Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Duiding: Geel blad tijdens de bloei, hoe en waarom?

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Duiding: Geel blad tijdens de bloei, hoe en waarom?

    Korting op 420shop
    Introductie: Effe opfrissen
    Denk even aan de pH waarde van je water. Dat heeft iets te maken met protonen, zogenaamde H+ en OH- en de balans daartussen.
    Jullie kennen ook vast wel magneten, is het niet? Dat zijn van die dingen met een + pool, en een - pool. Welnu, in basis, werkt de chemie net zo.
    Plus en min trekken elkaar aan. Elk molecuul (meerdere atomen bij elkaar) wilt het liefste gewoon de lading van 0 hebben. Vandaar dat water (1x H+ en 1x OH- beiden geladen = H2O zonder lading) niet super graag met zichzelf reageert. Pleur je daar pH- (extra H+) als toevoeging bij, dan wordt het warm. Nooit opgevallen? Vaak zie je zelfs een sluier in het water ontstaan, van reactieproduct. Dat is H2O dat met extra H+ even kort H3O+ (+lading want er is een H+ bovenop de H2O die neutraal is) vormt. Dat evenwicht herstelt zich na een tijdje - vandaar dat je pH schommelt na het toevoegen - en laat alleen de vrije H+ over die gemeten worden. In basis is water eigenlijk niet H2O, maar een constante wisseling tussen H3O+ en OH- waarbij het eindresultaat in neutraal water precies 0 is, maar dan gaan we te diep in op de stof.
    Goed, dingen hebben dus een lading.
    Eerst nog een opfrisser: in de chemie zetten we lading als superscript (super is vet hoog, dus zo) en 'het aantal atomen van iets in een molecuul of zout', geven we een subscript (denk aan submarines die duiken). Als een atoom of ion (ion is een geladen atoom) in hun uppie voorkomen, zetten we er een getal voor, om aan te geven om hoeveel stuks het gaat.
    pH- bestaat soms bijvoorbeeld uit H2SO4. Dat zijn 2x Waterstof (H), 1x Zwavel (S) en 4x Zuurstof (O).
    Als we weten dat elke H daarin, een lading +1 heeft, en H2SO4 neutraal is, dan kunnen we best eens rekenen:
    2 x 1+ = 2+ -> Dat is de lading van het aantal H's gecombineerd.
    Welnu, H2SO4 is neutraal, dus dan moet die SO4 die 2+ wegcijferen. Om dan 2+ naar 0 te gaan, doe je -2.
    SO42-
    Fucking simpel toch? Je hebt twee appels, je wilt er geen meer hebben, dan moet je er twee op eten.
    Als je pH- in het water gooit, dan breekt het H2SO4 op in zowel H+ als SO42- . Dat zijn die ion-vormen waar ik hierboven iets over zei. Omdat SO42- niet veel reageert met andere stoffen, zelfs niet met die H+, blijven er veel vrije H+ ionen over, dat verlaagt daardoor de pH. De hoeveelheid H+ in het water, stijgt dus.
    Dat zou je ook met HCl kunnen doen, het alombekende zoutzuur. Da's gemaakt van H+ en Cl- (chloor (-ide)). Die Cl- chillt gewoon lekker in de water, ik vin helemaal mooi, terwijl die H+ weer met H2O gaat rommelen. Dat H3O+ gedoe, kleine lettertjes enzo..
    Keukenzout, kennen we toch? In droge vorm is dat NaCl. Gewoon, zout. Als je het in water gooit, breekt het op in Na+ en Cl- . Waarom? Nou, da's een moeilijk proces, de bron van al het leven, laten we daar gewoon even niet over nadenken. Onthoud gewoon: in water, valt shit uit elkaar tot ionen.
    Introductie 2: De Rhizosfeer
    Wie zei dat de Romeinen en Grieken nogal mafkezen waren, had gelijk. Rhizo, dat klinkt eerder als een lekker stuk Spaanse worst, dan als een wortel. Maar goed, ik schijf geen biologische termen als hobby, dus ik moet het er maar mee doen. Sfeer is zeg maar, 'de omgeving'.
    Gooien we die twee bij mekander, dan krijgen we vrij vertaald: wortelomgeving.
    Elke plant heeft een wortelomgeving, een rhizosfeer. rhizosfeer typt wat makkelijker, dus die houd ik aan.
    In die sfeer, pompt de plant actief geladen deeltjes naar buiten. Dat moet je ongeveer zien als.. ehh.. Ja, hoe zien we dat?
    Lekker dicht bij huis dan maar: een bankrekening van een student.
    De student wilt dat er niet meer geld uit gaat, dan er binnen komt. Dus voor elk tientje dat hij uitgeeft (-10) moet er een tientje verdiend worden (+10).
    Welnu, een plant werkt ongeveer hetzelfde, maar die heeft wat meer te makken. Een plant kan er voor kiezen om bijvoorbeeld +100 uit te stoten. Maar omdat diezelfde plant dan opeens +100 lading mist, ontstaat er in de plant een waarde die dus 100 tekort komt. Dat kan worden aangevuld met +100. Nu is een plant niet dom - ze bestaan miljoenen jaren langer dan wij en ze hebben duizenden malen meer genetisch materiaal - en bepaalt die plant zelf wat die "+100" danwel moet zijn. Hij kan er voor kiezen om bijvoorbeeld 100 H+ uit te gooien, en daarvoor in de plaats 100 NH4+ terug te nemen (zie: de waarde in beide gevallen is +1). Zou hij daarvoor ijzer nemen, dat ook in Fe2+ vorm kan voorkomen, dan neemt hij er maar 50 voor terug. Immers: Ijzer (Fe) heeft in dit geval een lading van 2+, en 100/2=50.
    Kijk maar: tiddies.png

    Niet elke voedingsstof wordt op die manier opgenomen, maar een groot deel wel. Afhankelijk van de pH (aantal positief geladen H'tjes in water) en andere aanwezige stoffen met een lading, bepaalt de plant zelf of hij nu negatief of positief geladen stoffen moet uitscheiden om aan zijn gewenste voeding te komen.
    Bloeivoeding, en stikstof.HIER te zien is, zit er niet alleen 'P' en 'K' in, maar juist P2O5 en K2O. Zuurstof (O) heeft in vrije vorm een lading van 2-.
    Kalium heeft dus een lading K+ (want er zitten 2x K aan 1x O = samen nul)
    Met P2O5 is de notitie eigenlijk fout, deze moet P4O10 zijn. Dat maakt even niet uit. Wat wel uit maakt, is dat de O in die PO-verbinding, kan gaan zweven als er H+ in de buurt is, en dat is altijd in water.. Daardoor ontstaat PO42- . Weet je nog? er mist een O, dus de lading neemt met -2 af, omdat O een lading heeft van -2.

    Stikstof, komt in veel vormen voor. Onder andere de NH3, NH4+ en NO3- vorm. Nu is het zo, dat ammonia en ammonium (NH3 en NH4+) makkelijk verdampen. Je kent het wel van je schilder, of anders van schoonmaak-dingen, of stinkende toiletten. Dat is ammonia of ammoniak, die akelige geur.
    Dus dat spul blijft niet lang in de bodem als het niet in water is opgelost, of als het een beetje warm is.
    Die NO3- wel. Die blijft er voor eeuwig. Vandaar dat veel boeren een probleem hebben met uitspoel van nitraten (NO3-) in de bodem als ze mest blijven vloeien.

    Welnu, omdat die PO42- een hogere aantrekkingskracht heeft, mede dankzij zijn lading, op de wortels.. Kan bij het overdoseren van bloeivoeding een probleem ontstaan.
    De NO3- die slechts een lading van -1 heeft, wordt gewoonweg aan de kant gedrukt door de PO42- (met een lading van -2!) als die PO42-3- opnemen, en neemt daar PO42- in de plaats op, ook al was dat niet de bedoeling. En daardoor ontstaat een stikstofblokkade.

    Wat daar ook aan bijdraagt, is de reactie van P4O10 met (H)NO3. Wat reageert tot N2O5. Die stof vervliegt ook snel, of vormt een onoplosbaar zout. Daarnaast blijft het graag heen-en-weer reageren met zichzelf en elkaar, wat ervoor zorgt dat dat type stikstof niet meer bruikbaar/opneembaar is, omdat het steeds 'bezet' is.
    Info voor de bonus:

    Om negatieve stoffen op te nemen, scheidt een plant HCO3-uit, en om positieve stoffen op te nemen, scheidt het H+ uit. In beide gevallen is er H+ nodig, dat uit water komt. Koolstof (C) en zuurstof (O) zijn immers uit de lucht te halen. Vandaar dat de pH zo'n belangrijke rol speelt in de plantenwereld. Het leuke aan planten is wel: verhoog je de pH (dus meer OH- dan H+) dan gaat de plant actief meer H+ uitscheiden om de pH bij te stellen in de rhizosfeer. Is de pH te laag (dus meer H+ dan OH-) dan scheidt de plant meer HCO3- uit. De plant zorgt dus voor zijn eigen pH regeling, tot op zekere hoogte tenminste.
    Vandaar dat sommige stoffen pas bij een bepaalde pH niet meer opgenomen worden; de plant regelt een deel zelf, maar als het te moeilijk wordt, ontstaat een tekort.



    Leeswerk:
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Osmose
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Turgordruk
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Ion_(deeltje)
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Wortel_(plant)
    https://en.wikipedia.org/wiki/Rhizosphere
    http://bio1151b.nicerweb.net/Locked/...ToRootHair.jpg


    compilatiewerk:
    Ik ben er van overtuigd dat geen enkele plant een betere opbrengst geeft als je opeens overstapt van universele voeding (N,P,K +sporenelementen) naar alleen de componenten die weinig functie hebben (P en K). Een gebalanceerd dieet zorgt voor een gebalanceerd product.
    De hele 'theorie' achter die PK-voeding, die rijmt niet met de literatuur, die rijmt niet met algemene plantenbiologie, die rijmt ook niet met andere logica. We blokkeren stikstof, vervolgens wordt al het blad onderop de plant leeggetrokken, die stikstof die daardoor vrijkomt, wordt naar de toppen verplaatst en dient daar als bouwstof. Zonnepanelen slopen, om de zonnepanelen ergens anders te repareren met het idee dat er dan meer energie opgewekt wordt?! We willen topgroei, daar zijn bouwstoffen voor nodig, die geven we via de voeding mee, behalve op dat cruciale moment; wanneer de bloei begint. Dan opeens kappen we met bouwstoffen aanvoeren.. Als je een schuur moet bouwen met materialen van een oude, gebruikte schuur, dan kan die nooit groter worden dan de oude. Ook niet van betere kwaliteit.
    Die hele verplaatsing van stikstof uit vergelend blad (zogenaamde 'herfst' in kwekersjargon) kost de plant ontzettend veel energie; er moet iets afgebroken worden, verplaatst worden, en vervolgens opnieuw opgebouwd. Terwijl als we via voeding toch nog stikstof meegeven, er enkel verplaatsing en opbouw nodig is. Daarnaast blijft het oude blad functioneren; het energie-overschot blijft behouden.
    Een gezonde plant krijgt minder snel toprot, minder last van beestjes, minder snel andere ziektes, en wat doen we in het meest cruciale moment van de hele teelt? Het moment waarop we al dat gedoe het beste kunnen vermijden? Dan gaan we het moedwillig veroorzaken.

    De kwekerswereld is er van overtuigd dat die PK-voeding geweldig is.. Maar doe me alsjeblieft een plezier, en google eens naar "Geel blad bloei". Degenen die niet aan het overwateren zijn, die geven bloeivoeding met geel blad als gevolg. Vrijwel elke kweek waarin bloeivoeding gebruikt wordt, kent gele bladeren tegen het eind. Als je er 10 kunt vinden die geen bloeivoeding gebruiken en toch geel blad hebben (zonder dat ze opgehouden zijn met voeden) dan zou ik dat heel knap vinden. Ik heb het geprobeerd, het is niet gelukt. Wiet kent geen herfst, het is geen plant die meerdere jaren groeit. In mijn tuin blijven ze groen tot ze kapotvriezen. Dan worden ze bruin, en niet geel.
    Ik kan chemisch niet stevig verklaren waarom bloeivoeding dat doet, behalve speculateren over ion-bindingssterkte en opname. Er is een duidelijk verband, behalve in kweekjes van Beowulf, het zullen zijn gouden vingers of scherpe inzichten zijn.. Maar de rest van de wereld levert er door in. Zowel op gebied van centen als oogst.
    Goed, er is bewijs dat een klein tekort aan voeding de oogst in sommige cannabis-achtige kruiden verhoogt. Maar dat is een tekort aan alle elementen, niet enkel stikstof.
    'voeding proeven' heb ik inmiddels toe kunnen dichten als een verkeerde interpretatie van 'te vroeg oogsten en/of slecht curen'. Dat gebeurde voornamelijk toen ik zelf te vroeg oogstte met erg veel herfst, en de wiet nog steeds ruk smaakte. Als ik m'n droogapparaat te hard zet, dan krijg ik dezelfde smaak-afwijking; scherp in de keel, grassige smaak na langer bewaren. Als ik de dag er na opnieuw oogst van dezelfde plant en ik zet hem lager, dan opeens komt er prachtige zachte wiet uit.

    Afijn, dit verhaal heb ik nu al een aantal keren getypt. Als iemand zo vriendelijk wilt zijn om een compilatie te maken in een apart topic, dan kunnen we daar de discussie voortzetten.

    Last edited by LR2; 2 June 2018, 19:59.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    #2
    WOW.

    Dit gaat iets verder dan het medisch rekenen op de Ambulanceschool.....dit moet ik ff een paar keer opnieuw lezen. Maar ik begrijp eruit dat de juiste PH waarde het meest belangrijke is. Althans, zover kwam ik tot nu toe.


    Maar wat een kennis deel je hier, en wat een werk heb je erin gestoken.
    Een hele diepe buiging kerel!

    Comment


      #3
      Super informatie! Dank je wel ❤️


      image_285798.gif
      Stemma doet het forum, stout 2017

      Stemma doet stout (2016)
      Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

      Comment


        #4
        Nooit iets gesnapt van chemie, dus ook dit niet. Alleen heeft die stelling bij mij nooit geklopt. Ben ooit begonnen met enkel pk13-14 als bloeivoeding, van bio nova. Achteraan stond er op de fles dat je direct bij omschakeling al die voeding mocht meegeven om het begin van de bloei wat te stimuleren met extra fosfor. Heb nooit gele bladeren gezien, ook nooit ph gemeten.

        Comment


          #5
          beowulf Waarschijnlijk geef je een 'lichte' dosering die deze problemen niet geeft?
          Stemma doet het forum, stout 2017

          Stemma doet stout (2016)
          Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

          Comment


            #6
            Paar druppels tot al een halve ml ofzo in week 3 12/12. En pk 13-14 he. Heb dat probleem nooit gekend. Zal eens die pk13-14 meegeven tijdens de groei. Twee, a drie keer een ml per liter. Gokje wat er gaat gebeuren?

            Comment


              #7
              Als het probleem niet voor komt, dan vindt er geen verdringing plaats. Zo simpel is het; zonder auto's op de weg is er geen file. Dan geef je niet teveel P-voeding. En dat lijkt mij een goed iets.
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

              Comment


                #8
                Stuk gelezen, altijd leuk zo"n les!! Maar kan je niet wat voorbeelden geven met de De Zogenaamde Belangrijke PH Waarde, want ik zelf geloof niet meer in de ideale PH waarde van 4-5 voor onze groene Plant!!

                Ik zelf heb hier een kraanwater van 8.8 Ph ik kweek nu al twee ronde zonder PH- op hydro en heb slechte ervaring met PH-(groei en bloei PH-) en gaat prima zo zonder ph min en ik meet zelfs mijn ph waarde niet eens meer!
                Kweekverslag Hydro in the Mix!!!
                https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...155#post484155

                Comment


                  #9
                  Morgen Zonder Zorgen Het kan zijn dat je voeding al voldoende aanzuurt? En werkt het met hydro niet anders?
                  Stemma doet het forum, stout 2017

                  Stemma doet stout (2016)
                  Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                  Comment


                    #10
                    Stuk gelezen, altijd leuk zo"n les!! Maar kan je niet wat voorbeelden geven met de De Zogenaamde Belangrijke PH Waarde, want ik zelf geloof niet meer in de ideale PH waarde van 4-5 voor onze groene Plant!!
                    4-5 is wel erg zuur. Uit m'n hoofd zeg ik dat wiet liever 6-6,5 heeft. Ik kan er licht naast zitten, maar de meeste normale planten hebben graag 'iets onder de 7' qua pH.
                    Als jouw voeding bufferende stoffen bevat, die de pH omlaag brengen, dan hoef je niet af te zuren. Ik zou het eens na meten als ik jou was, een uurtje na het toevoegen van de voeding. Wellicht zit de pH dan toch rond die gouden 6-eneenbeetje.
                    Zoals ik zei kan een plant zich aanpassen door meer zure stoffen of meer basische stoffen uit te scheiden, afhankelijk van de pH. Als die pH stabiel blijft, dan gaat de plant daar wel in mee tot op zekere hoogte.

                    Ik meet het zelf al jaren niet, ook al heb ik nu een meter. En dat gaat goed bij bijna al mijn planten. Ik heb er een paar die de eis 'zure bodem' erg serieus nemen, die houden op met groeien en sterven als de waarde in de buurt van 7 komt.

                    Wiet is nu eenmaal gigantisch veerkrachtig. Er zijn optimale waarden die proefondervindelijk zijn opgesteld en flink wat onderbouwde redenatie bevatten, maar dat is optimaal. Een beetje meer of minder optimaal, daar geeft wiet geen fuck om.

                    De extra H+ in een vloeistof die een pH onder de 7 heeft (7 is neutraal: evenveel OH- als H+ -> H2O, lager is meer H+ dan OH-, hoge pH betekent meer OH- dan H+) kan helpen met het opnemen van basische of neutrale moleculen door ze van lading te laten veranderen. NH3 (neutraal) met een extra H+ wordt NH4+. Door bijvoorbeeld Nitriet (NO3+) uit te stoten via de wortels, verandert de lading binnen de plant naar netto-negatief. Denk dan aan een magneet met een -pool, en dan zal deze positief geladen moleculen (zoals NH4+) aantrekken. Maar dat is enkel mogelijk als die extra H+ er is. In afwezigheid daarvan, zal NH3 geen NH4+ gaan vormen.

                    Maar dat is iets wat los staat van geel blad in de bloei. Misschien dat ik er ooit aan toe kom om een topic te tikken over pH, maar er zijn prima pagina's te vinden die dat ook uitleggen.
                    http://organicsoiltechnology.com/ph-...nutrients.html
                    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                    Comment


                      #11
                      Ik ben zeker met je eens dat Wiet veerkrachtig is en natuurlijk zal door de toevoegingen van voedingen de ph wel een beetje dalen.

                      Ik weet ook dat er een aantal planten voor in de tuin wel echt zure grond nodig hebben, maar voor wiet doe ik het niet meer net zoals wortelstimulans en top booster dat is leuk voor wie het verkoop maar die spullen is echt onzin( vind ik)
                      Kweekverslag Hydro in the Mix!!!
                      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...155#post484155

                      Comment


                        #12
                        Ik heb tot nu toe ook al wat geprobeerd, de enige booster die ik weet werken is green sensation. Zie je de dag erop al resultaat van. Als je uit het niets foxtails krijgt, dan werkt het wel

                        4 a 5 is echt te laag. Logaritmische schaal he. Alles tussen zowat 5,8 en 8 is ok. Al meet ik ook nooit iets, ik gebruikte regenwater met een deel kraanwater en dan zit je altijd goed. Wiet heeft niet echt die zure grond nodig, tis vooral zodat de voeding goed wordt opgenomen. Geen idee hoe het zit bij hydro.

                        Comment


                          #13
                          Kleine noot wel Beo: de zure grond is misschien niet nodig, maar wel ontzettend handig als je kraanwater gebruikt. Omdat de bodem de beste buffer is die je kunt hebben.
                          Extra veen of turf kan daarom helemaal geen kwaad.
                          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                          Comment


                            #14
                            Voor iedereen die dacht alles te weten ..
                            Een stapje verder de chemie in.
                            Sticky.
                            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                            Comment


                              #15
                              Waarom zou stikstof verdampen en niet meteen opgenomen worden door de plant? Er verdampt altijd wel wat. Maar minerale voeding is meteen opneembaar. Het is niet omdat er wat verdampt dat er niets opgenomen wordt he.
                              De verhouding van npk in bloeivoeding is toch in evenwicht?

                              Ook is het mij niet duidelijk hoe pk uit bloeivoeding een stikstofblokkade zou veroorzaken. Dat gaat bijgod meestal om npk 3-3-4. In de tweede fase geef je dan een stimulator of booster waardoor het stikstofpijl nog meer zakt tegenover de pk. Daar ontstaat geen blokkade uit, maar daaruit ontstaat een lagere verhouding stikstof tegenover de pk.

                              Leg eens wat meer uit over hoe planten negatieve ladingen uitpersen en dit in relatie tot verdampende voeding tot een blokkade kan leiden? Natuurlijk dat bij ovedoseringen problemen opduiken. Dat weten we allemaal. Maar een plant trekt niet helemaal geel omdat er teveel bloeivvoeding wordt gegeven he?
                              Heb je ook referenties die staven wat jij hier schrijft? En dan geen chemische benamingen op wikipedia. Maar wel degelijk iets dat jouw hele theorie onderbouwt?

                              Ook vraag ik mij af wat de "Average Joe" met zulke verslaggeving is, buiten meer in de war te zijn? EC speelt uiteraard ook een grote rol, maar zolang gij u aan de dosering houdt zie ik niet in hoe de geleidbaarheid problemen zal veroorzaken. Ge speekt hier in termen van overvoeding en de geleidbaarheid tussen bepaalde producten.
                              Geeltrekken van de bladeren is niet het einde van de wereld. Je kan dit voorkomen door in de groei meer stikstof mee te geven en uw medium te onderhouden. Het is niet omdat er een beetje minerale voeding verdampt dat planten het meeste niet meer opnemen, het is veelal omdat de stikstof uit uw medium regent dat ze geeltrekken. Of omdat het medium opgebruikt is, omdat de wortels maanden geen activering gekend hebben en daardoor minden opnemen. Zie maar hoeveel sneller planten in een pot zoiets voorhebben in tegenstelling tot planten in volle grond. Dat is omdat die in volle grond onder constante invloed van het mircoleven staan. Plus wortels kunnen daar eindeloos op zoek gaan dus blijven actief. In een pot is dat anders.

                              Als mensen nu dit lezen en zij gaan stoppen met bloeivoeding geven omdat ze denken dat hun planten daarvan geel worden, omdat er een stikstofblokkade is, vraag ik mij toch oprecht af op wat deze hele theorie gebouwd is?
                              Last edited by Organisch; 3 October 2017, 14:23.

                              Comment

                              Bezig...
                              X