Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Vergeling klauwvormende bladeren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Vergeling klauwvormende bladeren

    Korting op 420shop
    hej iedereen,

    hieronder wat fotos van mijn probleem:

    F1516A11-A653-4A23-B4A6-58F9EF4A7C9E.jpeg 789A8403-93C7-4DD0-8BC3-73E097442138.jpeg
    C7D16BE5-7C86-4222-BDF1-8EB2BEEAB39C.jpeg image_321988.jpg

    sinds een paar dagen beginnen sommige bladeren geel te worden (verkleuren lichter dan fel geel). Ze beginnen nu het 5de week bloei, nog 4-5 weken voor oogst. omdat dit men eerste kweek is kan ik er niet goed aan uit wat het zou kunnen zijn, lees overal verschillende onderwerpen die allemaal op hetzelde lijken in mijn ogen ookal is dit dus niet zo.

    kan iemand mij vertellen wat dit kan zijn? Is dit normaal met nog 4-5 weken te gaan of is dit ondervoeding, stikstof tekort? Teveel water, ik geef ze om de 2 dagen 350 ml en ik weeg de potten met de hand ze lijken me toch goed droog na 2 dagen.

    thx alvast voor de info guys, hebben jullie meer info nodig vraag dan geef ik jullie zo snel mogelijk een antwoord.

    dit is btw men kweekverslag voor meer info:
    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...k-met-led-100w
    Attached Files
    White Widow - RQS (1ste kweek indoor)

    #2
    Normaal is dit niet nee, 350ml water om de 2 dagen lijkt mij niet overdreven veel.

    Wel zou ik even de pH meter is goed ijken, had gelezen dat deze ineens een andere meting gaf..
    Als deze is geijkt zou ik eens een staal nemen van je potgrond en eens kijken wat deze aangeeft van pH waardes.

    Ziet er wel stikstof achtig uit maar gaat het om een tekort of een teveel is de vraag..

    Als je meer en meer voeding gaf zou ik nu even geen voeding gebruiken en kijken of het beter gaat worden of niet. Want een teveel aan stikstof wilt de blaadjes ook wel eens wat laten krullen.

    Zit er ook voeding in de potgrond die je gebruikt?

    Grtz

    Comment


      #3
      Heb royalcheese,

      ik gebruik lightmix van biobizz en voeding van plagron. Inderdaad na ijking krijg ik verschillende waardes eerste ijking was 8,1 na een maand is het 7,5 en nu nieuwe ijking en is 7. Heb al vernomen dat dit niet zoveel kan verschillen op kraantjeswater. Ga straks nog is meten met mijn adwa p11 en heb van een collega zijn hanna instrument meegekregen waar hij zeker van is dat deze juist gekalibreerd is. Als deze het geval is dan koop ik mij dezelfde hanna meter want die lijkt mij wel vlotter te werken als de mijne.

      nu hoe kan ik deze meten ?
      Ik lees eetlepel potgrond van de pot in een glas water een uurtje laten staan en daar dan de ph waarde in meten? Dat glas water moet dat ph 7.0 zijn dan ?

      ps ik heb wel maar 2 x halve dosering voeding gegeven op bijna 2 weken mss is dit te weinig geweest? Is maar ter info

      thx alvast voor de reactie royalcheese!
      White Widow - RQS (1ste kweek indoor)

      Comment


      • royalcheese1grow
        royalcheese1grow commented
        Editing a comment
        Het belangrijkste is momenteel het kalibreren van je ph meter, als deze goed werkt gaat je veel problemen voorkomen.

        De ph van de grond meten is niet moeilijk, Je neemt een glas 2/3 gevuld met gedemineraliseerd water en doet hier een schepje / eetlepel grond bij.
        Effe wat roeren en na een half uurtje effe meten en je het de ph van je grond.

        Als je geen gedemineraliseerd water hebt moet je water idd een ph van 7 hebben omdat dit neutraal is.

        Als je ph meter niet optimaal werkt en de ph van je grond niet goed is kan het zijn dat de voeding idd niet goed opneemt en dus een tekort van voeding is.

        Grtz

      #4
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


      • kees49
        kees49 commented
        Editing a comment
        De pH meter constant in bewaar vloeistof. of er even doorheen halen. Ik lees verschillend over

      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Bewaren in bewaarvloeistof: vandaar de naam.

        Er doorheen halen lees je niet op JD.

      #5
      Hej jongens,

      na de hoeveelheid voeding van gisteren heb ik precies de indruk dat het toch erger geworden is ben al bang dat hij het niet gaat halen.

      ik heb nu de twee meters geijkt. Beide geven in hun buffer 4.01 en 7.01 de juist waarde aan.
      Alleen als ik dan het kraantjeswater meet geeft de ene 8 aan (van kameraad die denkt dat hij juist staat) en mijne 7.1?

      ik ga nu met de meter van mijn kameraad deph waarde van de grond meten van beide potten.
      ik hoop alleen dat deze juist staat want ik moet water gaan afzuren naar 7.0 ph.

      ik post binnen anderhalf uurtje de update, zou ik mogen vragen om er dan eens naar te kijken? Wil het plantje niet verliezen want hier staan de dikste toppen op xD.

      Alvast bedankt jongens.

      QnQ : ik heb in het dopje van mijn meter altijd bewaarvloeistof zitten zodat het glazen bolletje volledig onder staat als het dopje erop staat?
      White Widow - RQS (1ste kweek indoor)

      Comment


      • royalcheese1grow
        royalcheese1grow commented
        Editing a comment
        Best wel vreemd dat ze alle 2 juist meten in de vloeistof maar in het kraantjes water een andere meting geven..

        Probeer maar eens en ik zie je post seffens wel verschijnen.

        Grtz

      #6
      Een ijkvloeistof moet precies 4.00 zijn en precies 7.00. Als een waarde daar bovenuit komt, dan is je ijkvloeistof niet in orde.
      Kraantjeswater zou rond de 8 moeten zitten, maar dit is ook temperatuurafhankelijk. Warmer of kouder water heeft effect op de pH.
      Als je meter vervuild is, bijvoorbeeld door het gebruik van vloeistoffen met enzymen of andere organische troep, dan kun je ze schoon krijgen door ze een uurtje in 10% HCl te zetten. Zodra enzymen niet meer werken (dat is op het moment dat de fles de winkel bereikt, ongeveer) dan gaan ze aankoeken. Enzymen zijn eiwitten en eiwitten hebben een bufferwerking; ze verpesten je meting.


      Laten we de meest overduidelijke oorzaak niet vergeten:
      Geef je bloeivoeding? Want het zal toch niet zo zijn dat ik alweeeer gelijk heb.
      Zijn de problemen ontstaan nadat je bent begonnen met bloeivoeding geven? Ze zijn wel erger geworden.. Toch?
      Beowulf is de enige die er goed mee om kan gaan! Ik vind dat het tijd wordt dat hij zijn geheimen deelt, of dat we als kwekers eens af stappen van verschillende voedingstypes. Calyxen zijn niets meer dan vervormde bladeren; ook zij hebben stikstof nodig. Als ze het niet uit de bodem kunnen halen, dan trekken ze het uit de plant. Netto kost dat meer energie dan het oplevert, met een verminderde oogst tot gevolg.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


      • Thajoejoe
        Thajoejoe commented
        Editing a comment
        Klopt inderdaad. Wanneer ik bloeivoeding ben beginnen gebruiken.
        Ze hebben op 4 weken tijd nog 2ml groeivoeding ook gekregen tesamen met bloei en green sensation.
        De bladeren vormen klauwen maar ze staan zeker niet te nat en de gele bladeren blijven toenemen.

        Met de ph meter van men kameraad had ik wel rond de 7.8 mijn kraantjeswater, ze staan nu te rusten men glazen met 7.0 ph en een eetlepel aarde geef straks de waardes door.

        Wat wil je zeggen met het begin van de bloeivoeding? Ligt het hierdoor?

      #7
      Ze hebben deze ronde bij mij enkel groeivoeding gekregen en zijn dan gaan vergelen. Dus ja. Ik moest deze keer wel, geen batmix meer en geen growshop meer in de buurt. Dus daar ligt het voor mij nog steeds niet aan.

      Comment


        #8
        Ik heb juist gemerkt dat ph waarde van spa blauw 6.0 is.
        met mijn ph meter meet ik 6.5
        mijn maat zen ph meter is het 6.11

        dus heb het water afgezuurd met mijn maat zen ph meter en om 20.00 ga ik zien wat de ph waarde is.
        hou jullie direct op de hoogte.

        moet in mijn ogen toch aan de ph waarde liggen of te weinig voeding want heb hier echt voor opgepast omdat ik in het begin met het probleem zat dat ze verbranden.

        beowulf : jij enig idee aan de fotos te zien? Sffs komen de ph waardes van de grond. Heb ze gisteren max voeding gegeven volgens mijn voedingsschema even ter info :p
        White Widow - RQS (1ste kweek indoor)

        Comment


          #9
          Hej hier zijn we weer.
          heb de grond met het water voor de zekerheid een uurtje laten staan voor de zekerheid!

          C658D3D6-00E3-4C50-8994-85E6EAB803DC.jpeg

          pot 1 : 6,74 ph
          pot 2 : 6,9 ph

          pot 2 heeft duidelijke verschijnselen
          pot 1 heeft er nog niet zoveel last van de beginnende fase zie je wel.

          dus als ik het goed begrijp moet ik tss de 6,1-6,3 zitten dus men plantjes nemen hun voeding niet goed op.

          Dus kan ik nu best een lagere ph waarde geven voor deze in de potten te laten zakken. Maar hoeveel ph moet ik dan geven en hoelang?

          ​​​​​​
          Thx alvast voor de hulp jongens apprecier ik heel hard!
          Last edited by Thajoejoe; 18 December 2018, 22:31.
          White Widow - RQS (1ste kweek indoor)

          Comment


          • royalcheese1grow
            royalcheese1grow commented
            Editing a comment
            de ph van de grond is een beetje te hoog.
            Ikzelf kweek op aarde op 6.3, maar ga nu niet de ph teveel verlagen.
            Zuur maar af tot 6.3 en dan kom je rustig van 6.9 naar 6.3 zonder een te groot verschil.

            grtz

          #10
          Heb dit nog gevonden:

          Zuur je voedingswater af naar 5 om de pH-waarde te verlagen en zuur het af naar 7 om de pH-waarde van je aarde te verhogen. Meet de pH-waarde van je aarde dagelijks en ga langzaam door met aanpassen tot de pH-waarde van je aarde ergens tussen de 5,5 en 6,5 ligt. Zorg er natuurlijk wel voor dat je pH-meter goed werkt door hem op tijd te ijken.

          klopt dit? Hoop dat hier mee mijn probleem opgelost geraakt.

          als dit het probleem niet oplost dan probeer ik elke keer wat meer voeding te geven bij hun voedingsbeurten
          White Widow - RQS (1ste kweek indoor)

          Comment


            #11
            Wat voor vloeistof zit er bij die aarde? Je moet daar demi water voor nemen he. Als je spa blauw neemt krijg je een afwijkende waarde.

            En voor de rest, ik heb zelf problemen waar ik niet aan uit kan Na meer dan 15 jaar kweken. Dus ja. Mogelijk staan bij mij de leds er te kort op, iets wat ik voor onmogelijk gehouden had. Heb zelf al wat liggen experimenteren en doorgaans als de vergeling zo snel in zet en ze overal te zien is dan zit je sowieso niet met een normaal tekort, maar scheelt er iets anders. En op aarde mag de ph wel wat schommelen, je hebt een vrij grote range waarin ze mag zitten. Van die bloeivoeding heb ik zelf dus nog nooit last gehad, maar kweekte met zwaar voorbemeste grond en gaf eigenlijk geen groeivoeding.

            Comment


            • Thajoejoe
              Thajoejoe commented
              Editing a comment
              Daar zit afgezuurd kraantjeswater ph 7.0

            #12
            Hmm ik heb nu kraantjeswater afgezuurd tot ph 5 voor ze morgen water te kunnen geven is dit dan te laag omdat ik dit toch ergens gelezen heb.
            Mijn nieuwe ph meter komt pas donderdag binnen en morgen komt men makker zijn meter terug halen. Moet ik dan toch nieuwe aanmaken met ph 6? En blijf ik voeding geven of niet?

            beowulf : leds hangen al heel de tijd op 20 cm dus kan niet geloven dat het daar aan zou liggen. Ja ik weet ook niet goed wat de bloeivoeding er inneens met te maken had. Hoorde ik hierboven iemand zeggen, maar weet niet goed wat hij ermee bedoelde.
            White Widow - RQS (1ste kweek indoor)

            Comment


              #13
              Ph 5 is veel te laag... Logaritmische schaal he. 6, 6 en half is gewoon goed. Licht zurige bodem is ideaal, die waarden zouden geen probleem mogen geven.

              Comment


                #14
                Niet meteen hele lage pH gaan geven om je aarde goed te krijgen.
                pH 5 is minimaal 10x te zuur!
                pH 4 is 100x te zuur.
                Gewoon 6.3 aanhouden dan komt het goed.
                Aarde tussen 6 en 7 is trouwens niet zoveel mis mee.

                Ik vind 350ml water in 2 dagen ook wat krap.
                Als de mijne zo weinig nodig hebben ga ik uitzoeken wat er aan de hand is.
                Vaak is een wat lagere temperatuur de oorzaak.

                Je gebruikt minerale voeding op biobizz lightmix.
                Op zich lijkt me dat niet zo'n probleem, alleen doet minerale voeding niks voor je aarde.

                Enzymen heb ik alleen bij m'n allereerste kweek gebruikt, en daarna nooit meer.
                Die staat bij mij in het rijtje overbodig bij wortelstimulator, ook niet nodig.

                Een fles water waar Enzym in zit is maar 24 uur houdbaar. Da's ook een weetje.
                Normaal is Terra grow wel een dag of 4 houdbaar, maar als je er Zym bij gedaan hebt is dat nog maar 24 uur.

                Misschien heb je ook te weinig voeding gegeven over een langere periode.
                In het begin vangt de aarde dat wel op, maar bij Lightmix is dat snel gedaan.
                Je zou constant voeding moeten geven. Zeker zo'n 3x per week. Andere dagen alleen water.
                Als de bladpuntjes verbranden, dan verminder je de hoeveelheid (minder ml per liter) voeding, maar je blijft bij die 3x p/w

                Alles tezamen, afsluitend met 0.5 pH te laag geven kan je weleens wat geel blad krijgen.
                Ik ben benieuwd hoe je nieuwe meter gaat zijn.
                Waarschijnlijk zal die ook weer iets afwijken t.o.v. de andere twee

                Water 6.2-6.5 pH
                Water + voeding idem.
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                Comment


                  #15
                  AD43CE8E-03C6-43D6-BF5E-BF94C45976A0.jpeg 70B613E6-064D-425B-B48D-73C9B0D15C4A.jpeg
                  A4565494-3D2E-4E7C-BEE8-57F313D1CBCC.jpeg 468AC208-CBB0-4438-9B36-F24B9CADC0D7.jpeg

                  even klein vraagje nog, kan ik de gele bladeren best verwijderen of best laten hangen? En wachten tot ze zelf los komen? Denk beter laten hangen?


                  QnQ : (en de rest ook natuurlijk)

                  Ok, voor men volgende kweek ga ik de wortelsimulator en de pure zym er eens uitlaten, enkel in de groei groeivoeding en in de bloei bloeivoeding en green sensation. Als ik mijn voedingwater/water aanmaak doe ik dit altijd de dag zelf, dus ik neem kraantjes water smorgens voor men werk in een kannetje die elke keer ook uitgekuisd wordt. Om 6 uur savonds gaan de lampen aan en ben ik ook nog maar 10 min thuis. Rond 6 uur maak ik mijn voeding aan en zuur ik deze af naar 6,1-6,3 (dat dacht ik toch allesinds/wegens mijn vreemde meter). Had ergens gelezen dat je best een 2 uurtjes wacht voordat je ze water geeft nadat de lampen aan zijn gegaan, dus om 20.00 meet ik de ph waarde nog eens om te zien of deze nog altijd ok is (dat er geen schommelingen in de ph waarde zijn). Dan geef ik ze elk 350 ml en dit om de twee dagen. Waarom ik niet meer geef is omdat ik toch geen slap hangende bladeren zie, en als ik mijn vinger in de aarde steek voelt deze droog na juist 2 dagen. Mss moet ik dan maar eens overwegen om iets meer te gaan geven?? Moet hier wel bijzeggen sinds 5 weken nu ligt er een warmte matje onder de potten die in lekbakjes staan, wanneer ik mijn vinger in de onderste gaatjes steek voelt deze altijd wel droog aan! Misschien dan toch meer water geven?

                  Ik zal dan toch maar eens dagelijks water beginnen geven en zoals je zegt 3x per week voeding afwisselend 1 dag water 1 dag voeding. Ik geef nu 350 ml om de 2 dagen dus ik ga nu 200 ml per dag geven, wil ze nu ook niet nog direct gaan verzuipen. Ph waarde 6,3 aanhouden.

                  Wat je zegt over te weinig voeding over een te lange tijd denk ik dat wel kan kloppen, wat een oorzaak hiervan is, is dat ik in het begin volledig men schema volgde met elke water beurt max voeding! Dit merkte ik snel aan men blaadjes xD!

                  Nu ik 200 ml per dag ga geven ga ik maar een half litertje aanmaken. Men schema zegt 5ml terra bloom en 1ml green sensation op 1L water.
                  Dus ga nu 0,5 l water, 2ml terra grow en 0,4ml green sensation geven.

                  Ten slotte de nieuwe ph/ec meter die ik gekocht heb:
                  http://hannainstruments.be/be-nl/ana...ategory_id=347Even nog bedankt voor alle hulp en reacties van iedereen!..
                  Begin mezelf toch in de categorie noobskillz te plaatsen!
                  Als er nu nog een kameraad zegt ik ga mij alles aanschaffen ga ik hem toch nog eens zeggen: denk er maar eens goed over na want zo eenvoudig is het toch allemaal niet! Of hij moet mooie groene vingers hebben :p.

                  Spreek me tegen als hierboven iets niet juist is aub, bijna 2 uurtjes aan het typen hier xD.

                  ik lees het wel!

                  Grtz thajoejoe !
                  Attached Files
                  Last edited by Thajoejoe; 19 December 2018, 22:19.
                  White Widow - RQS (1ste kweek indoor)

                  Comment

                  Bezig...
                  X