In mijn tuin staan vier wietplanten van zo'n 2,5 meter hoog. Ik heb ze zelf vanuit zaad opgekweekt. Welke soorten het zijn weet ik niet want ik heb de zaadjes gekregen van iemand die dat ook niet wist. Ze staan in groeizakken van ongeveer 20 liter die ik heb gemaakt van antiworteldoek. Deze heb ik gevuld met kokos van de Ikea. Ik voed met Plagron Cocos, 75 ml per 20 liter regenwater. Ze staan inmiddels allemaal in bloei.
Sinds een paar weken ontdek ik telkens donkergroene, bruinige vlekjes op de blaadjes, die zich snel uitbreiden. Elke dag verwijder ik wel een paar bladeren met vlekjes. Als ik het pas laat ontdek dan worden hele blaadjes en zelfs hele topjes donkergroen. Ze gaan dan slap hangen en krullen een beetje. Nog weer later drogen ze op zonder geel te worden. Als dit zo doorgaat dan zal ik moeten oogsten lang voordat de wiet rijp is.
Als leek vermoed ik dat het om een schimmel- of bacteriƫle infectie gaat, maar ik heb nergens vergelijkbare foto's gevonden.
Weet iemand wat dit probleem veroorzaakt en wat ik er aan kan doen?
Sinds een paar weken ontdek ik telkens donkergroene, bruinige vlekjes op de blaadjes, die zich snel uitbreiden. Elke dag verwijder ik wel een paar bladeren met vlekjes. Als ik het pas laat ontdek dan worden hele blaadjes en zelfs hele topjes donkergroen. Ze gaan dan slap hangen en krullen een beetje. Nog weer later drogen ze op zonder geel te worden. Als dit zo doorgaat dan zal ik moeten oogsten lang voordat de wiet rijp is.
Als leek vermoed ik dat het om een schimmel- of bacteriƫle infectie gaat, maar ik heb nergens vergelijkbare foto's gevonden.
Weet iemand wat dit probleem veroorzaakt en wat ik er aan kan doen?

Comment