Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Wederkerend probleem bij zaailingen. Bladeren worden geel en drogen uit.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Wederkerend probleem bij zaailingen. Bladeren worden geel en drogen uit.

    Korting op 420shop
    Hey allen

    Al een tijdje geleden dat ik nog op dit forum ben geweest, maar ik zit even met de handen in het haar. De afgelopen jaren heb ik achter de schermen altijd wel binnen gekweekt en ging dit steeds zonder noemenswaardige problemen. M'n watergift kon wel wat preciezer, maar ik behaalde altijd wel zeer mooie resultaten.

    Tot nu...

    Paar maanden geleden de tent vervangen en sindsdien lijkt het hier vervloekt. Zelfde opstelling, dus er zou niets veranderd mogen zijn.

    Een maandje geleden nieuwe zaden geplant van sannies die mooi boven kwamen, maar na 2 weken waren deze verdronken door m'n eigen toedoen. Plantjes werden geel en zat niet veel leven meer in. Direct nieuwe zaden besteld en ineens ook de potgrond vervangen. Opnieuw komen alle zaden mooi uit, maar vallen ze na een week of 2 plots stil. Bladeren worden van onder naar boven geel en drogen uit om uiteindelijk helemaal af te sterven, waarna het naar het volgende blad gaat.

    Iemand die me kan zeggen wat ik mis doe? Uit pure miserie de planten getopt en er komen wel nieuwe scheuten aan, maar zo traaaaaaaaag. Heb veel zin om de hele boel weer terug buiten te zwieren en opnieuw te starten.

    Enige opties die ik me kan bedenken zijn te droog/te nat. Dames krijgen om de dag 50cl in een 20L pot, maar ik merk wel dat ze blij zijn met een extra slok. pH is correct. En ik zit/zat met een enorme plaag van varenrouwmuggen die is bestreden met aaltjes. IMG_20220327_205443.jpg IMG_20220327_205446.jpg IMG_20220327_205500_1.jpg IMG_20220327_205437.jpg
    Oh ja, planten zijn ondertussen 25 dagen oud. 600watt met een licht briesje van 26 graden. Bij m'n vorige rondes was m'n scrognet nu al vol
    Stap voor stap geraken we er wel.

    #2
    Wat een klote zooi. Ik durf een expert grower niet te vertellen wat die fout doet met zijn meisjes.

    Wel al enkele berichten voorbij zien komen hier van "giftige" tenten. Misschien is je tent de oorzaak? Van welk merk is je nieuwe tent?

    edit: vooral in combinatie met warm hps "dampt" slecht kunstof sneller uit.
    Last edited by Highrider; 28 March 2022, 23:32.

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Dat zou nu toch niet meer zo zijn!?

    • Highrider
      Highrider commented
      Editing a comment
      Zomaar een voorzetje Rreppel.
      Een ander voorzetje:
      Misschien hebben de larves van de varenrouw plaag aan de wortels zitten knabbelen?

    • Modest
      Modest commented
      Editing a comment
      Heb ik ook al aan zitten denken, maar eventuele stoffen zouden er nu toch ook al uit moeten zijn.
      De varenrouwmuggen gaan er zeker geen deugd aan hebben gedaan, maar die zijn ook in de mate van het mogelijke bestreden. Al was het wel echt een serieuze plaag.

    #3
    Til je de potten ook op?

    Lamp niet stiekem iets te dichtbij?

    Lv toch te laag voor de groei?

    Ph misschien toch te laag, meter geijkt?

    Comment


    • Modest
      Modest commented
      Editing a comment
      Lamp op 80 cm zoals ik altijd doe met zaailingen.
      Lv zit rond de 50/60 met de lamp aan.
      Giftwater wordt steeds gemeten en zit goed, de pH van de aarde zou toch oké moeten zijn. Alvast nooit problemen mee gehad.

    #4
    Ik heb hier ook veel miserie gehad met sannies. Veel van men zaden kwamen niet uit en hij stak het op men kweekmethode/ manier van ontkiemen die al 5-6 jaar exact dezelfde is. Kreeg wat nieuwe zaden en die gingen nog slechter. Van de 10 jackberries bv kreeg ik er geen enkele ontkiemd en zo waren er nog enkele soorten, vooral de reguliere. Ik gok dat dat wreed oude zaden waren en ondanks het feit dat er hier en daar waren die nog ontkiemden verliezen die veel van hun potentieel. Welke soorten waren het? Ook gekocht tijden de black friday promo? De nieuwere fem soorten hadden die probleem niet, de freebees ook niet.
    En dan helpt het niet dat er varenrouwmug op zit. Die larven eten de kiem op of knagen aan de penwortel en dat vertraagt de groei ook aanzienlijk. Tel die 2 bij elkaar op en tis idd miserie in de tent.

    Kweektip: de groene zakken grond van 20 liter van lidl voor kamerplanten. 0 varenrouwmug, maar dan ook niks. Die is sowieso verhit geweest tegen beestjes. Heel luchtige grond. Weinig turf. Betere vochtopname dan plagron lightmix of allmix. Lichtjes voorbemest, geen verbranding. Heel het jaar door verkrijgbaar, ik dacht een 3 euro 50 voor een zak, ongeveer de prijs van lightmix. Maar zoveel beter. En die worden binnen bewaard.

    Weet van de growshop dat gorilla en sweet jardin vroeger hetzelfde bedrijf was. Die zijn dan gesplitst en tis niet meer de kwaliteit van vroeger maar ik ben vergeten welke van de 2 Enfin, geen van beide kan het zich veroorloven om die goedkopere weekmakers in hun plastic te verwerken, dus daar zou ik mij geen zorgen over maken. Dan was je lang niet de enige.

    Ph speelt in het begin ook zo geen grote rol, pas later als je minerale voeding gaat toevoegen heb ik gemerkt. Ik gaf vroeger altijd een mengeling van kraan en regenwater, tegenwoordig is dat in het begin gewoon kraanwater omdat ik te lui was om met regenwater te sleuren. PH van het kraanwater ligt hier rond de 8. In de eerste 4 weken krijgen ze geen voeding en ik zie geen bladproblemen.

    Comment


    • Modest
      Modest commented
      Editing a comment
      Vorige keer ging het over Jackberry en nog een soort... Waren inderdaad niet van de beste kwaliteit. Vorig jaar heb ik nog Shackzilla en Silverfields gehad, en die waren ongelofelijk snel qua groei, dus zal er wat vanaf hangen. Aan de Black Friday promo's of tonnen korting die Sensiseeds geeft doe ik niet mee, dat vertrouw ik ook nooit.

      En die tip voor de potgrond ga ik zeker doen! Heb nu al 40 euro aan DCM grond weg kunnen smijten...
      Die hebben hun 'recept' veranderd, en plots zat er ook perliet in de grond. Daar ben ik zowiezo al gene fan van.

      En ja die tent... Exact dezelfde gekocht als 7/8 jaar geleden maar die kwaliteit... Dunnere plastic, andere buizen, ophanging voor de lamp en filter staan me absoluut niet aan...

      Het water is hier net hetzelfde. Meestal een mengeling, tenzij ik geen goesting heb om naar buiten te gaan

    • beowulf
      beowulf commented
      Editing a comment
      https://www.promobutler.be/nl/lidl/p...ar?id=10587455

      Deze. Ja, ik krijg al 2 jaar geen jackberries gezet en dat was nu wel ene die ik opnieuw wou. Maar ondertussen durf ik gewoon niet meer. De constante kwaliteit is er niet meer.

    #5
    Doe je er nog xtra perliet of vermiculiet bij? Ik gok op ingeklonken aarde en zuurstof tekort bij de wortel. Geel van te nat mss door dat het ni wegkan ?

    In elk geval raar he dat dit nu meer gebeurd, vroeger nooit. Ik zit met de traagste kweek ooit, ni normaal. Kga zelfs 4 weken voorbloei nodig hebben...

    Succes, ben ook benieuwd naar wat het kan zijn.
    Ganja always does the trick.

    Comment


    • Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Dan loopt ph ferm op in de grond zei men me hier bij te droog , mss dat ? . drupje dreft erbij mss? Of es heel veel geven ? . Hier loopt overschot uit de grow bag, vind ik persoonlijk veel gemakkelijker, een aanrader . Mag es overdrijven en dat is nodig hier . Liever natte wortels , en toch hebben ze es te lang droog gestaan ondanks mijn gulle giften. Allerhande bladprobleempjes volgden... gele bladpuntjes, ik dacht teveel voeding, maar kan evenzeer te droog geweest zijn, wist ik ook niet sinds voor kort.

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Bij te droog loopt de ec op, ph weet ik zo niet.

    • Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Fout van me , ec was het idd, thx!

    #6
    Wat is er precies veranderd aan de tent? Als je ruimte nu meer of minder inhoud heeft, of het oppervlak groter is geworden.. kunnne er maybe wat dingetjes veranderen qua klimaat/watergift.
    je planten gaan misschien meer of minder drinken door wat feller/zwakker licht.
    Of de luchtvochtigheid/temperatuur is misschien wat anders geworden?
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


    • Modest
      Modest commented
      Editing a comment
      Dat is het 'm net... Er is niets veranderd. En de temp. en LV zitten steeds goed, iets wat ik meestal niet heb.
      Enige wat er anders is is eventueel de potgrond. Plagron is hier niet makkelijk te verkrijgen, of toch niet zonder zitten rond te rijden. Dus maak al jaren m'n eigen mengeling met bepaalde zakken van DCM. Werkte altijd goed, maar heb ook wel het gevoel dat het 'recept' van de potgrond veranderd is.

    #7
    is uw ruimte waar de tent in staat goed verlucht?
    Apollo 10 LED binnenkweek#1, Cakemaster tryouts; aardse mineralen, niet balen; Waterparadijs ;Kaaswaters
    Jah, ik hou van planten.

    Comment


    • Modest
      Modest commented
      Editing a comment
      Matig, maar ik heb hier vroeger altijd op dezelfde manier in gekweekt. Maar ik heb er ook wel al aan zitten denken, enkel is er in die ruimte weinig aan te doen. Moest ik opnieuw beginnen zou ik de tent in een andere kamer zetten waar betere verluchting is.

    #8
    Oorspronkelijk geplaatst door Modest View Post
    Hey allen

    Al een tijdje geleden dat ik nog op dit forum ben geweest, maar ik zit even met de handen in het haar. De afgelopen jaren heb ik achter de schermen altijd wel binnen gekweekt en ging dit steeds zonder noemenswaardige problemen. M'n watergift kon wel wat preciezer, maar ik behaalde altijd wel zeer mooie resultaten.

    Tot nu...

    Paar maanden geleden de tent vervangen en sindsdien lijkt het hier vervloekt. Zelfde opstelling, dus er zou niets veranderd mogen zijn.

    Een maandje geleden nieuwe zaden geplant van sannies die mooi boven kwamen, maar na 2 weken waren deze verdronken door m'n eigen toedoen. Plantjes werden geel en zat niet veel leven meer in. Direct nieuwe zaden besteld en ineens ook de potgrond vervangen. Opnieuw komen alle zaden mooi uit, maar vallen ze na een week of 2 plots stil. Bladeren worden van onder naar boven geel en drogen uit om uiteindelijk helemaal af te sterven, waarna het naar het volgende blad gaat.

    Iemand die me kan zeggen wat ik mis doe? Uit pure miserie de planten getopt en er komen wel nieuwe scheuten aan, maar zo traaaaaaaaag. Heb veel zin om de hele boel weer terug buiten te zwieren en opnieuw te starten.

    Enige opties die ik me kan bedenken zijn te droog/te nat. Dames krijgen om de dag 50cl in een 20L pot, maar ik merk wel dat ze blij zijn met een extra slok. pH is correct. En ik zit/zat met een enorme plaag van varenrouwmuggen die is bestreden met aaltjes. IMG_20220327_205443.jpg IMG_20220327_205446.jpg IMG_20220327_205500_1.jpg IMG_20220327_205437.jpg
    Oh ja, planten zijn ondertussen 25 dagen oud. 600watt met een licht briesje van 26 graden. Bij m'n vorige rondes was m'n scrognet nu al vol
    Dat is chlorose. En flinke ook!
    Kun je een keer een foto maken zonder verlichting?

    Zulke chlorose is zeldzaam en het wijst vaak op een pH issue die in de bodem zit. Te alkalisch, te zuur zijn mogelijkheden. In feite verliest het blad zijn kleur omdat sporenelementen niet opneembaar zijn of weggespoeld zijn uit de bodem.
    De pH is correct zeg je, maar ik twijfel daar erg aan. Ik zou 't handig vinden als je eens een week of twee niet afzuurt en gewoon kraanwater geeft. pH meten is leuk, maar een bijkomstigheid. Wiet presteert prima op kraanwater en kan dat prima bufferen voor een aantal maanden. Een hele kweek is te lang, maar een aantal maanden moet echt kunnen.

    Effe wat goedkope litmuss of lackmuss papiertjes kopen en die onder de pot leggen bij het wateren kan al helpen om een beeld te krijgen. Meet ook je water voordat het erin gaat met die papiertjes. Die papiertjes kosten geen fluit en ze blijven een flink aantal jaren houdbaar. Natuurlijk zijn ze op aliexpres goedkoper (30 cent voor 100 strips in 2011), maar je wilt 't liefst nu actie. Dus ik stel voor dat je 10 pakjes bestelt op aliexpress en dat je 1 pakje bestelt bij een lokale handel die in een dag kan leveren.
    Het verschil in kleur kan je hints geven over wat de buffercapaciteit van de aarde is; of die stijgend is of dalend / alkaliserend of verzurend.

    Je kunt Pokon groene planten voeding (veel sporenelementen, klein flesje) meegeven als bladvoeding, flesje is ongeveer 8 euro en gaat een jaar mee. Dat tackelt de symptomen een beetje maar de bron van het probleem zul je moeten aanpakken. Om dat effectief te doen zul je even moeten uitzoeken wat het veroorzaakt.

    Wortelschade en over/onder-wateren zouden andere tekenen hebben. Ik weet wel dat sommige aaltjes in een bepaalde suikermix zitten, als je kunt achterhalen wat dat voor materiaal is dan kan dat misschien ook wat duidelijkheid scheppen. Sommige planten gaan niet zo lekker op manitol, galactose of dextrose; ze hebben dan (alcoholische) suikers ter beschikking die fructose/glucose nabootsen, als gevolg denkt de plant dan dat hij genoeg energie brokjes ter beschikking heeft maar deze suikers zijn soms niet "krachtig" genoeg om de motor aan te drijven. Het chlorofyl neemt dan af omdat de plant overladen wordt met suikers die op het echte spul lijken, maar in feite hongert ze zichzelf uit met light-nep-suikers.

    In een zeer zeldzaam geval zou ik denken aan een zwavelprobleem maar dat komt vrijwel nooit voor.

    Nog zeldzamer maar niet helemaal uit te sluiten is een schimmelinfectie. Maar dat zou zichtbaar moeten zijn rondom de stam. Soms zijn er dan rode wortelpuntjes zichtbaar, maar ook dat is een schot in het duister en waarschijnlijk te ver gezocht.

    Ik heb de volgorde van problemen neergekalkt op basis van de waarschijnlijkheid. Ik denk dat de pH de grote boosdoener zal blijken.




    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


    • beowulf
      beowulf commented
      Editing a comment
      In zo'n grote potten moet je al serieus lelijk doen lijkt me om na een 2 tal weken ph problemen te hebben.

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Nou ja, hij heeft wel andere potgrond ook, dus zou best wel kunnen hoor.

    • Modest
      Modest commented
      Editing a comment
      Alvast bedankt voor de reactie, fijn om een naam te horen! Foto zonder verlichting volgt morgen.

      Ik kweek al jaren op dezelfde mix (60 liter groenten en kruiden, 60 liter neutrale potgrond en 40 liter zaai en stek), maar zoals ik eerder al vermelde vermoed ik dat het recept van de potgrond ook veranderd is. Voelt ook helemaal anders qua structuur, ook qua watergift. De grond ziet er vochtig uit maar blijkt dan toch tamelijk droog te zijn.

      Nu, die pH strips zijn een leuk idee, maar jammer genoeg compleet onbruikbaar voor iemand die helemaal kleurenblind is zoals ik . Maar ik kan wel eens water onderaan opvangen en met de pen testen. En ik heb vroeger vaak genoeg geprobeerd om op enkel kraanwater te kweken, maar hier uit de kraan komt er +- pH 8.5, als ik er dan nog regenwater bij doe schommelt het rond pH 7.6. Ik zou gerust met biovoeding willen kweken, maar dat lukt hier niet als ik daarmee niet mag afzuren.

      De aaltjes lijkt me sterk, de plantjes hiervoor die ik weg gooide hadden hetzelfde zonder de aaltjes, maar met dezelfde grond.
      Ohja, valt ook wel op dat ondanks de grond best droog is er toch een mini-beetje schimmelsporen te zien zijn bovenaan.

      Ik heb in een bevlieging m'n doosje met restzaden laten ontkiemen (ging ook niet zo vlot) en deze in de grond gestoken. Mix van huismerkzaden, autoflowers en 2 freebies van Barneys. Ofwel ga ik hopeloos door met deze ronde ofwel probeer ik een laatste keer opnieuw met die, als er al iets van boven komt. Als het dan weer misloopt is't niks tot in de winter.

    #9
    Iemand zei het al, maar de grond luchtiger maken gaat inderdaad wonderen verrichten. Er zit geen of te weinig perliet in denk ik.
    Keep it simple and don’t invent with your mouth.

    Comment


    • Modest
      Modest commented
      Editing a comment
      Het ging er net over dat ik niet zo'n fan ben van perliet, probeer het zo veel mogelijk te vermijden.

    • Sativied
      Sativied commented
      Editing a comment
      Zou het niet kunnen dat je de grond gewoon te nat maakt en deze daarom niet luchtig genoeg is? Ik lees “50cl per dag”. De foto’s tonen wel symptomen van teveel water naar mijn mening.

    #10
    Op vraag van LR2 nog wat foto's.

    IMG_20220403_170141.jpg IMG_20220403_170130.jpg IMG_20220403_170246.jpg

    Dacht dat het iets beter ging maar helaas. Begint beneden en gaat dan door naar het blad erboven.

    Ach ja, dan maar hopen dat de laatste poging met de restjes zaden meer geluk brengt.
    Stap voor stap geraken we er wel.

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Misschien in een klein potje beginnen voor meer controle!?

    #11
    Hmmm dat zijn wel wisselende tekenen; ik zie een paarse steel, ik zie blad wat van buiten naar binnen geel kleurt.. Dat zou beide op een stikstofprobleem kunnen mikken.
    Het jonge blad ziet er echter goed uit.

    Breidt het probleem nog uit? In de zin van: het tast ook nieuwere bladen aan en dat blijft gebeuren?
    Een pH van 8.5 in je kraanwater zou je in de toekomst kunnen counteren door zwarte turf te gebruiken, dat heeft een pH van rond de 4.5. Da's aardig wat buffer. Ik smijt dat door mijn aarde op zo'n 20-30% omdat ik kraanwater gebruik. Dat zou mijn bodempH op ongeveer 5 laten uit komen voor de eerste twee maanden. Ik zie daarin nooit problemen, dus ik vermoed dat hetzelfde buffertje bestaat aan de bovenkant; een paar pH punten meer of minder zou niets uit moeten maken. Maar een foute meting of een kapotte meter zou wel het e.e.a. kunnen verklaren.

    Gezien dat de lobbladeren er nog aan zitten en die zijn niet leeggetrokken, denk ik toch dat het ergens een blokkade zou moeten zijn.

    Wat betreft perliet.. Het is geen wondermiddel en als je de aarde niet aandrukt dan blijft die luchtig genoeg. Ik gebruik geen perliet en 't gaat hier prima zonder.

    Wat is je merk potgrond(en)? Misschien dat ik even navraag kan doen of effe kan rondkijken.
    Hoe oud is je ijkvloeistof? En bewaar je de pH sensor in een buffervloeistof? Misschien die eens vervangen of de sensor in een 1% HCl (gamma verkoopt 10%, dus gewoon 1ml in met 9mL deminwater aanvullen) leggen voor een uurtje zodat alle troep er af komt. Daarna wel een nacht in de KCl buffer bewaren en dan opnieuw ijken.

    Voor kleurenblinden bestaat er zoiets als Microsoft paint - volgens mij. Je kunt een color-picker gebruiken en die geeft je een kleurcode. Je kunt die kleurcode vergelijken op een vierkant paneel, en vervolgens een foto van het label erbij houden om te kijken welke kleur het dichtst bij zit. Natuurlijk kun je dan wel het beste dezelfde camera met dezelfde flitser gebruiken voor het beste resultaat.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


    • Sativied
      Sativied commented
      Editing a comment
      Als de aarde in plastiek potten zit en teveel waterbeurten krijgt, zie ik perliet net wel als een goed middel. Betere drainage, meer lucht aan de wortel, lichtere aarde. Gewoon grond gaat ook, maar perliet geeft voordelen. Ik gebruikte het ook niet altijd, maar merk groot verschil met perliet.
      Maarja, wanneer spreken we van een wondermiddel? Volgens mij is dat het eindresultaat pas.

    • Modest
      Modest commented
      Editing a comment
      Het probleem breidt jammer genoeg wel uit, trager, maar nog steeds. Planten groeien ook nog steeds maar heel erg traag.

      En ik ben nu de potten wat aan het veranderen. Het is hier eventjes druk, maar ergens deze week verhuist de tent en gaan de nieuwe zaailingen in de potten. Ik heb wat grond bijgehouden zodat ik deze kan nameten, en de nieuwe potgrond (op aanraden van beowulf) die ik ga gebruiken meet ik op voorhand ook eens na.

      Potgrond die ik vroeger gebruikte was DCM groenten en kruiden en daar dan 1 zak universele potgrond bij, en een zak lightmix om het te verdunnen. Ging altijd goed, maar de eerste is denk ik van samenstelling veranderd, dit zou ook wel wat kunnen verklaren.
      De ijkvloeistof is nieuw, enkel de bewaarvloeistof is wel oud. Is een Bluelab meter van een jaar of 3. Werkt nog steeds goed, maar wel opmerkelijk trager dan ervoor.

    • Modest
      Modest commented
      Editing a comment
      En ghehe, ik heb je tip met paint eens nagekeken. Maar zo'n tips heb ik al best vaak gekregen
      Zo lang ik kleuren moet vergelijken gaat het fout lopen. Moest ik nu een scanner hebben die deze kleur voor mij kan vergelijken zou dit werken, maar zo lang ik op m'n eigen ogen moet vertrouwen werkt het niet.

    #12
    Mag ik jullie vragen waarom je liever geen perliet gebruikt? Leergierig daarvoor.
    Keep it simple and don’t invent with your mouth.

    Comment


    • Sativied
      Sativied commented
      Editing a comment
      Nat maken voor behandeling stopt verstuiving.
      Een wietplant heeft veel zuurstof aan de wortels nodig. Beetje lavasteentjes/gruis/meel, paar kleikorrels, vermiculiet en perliet is allemaal in de grond hier. Grond die ik al jaren hergebruik. Maar wordt wel aangevuld met nieuwe grond en opgewaardeerd.

      Als ik het zo lees allemaal krijgen ze gewoon teveel water en stikken de wortels.

    • Slome Joop
      Slome Joop commented
      Editing a comment
      Wesley pipes
      Duidelijk verhaal.

      Ik kweekte voorheen zelf met succes buiten ook zonder perliet. Ik was in twijfel om het nu binnen wel toe te gaan voegen, maar zie er dan toch van af.
      Last edited by Slome Joop; 5 April 2022, 11:33.

    • Modest
      Modest commented
      Editing a comment
      Naar mijn ervaring gaat de grond dan sneller inzakken i.p.v. deze luchtig te houden. Ik herbruik m'n oude potgrond ook in de tuin, en dan wil ik liefst van al ook niet al die bolletjes in m'n moestuin.

    #13
    Puimsteen, of pumice in het engels is een goede perlietvervanger. Net zo luchtig, iets zwaarder dus het waait niet zo maar weg en qua prijs zit het gelijk.
    Bevat ook iets meer mineralen en het is minder link voor je longen.

    Ik koop 't zelf via amazon omdat het daar redelijk goedkoop is, volgens mij heb ik 40 liter voor 10 euro gekocht of iets in die richting.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


    • Old dawg
      Old dawg commented
      Editing a comment
      Lijkt mij ook een goed alternatief voor perliet, ik was ook voor een vervanger van perliet aan het kijken en kwam toen uit op growstones (link)

      https://www.plantarium.nu/shop/canna...de/growstones/

      Maar wordt niet meer verkocht, (reden??) Heb nog wel gezocht, maar is gewoon niet meer te verkrijgen.
      Dus maar weer aarde en perliet apart gekocht, daar ik het zelf moet mengen 50/50 i.v.m. het gebruik van autopots.

      Ja het stuift behoorlijk, heb natuurlijk wel een stofkapje gebruikt, ben toen weer eens gaan surfen op het internet, en kwam toen uit op bimskies / pumice, oftewel puimsteen, maar welke groote heb je nodig?, ik zie afmetingen van 1mm t/m 4 mm en 2 mm t/m 8 mm enz... of maakt dat niet zoveel uit?

    • Sativied
      Sativied commented
      Editing a comment
      Er zijn er zelfs die de bolletjes van afgebroken piepschuim gebruiken, werkt ook maar perliet is beter vermoed ik. Je voorkomt stuiven door de perliet eerst nat te maken. Hoe of wat je gebruikt is bijzaak, er moet gewoon zuurstof bij kunnen. Zelfs wanneer je de aarde zelf niet aanduwt, zal het water en de wortel de aarde tot 1 brok trekken = verminderde zuurstof. Perfect te voorkomen met perliet.
      Mijn aardemix is een totaal van <50% aarde, die aarde is al jaren in gebruik.
      Als je een keer in een stad wandelt heb je meer fijn stof binnen dan perliet correct toe te voegen. En mondmaskers zijn flink ingeburgerd, die kan je ook gebruiken bij perliet of guano.

    #14
    Laat de grond eens wat uitdrogen en geef dan daarna minder water Modest.
    Als de wortels te nat staan vertonen ze allerlei symptomen, maar het is geen tekort van stikstof of ijzer, het is een teveel aan water.
    Keep it simple.
    Keep it simple and don’t invent with your mouth.

    Comment


    • Modest
      Modest commented
      Editing a comment
      Yess, dat ken ik wel. Da's iets waar ik vroeger wel eens problemen mee had.
      Maar da's nu niet het geval. Vandaag wat potten weg gedaan en de grond zelf voelde qua vochtigheid net goed.

    #15


    Niet vergeten dat deze planten al anderhalve maand oud zijn. Normaal is nu het scrognet overvol en beginnen er mooie toppen te verschijnen. Kan ze nog niet vinden...
    De zaailingen zijn een dag of 5 oud denk ik, ben het vergeten opschrijven hehehe.
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 3 photos.
    Stap voor stap geraken we er wel.

    Comment


    • Rietslang
      Rietslang commented
      Editing a comment
      Je had ze wss van in het begin veel te nat net als je nieuw zaailingetjes, in combi met onvoldoende luchtige aarde laat dat zich zien in het verder verloop. Dat of iets met de ph
Bezig...
X