Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Meeldauw testers gezocht! Werkt peroxide?

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Ik zie dat mensen al meerdere dagen bezig zijn.
    Is er iets tussentijds te rapporteren?
    Denk hierbij aan verkleuring van het blad, hoewel ik dit onwaarschijnlijk vind zou het toch kunnen gebeuren. Als dat nu opgemerkt wordt dan kan er tijdig bijgestuurd worden.
    Hoe ziet de meeldauw er uit? Wordt deze witter, grauwer, transparant misschien?
    Alle veranderingen kunnen hints geven naar de werkzaamheid, da's wel handig voor de inschatting van het verloop en voor hoe lang er behandeld zou moeten worden.

    Just checking!
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #17
      LR2 Heb haar nu 2x behandeld, maandag en woensdag j.l. Het is wel wat afgenomen en sommige bladeren die witte aanslag hadden, zijn verkleurd.

      voor
      20200722_204204.jpg

      na
      20200723_134158.jpg


      Niet heel goed te zien, maar er zitten wel verkleuringen daar waar witte aanslag zat, nog niet 100% weg, maar nu al stukken minder, morgen weer behandelen (spuit om de 2 dagen)
      Hier nog 1 foto van verkleuring:

      20200723_140200.jpg


      Ook worden de haartjes (trichomen?wat bruiner)hier een close-up,

      Van de trichomen, zien er helder uit.

      2020-07-21-212739.png



      2020-07-22-210709.png



      2020-07-22-210512.png

      Comment


      • Old dawg
        Old dawg commented
        Editing a comment
        Kon er niet meer onder typen, het lijkt toch z'n uitwerking te hebben, is stukken minder, maar nog niet weg, en de trichomen lijken er ook geen schade van te ondervinden, blad verkleurd wel, grauw, en bruinig

      #18
      Ik heb ook een snelle update!
      Dus nog 3 amper dagen geleden gespotten met 3% peroxide..
      En er is echt verbetering.. Is alles weg? Nee.
      Waarschijnlijk komt dat vooral omdat het praktisch onmogelijk is om met de bloeitstructuur van mijn plant alles te raken...
      Maar de plekken die ik zeker geraakt heb is nu geen meeldauw meer te zien..

      Foto's:
      IMG_20200723_142120_1.jpg IMG_20200723_142042.jpg IMG_20200723_142116_1.jpg IMG_20200723_142011_1.jpg IMG_20200723_143059_1.jpg IMG_20200723_141405.jpg IMG_20200723_143051_1.jpg


      Wel heb ik dus nu vlekken, dorre plekken op de bladeren.. Volgens mij is dit de schade die de meeldauw heeft aangericht.. of niet?
      Mocht dat inderdaad zo zijn, dan kun je zo wel mooi zien op welke plekken de meeldauw zat, en hoe veel minder het is.

      Of zou het door de peroxide komen? Moest ook ff aan belladonna denken na het zien van die vlekken.
      Zien ze er bij jou ook zo uit? https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...lekken-op-blad


      Als je meeldauw dus al vergevorderd is, zoals het nu bij mij is... Dan is er denk ik geen redden meer aan.
      Enkel omdat het erg moeilijk is om die peroxide tussen alle kieren en gaatjes van de toppen te krijgen.


      Misschien is dat met een ander type plant beter te doen..

      Maar in een vroeg stadium zou dit wel eens heel goed kunnen werken...!
      Nouja, het kan altijd nog weer keihard terug komen is pas dag 3..
      Last edited by Nederhigh; 23 July 2020, 15:33.
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


      • Old dawg
        Old dawg commented
        Editing a comment
        Ik zie bij jouw plantjes geen witte aanslag meer, de plekjes op het blad zien er bij mij ook zo uit, alleen heb ik nog wel wat witte aanslag, maar echt al stukken minder, of de meeldauw helemaal verdwijnt, idk morgen nog een keer spuiten, en dan hoop ik dat ze d'r van af is, en wat ook niet helpt is dat we weer een hele periode met regen gaan krijgen.

      #19
      Dat klinkt veelbelovend! Super!

      Ik denk dat de 3% misschien toch het waslaagje op het blad aantast. Dat heet het cuticulum. Ergens ook wel begrijpelijk; het is een soort bijenwas en als je dat met een zuur en een oxidator behandelt dan verandert dat van chemische structuur.

      Ik denk even hardop nu, want ik weet ook niet wat de allerbeste aanpak is vanaf hier voorwaarts. Ik wil jullie geen domme dingen laten doen en/of risico's laten nemen, maar ik wil aan de andere kant ook wel toewerken naar een behandelplan omdat dit lijkt te werken. Het onderstaande is een gedachtenkronkel waar jullie iets mee mogen doen als jullie willen. Het hoeft niet.
      1. Peroxide lijkt(!) te kunnen werken. Ik zeg dit voorzichtig omdat we natuurlijk de toekomst moeten afwachten.
      2. Peroxide met 3% lijkt te sterk en veroorzaakt toch wat aantasting van het blad op plaatsen waar de meeldauw zat. (behandelaars; zien jullie ook aantasting op delen die meeldauw-vrij waren?)
      3. De trichomen lijken minder sterk aangedaan dan ik had verwacht. Da's een goed teken.

      Wat ik even wil weten van de behandelaars: op welk moment hebben jullie behandeld, en stonden jullie planten toen nog in de zon?
      Dat kan immers meespelen in de schade.

      Ik stel voor dat jullie de boel verdunnen naar 2% of 1.5%. Om zo verdere schade aan het blad te voorkomen; dit type verkleuring betekent vaak dat het blad is aangetast van binnen, wat op zijn beurt weer allerlei narigheid kan veroorzaken. Dat wil ik jullie niet aandoen. In droge omstandigheden wordt de boel krokant en brokkelt het af, in vochtige omstandigheden wordt het een bron van infecties.. Dat willen we juist voorkomen.

      Dat verkleuren kan komen omdat de meeldauw nu eenmaal tot diep in het blad is doorgedrongen, maar het kan ook komen doordat de meeldauw de waslaag al heeft beschadigd en wij er vervolgens een peroxidedouche overheen knallen die de laatste nekslag geeft. Ik weet niet wat hier precies gebeurt, maar het is interessant!

      Verdunnen van 3% naar 2%, is 2 delen peroxide, 1 deel water.
      Verdunnen van 3% naar 1.5% is 1 deel water en 1 deel peroxide.

      In ieder geval bedankt voor het delen van de tussentijdse resultaten. Nogmaals: tof dat jullie meedoen!
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


      • Old dawg
        Old dawg commented
        Editing a comment
        Ik zal morgen alvorens ik met de behandeling begin nog ff de bladeren goed inspecteren, denk dat ik naar de 2% ga.
        Ik doe dit rond een uur of 9 's avonds, geen zon, maar nog wel licht.
        Zaterdag m'n volgende update, keep in touch.

      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Mogelijk dat je met die 3% net weg komt als je wat voorzichtiger te werk gaat. Dat heb ik dus niet echt gedaan. Ik heb naar mijn idee een redelijke dosering gebruikt.

        Ik heb ze ingespoten tussen 17:50 en 18:10. Ze staan dan in de schaduw van wat bossage. Mogelijk dat ze rond tussen 20:30-22:00 uur nog een klein beetje zon krijgt..
        De bloeinde af op de foto's is klein en staat dan in de schaduw van haar grotere zus. Zeker niet veel zon dus.

        Op de bladeren van de niet bloeiende af ik zag al weer wat vlekjes zitten. Die heb ik ook niet helemaal ingespoten.
        Mogelijk dat ik ff de tijd neem om die op verschillende manieren in te spuiten..
        Bijvoorbeeld 1 plekje heel veel, en een ander plekje slechts een beetje nevelen.. En dan natuurlijk kijken wat het doet.
        1 plekje verdund naar 1,5% en 1 niet..
        Een gezond blad heel agressief inspuiten?

        Ik ben mijn loepje kwijt dus ik kan momenteel ff geen trichomen checken..

        Ik heb de hoop op wat rookbaars uit dat kastje inmiddels redelijk naast mij gelegd, en vind het op dit moment mooier om hier wat mee te experimenteren.
        Last edited by Nederhigh; 24 July 2020, 09:13.

      #20
      Na twee behandelingen en het blad word bruin waar de meeldauw zit/zat
      filedata/fetch?id=1529564&d=1595857740&type=thumb filedata/fetch?id=1529565&d=1595857741&type=thumb filedata/fetch?id=1529566&d=1595857742&type=thumb
      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 3 photos.
      2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
      2016 - Greyvol's buitenkweek
      2017 - Santa Maria van Space Cees

      Comment


        #21
        Ik heb gisteren voor de wetenschap een gezond blad helemaal volgespoten met peroxide.
        In de middag rond 14:00. Dus veel zon ook. Worst case scenario voor een soort eikpunt?
        Zal wat foto's posten als ik weer langs de tuin ben geweest.
        Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
        Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

        Comment


        • LR2
          LR2 commented
          Editing a comment
          Ah, gaaf! Goed idee ook! Dat zal een goede toevoeging zijn.

        #22
        Even een reactie zodat ik dit topic kan volgen. Erg interessant overigens!!

        Comment


          #23
          Ik begin morgen met de behandeling.post alles achteraf
          The dude with the AK420 sitting on his OG KUSHsion licking his GELATO41 and eating his GSC
          5 lekkere grieten onder de zon

          Comment


            #24
            Ik wil niet te opdringerig zijn, maar zijn er inmiddels updates te geven?
            Hoe ziet het aangetaste blad er nu uit? Is de meeldauw blijven verspreiden? Zulksoort dingen zou ik graag van jullie horen.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


              #25
              Ja soory, incomming...

              26/7
              Een redelijk gezond blad ingespoten met peroxide. Dat zag er toen zo uit:

              IMG_20200726_154744.jpg

              Tegelijk nog ff snel wat warrige wat foto's geschoten van de plant de bloeiende af die ik in eerste instantie heb ingespoten.
              Die foto's zijn helaas niet enorm overzichtelijk, en zijn van andere toppen dan ik in de eerste post heb... Daarom wat extra uitleg.
              De toppen die ik echt goed heb ingespoten hebben geen meeldauw meer gehad.
              Maar zijn in de week van begin augustus allemaal massaal gaan rotten. (bloei week 10 ofzo).
              IMG_20200726_154437_1.jpg IMG_20200726_154427.jpg

              Maar de plekjes die de eerste peroxide aanval hebben overleefd lijken groter en duidelijker aanwezig.
              Ik kom dan dus terug op mijn eerste post. Het is bij deze plant vrijwel onmogelijk om alles te raken, en dat is natuurlijk wel belangrijk.
              Op zichzelf ben ik er vrij zeker van dat peroxide helpt. Maar dan zul je er meer liefde en aandacht in moeten steken als ik heb gedaan.
              Dus niet 1x alles proberen in te spuiten in 10 minuten tijd. Wellicht beter om dat meerdere keren doelgericht spuiten in de verloop van 1 of 2 weken.

              Terug naar het gezonde peroxide blad:
              IMG_20200806_133326.jpg (06-08-2020)
              Niet schokkend. De randjes zijn iets ingebrand. en het blad ziet er niet zo fris meer uit als voorheen.
              Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat deze schade door de peroxide komt.. Had eigenlijk ff een before en after foto moeten nemen van de hele plant..
              Maja, ik probeer alles ff snel te doen, en dan word het dus slordig..

              Heb ondertussen de bloeiende af met meeldauw in de composthoop verwerkt, samen met haar niet bloeiede zus.
              Last edited by Nederhigh; 11 August 2020, 11:40.
              Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
              Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

              Comment


                #26
                Ik denk dat het wel goed helpt, zeker als je plantje niet of net bloeit.
                Oppervlakkige plekken op blad, steel of kleine top waren na behandeling meeldauw vrij, maar bij de grotere toppen waar de meeldauw zeg maar diep(er) zat kwam het wel terug.
                Hoe erg ik het ook vond, heb ik wat topjes en blad weggehaald.

                Ook vond ik de verkleuring van het blad meevallen, praktisch alleen daar waar de meeldauw zat.
                Maar toen ik zaterdag 1 augustus beginnend besmetting zag bij een ander plant, ben ik meteen gaan oogsten, zat n.l. toch op het eind.
                Wilde aanvankelijk nog (paar dagen)wachten voor nog iets meer amber, kreeg trouwens ook meer (klein beetje) toprot.

                De planten zijn geoogst, degene met meeldauw heb ik precies gewassen zoals het filmpje van Jorge Cervantes.
                Helemaal goed gegaan, schoon, lekker en puik effect.

                Al met al, waterstofperoxide is een goede bestrijdingsmiddel tegen meeldauw, ik denk alleen zo tegen het einde v/d bloei dat het door de dichtheid v/d toppen op die plekken het erg moeilijk is om meeldauw te bestrijden, en je ze beter kan verwijderen.
                Dus ik ben tevreden, (326.4 gram droog van 4 plant) heb er ook van geleerd, volgend seizoen heb ik waterstofperoxide standaard in het pakket.

                Last edited by Silas; 17 August 2022, 23:31.

                Comment


                  #27
                  Intressant topic. Ik heb ook wel eens een peroxidebad gebruikt. Werkte goed.
                  Last edited by Silas; 17 August 2022, 23:32.

                  Comment


                    #28
                    Het is wel moeilijk om het goed op de foto te krijgen, dus ik heb het blaadje er maar afgehaald.
                    deze is dus een aantal keren behandeld om de paar dagen, denk vier keer en toen was alles wel weg en komen er bruine plekken waar de meeldauw zat.
                    filedata/fetch?id=1534126&d=1597152692&type=thumb
                    You do not have permission to view this gallery.
                    This gallery has 1 photos.
                    2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
                    2016 - Greyvol's buitenkweek
                    2017 - Santa Maria van Space Cees

                    Comment


                      #29
                      Onderste deel waar ik niet zo goed kan spuiten is het verder gegaan, maar waar ik goed bij kan is de meeldauw weg.
                      filedata/fetch?id=1534128&d=1597153035&type=thumb
                      You do not have permission to view this gallery.
                      This gallery has 1 photos.
                      2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
                      2016 - Greyvol's buitenkweek
                      2017 - Santa Maria van Space Cees

                      Comment


                        #30
                        Thanks heren! Het ziet er naar uit dat we iets op het spoor zijn.
                        Vooral dat de schade beperkt lijkt vind ik een goed teken. Andere middeltjes lijken toch agressiever op het blad te zijn.
                        Ik had verwacht dat de bruine plekken helemaal zouden indrogen, maar er lijkt hier en daar toch voldoende leven in te zitten.

                        De tijd van melk, azijn, bicarbonaat en andere troep lijkt voorbij. Dat stemt mij wel vrolijk in ieder geval!
                        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                        Comment


                        • Nederhigh
                          Nederhigh commented
                          Editing a comment
                          Nu nog een goed behandel plan. Mocht ik in de toekomst nog meeldauw tegen komen zal ik het weer behandelen met peroxide, en mijn bevindingen hier posten.
                          Op de moestuin ga ik voorlopig niet meer kweken. En hier in de achtertuin schat ik de kans op meeldauw vrij klein.. Maar wie weet!
                      Bezig...
                      X