Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Het raadsel van de zaden in mijn wiet :D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Het raadsel van de zaden in mijn wiet :D

    Korting op 420shop
    Hallo beste medekwekers.

    Zoals de titel al luidt, er zitten zaden in mijn wiet...

    Nou is dit geen ramp, ik heb nog genoeg wiet waar geen zaadjes in zitten, maar ik heb er wel een aantal vragen over waar ik met de zoekfuncite zo snel niet uit kom.

    Het gaat om een Frisian Dew Auto.

    Deze heeft van mei tot half augustus bij mij lieve Oma in de tuin gestaan.
    Dit is ook de enige wietplant die in de tuin stond.
    Maar het zou kunnen dat ze wat lichtstress heeft gehad van het licht uit het huis van Oma..

    Al hoewel ik me afvraag of dit iets uit maakt met afjes...
    Dat is dan ook direct vraag 1: Hebben afjes last van licht stres en kunnen het zo herma's worden?

    Nouja, verder met mijn verhaal..
    Ik heb haar ongeveer 1 keer per week kunnen bezoeken. En er is mij helemaal niks raars opgevallen, behalve dat ze wat vroeg in de eindfase bloei begon te vergelen.. Maar ik gok dat dat door iets anders komt.

    Nou zegt dat natuurlijk lang niet alles, want ervaring is nog niet mijn sterkste kant..

    Maartoch, ik heb meerdere malen de toppen van dichtbij bekeken, en ik heb geen tekens van Hermafrodiet gezien.

    Ik besef mij dat dit soms ook lastig te zien is, dus het kan natuurlijk dat ik dit gewoon heb gemist. Maar ik kan het mij gewoon moeilijk voorstellen.


    Ik heb even door mijn archief van foto's gekeken.. en een echte goeie foto waarin ik zou kunnen zien of het herma is of niet kan ik helaas niet vinden.
    Maar voor alle zekerheid is hier onder toch een foto..Wie weet heeft iemand hier het oog van een adelaar..

    De logische andere optie van dat ze zaadjes heeft, is natuurlijk bestuiving. Nou staat er voor zover ik weet geen andere wietplanten in de buurt.. Maar je weet het maar nooit.

    Opvallend is namelijk dat de ene top helemaal geen zaadjes heeft, en de andere top er vol mee zit... Het lijken vooral de kleinere topjes (lager in de plant) waar zaden in zitten.
    Ik kan in de hoofdtop geen zaadje vinden.

    Nou ben ik natuurlijk van plan om wat van deze zaadjes te testen volgend jaar...
    Dus mijn 2e vraag is: Wat denken jullie dat ik kan verwachten??

    Het lijkt me niet dat het feminised zaad is... Maar wellicht wel autoflower?
    Tenminste, als het bestuiving is geweest is de kans dat het een auto word natuurlijk alleen aanwezig als ze bestuift is door een andere auto..
    Maar daar heb ik dus geen idee van.

    In het geval dat ze een herma is geweest (wat mij dan toch het meest waarschijnlijk lijkt) kan ik dan auto's verwachten??

    En kan ik van die auto's dan verwachten dat het ook allemaal herma's worden?

    Tot nu toe heb ik 6 zaadjes gevonden. Maar er zitten er vast meer in. Grote kans dat ik volgend seizoen een klein verslag maak over hoe deze zaadjes het doen.

    Voor de zekerheid heb ik ook nog een foto van de toppen/zaden toegevoegd.
    Ik hoor heel graag wat jullie hier over denken..

    Ik hoop natuurlijk dat het allemaal super auto's zijn die net zo schimmelresistent zijn als hun moeder .
    Ze heeft in haar laatste weken bijna alleen maar gegen gehad, maar geen schimmeltje of rotje te bekennen!
    Daar kunnen alle andere auto's die ik dit seizoen heb gekweekt een dikke U tegen zeggen.






    Frisian.jpg IMG_20190918_002235.jpg

    Loves, Nederhigh .



    Attached Files
    Last edited by Nederhigh; 17 September 2019, 23:38.
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    #2
    Het ligt eraan hoe en waardoor de plant is bestoven.

    Als het een herma is geweest zou ik de zaden gewoon lekker bij een gerecht opeten of weggooien.

    Als er een mannetje in de buurt stond is het de vraag welke soort en of deze ook auto was.
    Tegenwoordig is de waarschijnlijkheid een auto mannetje tegen te komen vrij klein.
    Ze zijn er wel iig!
    Dit soort bestuivingen waren in de de AK X NYCD auto regular tijden wel vaker het geval. Maar de ruderails genen was ik nooit kapot van, mijn vriendin daarintegen vindt die genen helemaal fantastisch.

    Ik denk zelfs dat niet veel mensen nog strains kopen die regulier zijn dus man en vrouw.

    Gaan we kijken op verschillende zadensites kom ik ook bijna geen regular autoflower zaad meer tegen. Vele hebben alleen nog fem auto of fem zaad.
    Er zijn wel nog zaadbanken waar auto reg verkrijgbaar is, maar de meeste mensen kopen dat volgens mij gewoon niet omdat ze vrouwtjes kunnen krijgen.
    Alleen liefhebbers van zaadkweek kopen ze nog.

    Als jij geen ballen hebt gezien dan is het waarschijnlijk een bestuiving van buitenaf en dan zou ik de zaden gewoon lekker proberen.
    Mannetjes weer eruit halen en de vrouwtjes lekker laten staan en kijken of het wat potentie heeft.

    Met een beetje geluk heb je een vroegbloeier of een auto reguliere soort te pakken.
    En met een beetje pech heb je alleen maar herma zaad.
    Iemand in de buurt kan namelijk ook een herma hebben gehad en dan heb je er nog niks aan.

    Ik hoop voor je dat het een lekkere kruising is
    Last edited by Sudoma; 18 September 2019, 02:42.

    Comment


      #3
      Precies.
      Leuk als je eens andere aarde wil testen voor het ontkiemen ofzo, maar verder zonde om je tijd in te steken.
      Stuifmeel kan kilometers afleggen door de lucht dus je weet niet wat de herkomst is. Het kan ook van een hennepveld in de buurt zijn.
      Maar dan hadden er overal, ook in de hoofdtop zaden moeten zitten.
      En inderdaad, bijna niemand kweekt regulier dus stel dat het van buiten zou komen is de kans nog zeer groot dat het van een hermafrodiet komt.

      Maar je zegt dat ze geconcentreerd zitten, dan zal het hoogstwaarschijnlijk zelfbevruchting zijn. Hermafrodiet dus.
      Ook dan zou ik er niet teveel tijd en moeite in steken.
      De kans dat ze ook herma worden is vrij groot, 80% kans ofzo ? (ik weet de precieze kansberekening niet uit m'n hoofd)
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        Bedankt voor de info.

        Erg leerzaam weer, bijvoorbeeld dat het stuifmeel zo ver kan komen was mij nog niet bekend.


        Ik zet er volgend seizoen wat in de volle grond op de moestuin. Maar ga er verder niet veel aandacht aan besteden.
        Als ik dan op een gegeven moment een teken van herma zie, gaan ze de composthoop in.

        Wie weet heb ik geluk en word het een lekker wietje.. Zal wel niet. maar je weet het nooit

        Maar begrijp ik goed dat als het een herma en dus zelfbestuiving is geweest, dat het dan ook sowieso weer autoflowers zijn?

        Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
        Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

        Comment


          #5
          Zelfbestuiving kan, maar hennep die boeren voor zaad en vezels gebruiken bloeit tegenwoordig ook vroeg. Ongeveer precies op hetzelfde moment als de eerste autoflowers. Vandaar dat je waarschijnlijk alle zaden geconcentreerd in de oksels vind: het bevruchtingsmoment is geweest in het begin van jouw bloei.
          Als alle zaden ongeveer even ver ontwikkeld zijn, dan kun je zelfbevruchting vrijwel uitsluiten. Immers, als de plant continu staat te stuiven en continu nieuwe vrouwelijke bloei bouwt, dan heb je alle stadia van ontwikkeling op je oogstmoment. Dan vind je witte zaden, kleine fliebertjes, groene zaden en bruine zaden.
          Vind je alleen bruine zaden, dan is het logischerwijs vrijwel zeker niet afkomstig uit zelfbevruchting. Boeren hennep is echter vaak herma, en die genen kunnen wel degelijk doorgegeven worden.

          Dat staat haaks op wat QnQ zegt. Maar ik denk dat ook hij zich wel kan vinden in deze logica.

          Je bezit nu dus frisian dew auto x onbekende autoflower, dat levert een autoflower op. Met mogelijk herma-genen.
          Uit wat zijprojectjes weet ik echter dat de herma-genen van hennep vrij makkelijk weg te werken zijn. Je zult daarvoor zo'n 3 generaties aan niet-herma planten moeten doorkruisen. Ik ben er nooit verder mee gegaan dan dat. Fem planten zijn vaak ook een groot risico omdat die uit hermas ontstaan. Maar ik heb daar bij gemerkt dat het in 4-5 generaties mogelijk is om ze volledig stress-herma resistent te krijgen, dwz. het herma gen is er alsnog later wel uit te fokken. Voor mijn JDC heb ik dat gedaan overigens, er zitten twee fems in die lijn: critical jack auto en black domina.
          Door alleen stress-resistente ouders te gebruiken, heb ik zelfs bij de femplanten van de PII (generatie 1 x generatie 1) geen enkele herma's.
          De JDC is weer de generatie 1 x wilde ruderalis, die staat daar overigens los van. JDC is pas een halfjaar later ontstaan.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            Super wat een info! Ik denk dat je het goed bekeken hebt. Alle zaden lijken inderdaad ongeveer even oud. Nog niet helemaal donker, maar het zit er wel tegen aan.
            Geen groene zaden of wat. en het verklaart inderdaad ook waarom ik ze vooral in de oksels vind. Ik zal volgend seizoen een update geven over wat er uit de zaden komt.. Mochten ze uberhaubt uitkomen dan.. Thx!

          #6
          Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
          Zelfbestuiving kan, maar hennep die boeren voor zaad en vezels gebruiken bloeit tegenwoordig ook vroeg. Ongeveer precies op hetzelfde moment als de eerste autoflowers.
          [...]
          Dat staat haaks op wat QnQ zegt. Maar ik denk dat ook hij zich wel kan vinden in deze logica.
          No problem, ik hoop juist altijd op meerdere reacties, andere meningen en motivaties.
          Ik redeneer ook gewoon vanuit mijn logica, niet gehinderd door enige kennis op het gebied van hennep.
          De bevruchting moet dan begin/half-juli gebeurd zijn. Ik weet niet of hennep dan bloeit.

          Maar er zijn dus meer mogelijke oorzaken @TS.
          Je kunt niet de leukste eruit pikken en denken dat is het geweest.
          Het blijven zaden uit onbekende bron. De planten zul je regelmatig moeten controleren op stuivende delen.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            Haha dat ga ik zeker doen. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.
            Het zou mij niks verbazen als op het moestuincomplex nog wat andere mensen wietplantjes hebben staan, en ik wil natuurlijk niet iedereens oogst verpesten.

          #7
          Last edited by Sugar leaf; 22 September 2019, 10:08.
          Soms is er niks te doen, totdat er iets te doen is. Geduld is een schone zaak. Sugar's Kweekverslag AF-jes buiten.

          Comment


          • LR2
            LR2 commented
            Editing a comment
            De zaden in vogelvoer komen in den beginne toch echt van de hennepplanten die een boer op zijn grond zet. Het is in principe, hetzelfde principe.
        Bezig...
        X