Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Duiding: Geel blad tijdens de bloei, hoe en waarom?

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #76
    Da's waar, genoeg voorbeelden met geel blad. Echter pakt iedere kweker het wel weer iets anders aan. En is het niet zo, dat bij een gedegen experiment, alle overige omstandigheden gelijk moeten zijn?
    Uiteindelijk is het ook maar een kleine moeite om de helft van de planten anders te behandelen.

    Maar bedoel je echt om de bloeivoeding compleet te laten staan LR2? Ik dacht juist meer aan:
    - De helft voorzien van groei + bloei.
    - De andere helft voorzien van enkel bloei.

    Het is zo dat in een gedegen experiment enkel de 'te onderzoeken factor' moet verschillen. Tenzij... Tenzij je met gigantische aantallen werkt.
    We hebben circa 8000+ voorbeelden van geel blad met bloeivoeding. Zo ontzettend veel, dat ik de conclusie heb getrokken dat "Ongeacht de verschillende kweekomstandigheden treedt er geel blad op, de enige factor die in alle gevallen gelijk is gebleven, is het gebruik van bloeivoeding.".
    Oef, da's een taaie om te behappen. Iets anders?
    Welnu, ik zal even wat data verzinnen want ik heb geen zin om dat uit te zoeken ter voorbeeld.. Stel er zijn 40.000 gevallen van longkanker per jaar. Dat zijn allemaal verschillende mensen, met allemaal verschillende levenswijzes. Ze eten anders, ze drinken anders, ze zijn dik of dun, lang of kort, u noemt het maar! Echter, in 90% van die gevallen (volgens mijn pak shag) van die mensen rookt, of heeft gerookt. Dat roken is in dit geval iets wat ze (bijna) allemaal met elkaar gemeen hebben. Neem het roken weg, en er blijven nog maar 10% over.
    Zulke terug-redenaties zijn natuurlijk wetenschappelijk niet heel sterk en er zijn statistici die er over struikelen, daar weten zij meer van dan ik en ik kan me voorstellen dat er ook het nodige aan mankeert. Wetenschappelijk gezien mag je zulke redenaties ook niet presenteren als feitelijk, maar het is 't beste wat we kunnen doen (of we moeten er voor kiezen om dingen als longkanker niet meer te onderzoeken, dat zou ook zonde zijn). Dichter bij een aanwijsbare oorzaak kunnen we niet komen. Beide kanten zijn te verdedigen in dit geval.

    Ik stel voor om bloeivoeding niet te combineren; als een overdaad aan P of K ook daadwerkelijk de stikstofopname blokkeert, dan krijgen beide groepen geel blad. Ook dat is bruikbare data! Maar het is wel zonde om je opbrengst mis te lopen omwille van een experiment als het niet per see nodig is. De P en K die je plant nodig zou hebben voor vruchtvorming (zo is de theorie, en vruchtvorming da's zaad in het geval van wiet) die zit ook in groeivoeding.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      8000+ Het worden er steeds meer
      Maar je hebt gelijk met: "Ongeacht de verschillende kweekomstandigheden treedt er geel blad op, de enige factor die in alle gevallen gelijk is gebleven, is het gebruik van bloeivoeding."
      Die kon ik nog wel behappen overigens, desalniettemin hou ik van je manier van uitleggen en de niet-wiet-gerelateerde voorbeelden om de boel te verduidelijken

      Maar met mijn geklutste brein begint het wel een beetje te duizelen als ik aan de voeding denk. Ik laat dat even rusten tot m'n kweek begint. Tegen die tijd nodig ik je graag uit in m'n kweekverslag en stel ik voor om samen een experimenteel voedingsschema te maken. Dan is het ook duidelijk welke potgrond en voeding er wordt gebruikt. En aangezien de potgrond ook voeding bevat hebben we daar wel even de tijd voor ​​​​​​​

    #77
    Wat een tof topic zeg... Begint hier met een hoop hele goeie info, om dan helemaal verzuurd te worden door pagina's lang gediscussieer waar niemand iets aan heeft.
    Nu, ik denk vaak soms van mezelf dat ik aardig slim ben, maar dan lees ik zo'n dingen en word ik weer even met de voeten op de grond gezet.
    Ik heb zelfs ooit bijlessen chemie gekregen omdat ik er niets van snapte op school, maar het mocht niet baten.

    Dus, simpel gezegd komt het erop neer dat door een teveel aan (voornamelijk) P en K de plant geen (beperkte) stikstof meer gaat opnemen tijdens de bloei en deze hierdoor zelf in de eigen bladeren gaat zoeken. Maar hoe lossen we dit dan op? Simpelweg bloeivoeding geven met een klein beetje stikstof en totaal geen booster op het einde?

    Ik zie wat je hier verteld wel ook steeds gebeuren bij m'n Plagron kweekjes.
    Tijdens de groei gaat alles goed, en tijdens het begin van de bloei ook. De bloeivoeding heeft ook stikstof.
    Eenmaal ik hier met Green Sensation begin komen de gele bladeren heel erg snel. Green Sensation is enkel P en K

    Vreemd genoeg heb ik ooit Green Sensation eens vervangen door PK 13/14 en toen had ik hier opmerkelijk minder last van, misschien ook omdat de dosering hiervan lager ligt.
    Enkel heb ik dat hierna links laten liggen omdat de wiet van die kweek opmerkelijk slechter smaakte, en het waren verschillende soortjes.
    Stap voor stap geraken we er wel.

    Comment


    • Modest
      Modest commented
      Editing a comment
      En verbruiken planten dan effectief nog veel stikstof voor de topvorming?

    • LR2
      LR2 commented
      Editing a comment

    • GroteSmurf
      GroteSmurf commented
      Editing a comment
      Last edited by GroteSmurf; 17 September 2021, 11:54.

    #78
    Heb ondertussen in twee richtingen het omgekeerde al meegemaakt. Geen druppel bloeivoeding deze ronde, groeivoeding van de action waar geen fosfor in zit en vergeling bij twee planten. Gewoon twee dagen te droog gezet en het was van dat.
    Topic niet meer bekeken, geen foto's meer getrokken, maar ging goed met pk 13/14 doorheen heel de bloei, zonder groeivoeding.

    Comment


      #79
      LR2Plagron
      -Power Roots
      -Pure Zym
      +Terra Grow NPK 3-1-3 (tot 5ml/L)
      +Terra Bloom NPK 2-2-4 (tot 5ml/L)
      +Green Sensation 0-9-10 (tot 1 ml/L)

      +PK 13/14 NPK 0-13-14 (tot 2ml/L)


      Let wel, bij Green Sensation staat er duidelijk dat de bloeivoeding moet gereduceerd worden tijdens gebruik met GS, dit doe ik dan ook.
      En bij PK 13/14 staat er dat je na toevoeging van het product je bloeivoeding met toevoegen tot de gewenste EC-waarde. Da's wel moeilijk zonder EC-meter.
      Bij gebruik van PK 13/14 had ik allesinds opvallend minder gele bladeren dan bij Green Sensation.

      Dus conclusie: Bij gebruik van Terra Bloom + Green Sensation ga je door het beperken van Terra Bloom een tekort krijgen aan stikstof en krijg je gele bladeren in de laatste 6 weken.
      Bij gebruik van Terra Bloom + PK 13/14 heb je hier minder last van omdat ik de Terra Bloom niet beperkte, en de dames dus meer stikstof tot hun konden nemen.
      Enkel klopt dit dan wel niet met het blokkeren door de toevoeging van fosfor (P).

      Dutch Pro
      -Take Root
      -Multi Total
      +Grow A+B NPK 4-2-6 (tot 3ml/L) (Gelijke delen)
      +Bloom A+B NPK 5-2-6 (tot 3ml/L) (Gelijke delen)
      +Explode NPK (tot 1,5ml/L)
      0.1% NO3 3.7% K2O 3.1% SO 0.001% B 0.001% Mn
      0.1% NH4 0.2% CaO 0.1% Na2O 0.001% Cu 0.001% Mo
      0.2% P2O5 0.1% MgO 0.1% Cl 0.001% Fe 0.001% Zn
      Hierbij had ik veel minder last van gele bladeren tijdens de bloei. En van die laatste lijst kan ik niets maken (je vindt geen totale NPK van de Explode), maar ik zie wel dat deze bloeivoeding opmerkelijk meer stikstof heeft.
      Stap voor stap geraken we er wel.

      Comment


      • LR2
        LR2 commented
        Editing a comment

      #80
      Rondje van een paar jaar geleden. Kregen enkel bloeivoeding (pk 13-14) en green sensation. 2-3 keer groeivoeding op de hele ronde. Ziet er mij vrij groen uit.
      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 1 photos.

      Comment


      • LR2
        LR2 commented
        Editing a comment
        Ik zie hier en daar wel wat geel blad, paarse stelen en de bloei lijkt halverwege. Heb je ook foto's van later in die run?

      • beowulf
        beowulf commented
        Editing a comment
        Komt uit een kweekverslag. Heb hier altijd paarse of rode stelen, nooit anders geweten. Tis ni dat er hier een bladprobleem was. En zo had ik dus nog een aantal rondes afgewerkt puur op pk 13-14 waar geen foto's van zijn.

      #81
      Denk dat je is moet teruggaan naar de periode voor dat bio kweken. Maar wat ik mij herinner van vroeger is dit oa. Komt uit een kweekverslag van Jona. En toen ik het wietforum nog volgde herinner ik mij die vergeling ook niet. Heb een paar rondes die stroperige bio voeding geprobeerd, vergeet ze 1 keer water te geven of ze komen te droog te staan en alles ziet een week later geel. Van de ene moment op de andere, nooit gezien. Hier en daar een geel blad is ni te vermijden, alles staat te dicht op elkaar. Jammer dat ik niks meer terugvind van foto's onder hps vroeger in men tuinhuis.
      Attached Files
      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 1 photos.
      Last edited by beowulf; 11 March 2020, 20:28. Reden: Edit foto's uit de WF tijd

      Comment


        #82
        Zo wat een erg intresant stuk leesvoer

        Comment


          #83
          Hallo, mijn naam is Tine. Ik ben 68 jaar oud en ik ben pas verleden jaar begonnen met een paar plantjes en toen is alles verwoest door de rouwvliegmug.
          dit jaar opnieuw aan het proberen

          Comment


          • belladonna
            belladonna commented
            Editing a comment
            Ow je zit in het verkeerde topic om voor testellen

          • belladonna
            belladonna commented
            Editing a comment
            Oeps denk en moderator zal je post verzetten

          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            Welkom op het forum! Normaal zou ik je post inderdaad ff verplaatsten naar het introductieforum. Maar in dit geval lijkt mij dat niet handig, omdat u mogelijk uw eigen naam gebruikt.
            Dat is een risico, en enorm af te raden. Het kweken van wietplantjes is een enorm grijs gebied in de wet. Dus een anoniem account is zeer aan te raden.

          #84
          GroteSmurf

          Comment


          • BackYardPlant
            BackYardPlant commented
            Editing a comment
            Interessant leesvoer


            Kort samengevat, de plant regelt zelfs zelf
            (tot in zekere mate) de Ph, al helemaal in organische kweek

          • GroteSmurf
            GroteSmurf commented
            Editing a comment
            Leuk dat je het met me deelt! Vind het interessant en zal mezelf binnenkort even inlezen in al deze info..
        Bezig...
        X