Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LED DIY tutorial voor noobs

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: LED DIY tutorial voor noobs

    Iemand nog een simpele oplossing om die cpu fans aan te sluiten? Was effe door de micro sectie aan het browsen. Nu, een oude gsm lader zie ik niet zitten. Linkje naar transfo? Pc voeding? Wietefras, hoe heb jij die geconnecteerd?

    Actief lijkt de simpelste oplossing. Arctic 64 pro heb je voor 10 euro het stuk. Vind voorlopig geen pin heatsinks die voldoen in de benelux. Staan we echt zo ver achter? Je vind Amerikaanse fora waar de meerderheid al geswitched lijkt. Hier 1 pionier

    Comment


      #17
      Knipsel.JPG

      Als de aankoopprijs +-500euro is en je ongeveer 3 kweekjes per dag doet duurt het ongeveer 4.4jaar om je investering terug te verdienen.

      En daar blijf ik dus altijd steken. Dit is te lang.

      Er zijn natuurlijk de factoren temperatuur, etc... maar dit haalt me nog niet over de schreef.

      Daarom dat ik graag Beowulf zijn stukkenlijst afwacht om te zien hoeveel het nu daadwerkelijk zal kosten.

      Mocht ik ergens fouten gemaakt hebben, laat het me gerust weten. Want heb dit even rap tijdens het werk in elkaar geflanst
      Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
      Vapers Hydro avontuur (voltooid)

      Comment


        #18
        Re: LED DIY tutorial voor noobs

        Onderling schelen die cob's van dezelfde reeks ook nog in efficientie. Ik ga het op die vierkante meter proberen met 4 3590's, op 250 watt. Toen ik mijn softbox open deed zag ik ook dat die thorin die erin zat 150 watt verbruikte. Dus reken die ook nog maar.

        Enfin, ik kijk even niet naar de terugverdientijd. Mijn rekening moet nu naar beneden. En de nerd in mij vindt dit eigenlijk gewoon cool. En die nerd heeft een gat in zijn hand.

        Het scheelt natuurlijk als je iets kan fixen via kingbrite... Ik ga eens proberen contact op te nemen met zo'n aanbieder.

        Comment


          #19
          Re: LED DIY tutorial voor noobs

          Ik heb bij een computerwinkel van die verdeelstekkers voor fans gekocht. Uiteindelijk zit er dan gewoon een 5V voeding op. 9V of zelfs 12V kan ook, maar die CPU koeler is voor 100W ofzo en ze hoeven maar de helft van die 50W te koelen.

          Let wel op dat het een beetje betrouwbare voeding is. Als die uitvalt dan heb je wel grote kans op ellende lijkt me. Al kunnen die COBs ook wel wat hebben.

          Die pin koelers die zijn pas een half jaar of zo populair. Je kan ze bij Kingbrite en cutter bestellen. Bij Kingbrite waren ze vrij goedkoop dacht ik.

          @vaperke, Daarom raad ik aan om de CXB3590 op 1750mA te doen. Dan heb je maar 4 van die COBs nodig om een 400W HPS te vervangen. Dat beetje extra stroomkosten weegt daar niet tegenop

          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

          Comment


            #20
            Re: LED DIY tutorial voor noobs

            Zit er ook al lang naar te kijken en mocht ik mij hps set nu niet net verleden jaar gekocht hebben was het voor mij een no brainer.
            Ook inderdaad omdat het cool is en ik ook als nerd dit wel super interessant vindt.

            Je moet ook nog je lamp rekenen die je af en toe moet vervangen (volgens sommigen niet, maar soit). Ik doe dit toch na 3 kweekjes of een jaar.

            Misschien moeten we een groepsaankoop doen en een paar sets maken voor de geiinteresseerde. Zo zouden we de prijzen een beetje kunnen drukken.

            Hoe ga je de ophanging doen? Per cob/heatsink. Of een grote heatsink met kruis?

            Heb je ook lenzen nodig om te verspreiden? Of beter zonder? Hoe ver moeten ze uit elkaar om de beste spreiding te hebben. Dat zijn dan de vragen die nog open zijn voor mij.
            Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
            Vapers Hydro avontuur (voltooid)

            Comment


              #21
              Re: LED DIY tutorial voor noobs

              Ophanging zal afhangen van welke heatsink je kiest. Als je voor passief gaat (en niet de pins) dan is je heatsink je ophanging. Bij actief zou ik het doen zoals wietefras. Lichtmetalen frame maken en daar de heatsinks op vastzetten. 4 in een balk zie ik vaak passeren, al dan niet nog is extra actief gekoeld. Maar dat zijn dan de zotten die er zo 3 of 4 hangen en ze op 700mA zetten.

              Comment


                #22
                Re: LED DIY tutorial voor noobs

                Ik heb die cpu koelers aan elkaar verbonden met alu u-profielen. Die rijtjes heb ik dan ook weer dwars aan elkaar verbonden met profielen.

                Ophangen wil ik nog wel een keer iets met katrollen voor hebben, maar ik gebruik nu 3 van die standaard lichthangers

                Beter heen lenzen of reflectoren. Dat kost alleen maar licht. Op Rollitup gebruiken ze wel reflectoren, maar dat is op basis van verkeerde metingen. Ze snappen in de VS het principe van reflecterende wanden niet zo. Al begint het begrip langzaam te komen.

                Verdeling van de COBs over de ruimte doe je gewoon zo gelijk mogelijk.

                De hoogte van het armatuur hangt af van het wattage. Bij mij kwam 30cm wel het beste uit

                Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                Comment


                  #23
                  Re: LED DIY tutorial voor noobs

                  Nu begint het toch wel te kriebelen.

                  Voor mij is de beperkte hoogte waar je je led kunt hangen interessant.
                  Scheelt ook iets in de koeling als ik Watt zak.

                  Ga ook eens een parts lijstje opstellen
                  Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                  Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                  Comment


                    #24
                    Re: LED DIY tutorial voor noobs

                    Ja precies. Bovendien gaat het koelen een stuk makkelijker omdat je van de leds vooral convectie warmte krijgt. Dat stijgt op een zuig je de tent uit. HPS geeft stralingswarmte en dat kun je niet afzuigen. In de winter moet je dan wel een beetje je best doen om de warmte binnen te houden, maar op mijn zolder waar de tent staat was het laatst 28 graden en in de tent was het nog net te doen met 30 graden. Dat kun je met HPS echt vergeten.

                    Ik heb zelf ook een laag tentje en dat gaat prima met die leds. Met HPS had ik dan ook altijd gekloot dat de planten er te dicht op kwamen.

                    Het kweekt echt een stuk lekkerder met die leds.

                    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                    Comment


                      #25
                      Re: LED DIY tutorial voor noobs

                      Ik lees hier
                      Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                      Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                      Comment


                        #26
                        Re: LED DIY tutorial voor noobs

                        Ja precies, er zijn twee manieren waarop je het kan bekijken. Als jij een 400W HPS wilt vervangen dan ga ik uit van hoeveel licht zo'n HPS produceert. Daar moet je dan wel nog minstens 25% aan reflector en wandverliezen vanaf trekken.

                        Ik ging in dit geval zelf uit van 770umol/s voor de 400W HPS geboost naar 440W. Daar 75% van is ongeveer 575umol/s en dat delen door 140umol/s voor een CXB3590 geeft 4 stuks met een totaal wattage van 250W. Dat is dan eigenlijk meer geschikt voor een 80x80 tent net als een 400W HPS, maar goed het kan ook wel op 1m2. Dan heb je 560umol/s/m2. Dat is ook prima te doen hoor. Krijg je nog een hogere g/w ratio ook, maar waarschijnlijk ook wel wat minder compacte wiet.

                        Of juist uit gaan van een standaardlichtdruk van 800umol/s/m2 en dat delen door 140umol/s (al gecorrigeerd voor wandverliezen) en dan kom je op 6 stuks. Of 7 als je ze op 1400mA draait.

                        Je kant het ook opbouwen. Eerst een keer met 250W beginnen en er dan later nog een paar bij zetten.

                        Het is maar net wat je wil.

                        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                        Comment


                          #27
                          Re: LED DIY tutorial voor noobs

                          ja precies, 6 lijkt me ideaal voor mijn setup.
                          Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                          Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                          Comment


                            #28
                            Re: LED DIY tutorial voor noobs

                            Bon, hoever staan we?

                            Heb het volgende in bestelling, zonder het risico van invoerrechten te moeten betalen via kingbrite. Jeej Europa Kosten met verzending ingebrepen.

                            Via TME: 1 mean well HLG-240C-1750B = 83,06 euro
                            Via todogrowled.es: 4 cree cobs, cxb3590 de cdbin, max 12000 lumen, kleurcode 3500 + 4 ideal cob holder = 228,50 euro

                            Mogelijks via bytesatwork: 4 arctic alpine 64 plus heatsinks = 46,95 euro (of de passieve pin heatsink via kingbrite)
                            Gratis pc voeding oid, nog te bepalen.

                            Komen we voorlopig op een totaal van 359,51 cent. Lijkt mij zo ongeveer de prijsrange van de paarse rommel. Komen nog wat kleine kosten bij voor de fans aan te sluiten. Maar het moet lukken om onder de 400 euro te blijven.

                            Comment


                              #29
                              Re: LED DIY tutorial voor noobs

                              Als je bij Kingbrite de BTW en invoerrechten moet betalen kom je daar ook zo'n beetje op uit. Al lees ik van de meesten dat ze dat niet hoeven te betalen en dan ben je nog wel een stuk goedkoper uit.

                              Of voor Citizen leds gaan. Die COBs zijn $10 oid. Alleen heb je er dan wel meer van nodig en daarmee ook meer heat sinks. Dat drukt het prijs voordeel wat, maar ik begreep dat het wel goedkoper kon. is alleen wel een hoop gedoe om alles uit te zoeken, want daar zijn nog niet zoveel voorbeelden van.

                              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                              Comment


                                #30
                                Re: LED DIY tutorial voor noobs

                                Ja, daar kruipt veel tijd in. Had het ook al begrepen dat dat het grootste probleem ging worden. Ondertussen heb ik ook antwoord van kingbrite. Ze zetten er dus inderdaad een lager bedrag op zodat je die invoerrechten niet moet betalen. En ze hebben alles beschikbaar, ook de voorgeboorde passieve heatsinks. Vervoerskosten 25 dollar met tnt.

                                De cobs daar... 36 dollar, da's 32 euro. Ik ga een lijstje sturen en wsl toch de andere bestellingen annuleren. Voorlopig kwam ik ook op andere fora geen leden tegen die de invoerrechten hebben moeten betalen.

                                Comment

                                Bezig...
                                X