Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LED DIY tutorial voor noobs

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts


    Wat die drivers speciaal maakt is dat zo door en door zijn getest in perfecte maar ook in ongezonde omstandigheden, zijn robuust, gebruiksvriendelijk, beveiligd. Je krijgt wat je koopt.

    Maar op je eerste vraag te komen:

    Natuurlijk kun je een andere voeding gebruiken zolang je de amperage binnen de grenzen blijft. Maar het vergt wel wat inspanning. Zoek op google naar 48 volt en 5volt power supply. Een 10k potmeter en mosfet irl3705. Met de pot kun je de amperage bepalen. Gebruik anders google.
    gl hf lol wp gg no re!

    Comment


      Oorspronkelijk geplaatst door BackYardPlant View Post
      wellicht een rare vraag, maar kan men voor de driver ook iets anders gebruiken zoals een computer voeding? Of is dat onmogelijk/onveilig(brandgevaarlijk)?

      In andere woorden, wat maakt de driver zo speciaal dat alleen die de LEDs kan aandrijven?
      Ja dat kan ook, maar dan moet je wel leds kopen die dat aan kunnen. Of eigenlijk led modules dan. Je hebt bijvoorbeeld van die 12V led strips. Waar zit dan wat extra electronica op zodat je er gewoon 12V (oid) overheen kan zetten.

      Die led drivers zijn doorgaans zo "speciaal" omdat ze een vaste stroom aanhouden en niet een vast voltage. Bovendien zijn ze zo speciuaal omdat ze tot 95% efficient zijn. Dat red je met een PC voeding bij lange na niet.

      Het is dus niet zozeer dat het niet kan, maar dat een special gemaakte driver gewoon beter werkt voor het specifieke doel waar die voor gemaakt is dan een PC voeding die daar niet voor bedoeld is.

      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

      Comment


        Ik kreeg onlangs een nieuwe prijslijst van kingbrite. Als je een frame maakt met bridgelux kan je al met een lager budget aan de slag. 8 dollar per cob, dat is goed te doen.

        Comment


          Ik zat te kijken naar die cheapo roleadro cob lampen: https://www.amazon.de/gp/product/B01N0NQ6ZY/



          Zitten goedkope chinese cobs in met 2x 1200 amp drivers per licht, +/- 90 echte watts per cob, mooie behuizing, 2 jaar garantie toch nog

          En als de goedkope chinese cobs kaput gaan kan je ze zo vervangen door een paar mooie Cree 3070 of goedkope citizens, sterker nog, draai ze lekker op 1 driver per stuk en je zit aan de 40 watt per cob, mooie fixtures van 80 watt totaal, kan je gelijk de fans op 6v gooien voor fluisterstille lampen.

          Tis niet de goedkoopste, maar tis toch een erg mooie oplossing. Of zie ik nu iets over het hoofd?
          Last edited by Bringdown; 11 September 2017, 13:59.

          Comment


            Aangezien ik met het buiten kweken een beetje klaar mee bent dacht ik dat me 3e kweekje een binnen led moest zou gaan worden.

            Wat ik tot nu toe gelezen heb is de Cree het neusje van de zalm maar ik had deze in gedachten voor het kweken van 1 of 2 plantjes.

            Spectrabox pro 5 groei en bloei 270W

            Alleen heb ik gelezen dat de driver die voeding geeft uiteraard belangrijk is plus dat de led koeling erg goed moet wezen.

            De spectrabox lijkt mij een goede lamp om mee te starten,alleen kan ik niet terug vinden welke driver en koeling deze gebruikt en hoeveel de kosten ong zijn per kweekje.

            Weten jullie dit misschien.. ? Alle tips welkom.

            Comment


              Hey iedereen (voor zover dit topic nog actief is?)

              Ik ben van plan een armatuur te gaan bouwen met Citizen 4 x CLU048-1212 of 1216.
              Tijdens het zoeken van deze cobs kom ik regelmatig een uitgebreidere productnaam tegen, bijvoorbeeld Citizen CLU048-1212C4-353M2K1.
              Is er iemand die mij zou kunnen vertellen wat het deel na de CLU048-1212 aangeeft. Ik heb dit zelf niet gevonden :/
              Het gaat dus om ''C4-353M2K1'', waarschijnlijk geeft het parameters aan zoals spectrum/kwaliteit e.d, maar ik zou het graag exact weten.
              Mocht je geen zin hebben om het uit te leggen, maar wel een linkje hebben van een site waar ik deze info kan vinden, dan maak je me daar ook blij mee

              gr Willy

              Comment


                Als je de datasheet leest, pagina 2

                1212 = hoeveel leds per cob in de matrix serie/parallel
                35 =3500k
                etc
                Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                Comment


                  Precies wat ik zocht, dankjewel man!

                  Comment


                    Zoals ik al noemde ben ik dus van plan een armatuur te bouwen met Citizen CLU048-1212 of 1216 cobs.
                    Hierover heb ik contact opgenomen met Jerry en hij heeft me 2 documentjes gestuurd met packages die hij kan leveren betreffende deze cobs.

                    Nu twijfel ik tussen twee opties (die ik in de bijgevoegde afbeelding onder elkaar heb gezet) :

                    1) een 250W armatuur met 5 cobs van type 1212 ($183.50)
                    2) een 200W armatuur met 4 cobs van type 1216 ($160.40)

                    Ik vraag me af bij welke van de twee ik het meeste waar voor mijn geld zou krijgen.

                    Ook twijfel ik nog of het beter is om de plantjes tijdens de gehele kweek onder 3000K of 3500K cobs te hebben.
                    Als ik de datasheets van de 1212 en 1216 bekijk zie ik wel dat de relative intensity (CRI(Ra) 80 Min.) van de 3500K over vrijwel het gehele golflengte spectrum toch wat hoger is. Dit lijkt me daarom een iets betere keus, of zie ik dan iets belangrijks over het hoofd?

                    gr willy
                    You do not have permission to view this gallery.
                    This gallery has 1 photos.

                    Comment


                      Besef je even dat die quotes nog zonder verzendkosten zijn, zeker met al die heatsinks kan dat nog zomaar een extra 80 dollar kosten.

                      Comment


                        En invoerrechten en paypal kosten!!

                        Ik zou voor de 1212 gaan. Meer cob's, meer spreiding. Meet Watt, meer licht.
                        Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                        Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                        Comment


                          Ja ik besef me dat t zonder de hoge verzendkosten is. Maar ik heb gebrek aan beter denk ik. Heb ook bij TME een account aangemaakt om te kijken of ik via hun het een en ander kon bestellen, maar die leverden niet in Nederland aan particulieren geloof ik. Ook heb ik geen mensen met een KvK account in mijn close kringen, dus dat werkt ook niet.

                          Ik weet ook van de importkosten, maar heb toch wel een grote hoop dat het pakketje erdoorheen komt, omdat ik van een hoop bestellingen bij jerry heb gehoord dat ze geen importheffing kregen. Paypal valt te omzeilen door T/T te gebruiken als ik het goed heb. Dan plaats je natuurlijk wel een hoop vertrouwen in de seller, maar jerry levert inmiddels al een poos kwaliteitsmateriaal dus dat vertrouw ik wel opzich.

                          Tips voor andere winkels eventueel die in nederland/europa betaalbare heatsinks/drivers leveren? Het heeft natuurlijk mn voorkeur om het in de buurt te halen met zo min mogelijk verzendkosten.

                          Comment


                            Kijk hier maar even.

                            Zijn niet de doorgaanse modellen maar zitten passive heatsinks tot 50 watt bij, als je voor 35~40 watt per cob gaat goed te doen.

                            Anders heb je voor de hogere wattages nog dingen als https://tweakers.net/pricewatch/2393...ine-64-gt.html waar je alleen maar gaatjes in moet boren en evt een voeding voor 6v, zodat je de fans niet meer hoort.

                            7 euro verzendkosten naar NL.
                            ModuLED Mega 13450-B - LED heatsinks,, series: ModuLED, LED easily bonded, modular design, by MechaTronix, material: AL6063-T5, for Spot- und Downlight-Desi...

                            Comment


                            • zegmaarwilly
                              zegmaarwilly commented
                              Editing a comment
                              Mmm ik probeer net deze heatsinks te kopen, maar krijg wel 7 euro verzendkosten en 17 euro tax erbovenenop, waardoor ik uitkom op 109 euro, dat is toch prijziger dan ik had gehoopt

                            Hey Bringdown wat fijn dat je die site hebt doorgegeven, kan een hoop verzendkosten besparen

                            Nog even een check:
                            De HLG-240H-C1400B driver heeft een max output van 250 W en een stroomsterkte van 1.4 A. De CLU048-1212 runt op maximaal 36.8V --> 36.8 * 1.4 = 51.52 W.
                            Klopt het dat de cobs dan op 50W zullen draaien omdat de driver de cobs verhinderd om op hoger vermogen te draaien?
                            Dus bij 5 cobs wordt de forward voltage (Vf) dan iets verlaagd als ik het goed heb, omdat de driver een vaste current heeft en niet hoger dan de 250W kan.

                            De cobs draaien dan dus op 50 W, maar van deze 50 W wordt maar een deel omgezet in warmte die door de heatsink afgevoerd moet worden.
                            Ik weet niet de exacte waarde van de effiency, maar ik denk dat het redelijk is om te schatten dat van de 50W ongeveer 50% wordt omgezet in heat watts, dus dan zou ik een heatsink van 25 W nodig hebben, laten we voor de zekerheid zeggen 30 W, om een eventuele thermal runaway te vermijden.

                            Als ik dan die ModuLED Mega 13450-B van jouw link erbij pak weet ik niet zeker of die ook geschikt is voor de CLU048-1212 cobs, omdat ik niet zo goed weet waarop ik dan moet letten.
                            Wel heb ik gevonden dat de Pd waarde 57 W is bij een temperatuur van 50 graden Celsius. De Pd is dissipated power, dus de hoeveelheid warmte die afgevoerd kan worden right? Klopt het dan ook dat ik met deze 57W Pd gemakkelijk de 30W van de CLU048-1212 kan afvoeren, of ben ik dan te kort door de bocht?

                            O en als ik de datasheet erbij pak zie ik wel dat de ModuLED Mega 13450-B mounting holes heeft die compatible zijn met een hoop CLU versies, alleen de 048 zie ik er niet tussen staan.


                            Comment


                            • vaperke
                              vaperke commented
                              Editing a comment
                              klopt.

                            CLU044 is zelfde afmetingen als CLU048, dus de gaten zullen goed zitten.

                            Deze driver kan de 184 volt niet leveren die de cobs nodig hebben voor 5 cobs op 1.4a, aangezien die driver maar 89 tot 179V kan leveren.
                            Ik weet verder niet precies hoe cobs daarop reageren.

                            De 57W Pd heatsink zou inderdaad genoeg moeten zijn voor een 50W cob.

                            Comment

                            Bezig...
                            X