Vraag over irrigatie.

Collapse
X

• Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • ReCoil
    Chronic Stoner
    MemberLucky Member
    • Aug 2025
    • 165

Vraag over irrigatie.

Korting op 420shop
    Nu ik hier toch was nog maar is een vraagje.

Sinds de vorige kweek geef ik water via de onderkant nu heb ik 3 dagen geleden de tank op 50 liter gevuld en hier 250ml plagron terra grow in gedaan.
    Nu dus na 3 dagen staat de tank op 12 liter.

nu mijn vraag want snap het niet.
    als ik 38 liter water over 3 planten verdeel in 3 dagen dan heeft elke plant 13 liter in 3 dagen gedronken.
    als ik 13 liter via de bovenkant zou geven in 3 dagen dan staan de plantjes erbij met klauw bladeren van overbewatering.
    maar via de onderkant slurpen ze het zo weg en ze staan er goed bij.

hoe komt dit? Weet iemand dit?
    planten gaan zo goed dat ze bladeren hebben van 15-20cm. IMG_6531.jpg
    let niet op de rest want die liften even tijdelijk mee in de schijnwerpers.
  • Wesley pipes
    Elite Grower
    420 MemberMemberLucky Member
    • Mar 2020
    • 2501

Verdamping een groot deel , sterkere wortels die aanzuigen dus meer volume , groter blad die nog meer verdampt maar idd groot verschil soms he. Welke potmaat is het?
    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...ers-en-stekken

Comment

• ReCoil
      ReCoil commented
      Editing a comment
      Het zijn vierkante geotex potten van 6 gallon.
      Als ik het goed heb is dat ongeveer 23 liter.
      Weet niet meer precies waarvan ze zijn maar vond de tussenmaat van 6 gallon wel grappig.
      Heb van die geotex 3,4,5,6,7,10,15 gallon potten.
      Dus de keuze is er reuze
  • ReCoil
    Chronic Stoner
    MemberLucky Member
    • Aug 2025
    • 165

Foto van vandaag.
    groeit als een malle.
    IMG_6543.jpg

Comment

• ReCoil
      Chronic Stoner
      MemberLucky Member
      • Aug 2025
      • 165

Niet normaal meer 3 plantjes zuipen 3 liter water per plant per dag.
      begint nu al een jungle te worden in de tent.
      de 4 cocos autoflowers gaan ook goed.
      En nu de oogst droog genoeg is om te gaan curen heb ik de plantjes van het balkon in de droogtent gezet.
      Heb er stiekem nu wel heel veel in eens

IMG_6556.jpg
      IMG_6557.jpg
      IMG_6558.jpg
      deze ook nog nooit gezien.
      de hoofdtak heeft een aftakking die groter,hoger is dan de hoofdtak in het midden.
      volgens mij gaat de aftakking nu de hoofdtak worden ofzo haha.

IMG_6547.jpg
      IMG_6550.jpg
      IMG_6549.jpg

Comment

• LR2
        Mother of all Growers
        MemberLucky Member
        • Nov 2011
        • 8552

Je aarde verdampt ook veel water.

Een spons in een kom water verliest meer water dan een natte spons die plat op tafel ligt.
        Omdat er lucht tussen de gaten kan komen, kan er veel meer water verdampen; er is meer contact met de lucht. Dat is een absurde schaalvergroting.

Stel we hebben een spons van 10x10x10cm, daar past 1 liter water in. Als we die spons op tafel leggen dan heb je 5 oppervlakken waar verdamping plaatsvindt: 10x10x10x10x10, dat is 100000cm2.
        Als je nu de spons half onder water zet, dan heb je voor, achter, zijkant links, zijkant rechts en boven, 5 vlakken van elk 5 cm. 5x5x5x5x5 = 3125cm2.. Maar hier bij komt dat de binnenkant van de spons ook oppervlak heeft, binnenin die bubbels.. Dat telt op volgens chatgpt tot ongeveer 125000 cm2. Dat is 1.25 keer zoveel verdampingsoppervlak met maar de helft van de spons.
        Stel dat we van die spons 1cm onder water zetten, dan is de kubus 9x9x9x9. Niet heel ver van die 100K. Intern zitten we echter op 729000 cm2 oppervlak. Dat is meer dan 7x zoveel.

Afhankelijk van luchtbeweging zou je er vanuit kunnen gaan dat de verdamping dan sneller is!

Goede open bodem, schaal met water, ik ben fan! Maar wel opletten, want met zo veel verdamping heb je ook flink meer zouten opbouw.

EDIT: berekening was kak.
        Last edited by LR2; 5 dagen geleden.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

• ReCoil
          ReCoil commented
          Editing a comment
          Bedankt voor je reactie.
          Ik zag dat nu ook steeds de gehele geotex pot aan de buitenkant vochtig aanvoelt.
          Net als een vaatdoek die maar met een punt in het vocht ligt maar toch over de hele doek vocht optrekt.
          Denk dat omdat dit best grote potten zijn er dus meer vocht aan de lucht wordt bloodgesteld wat dus weer meer verdampt.
          Die kleinere geotex potten die ik gebruikte waren rond en deze vierkant dus nog meer oppervlak en die kleinere zijn toch van ander materiaal want die bleven vochtig tot max 5cm van onder.
          Moet ik het vat maar wat vaker vullen, zal ook is meten hoeveel voedingsstoffen en zout er in de grond zit.
          Ondanks dat doen ze het reuze goed, geen tekenen van over bewatering of teveel voeding.
      • Minigrowcase
        Chronic Stoner
        MemberLucky Member
        • Apr 2025
        • 184

Blad staat mooi naar boven dus het gaat prima zo toch? En waarschijnlijk drinken ze nu minder omdat de aarde goed nat is
        MGC 65W - Purple Lemonade
        MGC 65W - Blueberry Auto
        ​

Comment

Bezig...