje ging mij vooral om te zien of het de wortels niet zou verstikken, en/of de groei zou vertragen. Ik verwacht niet dat het resultaat anders is als een pot 4 maanden staat. Helemaal omdat ze ook constant vrij nat stonden, wat een eventueel verstikkend effect theoretisch zou versterken denk ik.

                Als ik komend jaar weer plantjes op het balkon zet, komt daar zeker weten een laag scherp zand bovenop. De vraag is echter of (binnen kweken me misschien veel beter bevalt).

              • Modest
                Modest commented
                Editing a comment
                Ja inderaad, dat er zo weinig invloed is. Daarmee dat ik ook vroeg hoe lang dit was.
                Ik verwacht een beetje dat aarde met een laag zand over nogal snel zou kunnen dichtslibben.

              • kroket
                kroket commented
                Editing a comment
                Als je er over na gaat denken is het ook niet zo gek:
                - Scherp zand kan je mengen met potgrond om zaai en stekgrond te maken. Het zorgt voor een betere afwatering.
                - Het wordt ook wel verkocht als 'ophoogzand' voor onder tegels, waarbij de afwatering belangrijk is.

                Dus als de afwatering goed is, waarom zou het dan verstikken? Maar goed, net zoals jou en anderen, had ik er totaal geen lekker gevoel bij. Vandaar de test Ikzelf ben in ieder geval overtuigd.

              #10
              Brrrr.. Ik heb weer eens een explosie van deze klote beestjes in m'n kamerplanten. Daar wil ik toch eens vanaf, helemaal nu ik op het punt sta een binnenkweekje te beginnen.

              Ik heb nog neemolie in huis en heb begrepen dat dit ook effectief zou zijn tegen de varenrouwmug. Maar mijn vraag:
              In welke dosering moet ik dit toepassen?
              1, 2, 3 eetlepels per liter water, of nog meer zelfs?

              En de potgrond voor de binnenkweek moet ik nog in watereren. Is het verstandig om dit te doen met een neem-oplossing? Kunnen de zaailingen daar wel tegen?
              - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
              - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

              Comment


              • kroket
                kroket commented
                Editing a comment
                Jep I know, toch bedankt

              • Modest
                Modest commented
                Editing a comment
                Brrrr... Neemolie. Ik wordt al misselijk als ik er aan denk...

                Je grond ermee inwateren zou ik niet doen. De enige reden dat ze neem olie soms gieten is om een laagje bovenop de grond te krijgen.
                Dosering vindt je verschillende 'recepten' voor. Ik heb wel mindere ervaring met Dreft als emulgator. Daarvoor zou ik eerder Rimulgan gebruiken, da's ook net iets beter voor de dames.

              • kroket
                kroket commented
                Editing a comment
                Ah, net iets te laat, vanochtend aan de haal geweest met neemolie en.. Dreft
                Zal de volgende keer weer braaf m'n biologisch afbreekbare zachte groene zeep gebruiken, waarvoor ik te lui was om naar boven te lopen Of Rimulgan, maar dat zou ik dan nog moeten kopen (bedankt voor de tip Modest).

                Scheelt dat ik alleen m'n kamerplanten heb gedaan, heb nog steeds geen vrouwen in huis
                5ml op 1 liter, met Dreft dus.. Vonden de beestjes niet fijn volgens mij, maar ik wil niet te vroeg juichen.

              #11
              Hallo , ik zit ook met de varenrouwmug, en weing lijkt te helpen . Kaneel , neemolie, uitdrogen , bodemkuur, nematoden en hypoaspis roofmijt allemaal geprobeerd, niets hielp, waardoor mijn planten stopten met groeien. 3 maand groei , maar ze komen erdoor ! Denkelijk heeft de nematoden kuur samen met hypoaspis miles het meest effect gehad. Nu in bloei , ook een voorgroeruimte waar de nieuwe stekken ook al last hebben van deze mug ! Nu bestelling van 2500 roofmijten besteld en hopelijk doen ze hun werk . Hopelijk is dit de plaats voor deze post ; nieuwe user
              Ganja always does the trick.

              Comment


                #12
                Stoppen met groeien? Ik had vorige ronde veel last van muggen, als in het plaklint hing letterlijk vol. Men planten hebben er niks last van gehad, sgewoon lastig om ze allemaal uit de gedroogde toppen te krijgen want er blijft nogal wat in plakken. Maar net zoals de vorige keer, nooit zoveel trichomen ni gezien...

                Comment


                • Takketoelli
                  Takketoelli commented
                  Editing a comment
                  Daar zeg je wat Beowulf!
                  Ik heb een niet normaal meer zo'n grote plaag, en wiet die bomvol trichjes zit. Zou het?

                • beowulf
                  beowulf commented
                  Editing a comment
                  Het is een natuurlijk afweermiddel waar ze in blijven plakken. Heb het nu twee keer gezien en twee keer overduidelijk veel maar dan ook veel meer trichomen. Bij soorten die ik al gewoon was om te kweken.

                • Takketoelli
                  Takketoelli commented
                  Editing a comment
                  Die theorie bedacht ik mij ook na jouw opmerking. Blijken het toch vriendjes te zijn!

                #13
                Wesley pipes Hou er wel rekening mee dat je niet alle bestrijdingsmethoden kan combineren. Kaneel bevat bijvoorbeeld een insecticide en zal de roofmijten/aaltjes ook bestrijden. Net zoals de andere genoemde methodes waarschijnlijk geen positief effect hebben op die natuurlijke vijanden.

                Dat ze stopten met groeien zal vermoedelijk niet aan de varenrouwmug hebben gelegen. Maar aan de combinatie van alles, wat je hebt geprobeerd om ze te bestrijden..

                Daarnaast is het ook belangrijk om alle planten in huis te behandelen, net zoals nieuwe potgrond en eigenlijk ook de andere bronnen zoals je tuin/balkon/nieuwe kamerplanten/...
                Maar met een beetje pech, neem je ze na een wandeling door de natuur, weer mee naar huis.

                Er zijn inmiddels zoveel bronnen, dat ik ze maar gewoon accepteer. Alleen bij de start (zaailingen), doe ik er alles aan om ze (vooraf!) uit te roeien. Een gezonde plant heeft nagenoeg geen last van die beestjes. Ze zijn alleen irritant voor de mensen zelf
                - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                Comment


                • Wesley pipes
                  Wesley pipes commented
                  Editing a comment
                  Wel hoe meer ik er over denk hoe meer ik naar die kaneelkuur neig als reden van gestunte groei. Het is nu terug een stuk natuurlijker met alleen die roofmijt... het ruikt terug lekker naar groen heb hier juist ng een half flesje neemolie teruggevonden , en ben serieus aan het twijfelen om nog een kuur te doen met dit. Maar juist in bloei, geen zin in nog es gestunte bloei erbij ook.

                #14
                Keep blazin', keep blazin', keep blazin'!

                Comment


                • QnQ
                  QnQ commented
                  Editing a comment
                  samengevoegd met de sticky over Varenrouwmug.

                #15
                Ik overweeg een weespoes, of misschien 2...wel vrouwen. Mannen zijn maar saai.

                kroket zijn topic heeft effectievere bestrijdingsmiddelen

                Comment

                Bezig...
                X