Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Elektrische info

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Elektrische info

    Korting op 420shop
    De meterkastDe tijdklok

    Een tijdklok is niet gemaakt om direct een lamp op aan te sluiten. De tijdklok gaat geheid doorbranden omdat de dunne koperen puntjes gaan smelten. Je moet hier een relais tussen zetten (een electromechanische schakelaar). Hier zitten dikke koperen plaatjes in die niet kunnen smelten. Het enige dat de tijdklok doet, is stroom op het relais zetten. Het relais wordt aangeschakeld, er gaat een electromagneet werken, relais klapt in en dan komt er stroom op die dikke koperen platen en kan het hier niet mis gaan. Vaak werken mensen ook met tijdklokken om de lampen en de kachel niet tegelijkertijd te laten draaien, maar de tijdklokken zijn niet altijd even betrouwbaar of worden niet goed ingesteld. Je kunt dan krijgen dat de kachel aanslaat terwijl de lampen nog branden, met als gevolg dat de zekering er dan uitspringt.


    De electra draden
    Last edited by bobo; 18 October 2009, 16:41.

    #2
    goed om te weten maar...

    Hallo,

    zeer goed om het allemaal te weten. maar wat bedoel je met geaarde elektriciteit? tis het volgende...mijn huis is geboud in de jaren 20.de elektriciteit is dusver onveranderd. Welke aanpassingen zouden nodig zijn om toch veilig een kweekje te kunnen opstellen met 1x 400w lamp.
    Het ligt niet in mijn bedoeling om de buurt zonder electriciteit te zetten.
    Als al die veiligheidsvoorzieningen maar nodig vanaf de shakelklok zou het meevallen denk ik. Graag eens jou mening?

    Mijn huis ligt op het belgisch grondgebied,tkan een detail zijn.


    alvast bedankt,

    groeten

    Comment


      #3
      Last edited by bobo; 15 January 2009, 11:16.

      Comment


        #4
        Yo,

        Een kabel van 2,5 hangt er al op nu enkel nog een een metertje of 3 koper in de grond kloppen.

        bedankt,
        groete Bro

        Comment


          #5
          Hallo,

          Ik had nog wat vrije tyd vandaag dus ging ik eens mijn lamp met mijn ballast verbinden en eens die doen oplichten.
          Na wat draadjes strippen en aansluiten heb ik ingeplugd maar er kwam geen licht.
          Mijn ballast maakte wat geluid maar da was het dan ook?

          Zo,n ballast moet dat eerst opladen of zo?ballast kan ook stuk zijn,is wel gloednieuw.

          Groeten Bro

          Comment


            #6
            sigpic

            Comment


              #7
              Dat moet lukken. Let wel, best sluit je je kweekmateriaal niet aan op dezelfde groep als de keuken. In de keuken zijn als het ware energievreters, opletten daarmee.

              Greetz,
              zion

              Comment


                #8
                `t is wat zion zegt he. Kijk ook op welke groep de wasmachine en de droogkast staan. Voor het gemak, je mag 3500 watt aan verbruikers hebben op 1 16A zekering. Dus kijk effe in het rond wat je al hebt. Desnoods zekering 1 voor 1 uitzetten en kijken wat er uitvalt is altijd handig om te weten wat waar zit.
                "Een dwaas die weet dat hij een dwaas is, is al wijzer dan een dwaas die denkt dat hij wijs is." .

                Medigebruiker

                Comment


                  #9
                  idd voorkomen is beter dan genezen als ik bvb wil stofzuigen moet dat snel gaan want ons meest centrale stopcontact staat op dezelfde kring als men kast en dan valt de boel wel is uit,wat mij niet zo optimaal lijkt.

                  Comment


                    #10

                    Comment


                      #11
                      Re: Elektrische info

                      @ -86-

                      niet zelf doen maar laten doen is mijn advies.

                      Als ik hoo rhoe jij het een en ander beschrijft heb je niet veel ervaring in het werken met electra. zoals je het beschrift zul je onder spanning moeten werken en dan heb je een dosis kennis en het juiste gereedschap nodig.

                      Als je in de buurt van zwolle woont geef me dan een pm dan zal ik het wel voor je fixen.

                      Comment


                        #12
                        Re: Elektrische info

                        hee man, woon in groningen dus redelijk in de buurt. Maar heb toch besloten alles bij een maat van mij te plaatsen. Ook in een kast, vind ik wel prettig, en een wat grotere dan dat ik had en daarom nu ook twee plantjes ipv 1
                        Toch heel erg bedankt, was er ook niet aan begonnen met deze kennis van electra
                        Nooit mijn sterkste punt geweest

                        Comment


                          #13
                          Re: Elektrische info

                          Hallo lezers, ....

                          Zoals beloofd is hier dan mijn elektro-vraagje.

                          Ik wil dus op hele kleine schaal beginnen om een redelijk aantal gangen naar en van de "coffee-winkel" te reduceren, middels het omtoveren van een klein zaadje naar een goedgevulde Weck-pot.

                          Natuurlijk is een goede stroomvoorziening essentieel voor het slagen van dit project.
                          Na (veel) speurwerk op het Forum, zit ik toch nog even met een vraagje.

                          In mijn meterkast zit een aparte groep (automaat) voor 1 enkel stopcontact ten behoeve van mijn wasmachine.
                          Hij zit wel verbonden met de centrale aardlek, want er zit een groene sticker opgeplakt in de lengte-richting van de hefboom-schakelaar.
                          Maar wat mij opvalt is dat deze automaat er afwijkend uitziet in vergelijking met de andere 3 automaten.
                          De "wasmachine"-automaat (nee ...NIET de Miele..) ..het dingetje in de meterkast, dus.....die is een stukje breder dan die 3 andere.
                          En de opdruk verschilt ook.

                          Op de 3 dezelfde staat : B16 NA
                          Op de afwijkende staat : L /\ n 0.03 A ( /\ is dan een driehoekje)

                          Omdat ik eigenlijk in gedachten had om de stekker van de wasmachine (jaja..de Miele....) "even" te verwisselen voor mijn project.

                          Is dit nu verstandig ..?
                          Of loop ik kans dat mijn meterkast een aangebouwde module wordt aan de I.S.S. (International Space Station), op een paar duizend kilometer boven deze aardkloot ..?

                          Nou ik toch bezig ben, kan ik er net zo goed nog een vraagje eraan vastplakken.... :

                          Is het nou veilig om 1 lamp van 400 W (via VSA, natuurlijk) rechtstreeks aan te sluiten op een Omnirex timer (16 A), of moet er dan toch nog een relais tussen zitten ..of/en een automaat...?


                          Groene groetjes,

                          TT
                          Last edited by Toffe Top; 14 September 2009, 22:11.

                          Comment


                            #14
                            Re: Elektrische info

                            Een 16A schakelautomaat kan maximaal 3680W hebben. Wasmachines (3000W ongeveer) horen in nieuwe installaties achter een aparte groep. Ook wel een natte groep genoemd.

                            Dus een 400W HPS plus toebehoor blijft onder de maximale toelaatbare aantal Watts, dus moet dit geen probleem opleveren.

                            De 0,03A geeft de nominale foutstroom weer waarbij de aardlek eruit springt.

                            En een relais is niet verkeerd, is ook veiliger. Vanwege hoge opstart-stromen van de vsa.

                            vale.

                            Comment


                              #15
                              Re: Elektrische info

                              Ok dan.. ... dank je wel voor je snelle respons, Vale..

                              Dan toch maar voor de meeste veiligheid, natuurlijk.
                              Dus met multi-poort relais.

                              Maar moet ik naast het relais dan ook nog een extra automaat -in serie- in het lamp-aanstuurgedeelte plaatsen ..?
                              Of is dat niet nodig voor 1 lamp..?

                              TT
                              Last edited by Toffe Top; 15 September 2009, 01:42.

                              Comment

                              Bezig...
                              X