Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Rare bladeren help

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Rare bladeren help

    Korting op 420shop
    ​Weet iemand wat er mis is met die plant? Het is zo erg dat ik hem quasi modo noem.
    Attached Files
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    #2
    Dit lijkt me een van de zeldzame keren dat we te maken hebben met een mosaiekvirus.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


    • NewNoobie
      NewNoobie commented
      Editing a comment
      Wat doe ik hier mee? Kan dit andere planten besmetten of wordt dit een plantje met minder opbrengst gwn? Of herma verzekerd?

    • Canaboid
      Canaboid commented
      Editing a comment
      Mozaïekvirus is zeer besmettelijk.
      Of je plant dat heeft weet ik niet.

      Komt veelal van besmette tabak.
      Als je aan je planten gaat zitten altijd goed je handen wassen met zeep als je tabak hebt aangeraakt.
      Sowieso kan goed handen wassen van te voren geen kwaad.
      Er is meer dan enkel mozaïekvirus.

    #3
    Wat doe ik hier mee? Kan dit andere planten besmetten of wordt dit een plantje met minder opbrengst gwn? Of herma verzekerd?

    Niets. De ene plant krijgt er last van, de ander niet. De meeste wietplanten groeien er prima overheen. Het is niet helemaal duidelijk of ze ook slechter presteren of niet, maar besmettelijk is het zeker. Voor besmetting is echter een vector nodig, vrij vertaald is dat een pijl. Iets wat het virus injecteert in een andere plant, bijvoorbeeld een luis of schade aan het blad.
    Ik durf er vrij zeker van te zijn dat normale handelingen met je plant vrijwel geen besmettingsrisico vormt, maar als je gaat snoeien dan is het wel handig om deze plant als laatste te doen, zodat je niet met je virusvingers in de wondjes van andere planten gaat roeren.
    Kun je het voorkomen? Nee. Kun je het verhelpen? Nee. Kan de plant er overheen groeien? Absoluut. Het vergroot de herma kans totaal niet.

    Maar het is lastig om een goede diagnose te stellen. Er zijn talloze mozaiekvirussen en wiet is vatbaar voor een flink aantal, van cauliflower mosaic virus tot tobacco mosaic virus.. Het kan ook zo zijn dat er iets ligt te rotten in de wortelzone en dat het daardoor wat raar uitziet op het blad, veel gebreks- en ziektetekenen lijken enigszins op een virale besmetting en het wordt vaker wel dan niet een besmetting genoemd. Maar veelal is er wat anders aan de hand in de plant met dezelfde tekenen. Om het zeker te weten kun je een PCR-test doen, maar die zijn duur.

    Omdat je in hydro/aqua lijkt te kweken, kun je er vanuit gaan dat het - als het om een virus gaat - zeker al in je water rondzwemt. Dat betekent dat ofwel alle planten het gaan krijgen, of dat die misschien resistent zijn. Er wordt geen selectie op gedaan bij breeders dus het is een beetje een hit or miss als het gaat om resistentie (en dus ook als het gaat om besmetting!). Ik zou het zelf lekker aankijken, voor zover ik heb gezien is er geen enkele plant die er langer dan een paar weken last van heeft.

    Tag me nog eens 'n keer over een paar weken. Ik ben wel benieuwd hoe het loopt.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Aspirine in het water doen misschien?

    • NewNoobie
      NewNoobie commented
      Editing a comment
      @Rreppellsteeltjam asperine helpt niet tegen virusen🙃

    • LR2
      LR2 commented
      Editing a comment
      Wacht eerst eens af of het daadwerkelijk een virus is en of je plant er overheen groeit en of het uitbreid naar andere planten. Als het allemaal niet zo hard loopt qua problemen, dan zou ik niets doen. Als het wel problematisch wordt, dan kun je de boel na de kweek wassen in (schoonmaak!)spiritus; ongeveer 2 euro voor 2 liter, en je kunt het 1:1 verdunnen met water, dus je zult zo'n 25 euro kwijt zijn uiteindelijk. Verdunde spiritus kun je ongeveer een dag of 2-3 gebruiken, dus als je economisch denkt dan kun je wel een sausje maken waar je 25L korrels per keer in laat soppen (12,5L spiritus, 12,5L water, 25L korrels, tenminste 2 uur laten soppen). Wel goed uit laten drogen daarna. En onthoud dat spiritus brandbaar is en dat je die vlammen niet ziet in daglicht. Eventueel kun je alle korrels vervangen door nieuwe, en je systeem afdoen met pure spiritus.

    #4
    Teveel licht zou ook nog kunnen. Je hebt er nogal wat boven en zo dicht er op al.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • NewNoobie
      NewNoobie commented
      Editing a comment
      Mja maar die ene had er al last van als zaailing voor dat ik lamp verhoogde naar 75%. Ik hoopte dat ie erover ging groeien. Ik ben ook bezig geleidelijk aan de kamp iets hoger te plaatsen omdat het op het randje is van warmtestress.

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Zoveel licht waarderen ze in het begin gewoon niet, dat is allemaal gedocumenteerd. Een zaailing die tmv heeft is erg onwaarschijnlijk dat is meer iets voor stekken.

    #5
    Hoe is alles afgelopen met de plant die waarschijnlijk het mozaïekvirus had,
    ik had het in 4 planten
    3 aan de ene kant en 1 aan de andere kant
    Ik moest ruimte maken, dus de 3 aan de ene kant heb ik eruit gehaald , de andere is blijven staan
    Versprijden doet het tot nu toe niet

    Comment


    • NewNoobie
      NewNoobie commented
      Editing a comment
      Staat er nog😉

    • NewNoobie
      NewNoobie commented
      Editing a comment
      Mja die van mij moest niet weg met dat deze periodiek zijn kon ik gewoon vroeger schakelen (in theorie in de praktijk heb ik te lang gewacht).

      Is wel niet mijn mooiste plant nuja

    #6
    Het was vooral 1 soort die er last van had ,royal creamatic en 1 f1 aan de andere kant
    de royal creamatic 1 bleef erg achter 1gemiddeld en 1 buffel van een plant
    ze staan nu bij iemamd buiten, dus ik kan straks nog vergelijken wat de uiteindelijke verschillen zijn in de opbrengst
    oja de shiningsilverhaze lijkt ook last te hebben
    Daar worden het geen getekende lichtgroene vlekjes
    maar iwts meer geel erin
    Net of er voeding op het blad gebrand is
    Maar ik zag het gister ook op de nieuwe scheutjes

    Comment


    • NewNoobie
      NewNoobie commented
      Editing a comment
      Als je zorgen maakt best even posten😉
      Last edited by NewNoobie; 9 August 2023, 15:06.

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Aspirine van Bayer helpt tegen tmv, de plantjes blijven er wel wat kleiner door.

      Aspirine is ook een ingredient van noekepoekesap, vraag QnQ maar wat dat is.

    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      Of google het gewoon
Bezig...
X