Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LED DIY tutorial voor noobs

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    Re: LED DIY tutorial voor noobs

    Dat is wel goedkoop inderdaad. Dat is inclusief de Ideal led houders en ook voor de hoge bin?

    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

    Comment


      #32
      Re: LED DIY tutorial voor noobs

      Houders zijn 2 dollar 60, wel de hoogste bin. Maandag sturen ze mij een rekening via paypall.

      Comment


        #33
        Re: LED DIY tutorial voor noobs

        OK, bedankt.

        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

        Comment


          #34
          Re: LED DIY tutorial voor noobs

          Leuk topic! Handig en leerzaam.



          It's a medicine!!
          https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...h-lumii-hps600

          Comment


            #35
            Re: LED DIY tutorial voor noobs

            De onderdelenlijst bij kingbrite, in dollar

            4 x CXB3590 CD = 144
            4 x Ideal cob holder = 11,20
            4 x predrilled heatsink = 58
            1 x mean well driver 240, 1750 mA = 67
            verzendkosten TNT = 60
            paypall onkosten = 15,31

            Totaal = 355,51 dollar of 318,62 euro Eventuele invoerrechten etc bedragen dan voor Belgie 95 euro, maar Kingbrite zet er dus een lager bedrag op zodat die zouden wegvallen. We zullen het zien.

            Indien interesse laat ik beide doorgaan en verkoop ik 1 van de 2 sets voort aan iemand hier op het forum.
            Last edited by beowulf; 1 August 2016, 13:16.

            Comment


              #36
              Re: LED DIY tutorial voor noobs

              Hebben jullie deze heatsinks al gezien?

              http://hzlangteng.en.alibaba.com/pro..._heatsink.html
              Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
              Vapers Hydro avontuur (voltooid)

              Comment


                #37
                Re: LED DIY tutorial voor noobs

                Nope. Maar dat is 100 stuks afname minimum? 14 doller 50 voor zo'n geanodiseerde heatsink valt goed mee. Denk niet dat je ze goedkoper zal vinden. Ze moeten minstens 60 watt koelvermogen hebben.

                Wietefras, nog een vraagje. Ik veronderstel dat die driver enkel verbruikt wat er op hangt van cobs? Dan zou je kunnen starten met 9 liter potjes onder eentje, op 60 watt? Scheelt weeral in verbruik voor de eerste drie weken.

                Comment


                  #38
                  Re: LED DIY tutorial voor noobs

                  nee, schijnbaar kun je contact opnemen met de verkoper en is het mogelijk om kleinere afnames te krijgen.
                  Deze worden door growmau5 gebruikt in zijn ready to run kits.

                  Ben mezelf ook erin aan het verdiepen. Misschien ga ik na deze run ook een led opstelling maken.
                  Zeker nu ik zie dat de prijzen die jij krijgt een stuk interessanter zijn dan die bij mouser.
                  Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                  Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                  Comment


                    #39
                    Re: LED DIY tutorial voor noobs

                    Ja, mouser heb ik gecancelled. Dat was een beetje te zot. Zeker dat het dezelfde heatsinks zijn? Waren die van growmau5 ook niet geannodiseerd en voorgeboord? Niet dat het veel uitmaakt. Als ze de juiste oppervlakte hebben moeten die ook voldoen. Maar als je dan toch via ali bestelt dan lijkt het mij het handigst om alles op 1 plek te kopen. Dat kan gemakkelijk via kingbrite. Heb al redelijk veel opgezocht, het was dan ook met dit topic een beetje mijn idee om samen met wietefras zijn kennis wat info te bundelen en te bewijzen dat het voor een leek ook mogelijk is om redelijk gemakkelijk en al bij al vrij betaalbaar een led frame te maken. Iedereen aan de gram per watt

                    Dan is het afwachten of het pakketje de douane passeert zonder gevolgen. Maar ik ben er op voorbereid.

                    Comment


                      #40
                      Re: LED DIY tutorial voor noobs

                      @beowulf, Die driver verbruikt inderdaad alleen wat je er aan hangt. Als je dimt dan gaat het vebruik ook echt omlaag. Al is het wel zo dat als je die drivers op minder dan 50% belast dat dan de efficientie wat terug loopt, maar dat is ook niet schrikbarend.

                      Ik had daar voor mijn armatuur niet bij stil gestaan. Dacht ik pas aan toen ik voor mijn 2e kweek ging voorgroeien onder die dingen. Toen bedacht ik dat ik beter de COBs in het midden op de ene driver had kunnen zetten en die op de hoeken op de andere. Dan had ik inderdaad mooi onder een kleiner stukje kunnen voorgroeien.

                      Heb me eigenlijk nooit zo in die koeling verdiept. Heb gewoon gedaan wat iedereen deed (Arctic 11 Plus CPU koeler), maar heb je echt 60W koelvermogen nodig? Zou vewachten dat je maar de helft van het vermogen hoeft te koelen omdat de rest er als licht uit gaat.

                      En kom op, met die COBs moet je minimaal 1,2g/W halen

                      Handig dat je die prijzen even neerzet. Hopelijk geen extra kosten dan.

                      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                      Comment


                        #41
                        Re: LED DIY tutorial voor noobs

                        Beste Beowulf en Wietefras, wat doen jullie me aan? :p

                        Ik heb dus even (lees veel) zitten nadenken. ok de initiele kost is hoog, zeker als je al een hps liggen hebt. Maar ik moet geen nieuwe lampen meer kopen.
                        Ook kan ik de hps en ballast wel terug kwijt geraken. En je bent een geek of je bent het niet.

                        Dan blijft de besparing over.

                        368W ipv 400/440W. scheelt het veel?
                        Toch zo'n kleine 30 euro per kweek.

                        Ik heb dus bij kingbrite een quote laten maken voor

                        6 CXB3590 CD 3500K
                        6 passif heatsinks pre drilled 60-75W
                        6 ideal cob holders
                        2 HLG-120H-C1400 OF
                        2 HLG-185H-C1400

                        Ondertussen heb ik op alieexpress het volgende gekocht.

                        10 3W 730nm deep red leds
                        2 20W drivers
                        25 alu heatsinks for 1W/3W leds
                        Samen was dit 23 euro.

                        Ik ga een aantal deep reds gebruiken om geslacht te forceren in mijn voorgroei hokje en na deze kweek zal ik waarschijnlijk een profiel maken met cob's en deep reds.

                        Zoiets heb ik in gedachten, maar het uiteindelijke resultaat staat nog niet vast. (let niet op mijn teken skills )

                        layout.JPG
                        Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                        Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                        Comment


                          #42
                          Re: LED DIY tutorial voor noobs

                          Lol, sorry, maar ik zou zelf nooit meer terug willen naar HPS

                          Je hoeft de driver inderdaad niet helemaal volledig te gebruiken. Op 100% belast is de efficientie 94% en op 50% is het ongeveer 93%. Die "daling" zou ik me dus geen zorgen om maken. Let wel op dat je er minimaal 2 van die COBs op zet, want voor het 1400mA model is het minimum voltage 71V. Voor lagere stroomsterktes moeten er zelfs meer op zitten. Eigenlijk altijd minimaal de helft van het aantal COBs van wat er maximaal op kan.

                          De CXB3590 heeft een LM-90 van > 44.400 uur. Dat geeft aan dat je na 44.400 uur gemiddeld genomen nog 90% van de lichtproductie over zou moeten hebben. Dat is 10 jaar continu door bloeien.

                          Ik hoop overigens dat je 730Nm leds heb gekocht, want "deep red" is 660Nm. 730Nm noem je "far red".

                          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                          Comment


                            #43
                            Re: LED DIY tutorial voor noobs

                            inderdaad, ik bedoelde far red 730Nm.

                            deze:http://nl.aliexpress.com/item/High-P...&cv&dp=0&af=cc

                            Duidelijke uitleg, als de quote binnen is ga ik er denk ik ook voor gaan.
                            Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                            Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                            Comment


                              #44
                              Re: LED DIY tutorial voor noobs

                              Succes.

                              Ben benieuwd hoe die FR ledjes je bevallen. Ik heb zelf 4 Osram Oslon SSL 730Nm ledjes zitten op de binnenste hoeken van de 4 COBs koelers op de hoeken. Dat kwam eigenlijk nog prima uit qua lichtverdeling. Het is alleen heel lastig om in te schatten hoeveel licht er nou vanaf komt.

                              Let ook wel op dat de planten enorm kunnen gaan strekken van dat FR licht.

                              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                              Comment


                                #45
                                Re: LED DIY tutorial voor noobs

                                Ik dacht dat het de bedoeling was om ze een paar minuten na het licht uit is te beschijnen voor een 10 tal minuten.
                                Daardoor zouden ze onmiddellijk slapen. En win je een paar uur. Waardoor je op 13/11 kunt gaan.

                                Geen idee of het zal werken
                                Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                                Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                                Comment

                                Bezig...
                                X