Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LED DIY tutorial voor noobs

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #91
    Re: LED DIY tutorial voor noobs

    Inderdaad en in die 110umol/s voor de COB heb ik al 5% wandverlies meegerekend.

    Die 25% verlies met HPS is overigens op basis van een Gavita Pro 1000W armatuur in een speciaal daarvoor ontworpen tent. Met een tientjeskap in een slecht reflecterende ruimte is het verlies natuurlijk nog veel groter.

    Maar goed ik heb zelf dan liever iets meer licht met die COBs dan minder. Je wilt toch wel je oogst op zijn minst op hetzelfde niveau houden lijkt me. Als je iets meer wilt hebben zou ik het wat omhoog afronden.

    Persoonlijk heb ik zelf het wattage met de COBs gelijk gehouden (minus HPS boost) en heb het oppervlak wat vergroot om te compenseren voor de extra hoeveelheid licht.

    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

    Comment


      #92
      Re: LED DIY tutorial voor noobs

      Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
      Deze kan ook. https://www.cutter.com.au/proddetail.php?prod=cut2900

      Al moet het dan wel uit Australie komen. Ik probeer voorlopig nog uit te zoeken wat het goedkoopst is. Wietefrans bestelde het meeste via Ali, maar ik weet niet hoeveel de invoerrechten etc bedragen.

      Het ook net ontdekt dat prijzen op mouser zonder 21% btw zijn

      Comment


        #93
        Re: LED DIY tutorial voor noobs

        Dat zou interessant kunnen zijn. Invoerrechten etc met heatsinks bij waren dus 26 euro.

        Comment


          #94
          Re: LED DIY tutorial voor noobs

          Bij Dealextreme kun je ook uit een Duits depot bestellen voor snellere levering, maar dan zitten de BTW en invoerrechten er wel gewoon in de prijs verwerkt volgens mij. Ze krijgen het spul anders Europa toch niet in?

          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

          Comment


            #95
            Re: LED DIY tutorial voor noobs

            Daar zal toch wel verschil inzitten denk ik, een partikulier die kleine aankopen doet in het buitenland tegenover een buitenlands bedrijf met filiaal hier die in't groot invoeren om hier een stock op te bouwen.

            Comment


              #96
              Re: LED DIY tutorial voor noobs

              Wat een verlof dag allemaal niet goed voor is.

              Het was nodig dat ze er hingen. In mijn hokje op de zolder was het maar eventjes 40 graden met mijn hps op 250W.
              Gezakt naar 31 met led

              De far reds zijn ook aangesloten, maar ik laat ze nog niet schijnen. Zal ze maar in bloei gebruiken.

              Knutselen als het 40 graden is, gek zijn doet geen pijn gelukkig.


              IMG_20160825_130030.jpgIMG_20160825_221240.jpgIMG_20160825_221248.jpgIMG_20160825_221321.jpgIMG_20160825_221347.jpgIMG_20160825_221433.jpgIMG_20160825_221437.jpg
              Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
              Vapers Hydro avontuur (voltooid)

              Comment


                #97
                Re: LED DIY tutorial voor noobs

                Waar is die Davin nog voor nodig Vaperke? Ziet er verder diy top uit [emoji108]

                Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

                Comment


                  #98
                  Last edited by mafferd; 26 August 2016, 01:37.

                  Comment


                    #99
                    Re: LED DIY tutorial voor noobs

                    Oorspronkelijk geplaatst door ripabrucy View Post
                    Waar is die Davin nog voor nodig Vaperke? Ziet er verder diy top uit [emoji108]

                    Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
                    nergens, maar ik had geen andere timer voor handen

                    Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.
                    Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                    Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                    Comment


                      Re: LED DIY tutorial voor noobs

                      Hier was het inderdaad ook nog net aan te doen met de leds.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ganjax View Post
                      Daar zal toch wel verschil inzitten denk ik, een partikulier die kleine aankopen doet in het buitenland tegenover een buitenlands bedrijf met filiaal hier die in't groot invoeren om hier een stock op te bouwen.
                      Ja precies, een particulier komt nog wel eens weg met het niet betalen van BTW en invoerrechten als ze iets importeren. Een groot bedrijf niet.


                      Oorspronkelijk geplaatst door ripabrucy View Post
                      Waar is die Davin nog voor nodig Vaperke?
                      De led drivers hebben ook last van een "inrush". Daar heb je dus ook wel een betrouwbare tijdschakelaar voor nodig.

                      Uit het datasheet van de HLG-185H-C:
                      INRUSH CURRENT (Typ.): COLD START 55A(twidth=900μ s measured at 50% Ipeak) at 230VAC

                      Reflectoren kosten eigenlijk een hoop licht. Voor een goede verdeling van het licht moet je het led armatuur dan namelijk op 50cm hangen. Bij COBs zonder reflectoren/lenzen op 20 tot 30cm.

                      Zag laatst een test langs komen van iemand die in een 120x120 tent een matrix van metingen had genomen met de leds op 31,5 en op 60cm. Dat gaf gemiddeld 20% minder licht met reflectoren op 60cm tegen de kale COBs op 31,5cm.

                      Alleen bij de openstaande tentopening had hij meer licht onder het armatuur met reflectoren, maar dat was alleen in de buitenste 10cm oid.

                      Die COBs zijn bij mij nog 50C en daar kun je je nog best aan bezeren. Dat is dan misschien wel het voordeel van die reflectoren, want dan kun je de COBs niet aanraken
                      Last edited by Wietefras; 26 August 2016, 09:42.

                      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                      Comment


                        Re: LED DIY tutorial voor noobs

                        interessant. Zal ze er eens afhalen vanavond en zien wat het geeft. Ze hangen nu op 35cm van de plantjes. Wel nog gedimmed.

                        Goed om te weten dat ik mijn Davin nog niet moet weg doen. Was van plan om een gewone tijdschakelaar er tussen te plaatsen.
                        Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                        Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                        Comment


                          Re: LED DIY tutorial voor noobs

                          Davin mooi houden dus....al zal die rush toch niet zo heel erg zijn (?)

                          Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

                          Comment


                            Re: LED DIY tutorial voor noobs

                            @vaperke, Die 20% is wel wat overdreven denk ik omdat hij de lamp met reflectoren te hoog had hangen, maar het verschil zal toch ook aanzienlijk blijven als je het reflector armatuur wel op de juiste hoogte hangt.

                            Als je de reflectoren laat zitten dan moet je het armatuur wel een stuk hoger hangen dan zonder. Als je een smartphone hebt dan kun je daar wel een lux meter app voor downloaden. Daarmee kun je dan controleren of het licht een beetje goed verdeeld zit over het oppervlak. Dus niet dat je veel feller licht hebt midden onder de COBs en een stuk minder fel ertussen. Op het oog is dat heel lastig te zien. Zeker als er planten onder staan.

                            Als je te sterke pieken en dalen in de lichtinseniteit ziet kun je het armatuur wat verder omhoog hangen en dan zou het minder moeten worden. Het is een kwestie een compromis overigens. Hoe hoger hoe beter verdeelt het licht wordnt , maar als je al te hoog taat dan verlies je weer teveel licht op de wanden.

                            @ripabrucy, Die inrush is dus voor de drivers blijkbaar 55A voor 0.0009 seconde. Het zit hem in dit geval in het opladen van de condensatoren in de driver. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe lang dat bij HPS duurt en of het voor led dan dus erger of minder erg is.

                            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                            Comment


                              Re: LED DIY tutorial voor noobs

                              Ik heb zo'n paar lux meters geiinstalleerd staan. Zal dit ook vanavond eens bekijken.

                              Op het zicht is het inderdaad moeilijk te schatten. Maar ik zie toch dat er veel meer licht op mijn plantjes vallen en niet zoveel ernaast. Zal op zich allemaal niet zoveel uitmaken denk ik.
                              Het zal toch even zoeken worden naar de goeie kweekmethode. Maar daarvoor doen we het net
                              Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                              Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                              Comment


                                Re: LED DIY tutorial voor noobs

                                [emoji108] uitgelegd wietefras.....55A is toch mee te leven nog.

                                Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

                                Comment

                                Bezig...
                                X