Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LED DIY tutorial voor noobs

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Zoals ik het bekijk gaat het niet zo mooi werken, qua voltage gaat dat wel goed met twee cobs op zon driver dat is ongeveer 72volt. Maar wat je zelf ook al zegt die amperage is erg laag(0.68A) dus je kunt niet tot een zelfde output komen als met die tgl-220 het is dan maar ongeveer de helft. en daarbij vraag ik me ook af of die drivers die in die mars-lamp zitten wel constant current zijn (een vast amperage)

    ik zou voor de nieuw-zelfbouw gaan.


    groeten mafferd

    Comment


      Een dag zonder wiet kent Flip niet.

      Comment


        Uiteindelijk gaat het om het wattage. Dat is volt * ampere. Als je een 72V CXB3590 koopt dan is 700mA voor die COB dus gelijk aan een 36V CXB op 1400mA (72W x 0,7A = 36V x 1,4A = 47W ).

        Dus als je twee stuks CXB3590 op 72V doet dan verbruiken ze per COB 47W en dan kom je met twee van die armaturen (en dus 4 COBs in totaal) wel in de richting van die TGL-220 inderdaad.

        Of je kunt zoals mafferd aangeeft twee COBs van een lager voltage in serie zetten. Een CXB3590 36V op 700ma verbruikt 23,5W, maar als je die in serie zet is het samen dus weer 47W. Nadeel is dan wel dat je twee keer zoveel van die COBs nodig hebt en die zijn nogal duur.

        Je zou dan bijvoorbeeld 4 Citizen CLU048-1212 kunnen doen. Die kosten bij Kingbrite minder dan $10 en verbruiken op 700mA iets van 23,3W per stuk bij 33V. Dus twee in serie is 66V en 4 stuks per armatuur is ook rond de 90W.

        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

        Comment


          Ah ik zie al waar ik de fout in ga, 1400 staat voor mA en niet voor A. Dus 2 drivers van 0,68 A (Mars) staat ongeveer gelijk aan 1 driver van 1400 A (Meanwell).

          2 COB's per armatuur van 72 V, elk met zijn eigen driver van 0,68 A komt dus in de buurt van de TGL-220. Dan ga ik 4 COB's aanschaffen, koop ik er gelijk eentje extra, maak ik daar nog een lampje van passief gekoeld.

          Thanks
          Een dag zonder wiet kent Flip niet.

          Comment


            Na meerdere malen oa. dit topic doorgespit te hebben, besloten om een gelijke set CXB3070BB zoals MV1977

            Comment


              Is wat veel licht inderdaad, maar je kan het inderdaad altijd nog dimmen.

              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

              Comment


                Nog is 3 dollar minder voor de 3070. Had net een mail gekregen van Kingbrite dat ook de prijzen van de overige cobs aangepast werden. En de dollar staat dan ook weer wat gunstiger precies want toen ik bestelde was dat nog zo goed als 1 op 1. Voor al bij al 200 euro heb je dus een hele leuke set.

                Ik kan overigens bevestigen dat de shipping per china post even goed is als TNT of DHL en die was voor mijn set (zonder driver) 12 dollar. Even snel binnen, ook traceerbaar. Echt die 20 euro niet waard voor dhl. Pakketje komt dan hier met bpost aan, dus dan hoef je ook niet thuis te zijn. Die leveren nooit bij de buren en je kan je pakje de volgende dag in een postpunt afhalen.

                Comment


                  Aan Kingbrite gevraagd naar mogelijkheden van China Post. De beperking is een maximaal gewicht van 0,5kg. Alles daarboven gaat via DHL of TNT. Levertijd ca. 5dagen.

                  Comment


                    Ja, ik had enkel cobs en holders. Nu, via ali kan je zaken bestellen van een kilo en meer via china post en die verzending is nog steeds gratis... Ik heb dan de driver apart besteld via TME, die was daar ietsje duurder maar kwam goedkoper uit.

                    Comment


                      Lampen en driver zijn alweer binnen TNT. De bon was serieus verlaagd naar 41E. Afwachten of er een naslag komt. Volgende week komen de Arctic 11plus koelblokken en kan ik gaan knutselen.

                      Vraag over het dimmen: ik moet de vier lampen dimmen naar ca. 74% middels de bekende 100Kohm lineare potentiometer.
                      In hoeverre is het wattage van de potentiometer hierin kritisch?


                      -Groot

                      Comment


                        Die dim kabels staat maar 100mA op, dus het wattage maakt voor die potmeter niet uit.

                        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                        Comment


                          Ik weet niet of het hier al gepost is alleen hier staat ook veel informatie over zelfbouw LED: http://ledgardener.com/diy-guides/

                          Ik ben ook aan het kijken of ik een mooi setje zelf kan maken

                          Comment


                            Ik vraag mij af wat de onderlinge afstand moet zijn tussen in mijn geval 4x 3070 Cobs. Ik heb nu de h.o.h. afstand op 300mm (hok 600x600mm) gezet maar dit is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de uitschijnhoek en hoogte.

                            Als ik het uittekenen in 3d dan is bij 300mm h.o.h. cob afstand de ideale afstand tot de plant 125mm. Niet teveel onderlinge overlap en idem weinig licht op de wanden.

                            Op www wijken de opgegeven plant afstanden ook flink af.Snap dat dit ook nog per plant kan verschillen. Kan al zoekende nog maar weinig vinden.

                            Wat zou in mijn geval de ideale onderlinge cob en/of plant afstand zijn? 200watt cxb3070 gedimd naar 150watt.

                            -Groot



                            Attached Files
                            Last edited by groot; 20 June 2017, 11:45.

                            Comment


                              Denk dat je het te moeilijk aan het bekijken bent. Je hebt die 4 cobs die wil je gebruiken op 60x60cm dus dan verdeel je die zo mooi mogelijk en thats it. Dus om een 60x60 oppervlakte goed te belichten, zet je de cobs 30cm hart op hart uit elkaar. Op deze manier belicht elke cob dus 30x30cm daar heb je er 4 van en zo is je tent mooi opgedeeld en verlicht.

                              Zelf heb ik ook eens een armatuur gemaakt voor een 60x60 en die draaide op 150w Wat zelfs met deze dagen goed koel te houden valt. Voor in de winter maanden kun je gerust naar de 200w


                              De afstand tot plant zal ergens tussen 15-30cm liggen de plant verteld je snel genoeg of je hoger of lager moet.


                              Comment


                                Ik heb 4x 2530 op 60x60 hangen die doen bij elkaar max 160W
                                Da's al een bult licht, afstand tot de plant is zeker 30-40cm als die voluit staat anders vinden ze het niet leuk meer.
                                Het wordt wel een stuk warmer dan TNeon.

                                hoh 30cm inderdaad.
                                Ik denk dat ik ze zelfs 25cm hoh heb zitten maar dat kan ik ff niet nakijken.
                                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                                Comment

                                Bezig...
                                X