Mijn olijven wat kan ik er mee?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • Eurogro
    Senior Grower
    MemberLucky Member
    • Oct 2021
    • 842

    #1

    Mijn olijven wat kan ik er mee?

    Korting op 420shop
    Vraag ik heb een hoop olijven in de tuin
    wat kan ik er misschien mee als voeding voor de dames (planten)
    als jullie naar de samenstelling kijken hier onder
    graag jullie commentaar

    Voedingswaardetabel van olijven per 100 gram:
    Per 100 g / ml Olijven ADH*
    kcal 136 6,80%
    Kj 571 6,80%
    Water (g) 79,4 3,97%
    Eiwit (g) 1,4 2,50%
    Koolhydraten (g) 0,2 0,08%
    Suiker (g) –
    Vet (g) 13,8 19,71%
    Verzadigd (g) 2
    E.O.V. (g) 10,3
    M.O.V. (g) 1,1
    Omega 6 (g) 1
    Omega 3 (g) 0,1
    Cholesterol (mg) –
    Vezels (g) 4,2 12,00%
    A (mg) 0,05 5,56%
    B1 (mg) 0,03 2,73%
    B2 (mg) 0,08 5,33%
    B3 (mg) 0,2 1,33%
    B5 (mg) 0,02 0,40%
    B6 (mg) 0,02 1,33%
    B11 / Foliumzuur (ug) 3 1,00%
    B12 (ug) –
    C (mg) 1 1,33%
    D (ug) –
    E (mg) 2 20,00%
    Vitamine K (ug) 0,7 0,58%
    Natrium (mg) 1720 172,00%
    Kalium (mg) 45 1,29%
    Calcium (mg) 95 9,50%
    Fosfor (mg) 17 2,13%
    IJzer (mg) 1,5 18,75%
    Jodium (ug) 2,3 1,54%
    Magnesium (mg) 20 6,67%
    Koper (mg) 0,2 22,22%
    Selenium (ug) 1 1,82%
    Zink (mg) 0,2 1,33%
    Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
  • kroket
    Moderator
    420 MemberLucky MemberModerator
    • Apr 2010
    • 1915

    #2
    Is die ADH voor planten?

    Ik heb veel gelezen over organische voedingsbronnen en ben olijven daarin nooit tegengekomen.
    Net zoals ander plantaardige materiaal kan het natuurlijk wel op de composthoop en die compost kan je weer gebruiken Verder zou ik het niet weten.
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


    • Eurogro
      Eurogro commented
      Editing a comment
      Kroket hoe zit dat dan met vissaus die we in de keuken gebruiken
      Die is gefermenteerd en kost geen hol in 5 ltr

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Nee...
      Het wiel van organisch kweken is al lang uitgevonden hè. Daar is al zooooooo veeeeeeeeeel over geschreven en bekend.
      Het staat je altijd vrij om nieuwe dingen te proberen. Maar des te meer je gaat experimenteren, des te meer er mis kan gaan.. Zelf vind ik het heel leuk om te experimenteren, maar de voorraad op peil houden krijgt altijd voorrang
  • Hork
    Banned
    Lucky Member
    • Jul 2020
    • 4103

    #3
    Lijkt me veel te zout, je kan ze beter verkopen of er olijfolie van maken!

    Comment


    • Eurogro
      Eurogro commented
      Editing a comment
      Hork brengt geen cent op de kg
      En olie is bijna zelf niet te doen ook het inmaken niet
      Kostprijs meer als in de winkel kopen

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Spijtig.
  • kelderkastje
    Exquisite Grower
    420 MemberMemberLucky Member
    • Nov 2019
    • 5461

    #4
    Composteren.

    Of een kampioenschap olijfpitverspugen organiseren.

    Comment

    • LR2
      Mother of all Growers
      MemberLucky Member
      • Nov 2011
      • 8552

      #5
      Olijven bevatten vetzuren die onze planten niet heel fijn vinden. Ik zou er van weg blijven. Deel van de reden ook waarom olijfhout zo lang goed blijft.

      Maar 'n maat van me vind ze geweldig voor bonsai en ik weet dat de bomen zelf duizenden euro's opbrengen.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment

    • beowulf
      Exquisite Grower
      MemberLucky Member
      • Nov 2008
      • 6495

      #6
      Ge kunt een zwartpootvarken houden

      Comment

    • Eurogro
      Senior Grower
      MemberLucky Member
      • Oct 2021
      • 842

      #7
      Dit is leven zo als het hoort

      Comment

      • Eerstekamerlid
        Exquisite Grower
        MemberLucky Member
        • Jan 2013
        • 5066

        #8
        Gewoon drogen en oproken. 100% biologisch dus wat kan er misgaan?

        Eigen groen scheelt je poen.
        Pas u aan aan de onaangepasten. Wees tolerant voor de intoleranten. Omarm hen die u afwijzen. Het systeem heeft gefaald.
        Het systeem betreurt dit ten zeerste.

        Comment


        • Eurogro
          Eurogro commented
          Editing a comment
          Ze hangen inde bommen te drogen daarna mallen de poeder is lekker in gerechten
          En makkelijk te bewaren in de koelkast
          Of meng het met rookmot om vis te rokken Sardinië
      Bezig...