Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Mozaiekvirus TMV

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Mozaiekvirus TMV

    Korting op 420shop
    Herkenning van tmv:

    Op de jongste blaadjes vindt je kringvormige geelgroene vlekjes, kringvormige figuren en slingerende lijnen. Op de oudere bladeren komt geel mozaiek voor. Het blad verkleurt in korte tijd geel. Soms gebeurt dit zonder dat symptomen van het virus zichtbaar waren.

    mozaiek_virus.jpgTMV-tabaks-mozaiek-virus-800.jpg

    Verspreiding van tmv:


    Een aantasting door mozaiekvirus treedt vooral 's zomers en in de herfst op wanneer veel gevleugelde bladluizen voorkomen. Bladluizen brengen het virus zeer makkelijk over. Bij werkzaamheden in het gewas kan de mens het virus in geringe mate verspreiden. Een verspreiding via zaad of grond is niet mogelijk. Het virus heeft veel dragers, waaronder sla en onkruiden. Hierin kan het virus overblijven. Het virus komt ook voor in diverse andere planten zoals, tabaksplanten, komkommers, tomaten enz... Kruisbesmetting is mogelijk (hennep naar tomaat en visa-versa).

    Op het moment dat het virus eenmaal in de plant zit is het er niet meer uit te halen, klonen van deze plant zullen dus het virus ook met zich meedragen.

    effecten op de plant:

    De effecten op de plant zijn zeer divers, de plant zal nooit zijn volle kracht kunnen benutten omdat door de staat van de bladeren minder fotosynthese kan geschieden. Het mozaiekvirus bestaat uit kleine staafjes van ongeveer 700 nanometer lang. Het virus behoort tot de groep van potyvirussen.
    De plant zal nooit een topper kunnen worden dat is 1 ding dat vast staat, overal zal de plant enigszins in achter blijven.

    bestrijding van tmv:

    Zoals al eerder gezegd een oplossing is er niet als het er eenmaal in zit gaat het niet meer weg. Wel zijn de omgevingsfactoren van belang, een plant die constant een omgevingstemperatuur van 21 graden Celcius of hoger krijg zal minder last hebben van het virus. Je temperatuur op 21+ houden is dus een must.

    Voorkomen van tmv:

    Allereerst zorg voor een schone ruimte, zorg dat je zo min mogelijk beestjes in je ruimte kan krijgen en was je handen voordat je aan je planten zit. Als het goed is deed je dit al!

    Als dit virus in de moederplanten zit, is er 99% kans dat jij het ook binnen krijg. In principe is bij een stek al te zien of dit virus aanwezig is, goed opletten dus... Heeft de plant bepaalde rare kenmerken gewoon weigeren en naar een ander gaan.

    Om het voor een groot deel uit te sluiten zal je goede stekken moeten vinden of zelf dit proces in handen nemen. Daarnaast kan je ook kweken uit zaad dan is de kans minimiem dat je dit virus binnenkrijgt.

    opbrengst:

    De grote vraag is natuurlijk kost het mij opbrengt. Het antwoord hierop is JA
    Omdat je plant een virus heeft, minder blad aanmaakt enz, zal deze ook minder opleveren. Als jij de temperatuur op 21+ houdt valt de schade nog wel mee, maar buitenplanten zullen hier veel meer last van hebben omdat het is ons koude landje veel te weinig 21 graden of warmer is.
    Last edited by Jointjedraaien; 22 August 2014, 02:45.

    #2
    Mooie post zeg! Kwam het woord mozaiek virus wel eens tegen, maar wist niet wat het precies inhield.

    Thanks!
    [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

    Comment


      #3
      ja ik heb er speciaal een topic over gemaakt omdat er niets over te vinden was hier en pgh had er last van daarmee dat ik dacht, ff posten die shit...

      grtzzz

      Comment


        #4
        Re: Mozaiekvirus (tmv)

        De plant zal nooit een topper kunnen worden dat is 1 ding dat vast staat, overal zal de plant enigszins in achter blijven.
        Is nog nergens bewezen eigenlijk

        Zoals al eerder gezegd een oplossing is er niet als het er eenmaal in zit gaat het niet meer weg.
        Het zou er naar verloop van tijd uitgroeien, gewoon nog effe in groei laten die planten.

        No offence met deze post uiteraard, maar na het voorval met de plantjes/stekjes van Sirhc wilde ik toch even zeker weten en heb zowel een pmpje gestuurd naar Bobo (zei dat het er uit groeide) en een aangenaam gesprek gehad met Alien vanmiddag over het virus, hij heeft me duidelijk gemaakt dat de planten dan zeker niet weg moeten maar je gewoon wat geduld moet hebben (in het geval van stekken bvb, je hebt er wat voor neergeteld dus zomaar opgeven is eigenlijk niet echt nodig, gewoon wat geduld en volharding ).
        Zoals ik postte op Sirhc's thread: Doorzetten mensen, Doorzetten...

        Er zijn nog niet zooooveel voorvallen geweest met dit virus vandaar hier en daar wat misvattingen dus stel ik voor (je doet er van wat je wil he) van het 'wegsmijten van de planten' nog even in het ongewisse te laten (lees: 'voordeel van de twijfel'). Voor mezelf wacht ik even af hoe het bij Sirhc loopt, hij zou ons op de hoogte houden van hoe het evolueert. Ook Alien heeft een uitstekend poedertje liggen (ja, het lijkt precies toverkunst ) tegen het virus, een soort 'schoonmaakmiddel' zoals ie het noemde. Dus de hoop niet opgeven mocht je met dit TMV zitten.

        Het zou ook een feit zijn, voor de mensen die shag roken, dat 90% van de shag dit virus zou bevatten. "Het is dan ook voldoende van je planten gewoon aan te raken nadat je in je shag geprutst hebt om het virus over te brengen" (Alien).
        Deze info dank aan Alien!

        Greetzzz

        Jona

        Comment


          #5
          Re: Mozaiekvirus (tmv)

          Precies Jona, gewoon geduld hebben en afwachten wat je plant doet. Wordt het echt erg, dan kun je deze nog altijd wegsmijten. Wegsmijten is vlug gebeurd, en nieuw plantje zetten niet.

          Dat met die shag, ik rook niet meer in het hok waar mijn tent staat en trek tegenwoordig altijd latex handschoenen aan als ik met de plantjes bezig ga.

          Trouwens, het virus kan ook aan je mond zitten na het roken dus niet teveel je plantjes kussen

          Verder wordt het overgebracht door insecten, vooral beschadigde planten zijn kwetsbaar.
          Een dag zonder wiet kent Flip niet.

          Comment


            #6
            Re: Mozaiekvirus (tmv)

            Is misschien een domme vraag maar is er ook gevaar voor de mens? als je de wiet ervan zou gaan roken of de plant aanraken?

            mvg

            Comment


              #7

              Comment


                #8
                Re: Mozaiekvirus (tmv)

                hey tof dat weet ik nu ook want van mozaikvirus hed ik zelf nog niet van gehoord.thanks.

                grtz let them grow

                Comment


                  #9

                  Comment


                    #10
                    Re: Mozaiekvirus (tmv)

                    Betekent kromme bladeren altijd meteen dat het dit virus is of komt het ook wel is voor zonder dit virus of andere problemen ?

                    Comment


                      #11
                      Re: Mozaiekvirus (tmv)

                      nee dat niet! je ziet op de foto ook duidelijk de verkleuring...

                      grtzzz

                      Comment


                        #12
                        Re: Mozaiekvirus (tmv)

                        Ik heb altijd wel een paar blaadjes ertussen hangen die er zo uit zien, maar dat is 1 op 100 ofzo, ik heb niets van enige achterstand gemerkt. 2 mooie bomen op mijn balkon

                        tjoo

                        Comment


                          #13
                          Re: Mozaiekvirus (tmv)

                          high, welk poedertje van Alien is dat precies?

                          Comment


                            #14

                            Comment


                              #15
                              Re: Mozaiekvirus (tmv)

                              Quote: Een verspreiding via zaad of grond is niet mogelijk.



                              Ik heb het ff nagezocht en blijkbaar is het wel mogelijk.

                              Verspreiding via zaden door besmette ouders.

                              Besmetting via grond, als je dood weefsel van een oude plant in je grond hebt zitten
                              en je gebruikt het weer is het mogelijk dat besmetting voorkomt.
                              TMV kan buiten de plant overleven.
                              Bij composteren duurt het 3 tot 11 week voordat het virus weg is.

                              Bron: diverse wetenschappelijke/ agricultuur sites.

                              vale.

                              Comment

                              Bezig...
                              X