Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Curen - wiet ruikt slecht

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Curen - wiet ruikt slecht

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal!

    15-07-2018 heb ik mijn wiet in de potten gedaan, Ik heb de potten anderhalf maanden 15-30min open gedaan per dag. Ik merkte toen dat de geur wel lekker begon te ruiken alleen als ik mijn neus erin stopte rook ik een sterk plant achtige geur. Toen heb ik op het internet gelezen dat het normaal is en dat de geur vanzelf wel beter zou worden.

    Het is alleen niet beter geworden. De algemene geur als de potten open zijn is wiet (alleen is de geur wel een beetje afgenomen volgens de andere personen in het huis) maar de geur met mijn neus erin is nog steeds sterk plant achtig, ik kan de geur helaas niet goed omschrijven(geen ammoniak geur). Misschien komt het door de soort? Het is blue cheese. Ik had namelijk wel verwacht dat het wat zoeter zou gaan ruiken.

    Alvast bedankt voor het lezen,

    Daan

    #2
    hooigeur??

    uit mijn geheugen, pin me er niet op vast:
    Dit komt doordat het chlorofyl in de plant dat nog niet goed afgebroken is.
    Je ruikt deze geur als de boel net een paar dagen te drogen hangt, langzaam aan verdwijnt dit als je de boel rustig aan laat opdrogen.
    Het kan ook gebeuren als de wiet te snel droogt, waardoor dit afbraakproces te vroeg stopt. Zo heeft mijn moeke ooit een lading rozemarijn op de heteluchtverwarming gedroogd, met als gevolg een hooigeur die niet meer wegging. Ik ruik het ook wel eens in potjes gedroogde kruiden uit de supermarkt, mijn vermoeden is dat het drogen teveel geforceerd is.
    Ik weet niet zeker of je in dat laatste geval nog wat kunt doen... misschien is het mogelijk dat je het afbraakproces weer kunt starten door bv. een tabakssteentje in je pot te doen om de LV richting de 60% te stouwen.

    wacht ff andere reacties af over dat laatste punt

    Comment


      #3
      Pak maar eens een topje er uit en verkruimel het eens dan komt er een heerlijke wiet lucht te voor schijn. Tis altijd vreemde geur als je zo pot open doe maar als je eenmaal een topje echt verkruimel dan komt de echte geur pas goed los en als je geur beetje ammoniak achting is geeft ook niks kattepis geur vond ik het eng gewoon maar dassoort van bedrog want smaakt goed en werkt goed dus geen paniek kruimel is een brokje .

      je hoef ook de pot niet meer elke dag te luchten hoor dicht laten als je toppen goed droog zijn en niet teveel schudden met de pot anders heb ej straks heel de bodem van de pot vol kristallen liggen in plaats van in je joint
      God was never on your side..

      Comment


      • Meglow
        Meglow commented
        Editing a comment
        hmm, Bella, nog nooit gehad eerlijk gezegd... denk je niet dat je je toppen te nat in de pot gedaan hebt als je dit ruikt, want m.i. komt dit door rotting (niet perse toprot dus).

      • belladonna
        belladonna commented
        Editing a comment
        Nee tis gewoon de geur die zo kan ruiken bij buiten wiet ik heb dat al vaker mee gemaakt . En het ruikt pas goed als je de top aan raak en beetje breek dan pas ruik je de echte geur en niet de gas die in de pot hang. Ja de gassen die in de pot hangen weken soms maanden aan een stuk nou da ruik nie lekker hoor

      • daan56
        daan56 commented
        Editing a comment
        Ik denk dat jullie gelijk hebben. Ik heb namelijk de wiet nog niet gerookt. Ik heb daarnet ook gelezen dat het inderdaad zo is dat de wiet soms gewoon heel slecht ruikt totdat je het gaat verkruimelen/roken.

        Ik heb wel nog dat de topjes (vooral de kleine) aan elkaar plakken. belladonna Moet ik nu ipv schudden alle toppen eruit halen om ze te schijden?

        Bij het drogen heb ik trouwens 10 dagen gedaan met de luchtfilter aan om van de geur af te komen(buren vinden het niet helemaal fijn)

      #4
      Hooigeur kan altijd ontstaan, maar inderdaad; soms is de wiet dan nog prima van smaak en geur zodra het een keer beweegt.
      Wat ook mee speelt is het oogstmoment, als je veel te vroeg of veel te laat oogst, dan valt de smaak en geur ook in duigen. Met name te vroeg oogsten is een probleem.

      Luchtvochtigheid omhoog brengen zou een onverstandige zet zijn; je hebt afbrekend plantmateriaal met sporen, een beetje vocht daarbij maakt er schimmel van.

      Chlorofylafbraak, tsja, daar komt hooigeur nou niet echt vandaan. De afbraakproducten daarvan veroorzaken geen geur. Het zijn normale algemene plantsappen die dat doen, die zijn zelfs na te bootsen met huis-tuin-en-keukenstofjes.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


        #5
        Ik geloof je helemaal LR. Dat het bladgroen/chlorofyl is dat het veroorzaakt is iets wat rondgaat op diverse sites... nou gaan er wel meer broodjes aap rond, dus ik zet deze erbij.

        Klopt het dat als de boel te snel droogt, je dat afbraakproces niet meer gestart krijgt??

        Comment


        • LR2
          LR2 commented
          Editing a comment
          Ja en nee. Ik heb daar niet een eenzijdig antwoord op, maar ik kan wel wat logica verschaffen die het een en ander wat inzichtelijker maakt: Het hangt er vanaf welk afbraakproces je bedoelt. Ik ken niemand die het ooit gelukt is om groene kleur te behouden in gedroogde bladeren. Chlorofyl reageert namelijk op licht, zelfs als het dood is. Dus ingelijste planten met een groen kleurtje, die zijn vaak geverfd of heeeeel erg goed beschermd tegen licht en lucht.
          Na enkele weken in licht wordt het bruin, daarna bleker en bleker tot het totaal wit is. Dat is een licht-oxidatieproces. In feite chemische verbranding onder invloed van licht.

          Afbraak van stoffen is gebonden aan een aantal voorwaarden, de belangrijkste hiervan is tijd, dan reactiviteit (heftig of traag) en daarna blootstelling (veel of weinig).
          Wil je THC afbreken, dan speelt blootstelling aan licht en lucht een grote rol, temperatuur ook, die willen we vermijden zodat de enige factor die overblijft Tijd is. Daar hebben we geen invloed op.
          Hetzelfde geldt eigenlijk voor alle andere stoffen. Te snel drogen kan zorgen voor veel verlies door verdamping, zweten van de toppen, of doordat cellen kapotbreken tijdens dat snelle drogen. Dus niet alleen reactiesnelheid en blootstelling spelen hier mee, maar ook gewoon het vernielen van materiaal wat beter heel had kunnen blijven. Traag drogen zorgt er voor dat cellen indrogen zonder kapot te barsten, ze behouden daardoor meer terpenen en andere actieve stoffen.

          Vaak kan men alleen snel drogen door de temperatuur te verhogen, en temperatuur zorgt er voor dat reacties sneller verlopen (de reactiviteit stijgt).
          Afbraakprocessen kun je altijd starten, maar het probleem is vooral dat ze soms niet meer te stoppen zijn. De wiet heeft dan een houdbaarheid van.. een paar dagen. Dat is een heikel punt met droogmachines bijvoorbeeld, die boven bepaalde temperaturen komen: cellen barsten en verliezen hun inhoud, daarna verliezen ze nog meer inhoud door de hoge temperaturen (het kookt er letterlijk uit) en daarna zijn de stoffen zo ver in hun afbraakproces (voorbij het cure-ready-stadium), dat alleen de laatste stapjes nog overblijven (die bij goed gedroogde wiet pas na een jaar in een weckpot plaatsvinden), en die vinden razendsnel plaats in sommige gevallen omdat er dan nog een aantal weken aan lucht en licht wordt blootgesteld.

          Maakt dat iets meer duidelijk?
          Afbraakprocessen zijn makkelijker op gang te krijgen dan te stoppen, en daar zit hem de crux. Als alle terpenen uit de wiet verdwenen zijn, dan smaakt het ook naar hooi. Als je te vroeg oogst, dan hebben veel terpenen er nog niet eens in gezeten. Dan smaakt het ook naar hooi.
          Laat je goed gecurede wiet in de zon staan, dan zal het ook snel naar hooi gaan smaken. Houd je het op hogere temperaturen, dan net zo.
          Houd je het donker en koel bewaard, en in droge toestand, dan kan het best eens 5-10 jaar duren voordat het naar hooi gaat smaken; de chemische processen zijn vertraagd en verlies treedt minder snel op.

        • Meglow
          Meglow commented
          Editing a comment
          Dank voor de uitleg! Het ligt toch weer wat genuanceerder dan ik dacht.

          Dus als ik als voorbeeld mijn moeke neem die haar rozemarijn op de heteluchtverwarming heeft gedroogd....
          De temperatuur en luchtstroom heeft waarschijnlijk ervoor gezorgd dat de terpenen al grotendeels 'gevlogen' waren toen alles droog was. Wat overblijft is 'hooigeur', ik neem aan een redelijk normale geur voor droog plantmateriaal (los van andere geuren). Of de cellen werden dusdanig beschadigd dat de hooigeur die dat veroorzaakt de geur van de overgebleven terpenen overheerste... zoiets...

        #6
        Ook zeer interessant. Heb dit al meerdere malen gehad met buiten wiet , te snel omgedaan te snel in weckpotten gestoken, e.d.
        ga ik nog nodig hebben straks !
        Ganja always does the trick.

        Comment

        Bezig...
        X