Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

ph meter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    ph meter

    Korting op 420shop
    is een ph meter als je hem nieuw koopt al gebruiks klaar of moet je dat toch nog eerst calibreren en hoe bewaren jullie hem droog of juist niet heb altijd ph gemeten met buisje en druppels en test strips

    #2
    Ik heb mijn bluelab 1 x gecallibreerd en daarna in bewaarvloeistof bewaard

    Comment


    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      ow dat wist k niet dacht gewoon droogmaken en klaar maar dan gaat die kapot ofzo

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Dat kan.

    #3
    Had eerst instapmodel van milwaukee, ph600 of zo. Toch gerespecteerd merk. Die moest gekalibreerd worden, al zei de webshop van niet. Week flink af. Heb nu een voltcraft, die was meteen spot on. Dus ja, je moet zeker even testen of die gekalibreerd moet worden.

    Comment


    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      is er niet iets goedkoper spul wat ook werkt gedeminiraleseert water dan of kan dat ook niet

    • Snuitje
      Snuitje commented
      Editing a comment
      Gedemineraliseerd water is nog minder goed dan leidingwater las ik. Maar voor onder € 10 heb je al flesje KCl waar je lang mee doet

    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      zag ook contact lenzen vloeistof tegen meende dat het daarmee ook mogelijk is

    #4
    in iedergeval iedereen bedankt voor de tips

    Comment


    #5
    Als je gaat besparen op je bewaarvloeistof, je ijkvloeistof of je pH meter zelf, dan kun je beter met de vingers gaan meten.
    Als je een pH meter niet goed bewaart dan gaat de elektrode ongeveer een maand mee.
    Da's vaak nogal een duur experiment.

    KCl is wat er in de elektrode zelf zit, en die moet verzadigd zijn. Die vloeistof gaat zo lang mee als je wilt en kaliumchloride is vrij goedkoop om aan te komen. Als je dat in poedervorm oplost in deminwater heb je een prima bewaarvloeistof. De pH meter werkt door te meten hoeveel KCl de elektrode verlaat in een bepaalde vloeistof, dat is afhankelijk van de zuurgraad en dat wekt een potentiaalverschil op.
    Dat potentiaalverschil is je daadwerkelijke meting, dus als je de elektrode niet goed bewaart dan zul je 1) de werking verzwakken en elke keer moeten ijken (zowieso verstandig na bewaren) en 2) zal de elektrode veel sneller kapot gaan of slechter gaan meten en 3) als alle zoutaanslag het membraan verstopt omdat je 'm droog of verkeerd bewaart dan kun je 'm ook weggooien.

    Niet elke pH meter werkt met KCl, sommige zijn droog te bewaren omdat die op een andere manier werken. Maar dat zou in de handleiding moeten staan. Vaak zijn die types wel minder accuraat.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


    • Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Ik heb ferm zitten zoeken naar een nieuwe sensor, waar er een siliconen kapje opzit. Daarbij nog nieuwe ijk, bewaar, en reinigings -vloeistoffen gekocht en we gaan het es goed doen deze keer. De volledig nieuwe meter stuur ik terug want die zal idd volledig kapot geleverd zijn.

      Adwa is kci denk ik en dus wel degelijk raar dat de helft geen siliconen kap heeft met kci vloeistof in. Of niet meegeleverd ook. Enkel ph 4 en 7. Toch het gevoel dat de oude sensor nog goed meet na ijken maar ik wil wel zeker zijn. 100% zeker is het dus ook niet als de sensor vernieuwd is, maar niet de meter zelf?

      Of kan ik er wel op vertrouwen bij dezelfde meting, met èen meter, maar 2 verschillende sensors?

    • LR2
      LR2 commented
      Editing a comment
      Waar wil je op vertrouwen?
      Als je twee keer hetzelfde meet, met verschillende sensors die in het zelfde apparaat geplugd worden, dan is je systeem in orde. Maar een klein verschil zou ik niet vreemd vinden, denk aan 0.2 pH punt ongeveer, gewoon omdat elke sensor net iets anders in elkaar zit en natuurlijk een beetje afwijkt, daarom ijk je.
      Ijkvloeistof is natuurlijk ijkvloeistof, maar je kunt die ook gebruiken om je meetapparatuur te checken.
      Ik had als backup na het ijken een vloeistof met pH 10, en eentje met pH 5.5.
      Na het ijken, ging ik alle vloeistoffen na om te bepalen of mijn ijking ook daadwerkelijk in orde was. Zowel die van 4 opnieuw meten, als die van 7, en ook die van 10 en 5.5. Maar in mijn geval hing er een prijskaartje aan van 550.000 euro als het fout ging. Dat is in een wietkweekje wat minder snel het geval.
      Ik heb een keer meegemaakt dat er iemand met de ijkformule had geklooid, wat pas opviel na de meting in pH 10, omdat die waarde op de computer op pH van 100 uit kwam.
      Een fles deminwater als controle na-meten kan nooit kwaad. Dat zou rond de 7 moeten zijn. Je ijkvloeistof gebruiken om te kijken of je ijking goed gegaan is, dat kan natuurlijk ook. Dan heb je 3 metingen die bevestigen of je ijking is geslaagd.

    • Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Oude sensor ijkte goed , maar een dag later alweer vertekende waardes. De teruggestuurde meter ijkte niet. Ik hoop dat de nieuwe sensor besluit geeft.

      Enkel vraag ik me nu nog af of ik erop kan vertrouwen dat de ph van mijn kraanwater altijd hetzelfde is en blijft ? Ik dacht van wel maar nu twijfel ik... meten doe ik graag, afzuren niet, kweet niet waarom . 6.8 -6.3 ph zou perfect zijn, liever zonder citroenzuur dan toch.

    #6
    Die vloeistof zit gewoon bij de pH meter van Bluelab.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ow die goedkope had ik nooit in bewaarvloeistof en ze deden het altijd prima.

    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      ja k dacht klaar te zijn maar zoals vaak gezecht goedkoop.word duur koop kon voor 30eu een bleulab kopen getest en al maar had niet verwacht als.je een nieuwe meter koopt er nog van alles bij moet staat wel in de beschrijving dat doe moet bewaard worden in bewaarvloeistof

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ja weet ik maar daar had ik geen zin in.

    #7
    Als je gaat besparen op je bewaarvloeistof, je ijkvloeistof of je pH meter zelf, dan kun je beter met de vingers gaan meten.
    LOL
    Maar je hebt helemaal gelijk, gewoon even iedere maand je meter ijken!
    No Mercy Supply - No Mercy Shop

    Comment


    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      k heb al kcl gehaalt inderdaad was dom om daar te denken besparen maar had alleen al zoveel nieuw spul besteld maar ja iedere maand een nieuwe meter kopen is ook duurkoop maar we hebben het nu toch gehaalt meet gereedschap moet je niet op besparen

    #8
    Hoe zit het met de ph strips, zijn die een beetje betrouwbaar?
    Ik had die gebruikt om het kraanwater te testen.

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Volgens mij wel en je hoeft ze niet te kalibreren!

    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      die strips zijn inderdaad niet al te betrouwbaar wand dan meet je op kleur met een buisje water druppels dr bij en dan zie je wat de ph is alleen de kleur is moeilijk te zien had ze ook gebruikt de eerst x maar dacht dat ik ph 6.5 jad gegeven nu ik een ph meter heb digitaal die precies weer wat de waarde is dus veel.beter ik zou je die strips niet aan raden verre van nauekeurig koop dan zoon gele ph meter zijn iets van een 10tje in nl en paar euro via alie ze zijn gecalibreert en je krijgt dr zakjes bij om het naar een paar maand weer te calibreren alleen die digitale ph meters moet.je dus in kcl bewaarvloeistof zetten anders gaat de meter naar een maaand kapot

    #9
    Weet r iemand of adwa meters droog of nat te bewaren zijn ?
    Ganja always does the trick.

    Comment


    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      dat moet in de beschrijving staan maar 9van de 10metere moet je nat bewaren in bewaarvloeistof zoals hierboven gezecht word

    • Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Is idd nat bewaren , net gelezen. Sensor kost bijna evenveel als nieuwe meter. Ik twijfel om nog een nieuwe te kopen.

    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      als een sensor net zo veel kost zou ik een nieuwe kopen hehe heb je meter zelf of reserve ja en bewaarvloeistof en ceker geen water of gedeminiraliseert water das het slechte wat je kan doen kcl vloeistof kost iets van 12eu

    #10
    Nieuwe adwa ad11 gekocht + bewaarvloeistof.

    Handig tipje gezien op yt , een stukje schuimrubber of ja tgeen die in een flightcase zit ook, uitknippen en in de dop stoppen.

    Daarna enkele druppels erop, en je sensor zit altijd goed !!
    Ganja always does the trick.

    Comment


    • Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      De adwa zou een siliconen dop moeten hebben , heb jij die gekregen bij je meter Ketelhuis ?

    • Ketelhuis
      Ketelhuis commented
      Editing a comment
      Ja klopt, of ik die nog heb is een 2e😅

    • Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Krijg ze altijd zonder ik...
Bezig...
X