Lichtgroene bladeren en klein; stikstof?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • MS grower77
    Senior Stoner
    Member
    • May 2016
    • 27

    #1

    Lichtgroene bladeren en klein; stikstof?

    Korting op 420shop
    Twee planten, zelfde voeding, wereld van verschil. Wat gaat er mis?
    Ik las al iets van Stikstof tekort?

    Geef water in schotels.

    De voorste is een 'fruit spirit', de achterste een ander type. Zelfde tijd gezaaid. (Totaal 5 verschillende staan, alleen 1 vd 5 ziet er zo uit.)

    Begonnen in potten, gevuld met Plagron Batmix, met wat extra perliet wat ik nog had liggen.
    Eerst 6 weken batmix,

    hierna 4 tabs in de plantenpot gedaan van BioTabs Guerrilla. Aangeraden door growshop.
    Wil liefst zo weinig mogelijk chemicaliën. Wil ook eetbare producten en wietolie van de planten maken. De wiet is mijn medicijn; gezondheid voorop.


    Hoe kan ik mijn plant nog redden?

    -----------------------------

    Guerrilla bio Tabs (info):

    Zorgt voor optimale groei, voor grote & gezonde planten.

    GuerrillaTabs zorgen voor een trage vrijgave van organische meststoffen, die de microbiologische activiteit in de grond te verbeteren, de optimale omstandigheden voor groei grote en gezonde planten maken.

    Meststof per tab 10 gram 10-8-8
    Gebruik 4 tabs per 10 liter container.
    In de grond planten: gebruik 4 tabs per plant.
    Duw de tabs 5 cm diep onder de grond.
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.
  • LR2
    Mother of all Growers
    MemberLucky Member
    • Nov 2011
    • 8552

    #2
    Ik gok teveel water of een scheve pH. Dus dat kun je controleren om te kijken waar het fout loopt.

    Los daarvan: chemicalien zoals je ze zo tekenend noemt, komen ook vrij uit die tabs. Nitriet en nitraat kan een plant opnemen, dat is de 'stikstof' waar we het over hebben. Of dat nu uit korrelvorm komt of uit een tab, dat maakt voor die plant niets uit. Ze kan het pas in de nitriet/nitraatvorm opnemen. De stof die uiteindelijk in de plant belandt, is dus in beide gevallen precies dezelfde. Bacteriën en bodemleven zijn niet schoner of vuiler dan een fabriek; ook zij stoten schadelijke stoffen uit, ook zij zijn vervuilend. Een chemische fabriek is echter efficiënter dan een bacterie, en per hoeveelheid opgeleverde stof veel minder belastend. Veel mensen willen dat niet beseffen, en denken dat biologisch daardoor per definitie beter is. Da's dus niet zo. Uiteindelijk neemt de plant dezelfde stoffen op, in dezelfde hoeveelheden, ongeacht de oorsprong van die stof.
    Als je geen chemicalien in je plant wilt, dan zul je jute zakken moeten gebruiken. Je potten geven bisphenol af aan de bodem, dat belandt in je plant. Van die stof krijgen mannen tietjes, en vrouwen misvormde vagijnen. Dat is al het geval sinds plastics ontwikkeld worden. Met name de zwarte plastics. Toevallig zijn die stoffen goed oplosbaar in olie, in tegenstelling tot plantenvoeding in welke vorm dan ook. De gezondheid voorop stellen betekent soms dat je wat meer zult moeten lezen, soms betekent dat simpelweg dat je enkele risico's voor lief neemt. Het betekent ook dat je geen spoken moet zien waar ze niet zijn, om vervolgens de olifant in de kamer volledig te negeren.
    Google eens rond over Terpenen, die heilige stoffen waar wiet zo vol mee zit. Dat zijn katalysatoren van organische reacties; ze lossen plastics op, ze tasten vetten aan, het zijn in feite stoffen die hun eigen chemische fabriek zijn die onbekende - en soms gevaarlijke! - producten produceren. En wij maken ons druk om bijna inerte, niet-reagerende voeding.. Tsja.. Het begint een beetje kinderachtig te worden om dat steeds terug te lezen.

    Niet gemeen of verwijtend bedoeld, absoluut niet, maar ik probeer soms op een ietwat botte manier inzicht te verschaffen in de chemische wereld om ons heen. Ik blijf graag realistisch en ik wil dat andere mensen dat ook zijn. Dat kan pas als ze met dingen kennis maken die ze soms nog niet wisten.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment

    • MS grower77
      Senior Stoner
      Member
      • May 2016
      • 27

      #3
      Hoi!
      Het zou inderdaad aan teveel water kunnen liggen. Hij bleef ook wat natter/zwaarder dan de rest vd potten.
      Ik heb wel al mijn plantjes gelijk behandeld. Dus dan zou het aan het soort moeten liggen? Of de een meer/minder zon dan de ander?!
      Of kan het ook gewoon een slecht zaad zijn geweest? Anyways, is er nog wat aan te doen?

      Ik hoor graag meer over het bisphenol verhaal. Probeer wel op BPA te letten, bijv bij aanschaf van een waterflesje. Maar terecht dat je dat hier noemt. Stond ik geeneens bij stil.. en heb het ook nog niet op alle terreinen in mijn leven doorgevoerd.

      Ben verder een zegmaar leek op natuur/scheikunde vlak.. Gaat 'm denk ik ook nooit worden: heb het vak/dit profiel niet voor niks in de vorige eeuw op school laten vallen. hihi

      Comment

      • MS grower77
        Senior Stoner
        Member
        • May 2016
        • 27

        #4
        Helaas nog erg veel last van overbewatering. (Lees: kleine plant of gele grote bladeren onder. )
        De grond in de pot lijkt niet droog te worden.
        Het nadeel van planten die buiten staan?
        Ik loop hier al langer tegenaan; Heeft iemand een idee om meer water te kunnen laten verdampen uit deze potten?

        PS
        Zal morgen even een foto posten met hoe de dames er nu uitzien.

        Comment

        • QnQ
          Godlike Grower
          Lucky Member
          • Sep 2010
          • 26093

          #5
          Die schalen omdraaien ?
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment

          • MS grower77
            Senior Stoner
            Member
            • May 2016
            • 27

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door QnQ
            Die schalen omdraaien ?
            Die schotel/schalen zijn 9 vd 10 keer niet meer in gebruik. Ze hebben al natte voeten van het regenwater alleen.. zonder schalen.

            De bloemen zijn halverwege.. Is binnenzetten dan een stop in de groei en een uitnodiging voor toprot, ivm geen airflow etc.
            Vorig jaar ze eens in een hoekje gezet vd tuin omdat ik dacht de de buren ze ze daar het minst konden ruiken - gevolg: te weinig airflow/lucht en daardoor complete planten weg moeten doen ivm toprot.

            Wat is wijsheid?!

            Comment

            • QnQ
              Godlike Grower
              Lucky Member
              • Sep 2010
              • 26093

              #7
              Idunno.
              Jij ziet hoe ze er nu bij staan.
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment

              Bezig...