Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Relatieve luchtvochtigheid drogen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Relatieve luchtvochtigheid drogen

    Korting op 420shop
    Ik heb even een korte vraag. Een deel van mijn eerste oogst is klaar om geoogst te worden. Ik heb een aparte tent waar ik in ga drogen. Nou begreep ik dat de beste relatieve luchtvochtigheid voor drogen tussen 45 en 55% ligt. Op dit moment is de lucht hier vrij droog rond de 35%. Ook begreep ik dat je je toppen niet te snel moet drogen wat bij 35% misschien wel het geval is. Zouden jullie er een luchtbevochtiger bijzetten en deze op 50% instellen? Klinkt wat tegenstrijd nl om een luchtbevochtiger in een droog tent te zetten 😅. En moet ik er wel of geen ventilator op zetten? Of versneld dat het drogen daardoor nog extra en dus te veel? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

    #2
    Je kan gedroogd trimmen anders door de geoogste planten dichter bij elkaar te schuiven zal het drogingsproces trager verlopen. Anders een andere ruimte om te drogen?

    Comment


      #3
      Als je LV niet onder de 50% komt dan gaat het drogen heel traag.
      Ik vind het prima om te drogen bij een LV van 40% of lager, het liefst rond de 30. Dat gaat lekker snel en de kunst is om de buitenste cellen het snelste te drogen, en dan te curen op een hoger LV, zo rond de 40-45%. Zo kapsuleer je lekkere smaakstoffen binnenin de plant, zie het als krimpfolie.
      Maar je wilt vooral hitte vermijden, en schimmelvorming. Dus een hoge LV tijdens het drogen wil je het liefst voorkomen.

      Waar lees je dat die LV bij het drogen niet zo laag mag zijn?
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Is je '2' nou gekrompen ?

      • LR2
        LR2 commented
        Editing a comment
        Ik word ook een dagje ouder, alles lijkt te krimpen.. Of het is nooit gegroeid, dat kan natuurlijk ook.

      • MarkE
        MarkE commented
        Editing a comment
        Je leest dit op diverse sites, over de lv tijdens het drogen.

        Ik zit ook net in dit traject en dacht ook dat de 35% veels te laag was.
        Maar weet ondertussen ook dat je tijdens het curen wat hoger kan zitten.

        40-45% is goed genoeg zeg je? En wat vindt je van 60%? Dit is eigenlijk ook wat je "overal" leest.

      #4
      35% Valt best mee.
      Je kunt eventueel de afzuiging wat lager zetten, maar als het eenmaal vol toppen ligt dan gaat het sowieso nog wel wat stijgen.

      Een luchtbevochtiger lijkt me niet handig, en een ventilator erop richten overbodig.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #5
        Bedankt voor de feedback allemaal. Ik ga het maar gewoon drogen zoals het nu is. De LV is nu in de tent rond 45% dus eigenlijk heel mooi. Ik heb de afzuiging wat lager gezet.

        Vraag mij wel af hoe dit te doen in de zomer als de LV stuk hoger is. Luchtontvochtiger of airco zal dan wel noodzakelijk zijn.

        Comment


          #6
          Je leest dit op diverse sites, over de lv tijdens het drogen.

          Ik zit ook net in dit traject en dacht ook dat de 35% veels te laag was.
          Maar weet ondertussen ook dat je tijdens het curen wat hoger kan zitten.

          40-45% is goed genoeg zeg je? En wat vindt je van 60%? Dit is eigenlijk ook wat je "overal" leest.

          ​
          Ik lees nergens meer omdat ik mijn eigen methode heb, dus ik ben niet thuis in wat de rest roept. Ik wil dat mijn planten vocht afstaan aan de lucht en daarvoor moet de lucht droger zijn dan mijn planten. Met 60% zit ik zelf gewoon te hoog; de plant zal niet verder drogen dan het punt waarop 60% van de lucht verzadigd is met vocht, en dat is relatief vochtig. Onder de 45% zie ik geen schimmel meer ontstaan bij het drogen, dus dat is wat ik hanteer als bovengrens (het daadwerkelijke gedroogde toppie kan na het curen best zakken tot 30-35% in een tijdspanne van een jaar).

          Ja, we willen zo traag mogelijk drogen om zoveel mogelijk kwaliteit te behouden.. Maar daar zit een redelijke grens aan; die grens is bacterie en schimmelgroei en afbraak.
          Als mijn toppen 3-4 weken moeten drogen dan gaan ze muf ruiken, als ze 3-4 weken moeten drogen dan verlies ik bovendien veel terpenen (smaak en geur) aan de lucht omdat die stoffen koken op kamertemperatuur. Als ze 3-4 weken moeten drogen dan kan er ook van alles in gaan groeien, die de wiet vanzelf begint af te breken of mij later zelfs aan kan vallen in mijn longen.

          Als je op lage temperatuur kunt drogen, zeker doen. Dat is goed voor de kwaliteit. Een plant behoudt veel van zijn geur en smaakstoffen als de buitenkant snel indroogt en de binnenkant daar achteraan hobbelt. Je wilt hoge temperaturen vermijden, nogmaals, omdat veel geur en smaakstoffen koken op kamertemperatuur.
          Ik droog mijn wiet met actieve circulatie op 18-23 graden in "puls modus" (2 uur aan, 2 uur uit, ofzo ik heb er een thread over die ik elk jaar even moet terugzoeken) tot circa 45% in 4-5 dagen en zodra het opslagzakken in gaat, stijgt die waarde tot bijna 70%. Dan begint het cure-proces; elke dag de lucht vervangen tot ik stabiel rond de 45% blijf steken. Dat kan soms nog wel een weekje duren, soms 2, soms een dag of 3. Maar omdat het grootste aandeel van het vocht dan weg is, gaat het meer over "herverdelen" van vocht, dan om kansen op schimmel- of bacteriegroei.

          Zelf ben ik een beetje immuun geworden voor wat ik overal kan lezen; ik heb ijzersterke argumenten om te doen wat ik doe, en ik doe het nu al zo'n 8 jaar zo. Daarmee bedoel ik niet dat de rest het verkeerd doet, alleen vind ik het wel belangrijk dat ze een logische methode toepassen. Met een LV van 60% kan je wiet ook niet onder die 60% uit komen. Als je dat doet dan hoef je misschien minder vaak en minder lang te curen, maar ik vind het risico op schimmel gewoon te groot.. Ik kweek alleen buitenwiet dus mijn toppen bevatten erg veel leven, en als dat een kans krijgt dan kan ik een jaar wachten op de volgende ronde. Daar heb ik geen zin in. Dat mijn oogst een jaar eerder zijn smaak verliest dan de rest, dat maakt mij niet uit; dan is het al op.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


          • MarkE
            MarkE commented
            Editing a comment
            Mooie uiteenzetting. Dank je wel voor je moeite.

            Vele van ons hebben wel nog naslagwerk nodig. Waarschijnlijk over met een aantal kweekjes, doe ik ook wat ik prettig vindt om te werken.

            Fijn om iedergeval te lezen dat er niet 1 manier de juiste is en dat ik niet heel veel moeite hoef te doen om alle getallen kloppend te maken.

          #7
          @LR2: daar Kan ik mij volledig in vinden .

          Comment


            #8
            Uiteindelijk neemt je wiet gewoon de luchtvochtigheid aan van de lucht waarin het zich bevind . Wanneer je wiet vochtiger is als de buitenlucht krijg je de bekende hooi geur op den duur. Dat wil je niet.

            Comment


              #9
              Hiero SteamBoat

              Had je zelf ook kunnen vinden!!

              Comment


                #10
                Dankjewel voor de tagg en zeker interessant om te lezen!

                Comment

                Bezig...
                X