Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LED DIY tutorial voor noobs

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #46
    Re: LED DIY tutorial voor noobs

    Ja dat heb ik er ook mee gedaan en dat leek wel te werken. Geloof zelfs 13,5/10,5 of zelfs 14/10. Al heb ik nooit geprobeerd of het zonder die FR ledjes ook kan.

    Ik heb echter ook een keer gehad dat de planten begonen te strekken als een dolle toen ik meteen bij overschakelen naar 12/12 al met die FR leds begon. Nou moet ik zeggen dat ik nu met een ronde bezig ben waar ze net op 12/12 staan en een paar van de dames strekken ook als een dolle zonder die FR leds

    Dat is altijd het lastige van iets testen als kleinschalige hobbykwekert. Je moet eigenlijk met wat grotere aantallen werken en een controlegroep hebben om echt te zien of iets werkt of niet.

    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

    Comment


      #47
      Re: LED DIY tutorial voor noobs

      Goh, uiteindelijk maak je voor 30 euro zelf een hok, daar zou je ook op kunnen besparen. Afzuig kan naar beneden. Filter kan naar beneden. Kleine beetjes helpen zei het geitje en het piste in de zee.

      Comment


        #48
        quote.JPG

        Daar zullen nog een aantal kabels, connectors etc bijkomen. Maar reken dus 500€ voor alles.

        Iemand interesse in een BAL EVSA en 400W hpi/hps lamp?

        De berekeningen:

        CXB3590CD36V3500K 6 COBS @1.4A ON 3.945 PROFILE HEATSINK
        1 SQ.M. CANOPY 94% EFFICIENT DRIVER @23 CENTS PER KWH
        Total power watts at the wall: 311.7
        Cobs power watts: 293
        Total voltage forward: 209
        Total lumens: 53484
        Total PAR watts assuming 10% loss: 149
        Total PPF: 692.85
        PPFD based on canopy area: 692.85
        PAR watts per sq.m.: 149.0
        Cob efficiency: 56.34%
        Power watts per sq.m.: 293.0
        Voltage forward per cob: 34.89
        Lumens per watt: 182.54
        Heatsink riser thickness / number of fins / fin's length: 0.38in/10/2.5in
        Heatsink area per inch: 378.23 cm^2
        Total heat watts: 128
        umol/s/W / CRI: 4.65 / Estimated
        Heatsink length passive cooling @120cm^2/heatwatt: 41 inches
        Heatsink length active cooling @40cm^2/heatwatt: 14 inches
        COB cost dollar per PAR watt: $1.92
        Electric cost @12/12 in 30 days: $26.31
        Electric cost @18/6 in 30 days: $39.21
        Cost per cob: $47.62
        Heatsink cost per inch cut: $3.27
        Total cobs cost: $286
        Total heatsink passive cooling cost: $134
        Total heatsink active cooling cost: $45
        Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
        Vapers Hydro avontuur (voltooid)

        Comment


          #49
          Re: LED DIY tutorial voor noobs

          Dieje driver is ook meer dan 20 euro goedkoper dan mijne. Als je dan de 3070 neemt, actief gekoeld...

          Transport gaat precies wel serieus de hoogte in. 60 voor mij, 1 driver en twee heatsinks meer en je zit al aan 95.

          Comment


            #50
            Re: LED DIY tutorial voor noobs

            Die heatsinks wegen ook 700 tot een kilo toch? Dat scheelt 's snel op de verzendkosten dan lijkt me

            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

            Comment


              #51
              Re: LED DIY tutorial voor noobs

              ja scheelt wel een stuk door het gewicht. Die heatsinks wegen bijna 1 kilo.

              Ik ga misschien toch naar een iets kleinere setup gaan met 5 cob's en 1 driver.
              Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
              Vapers Hydro avontuur (voltooid)

              Comment


                #52
                Re: LED DIY tutorial voor noobs

                Kheb een quote gevraagd voor deze setup:

                5 CXB3590 en 1 HLG-240H-C1400

                Krijg dan deze waarden:

                Cobs power watts: 244
                Total lumens: 44540
                Total PAR watts assuming 10% loss: 124
                Total PPF: 576.6
                PPFD based on canopy area: 576.6
                PAR watts per sq.m.: 124.0
                Voltage forward per cob: 34.89
                Lumens per watt: 182.54

                Deze setup scheelt me toch bijna 60€ per kweek aan elektriciteit alleen.

                Alleen ben ik niet zeker of deze mijn 400W kan benaderen. 576PPFD is theoretisch lager dan wat een 400W HPS kan geven.


                edit: Quote is al binnen, 360euro alles inclusief.
                Last edited by vaperke; 4 August 2016, 10:55.
                Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                Comment


                  #53
                  Re: LED DIY tutorial voor noobs

                  Bij HPS moet je minstens 25% verlies rekenen op reflector en wanden. Dat is al het verlies bij een high end HPS als de Gavita Pro.

                  Als die 400W HPS geboost wordt naar 440W en dan 770umol/s geeft dan hou je daar 578umol/s van over.

                  Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                  Comment


                    #54
                    Re: LED DIY tutorial voor noobs

                    Ben ik dan de enigste die ipv. Van een led driver gewoon een simpele 1200w converter van banggood heb gekocht met een pc voeding erbij om die led's op aan te sluiten?

                    Comment


                      #55
                      Re: LED DIY tutorial voor noobs

                      Heb een week na betaling via paypal alles binnen van Kingbrite. Perfect verpakt. Geen extra kosten. En ze stuurden een mailtje om te melden dat Cree deze zomer nog een betere cob op de markt brengt, waardoor de prijs van deze 3590 ietske zakt en de 3070 die Wietefras gebruikt wel heel voordelig wordt.

                      Comment


                        #56
                        Re: LED DIY tutorial voor noobs

                        Las ook dat de led fabrikanten (Cree, Citizen, Nichia, Bridgelux) waarschijnlijk Q4 dit jaar of Q1 volgend jaar allemaal weer met nieuwe generaties van hun COB komen.

                        Dat is wel het lullige. De ontwikkelingen bij deze COBs gaat nog wel even door dus als je iets koopt dan is het een half jaar later al "oud".

                        Bij HPS is er sinds de DE (double ended) lampen nauwelijks nog iets gebeurd en dat was in 2009 of 2008 ofzo? Maar goed, met die HPS ben je natuurlijk net zo verouderd bezig. Nog veel verouderder zelfs met max 1,7umol/s/W

                        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                        Comment


                          #57
                          Re: LED DIY tutorial voor noobs

                          Cobs al even aangesloten, wat echt kinderspel is. Je koopt eigenlijk de kit van growmaus via kingbrite. Denk wel dat 4 3590's genoeg moeten zijn op een vierkante meter. Het kriebelt alvast om de tent weer op te zetten... Nu nog een frame maken om die heatsinks aan te bevestigen en klaar.

                          Comment


                            #58
                            Re: LED DIY tutorial voor noobs

                            4 van die COBs is wat krap, maar het zou best kunnen inderdaad.

                            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                            Comment


                              #59
                              Re: LED DIY tutorial voor noobs

                              Ik kweek al jaren me plantjes in de zomer buiten maar ben nu de stap aan het maken naar binnen. Ik heb een tentje gekocht 90x90x170 en ben begonnen om me filter en afzuiging aan te sluiten. Van me buitenplanten heb ik stekken geknipt en in de koelkast weggelegd om na me vakantie te beginnen. Van een bekende kan ik een Kind k5 xl1000 ledlamp ''lenen''. Deze lamp is in de 600w maar lijkt mij toch wel een zware overkill voor mijn tentje. Met name het kweekverslag van Wietefras en zijn ervaringen hebben me nu aan het twijfelen gebracht. Ga ik er een 400w HPS in hangen of ga ik zelf knutselen met de COBS leds erin. Erg mooi en duidelijk topic dit! Ik heb ook een zeewateraquarium waar ik al 2 jaar met led verlichting werk om me koralen te laten groeien. In de zeewater hobby werd jarenlang hetzelfde naar led gekeken als bij de wiet maar toch draai ik zelf al 2 jaar naar volle tevredenheid met mijn COBS leds (van het merk Kessler).
                              Ik blijf dit en de cobs volgen maar wilde mijn stille meelezen even doorbreken.

                              Comment


                                #60
                                Re: LED DIY tutorial voor noobs

                                Uiteindelijk heb je dus voor 320 euro een led armatuur van 240 watt die het al aardig kan opnemen tegen een standaard 400 watt hps met magnetische ballast. Er zitten gaten door de heatsinks, dus in principe kan je ze zelfs gewoon ophangen met koordjes. Voorlopig heb ik audio kabel gebruikt, had niks anders liggen. Maar kabel met een solide kern zal het best werken. Je duwt deze al gewoon in de ideals. Koelpasta er tussen, vastvijzen en klaar. Alles wijst zichzelf uit.

                                IMG_2278.jpgIMG_2281.jpgIMG_2282.jpg

                                Comment

                                Bezig...
                                X