Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Wortelduizendpoot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Wortelduizendpoot

    Korting op 420shop
    Zie hier de lijst van ongedierte.

    Wortelduizendpoten.



    wortelduizendpoot.jpg wortelduizendpoot.jpg1.jpg

    De wortelduizendpoot of Scutigerella is een bodemparasiet, die vrij agressief schade kan veroorzaken aan de wortels. Vooral in de potgrond van kamerplanten kan deze wortelduizendpoot aangetroffen worden.


    De aanwezigheid vaststellen is niet eenvoudig. Doe daarom de potgrond in een emmer water, even roeren en een tijdje laten staan. De kleine witte parasieten komen dan boven drijven. Bij aanwezigheid steeds een bestrijding uitvoeren. Naast de wortelvraat zal ook een groeistilstand merkbaar zijn.



    Grtz
    Last edited by westport; 24 May 2016, 16:47.

    #2
    Re: Wortelduizendpoot

    Hee Bobo,

    Mijn plant heeft last van deze duizendpoot? Weet jij een bestrijdingsmiddel/maatregel?

    Greetz,

    Renze
    Te Huur!

    Suggesties ook welkom.

    Comment


      #3
      Re: Wortelduizendpoot

      Heb je deze test gedaan:
      Doe daarom de potgrond in een emmer water, even roeren en een tijdje laten staan. De kleine witte parasieten komen dan boven drijven.

      -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Mogelijke oplossingen:

      Gembri houd bodemleven onder controle :
      Wortelduizendpoot en aaltjes vormen nog steeds een groot probleem in de tuinbouw. Ook zijn er aaltjes geconstateerd in substraatteelten. Een goed selectief chemisch middel is moeilijk te verkrijgen, waardoor het probleem steeds moeilijker is te onderdrukken.
      Uit intern onderzoek en praktijkervaring is gebleken dat het product Gembri een goed alternatief is.


      Wat doet Gembri



      Veel van deze stoffen hebben bijvoorbeeld hun weg gevonden naar de medische wereld als plantzuivere stof, dan wel als sysntetisch nagemaakte stof.

      Helaas is het zo dat een plant niet alle stoffen produceert. Per gewas verschilt het aantal specifieke stoffen aanzienlijk. Om een ziekte of plaag te bestrijden zullen we de stoffen die een andere plant aanmaakt ter bescherming tegen ziekte moeten isoleren.

      Door de sterke groei van veel schimmels met veel mycelium komen alle aaltjes en andere bodem parasieten hiermee in contact en wordt ook de chitine huid aangetast en loopt hun aantal snel terug.

      Wat is Gembri


      Het bevat geen synthetische bestanddelen, geen toevoegingen of houdbaarheidsmiddelen.

      Toepassing
      Gembri wordt geleverd in granulaatvorm en dient grondig met de bodem vermengd te worden –bij voorkeur licht in-frezen-

      Aaltjes
      algemene naam voor kleine wormen behorende tot de klasse draadwormen (Nematoda), met een lengte van minder dan 1 mm tot enkele mm.

      Tylenchoidea een orde waartoe zeer gevreesde plantenparasieten behoren, die jaarlijks een schade van miljoenen euro's veroorzaken. Karakteristiek is de stilet aan de voorkant van het lichaam, waarmee ze plantencellen aanboren en uitzuigen. Wat de voortplantingssnelheid betreft zijn ze vaak afhankelijk van de weersomstandigheden, maar ook van de aanwezigheid van de waardplant. Is deze afwezig, dan kunnen de eieren in een soort rusttoestand blijven en een aantal jaren later pas uitkomen.

      bron:http://www.ecoline.nl/pda_nl/gembri.html

      website: http://www.ecoline.nl/nl/index.html

      -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      Informatieavond wortelduizendpoot (maart 2002)trips en ook de wortelduizendpoot uit hun schuilplaats waardoor ze beter te bestrijden zijn. De avond werd afgerond door de begeleider van de studiegroep Chrysantenteelt, Rene Corsten en was een groot succes.
      bron:http://www.zuiver-water.nl/chrysantenteelt.html

      website Deruned: http://www.deruned.nl/alsa
      Last edited by ceBep; 20 January 2010, 18:51.

      Comment


        #4
        Re: Wortelduizendpoot

        Oorspronkelijk geplaatst door vale View Post
        Heb je deze test gedaan:
        Doe daarom de potgrond in een emmer water, even roeren en een tijdje laten staan. De kleine witte parasieten komen dan boven drijven.
        Yo Vale,

        Dit heb ik inderdaad gedaan, en volgens mij heb ik ze zo ook uitgeroeid. (T waren der F-KIN veel!) Dit heb ik woensdag gedaan, en nu (zaterdag) zie ik nog niets. De plant heeft wel een klap gehad, ze heeft t moeilijk. Ik hoop dat ze t volhoud, maar ik ben bang dat t heel lastig gaat worden...

        Greetz,

        Renze
        Te Huur!

        Suggesties ook welkom.

        Comment


          #5
          Re: Wortelduizendpoot

          Okay, ik hoop dat je die fokkers om zeep hebt gekregen op deze manier. Maar ik zou het toch goed in de gaten houden!
          En ik help je hopen dat ze het volhoudt, succes!
          Goed vertroetelen dan maar

          Comment


            #6
            Re: Wortelduizendpoot

            Latijnse benaming :Scutigerella immaculata Newp.
            Familie :cutigerellidae
            Orde :Myriapoda
            Nederlandse benaming :Wortelduizendpoot

            Engelse benaming :Centipedes; Symphylid


            Kenmerken


            Populatie-ontwikkeling
            De wortelduizendpoot beschadigt met name jonge of kwetsbare planten. Komt geregeld voor in de kassen.
            De ontwikkelingduur van de wortelduizendpoot is sterk afhankelijk van de temperatuur.
            De duur van het eistadium kan varieeren van 1 week tot 4 weken.
            Onder optimale omstandigheden kan een wortelduizendpoot 4-7 jaar leven, dit is ook weer temperatuurgerelateerd.
            Het ontwikkelingsnulpunt ligt waarschijnlijk net boven de 2 graden Celsius.
            Als ze langzaam aan de temperatuur wennen kunnen ze zelfs lagere temperaturen overleven.
            Vanaf 37 graden Celsius overleven ze het echter niet, ook al zijn ze langere tijd aan deze temperatuur gewend.
            Bij 12 graden worden ze actief, de ideale temperatuur is tussen 21 en 27 graden, op dit niveau groeit de populatie het snelst!
            De sexratio is 1:1
            Mannetjes zetten tussen 2 vervellingen ongeveer 150 van steeltjes voorziene spermatoforen af.
            De vrouwtjes eten vele van deze spermatoforen op, hiervan verteerd een gedeelte en de rest wordt in een soort zak in de mond bewaard.
            De bevruchting vindt plaats bij het afzetten van de eieren.
            Na het uitpersen neemt het vrouwtje een eitje in de mond en maakt kauwende beweging en bevrucht zo het eitje.
            Wanneer er geen verse plantendelen aanwezig zijn vind er geen of nauwelijks reproduktie plaats, maar in deze situatie kan de wortelduizendpoot maanden overleven!


            Schadebeeld
            In het algemeen zal een aantasting van de wortelduizendpoot een verminderde opbrengst betekenen., doordat de jonge wortels worden opgegeten.
            Indirecte schade als gevolg kunnen schimmels of bacterien zijn, die zich vestigen in de aangetaste plekken van de wortels.
            De mate van de aantasting is afhankelijk van de soort en cultivar.
            Veel soorten kunnen deze aantasting doorstaan of ondervinden alleen schade als ze in een zeer vroeg stadium of zeer zwaar worden aangetast.
            Zodra ze volgroeid zijn kunnen planten een aantasting beter weerstaan.


            Verspreiding
            De lichtschuwe wortelduizendpoot maken zelf geen gangen, maar bewegen zich door door de grotere porien van de grond.
            Voorkeur langs de wortelgangen en mogelijk op 10-tallen centimeters diep.
            De grond moet een vrij hoge gemiddelde temperatuur hebben, goed vocht kunnen vasthouden en barsten vertonen die gebruikt worden om tot de diepere lagen te geraken.
            In een warme, humusrijke bodem met voldoende vocht en voedsel worden de grootste populaties bereikt. Veen-,klei- en potgrond voldoen daar aan.
            In steenwol kunnen ze niet overleven.
            Door het verschil in vocht en temperatuur in de bodem, komen ze op diverse dieptes voor.
            Vochtig en warm met name bovenin, zoals in het voorjaar en de herfst.
            In de diepere lagen kun je ze vinden als de temperatuur en vochtgehaltes zijn zoals bij een hete droge zomer en in de winter.

            bron:kennen en herkennen
            ISBN 9054391197



            Maatregelen
            -regelmatig scouten en bemonsteren van verdachte plekken
            -houdt de grond zo droog mogelijk
            -zorg dat er geen vochtige of natte plekken ontstaan
            -regelmatig stomen waarbij ervoor gezorgd moet worden dat de temperatuur in de grond snel stijgt (hierdoor wordt voorkomen dat wortelduizendpoten voor de stoom uit naar dieper gelegen lagen wegkruipen)
            -regelmatig drainagestomen (de stoom komt dan van onderen, de wortelduizendpoten kunnen dan niet ontsnappen naar diepere grondlagen)
            -informatie over chemische gewasbeschermingsmiddelen is te vinden op de site van het CTB (College Toelating Bestrijdingsmiddelen)
            -de middelen moeten goed door de grond worden verwerkt (diepe grondbewerking)

            http://www.groenkennisnet.nl/databank/482.htm

            Bestrijden en voorkomen
            Biologische bestrijders van wortelduizendpoot zijn niet bekend. U kunt een bestrijding uitvoeren door te stomen.
            Stomen met onderdruk of afzuigstomen heeft de voorkeur.
            Maar stomen is niet altijd afdoende, omdat de larven voor de stoom uit dieper de grond in gaan. Het is daarom verstandig ook chemische bestrijding toe te passen.
            http://strateeg.groeiservice.nl/gewas/Lelie
            Last edited by ceBep; 23 January 2010, 18:48. Reden: aanvullende info

            Comment


              #7
              Re: Wortelduizendpoot

              Ik zal over 1 week hier een How To: Uitmoorden van wortelduizendpoot neerzetten, mits ze wegblijven. Ik ben zeer benieuwd!
              Er is nog weinig te vinden om deze fukkers te bestrijden..

              Greetz!
              Te Huur!

              Suggesties ook welkom.

              Comment


                #8
                Re: Wortelduizendpoot

                Ik heb er nog een beetje aanvullende info bij gezet.
                Ook dit kwam ik nog tegen op een site:

                Wanneer de schade wordt vastgesteld heeft geen enkele chemische bestrijding nog zin.

                http://www.agris.be/nl/akker/sbiet/m.../wtdzpoot.html
                Last edited by ceBep; 23 January 2010, 18:50.

                Comment


                  #9
                  Re: Wortelduizendpoot

                  Aha... Ik heb zelf ook rond gezocht, maar dat lees je inderdaad wel vrij veel, helaas.
                  Hopelijk heb ik ze verzopen!
                  Te Huur!

                  Suggesties ook welkom.

                  Comment


                    #10
                    Re: Wortelduizendpoot

                    hallo kwekende collega's,

                    ik heb ook last van de wortelduizendpoot gehad, helaas oogst mislukt, (geen volle toppen alles was vrij luchtig door de groeistop), nu zit ik voor de volgende kweek nieuwe aarde te doen, heb ik de potten gewassen (gelukkig waren het er maar 5) en heb ik ze bespoten met insectside ofzo en nog bodemkorrels door de aarde heen gedaan tegen eventueel terugkomende insecten.

                    weet nou niemand hoe je die klote beesten kapot maakt, Er moeten tog wel chemische middelen zijn waardoor ze kapot gaan????

                    Help Help Help Help ik weer nieuwe stekken staan maar weet iemand hoe ik ze kan bescherme tegen eventueel nieuwe terugkomende wortelduizenpoten ????

                    ik weet zeker dat andere kwekers hier ook mee te maken hebben gehad ! er is tog wel iemand die weet hoe hier mee om te gaan is en dan bedoel ik echt niet je pot of plant in heet water houden, kom op hey er is tog gewoon een bestrijdingsmiddel !!!

                    Comment


                      #11
                      Re: Wortelduizendpoot

                      Hallo,
                      Zoals jullie zien gaan mijn wietplanten niet zoals het hoort, ik heb vanmorgen 2 wortelduizendpoten uit de grond gehaald maar ze staan heel slap en zien er dood uit kan ik hier nog wat aan doen? water met voeding krijgen ze genoeg.
                      P1242_03-07-10.jpgP1241_03-07-10.jpg

                      Comment


                        #12
                        Re: Wortelduizendpoot

                        soms kan het zijn , dat ze de wortel hebben opgegeten , endat als je tegen je plant duwt , deze gewoon afknakt...

                        indien zo , is ze klaar voor de vuilbak ...

                        Comment


                          #13
                          Re: Wortelduizendpoot

                          @ sjaak:
                          Lees het artikel van de WUR maar ff door en je zult zien hoe moelijk de bestrijding nog is...
                          http://library.wur.nl/artik/boomkwekerij/1863177.pdf

                          Oh ja, normaal heb je geen last van wdp, maar in schrale grond doet ie zich tegoed aan de "levende" dingen, dus je wortels.
                          Een ding is wel frapant, de voedingsbodem van een wietplant zit meestal vol met schimmels/bakterieen/gisten, ander doodmateriaal en voeding, dus waarom zou die wdp je wortels opvreten?
                          Dit is gewoonlijk niet zijn dagelijkse kost....... zou je dan niet denken dat je grondje niet deugt????? Te steriel???
                          Grond moet leven, anders komt er ook niks vanaf qua oogst dan.
                          Last edited by ceBep; 4 July 2010, 22:09.

                          Comment


                            #14
                            Re: Wortelduizendpoot

                            Fijn, vermoedelijk heb ik er ook last van, jammer dat er nog weinig over de bestrijding bekent is.


                            Wellicht is dit nog een mooie aanvulling: Grillige wortelduizendpoot laat zich niet zomaar pakken.
                            Bron: http://www.vakbladvoordebloemisterij...4bc9b25704.pdf

                            Het lijkt erop dat enkel preventief behandelen met gembri echt zin heeft, althans meetbare resultaten geeft..
                            Voor de rest lees ik veel over een middel die gigantisch goed werkt, alles dood, maar niet wordt toegelaten..
                            En omdat het niet wordt toegelaten wordt het middel ook niet bij naam genoemd in enig onderzoek wat ik kan vinden..

                            Het grootste probleem in de chysantenteelt is de wortelduizendpoot, waartegen alleen nog het middel Parathion is toegestaan.
                            Deze quote komt uit een stukje uit 2003, dit middel is voor zover ik weet niet meer toegestaan (maar wellicht nog wel te verkrijgen).

                            Wel heb ik nog dit bestrijdingsmiddel gevonden; Mocap 20GS op basis van de werkzame stof
                            ethoprofos, toelatingnummer 12997 N.
                            Algemeen
                            Mocap 20 GS is een middel in korrelvorm ter bestrijding van aaltjes en bodeminsecten in diverse teelten. Voor het verkrijgen van goede effectiviteit moet het gelijkmatig worden gestrooid en ingewerkt.
                            Toepassingen
                            Bedekte grondgebonden teelt van snijbloemen, ter bestrijding van wortelduizendpoten. Het middel kort voor het planten gelijkmatig volvelds strooien met een granulaatstrooier. Zorgvuldig inwerken; de diepte van inwerking hangt af van grondsoort en gewas, maar dient minimaal 15 cm te bedragen.
                            Dosering: 25 kg per ha
                            Gewasverdraagzaamheid:
                            Het is bekend dat het middel in een aantal bloemisterijgewassen fytotoxiciteit kan veroorzaken. Indien nog geen ervaring is opgedaan met het middel, dient eerst een klein oppervlak te worden behandeld teneinde de gewasverdraagzaamheid van het gewas te testen.
                            Bron: http://www.czav.nl/dynamisch/bibliot..._snijbloem.pdf

                            En dit bestrijdingsmiddel; Curater vloeibaar.
                            II. Y. Knelpunt grondgebonden snijbloemen onder glas - wortelduizendpoot
                            Gebruiksvoorschrift
                            Merknaam: Curater vloeibaar
                            Gehalte werkzame stof:
                            200 g/l carbofuran
                            Toelatingsnummer: 7823 N
                            Toelatingshouder: FMC Chemical
                            Knelpunt: grondgebonden snijbloemen onder glas - wortelduizendpoot
                            GEBRUIKSVOORSCHRIFTEN
                            Toegestaan is uitsluitend het gebruik als insectenbestrijdingsmiddel op klei-, veen- en zavelgronden met maximaal 2 toepassingen per teelt of teeltseizoen met dien verstande dat voor het laden en mengen maximaal een hoeveelheid voor een te behandelen oppervlakte van 0,2 ha per dag per persoon aangemaakt mag worden in de bedekte teelt van grondgebonden snijbloemen door middel van een grondbehandeling vanaf 1 januari 2007 tot en met 31 december 2007.
                            Dit middel is gevaarlijk voor bijen en hommels.
                            Bron: http://www.mertens-agro.nl/download162

                            Of deze middelen verder ook negatieve uitwerkingen op onze planten heeft weet ik niet.
                            Vooral de laatste baat mij zorgen met oog op de schadelijke uitwerking op bijen en hommels (stuifmeel-verzamelaars).

                            Ik ga zo nog eens even naar de growshop om te kijken of zij mij meer kunnen vertellen.
                            Mijn bevindingen zal ik naderhand hier weer posten.
                            (Edit: Ook dezen hebben mij tot dusver niet kunnen helpen.)

                            Weet iemand al verder meer over de bestrijding van deze plaag?

                            Edit:
                            Hoe denken jullie trouwens over het stomen..
                            - Kunnen de planten hiertegen?
                            - Hoelang zou ik het moeten toepassen?
                            - Moet de bodem daarna snel naar een normale temperatuur teruggebracht worden?
                            - .............?

                            Verder ben ik (als preventie voor de volgende kweek) op zoek geweest naar gembri maar heb dit niet kunnen vinden. Weet iemand toevallig waar dit goedje te krijgen is? (Het liefst in kleine hoeveelheid.)
                            Last edited by kroket; 6 February 2011, 22:14.
                            - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                            - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                            Comment


                              #15
                              Re: Wortelduizendpoot

                              Mijn zoektocht gaat nog steeds verder, ditmaal naar de preventieve behandelmethodes daar mijn vorige kweek klaar is.
                              Gembri heb ik tot de dag van vandaag nog steeds nergens kunnen vinden dus mocht nog iemand een idee hebben.....?

                              Wel heb ik contact gehad met Aptus:
                              Geachte heer/mevrouw,

                              Enige tijd zit ik reeds met de wortelduizendpoot.
                              Op de markt zijn echter weinig tot geen producten te vinden ter bestrijding hiervan..

                              Valt 1 van jullie BioShark producten onder de actieve bestrijding van de wortelduizendpoot?
                              Zo niet, werken jullie producten wel preventief tegen wortelduizendpoot?

                              Met vriendelijke groet,
                              Kroket




                              Reactie:


                              Hallo,


                              Zover wij weten hebben klanten goede resultaten met de soil attack liquid aangieten.
                              Let op: de werking is vooral preventief.


                              Mvg,
                              APTUS-Team
                              Vindt zelf alleen de prijs nogal tegenvallen, €18,50 voor 100ml.
                              Zometeen ga ik nogmaals naar de growshop om nog eens naar oplossingen te kijken.

                              Edit:
                              Bij de growshop wisten ze ook weinig raad met de wortelduizendpoot..
                              Het enige idee waarmee ze zijn gekomen is "neem" http://nl.wikipedia.org/wiki/Azadirachta_indica
                              Maar de werking hiervan tegen de wortelduizendpoot is niet zeker/bewezen..
                              Last edited by kroket; 24 February 2011, 20:03.
                              - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                              - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                              Comment

                              Bezig...
                              X