Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LED DIY tutorial voor noobs

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Dimmer aangesloten. Krijg de vier draden van de ventilatoren niet goed aangesloten dus de grote kamer ventilator erop. En het is zo simpel als het eruit ziet.

    Nu nog ff uitpluizen hoe ik die ventilatoren met een normale 12v adapter kan aanslingeren.
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    Comment


    Thx Bringdown, in dat proces blijkbaar toch het het PCB een opdonder gegeven. Dus de gele en zwarte.werkte niet meer. De volgende fan doet het op een labvoeding inderdaad gewoon.
    ​​​​

    Comment


      Regelbare voeding is handig, ik vond ze op 12 volt te hard draaien en teveel lawaai maken. Op 6 hielden ze het blok nog makkelijk koel en dan heb je dat lawaai niet.

      Comment


        Oorspronkelijk geplaatst door groot View Post
        Mag geen twee foto's tegelijk uploaden
        Dit moet gewoon kunnen. Gebruik je een desktop, mobiel of tablet?
        Krijg je een foutmelding, zo ja wat staat er?

        Je gebruikt het foto icoontje zie ik. Je kan toch gewoon meerdere foto's selecteren?
        Heb dit net getest met desktop en met iphone.

        P.S. het maximum aantal bijlagen per bericht is 30 voor jouw gebruikersgroep.
        You do not have permission to view this gallery.
        This gallery has 2 photos.
        Last edited by Jointjedraaien; 31 July 2017, 23:36.
        Veel gestelde vragen over het forum

        JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
        420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

        Comment


          Jointjedraaien per desktop na resizen. Zal het na mijn vakantie toe nogmaals testen.

          Zie overigens dat ik de cobs eerst in de vierkante pasta heb gedrukt en daarna de Ideal holders heb aangeschroeft. In een video zie ik namelijk dat je eerst de cobs in de houders moet klikken.
          Ik had wel moeite met dat verende pennetje.

          De cobs zaten muurvast in de pasta bij controle. Dus gekeken of ze zonder houder nog los zouden komen.

          Moet ik ze eraf steken en ze voor de zekerheid toch eerst in de Ideal houders klikken?

          -Groot

          ​​​​​​

          Comment


            Bedenk mij net ook dat de dimmer mijn lampen niet helemaal tot uit dimmen. Maar blijven branden. Dacht dat ik met de dimmer een soft start zou moeten kunnen maken zoals zonsopgang.

            -Groot

            Comment


              Ik zou ze toch niet zonder de houders op de koeling laten zitten, voor de zekerheid.
              Heb je gekeken of ze niet los kwamen als ze branden, als de pasta warm wordt ?
              Tja, maar als je ze helemaal niet los krijgt heb je kans op beschadigen.
              Denk dat je dat toch zelf het best kunt inschatten, maar voor optimale koeling moeten ze eigenlijk strak erop, er hoeft maar een dun filmpje pasta tussen.
              De pasta zorgt alleen voor een optimaal contact, niet voor de uiteindelijke koeling.

              Ik dacht dat een dimmer op een evsa zo werkte dat je de weerstand tussen die twee punten kleiner maakt en daardoor dimt.
              Je maakt steeds meer kortsluiting eigenlijk.
              Daarom heb je ook een weerstandje in serie met de potmeter, zodat je nooit 100% sluiting kunt maken en dus ook niet 100% kunt dimmen op die manier.
              Mgoed, ik heb dat jaren geleden eens gelezen (en toegepast).... Misschien zit ik er wel naast, er zijn hier mensen met veel meer verstand van COBS dan ik

              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


                groot Waarom laat je die COB houders er niet op zitten? Vond het zelf handiger om ze er eerst in te klikken en dan de houder vastschroeven, maar andersom (eerst COB plakken en dan houder erover) kreeg ik ze er ook op.

                QnQ
                Dat dimmen gaat net andersom. Als de weerstand hoog is (of oneindig door de dim draden los te laten bij B-type drivers) dan krijg je meer licht en als je de boel kortsluit krijg je het minste licht. Maar goed, dat maakt voor het principe verder niet uit lijkt me.

                De meeste Mean Well drivers kunnen naar 0 dimmen gewoon niet aan. Helaas. Die blijven onder de paar procent inderdaad hangen op een willekeurige waarde, maar gaan niet echt uit.

                Het zijn vooral de niewere modellen die het wel kunnen. Mean Well heeft bijvoorbeeld de ELG serie die dat wel kan en een paar recent uitgekomen zwaardere HLG varianten kunnen het ook. Dat is op zich wel mooi inderdaad, want met een soft start heb je die inrush niet. Het sluipverbruik was te verwaarlozen, dus ik zou ook liever die softstart gebruiken, maar met een extra schakelrelais om het ding in te schakelen gaat ook.

                Die inrush valt ook nog wel mee heb ik het idee. Heb nog niemand gehoord over vastgelopen relais of tijdschakelklokken.

                Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                Comment


                • QnQ
                  QnQ commented
                  Editing a comment
                  Ja, dat bedoelde ik ook, vandaar die weerstand.
                  Ik zei het alleen wat onbegrijpelijk waarschijnlijk.

                Thx QnQ en Wietefras cobholders zitten er gewoon op. Heb gecontroleerd of de cobs vast zaten want dat is goed en daarna de holders weer terug geschroefd. Qua dimmen heb ik iig geen foutje gemaakt dan. Thx, lamp klaar, ventilatie uitzoeken en softbox fixen en dan kast bouwen
                ​​​​

                Comment


                  Hey,

                  Is het nog de moeite om een cobs lamp samen te stellen?

                  Lees toch wel meer en meer over Quantum boards en led strips(Samsung & bridgelux). Geen zin om veel geld uit te geven aan cobs terwijl mn mss stillekes aan over aant gaan is naar strips.

                  Groetjes

                  Comment


                    Die quantum boards zijn bijna twee keer zo duur als COBs. Je hebt 4 Citizen 1212 COBs (van een tientje) nodig om net zoveel licht te produceren bij gelijke efficientie als een quantum bord van $75 (plus verzendkosten, invoerrechten en BTW)

                    Ik heb geen flauw idee waarom die dingen zo populair zijn op Rollitup. Nou ja ik heb wel een idee, maar het is geen rationele reden. Het is omdat mensen graag het nieuwste van het nieuwste willen hebben en dat ze elkaar gek maken in een race naar steeds hogere efficienties.

                    Plus dat ze er vaak de ballen van snappen en daar maken die verkopers op het forum gretig gebruik van. Ze denken daar merendeels ook dat een Cree CXB3590 efficienter is dan een CXB3070. Of een Citizen 1825 dan een 1212. Onzin. Het is precies dezelfde technologie. Alleen heb je kleine en grote COBs. De ene kan zeg 30% meer watts aan dan de andere en is dan ook 30% duurder. Draai ze op het juiste vermogen en ze zijn even efficient. Lood om oud ijzer allemaal. Het geeft je alleen meer mogelijkheden om een handig aantal COBs te krijgen om een goede lichtverdeling te krijgen.

                    Die onzin om steeds hogere efficienties op te zoeken heeft economisch gezien doorgaans helemaal geen zin. Dat kost alleen maar geld aan meer leds. Geld dat je nooit terug verdient met de minimale extra stroombesparing die je daar mee kan bereiken.

                    Kijk als je een broodkweker bent en je hebt "maar" 2000W beschikbaar dan heeft het zin om zoveel mogelijk licht te persen uit die hoeveelheid stroom en dan maar wat extra neer leggen voor nog efficientere armaturen. Als je een hobbykweker bent zoals je op dit forum zou moeten zijn, dan is die beperking niet van toepassing. Dan gaat het je er hooguit om om zo goedkoop mogelijk je kruid te kweken. Dat doe je niet bij 170lm/W (of 2.6umol/s/W) oid, maar bij iets van 155lm/W ofwel 2,3 a 2,4 umol/s/W.

                    Als je van 155lm/W naar 170lm/W wilt dan moet je 50% meer COBs en bijbehorende koelers kopen. Dat kost je dan voor 800umol/s iets van 130 euro extra. Je bespaart dan 35 euro per jaar aan stroom als je continu op 12/12 zou door kweken. Dan moet je dus bijna 4 jaar lang continu kweken om die extra kosten op de stroombesparing terug te verdienen. Als je ziet hoe snel de ontwikkeling van die leds gegaan is zou ik er eerder vanuit gaan dat je ze over 2 a 3 jaar deels al vervangt. Dan ben je geheid een stuk goedkoper en zuiniger uit.

                    Je zou dan die oude leds ook gewoon kunnen blijven gebruiken door ze te "dubbelen" (per twee paralel zetten zodat je de helft van de stroom over alle leds verdeeld) en dan efficienter te draaien. Hoef je maar de helft te vervangen.

                    Die Bridgelux en Samsung strips zijn al een beter alternatief. Zeker als je de strips met een wat lagere dichtheid hebt (teveel ledjes op een klein oppervlak is ook een probleem met die quantum boards). Al zijn die nog steeds wat duurder dan COBs, maar ze hebben wel als voordeel dat je minder problemen hebt om ze te koelen en ze geven mogelijk een betere lichtverdeling.

                    Ik heb zelf wel wat led strips gekocht op eBay die 154lm/W zouden leveren met ook Samsung 561C smd leds zoals op die quantum boards. Die dingen kosten 9 euro per strip van 24W inclusief driver en gratis bezorgen als je een setje van 5 koopt. Daarmee bouw je voor hooguit 60 a 65 euro een 125W armatuur waar je met Quantum boards drie keer zoveel voor neer moet leggen in de VS en reken daar weer alle extra kosten bij waardoor het nog eens anderhalf a twee keer zo duur zal zijn voor je het hier hebt.

                    Kortom, laat je niet gek maken en reken zelf even na wat het gunstigste is in jouw geval. De planten doen het op alle varianten prima. Die nemen het niet zo nauw met wat je erboven hangt. Zo lang ze maar voldoende licht hebben zal het ze een zorg zijn of het een COB, strip of quantum board is.

                    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                    Comment


                      Last edited by QnQ; 15 August 2017, 22:31. Reden: Onnodige quote verwijderd

                      Comment


                        Voor een 120x120 tent zou je iets van 20 van die TCI strips nodig hebben. Ze zijn net iets langer dan 40cm, dus je kan er helaas net geen 3 achter elkaar doen. 7 rijen van 3 strips zou anders bijvoorbeeld mooi gaan, maar dat past dan weer net niet.

                        Dan is het wellicht wel handiger om voor van die 112cm strips van Samsung te gaan.

                        Of gewoon COBs. Bijvoorbeeld 9 stuks Citizen 1818 op52,5W, 8 stuks Cree CXB3590 op 61,5W of 16 stuks Citizen 1212 op 31W (8 stuks per 250W constant voltage driver)

                        Die tabellen van een paar pagina's terug zijn nog op basis van de vorige generatie Citizen COBs. De nieuwe zijn iets effiicienter geworden. Reken er iets van 3% bij voor de huidige gen6 COBs.

                        De driver tabellen veranderen niet zo. En Cree heeft nog steeds niets nieuws. Al hebben ze her en der wel een hogere bin beschikbaar voor de COBs.
                        Last edited by Wietefras; 16 August 2017, 13:40.

                        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                        Comment


                          Ok thx! Dit is duidelijk genoeg voor mij

                          Ben net ook een thread aan het uitlezen op WF ( Cree leds), je verdient gewoon een gouden medaille voor al die knowledge die je deelt met ons! Super gewoon )
                          Last edited by reternu; 17 August 2017, 00:15.

                          Comment


                            wellicht een rare vraag, maar kan men voor de driver ook iets anders gebruiken zoals een computer voeding? Of is dat onmogelijk/onveilig(brandgevaarlijk)?

                            In andere woorden, wat maakt de driver zo speciaal dat alleen die de LEDs kan aandrijven?

                            Comment

                            Bezig...
                            X