Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

EC meten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

EC meten

Korting op 420shop
    Dag iedereen

Vaak lees ik hier op het forum "Wat is je EC?"

Nu vraag ik me af, hoe meet je dit en kan dit goedkoop?
    Liefst geef ik niet te veel geld aan meters...

Is hier een oplossing voor of weet iemand waar ik het goedkoop kan vinden?

Greetz

Re: EC meten

Alle informatie voor beginnende kwekers. Lees de basis door, stel je beginners vragen of maak een nieuw topic aan met informatie voor beginnende kwekers.

Hier staat een lijst met de meest gestelde vragen.. Kijk je daar eens doorheen, dan zie je deze topics:

Alles over de juiste voeding voor je planten, PH waarde, Meststoffen etc..

In dat bovenste topic, staat letterlijk bij de tweede post:
    EC (Electric Conductivity)
    De EC is het elektrisch geleidingsvermogen (electrical conductivity). Naarmate er meer zouten(lees: voeding) in de oplossing aanwezig zijn, wordt het elektrisch geleidingsvermogen hoger. Hoe hoger de EC hoe lastiger op te nemen voor de plant. Dit heeft te maken met de osmose die in de wortels plaatsvindt. De EC is een maat voor de totale zoutlast, maar uit de waarde valt niet op te maken welk zout er in de oplossing aanwezig is. Puur water (H20) heeft een EC-waarde van 0, aangezien er geen zouten in zitten, dit is ook de reden dat gedestilleerd water geen stroom geleid. Daarentegen heeft water uit de kraan wel een EC-waarde die groter als 0 is. De EC-waarden van het leidingwater in Nederland ligt tussen 0,3 en 0,7.

ec Meten

ec meet je met een ec meter. Temperatuurverschillen van de te meten vloeistof heeft een groot effect op de te meten waarde, een meter kopen die compeseert voor de temperatuur van de vloeistof is dus eigenlijk ook een must om een correcte meting te krijgen. Als dit niet een optie is, moet de EC-meter worden gecalibreert op de temperatuur van de te meten vloeistof.
    Meet naast de EC waarde van je voeding ook de EC waarde van je medium regelmatig . Zo kun je ophoping van voeding (zouten) snel constateren, welke kan komen door een slechte opname van de plant. Als de EC waarde van het medium te hoog ligt is uitspoelen (bij aarde) of verdunning/vervanging (bij hydro) een optie.
    ec en voeding

Bij het bepalen van de ec waarde van je voeding dien je rekening te houden met de ec waarde van je water. Kraanwater heeft door de aanwezige zouten (die voor het merendeel ook als voeding dienen) ook een ec waarde. Je streef ec waarde bestaat uit de ec van je voeding + de ec van je water opgeteld. Als je water een hogere ec waarde heeft geef je dus minder voeding. Let dus goed op de NPK waardes van de voeding die je aanschaft. Er zij ook een aantal fabrikanten die voeding op maat leveren. Zij hebben dus de voeding uitgeballanceert/aangepast op het leidingwater in de regio.
    EC meten doe je met een EC-meter, en die zijn gewoon duur. Je zou een fertometer kunnen kopen (HJM heeft ze soms hier op de marktplaats) en dan kun je het een beetje op de gok doen (drie lampjes, met 'te weinig', 'voldoende' en 'te veel' voeding).
    Vandaar blijf ik er op hameren dat je even goed zoekt voordat je een topic start. Nu hebben we er weer een boom bij waardoor het bos (dat topic over EC en pH) niet meer te zien is..
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Bezig...
    X