Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Horks Fototopic 2.0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Wacht ! simpele test ! neem 1 pot met nootjes met steenwolblok en plant uit je bak net voordat het weer vloed word. pak bv een plantenspuit en sproei er gewoon schoon leiding water overheen vanaf boven over alle korrels en het steenwol blokje hen totdat er water onderuit de pot komt , en dat vang je op tot er precies genoeg is om de ph te kunnen meten.
    Goed kans dat je ph 8.0 ziet op deze manier .


    De ene lavakorrels zijn de andere nog niet , sommige bevatten ph verhogende ballast zouten, die niet veel invloed hebben op de waardes op de grote hoeveelheid water in je vat maar wel op de kleine hoeveelheid water die achter blijft in de wortelzone wanneer het eb word.

    Comment


      Een soortgelijk materiaal , ook lavakorrels maar kleiner , check de PH

      IMG20220831233448.jpg

      Comment


      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        atmosphere1 er zijn kwekers die zonder problemen op dezelfde hydrokorrels kweken, ze verkiezen boven steenwol en zelfs beweren dat het eenvoudig is... Dus het moet domweg kunnen. Ik meet de pH die terugkomt en die verschil nagenoeg niets van wat er ingaat, dus de oplopende pH in het medium is marginaal.

        kelderkastje die kleikorrels kan je op kweken zonder voeding, alleen stinken ze wat meer.

      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        ga je gewoon door kweken je krijgt toch perodike onderhoud heb ik laast ook gehad en had ik gelukkig de ronde net gestart en kon ik nog makkelijk verplaatsen maar bij jou bloeit er al van alles dat maakt het wel een stuk lastiger om het even snel ergens anders te kunne plaatsen of kan je nog oogsten ervoor anders zou wel zuur zijn

        denk dan dat jij net pech hebt hebt met die korrels dat die de ph zo snel omhoog knallen is balen als je die verslagen dan ziet die op t zelfde manier probleemloos gingen

      • atmosphere1
        atmosphere1 commented
        Editing a comment
        Je meet de PH steeds van de grote hoeveelheid die terug komt , waar ik op doelde is de PH en eventueel EC te meten van de kleine hoeveelheid water die tussen de korrels blijft staan. Maar als jij mensen kent die wel goed draaien op precies dat merk korrels zal dat het probleem waarschijnlijk niet zijn. Nog een vraag : Kunnen de steenwolblokken in de korrels goed uitlekken/ drainen? Bij steenwol kweek is het wel gebruikelijk dat het steenwol dat kan doen anders blijft het blok of de matten onderin zeiknat.
        Zitten er ook hydrokorrels onder die blokken steenwol?

      De eerste zaailingen zijn boven.

      IMG_8257.jpg
      Afhankelijk van hoe mijn teststekken het de komende dagen doen op de hydrokorrels bepaal ik welk medium de zaailingen op afgebloeid worden.

      De nieuwe Northern Light stek staat er sinds gisteren bij. Deze stek was voldoende geworteld en mankeert niks aan, dus dit is de ultieme test.

      IMG_8259.jpg
      En de Northern Light stek die er eerder instond lijkt nu aan te slaan.

      IMG_8258.jpg
      Met het filter er op is het een paar graden warmer in de tent, dat is jammer maar deze ronde laat ik dat zo. Ik heb al genoeg onkosten gemaakt.

      Horks Fototopic 2.0

      Comment


        Just my opinion : Zorg ervoor dat de steenwolblokken in de korrels net zo droog komen te staan als je steenwolblokken buiten de korrels , om van die zuur en zuurstof vretende algen af te komen (watersofperoxide werkt daartegen slechts tijdelijk). Wanneer dat blok niet droger gaat worden kunnen de planten het hoe dan ook niet goed gaan groeien.
        En de hoge PH die de korrels lijken af te geven is vervolgens prima te bestrijden met

        Planten op de droge steenwolblokken gaan wel goed, geef je al aan, dus is het te nat staan van die blokken in de korrels niet gewoon de oorzaak van dit hele probleem ?

        Comment


        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          De planten op alleen steenwolblokken staan de hele tijd in een plas voedingswater dat ik ze laat opdrinken. Ik laat het water alleen niet helemaal tot boven toe komen, dus daarom ontstaat daar geen alg.

          En ik kan me vergissen, maar volgens mij beginnen de nieuwste stekken op de hydrokorrels te groeien!

        Nogal veel alg , daar zou ik vanaf willen .

        kunnen de blokken tussen de korrels wel uitlekken na een vloed periode ?

        Comment


        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          De alg is in deze setting niet van af te komen maar het is slechts een test voor de twintig zaailingen die staan te ontkiemen. Mochten de stekken niet aanslaan dan zet ik de zaailingen op steenwol.

        • Elkwazizi
          Elkwazizi commented
          Editing a comment
          Een andere optie is zuurstofwater bij in de ton maar dan moet je minerale voeding gebruiken

        Noem me mal, maar als deze niet aangeslagen is ben ik er aangeslagen van! Hebben we dan na zes weken and counting een winnaar?

        IMG_8262.jpg Als deze niet aangeslagen is dan pleeg ik een aanslag!

        Wel weer zonde om deze er straks uit te trekken vanwege een zaailing die zich kan ontpoppen tot hermafrodiet.....
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


          IMG_8264.jpg IMG_8266.jpg IMG_8265.jpg IMG_8267.jpg Goedemorgen hyrdokorrelkweekvrienden en vriendinnen en borrelnootjesliefhebbers!

          Gebeurt er wat gebeurt er niks? Wat zou het handig zijn als die nootjes nou eens van doorzichtig glas waren, alhoewel we dan zeker zouden zien dat er niks gebeurt!

          Horks Fototopic 2.0

          Comment


          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Beter een gat in de markt dan een gat in je eb en vloedtafel zeg ik altijd maar Monkey Man en Bas Haze ik wil ze wel kopen, heb je een linkje?

          • Monkey Man
            Monkey Man commented
            Editing a comment
            Zelf ontwikkelen man 🤣

          • Bas Haze
            Bas Haze commented
            Editing a comment
            Haha

          Eens kijken of het hier ook op wil!

          borrelnootjes 2 punt 0.jpg
          Horks Fototopic 2.0

          Comment


          • Bas Haze
            Bas Haze commented
            Editing a comment
            Wortels houden niet van licht
            Je zal ze dan wel met iets moeten bedenken

          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Eerst maar eens zien of ik ze op gewone borrelnootjes aan de praat krijg, want deze glazen korrels zijn zo slecht voor je tanden...

          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Dit werkt niet!!

          even meer in het algemeen: Om de mogelijke ph verhogende werking van de korrels te compenseren kun je een keer de EC naar 2.0 verhogen bij PH 5,6 .
          Die hogere EC geeft een sterker ph corrigerend vermogen aan je voedingswater.

          Stel je hebt een liter gedestilleerd water ph 7 en EC 0 , om het zuurder te maken heb je maar heel weinig zuur nodig
          Wil je de PH verlagen van een liter water ph 7 en EC 5.0 , dan heb je veel meer zuur nodig om de ph te verlagen.

          Comment


            Zitten er ook nog hydrokorrels onder die steenwolblokken? dat is toch alsnog te realiseren toch.

            Die nootjes worden bij massa's verkocht omdat veel mensen ze gebruiken voor drainage van gewone tuinplanten in potten en bakken. Eerst een laag nootjes onderin de pot , dan grond er bovenop , met als doel overtollig water af te kunnen voeren, en verstikking van wortels te voorkomen.

            Comment


              Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere1 View Post
              Zitten er ook nog hydrokorrels onder die steenwolblokken? dat is toch alsnog te realiseren toch.

              Die nootjes worden bij massa's verkocht omdat veel mensen ze gebruiken voor drainage van gewone tuinplanten in potten en bakken. Eerst een laag nootjes onderin de pot , dan grond er bovenop , met als doel overtollig water af te kunnen voeren, en verstikking van wortels te voorkomen.
              Zeker is dat te realiseren maar mijn geduld met de hydrokorrels is op. Daarom heb ik na inspectie van de stekken vanochtend die helemaal geen wortel hadden geschoten de stekker er uitgetrokken. Jammer maar het wil gewoon niet.

              Helaas is de ontkiemingsratio van de zaailingen met slechts acht van de twintig te weinig om de volgende ronde mee te beginnen.
              Horks Fototopic 2.0

              Comment


              • Hork
                Hork commented
                Editing a comment
                Ja maar acht van de twintig! Niet te geloven toch? Misschien dat er nog meer opkomen, geen idee hoe lang dat hoort te duren.

                Het is nu gedaan met de korrels ja, ik heb werkelijk alles geprobeerd om de stekken er op aan de praat te krijgen maar het lukt me gewoon niet. Er zijn kwekers zoals vaperke die probleemloos kweken op de nootjes en zelfs verklaren dat het gemakkelijker is dan kweken op aarde, iets dat ik totaal niet herken. Jammer dat hij niet meer actief is want ik zou wel eens benieuwd zijn wat er volgens hem aan schortte bij mijn kweek.

                De aanhouder wint helaas niet altijd, ditmaal verliest hij en niet alleen zijn hele stekkenvoorraad maar ook een bult stroom die wel betaald moet worden.

              • Tijnie82
                Tijnie82 commented
                Editing a comment
                kan wel een week duren voor ze opkomen

              • Hork
                Hork commented
                Editing a comment
                Monkey Man dat hoop ik niet want als aarde en steenwol ook op mijn buik geschreven staan blijft alleen mediumloos nog over! Dat het mij niet lukt op de nootjes bevreemdt me want ik doe precies hetzelfde als vaperke met als enige verschil dat hij met zaad werkte. Ook groeide hij vrij lang extern voor en ontkiemde in de nootjes. Wellicht dat die stappen net het verschil maken en dat je met stekken moet wachten tot ze vrij groot zijn. Maar ik weet niet honderd procent zeker of hij ook die gewone tuincentrumhydrokorrels gebruikte of niet. Wat wel heel toevallig is, is dat het bij TegridyRandy ook niet wil op hydrokorrels die momenteel ook bezig is met een eb en vloedtafel.

                Tijnie82 ik weet de precieze dag van de zaadjes planten niet meer maar het zal al een dag of vijf zijn en misschien zelfs al een week. In het meest nadelige geval laat ik ze voorgroeien en snijd ik stekken, maar dat gaat dan erg lang duren.

              IMG_8272.jpg IMG_8271.jpg IMG_8273.jpg IMG_8272.jpg De veertien Sinaasappeltjes onder de cobs gaan lekker!

              En ook de negen Sinaasappeltjes op aarde doen het prima!

              IMG_8276.jpg IMG_8274.jpg IMG_8275.jpg



              Attached Files
              Horks Fototopic 2.0

              Comment


              • Kunichika
                Kunichika commented
                Editing a comment
                Gaat goed man, lekker!!!

              • atmosphere1
                atmosphere1 commented
                Editing a comment
                Of op steenwol slaps kweken .

              • Hork
                Hork commented
                Editing a comment
                Dank u @Kunichika!

                Heb ik wel gedaan atmosphere1 en dat ging prima maar vond het zo praktisch niet werken als big blocks.

              Heb contact gehad met Sensi seeds omdat slechts de helft van de twintig zaadjes is ontkiemd. Vervolgens werd ik gevraagd naar mijn manier van ontkiemen (dat ik overigens al in de eerste mail had vermeld met foto) en vandaag lees ik dat die wijze niet onder de garantie valt en dat ik vijf zaden krijg als tegemoetkoming waar ik dus niks mee kan lol.

              Ik ontkiem al jaren op deze wijze en had afgelopen lente nog 5/5 opkomst met Gelato auto's van FastBuds.

              Nou ja, ik neem mijn verlies en wend mij in de toekomst tot een andere breeder, dat kutzaad van Sensi ontkiemt niet maar je mag het wel betalen.
              Horks Fototopic 2.0

              Comment


              • Rreppellsteeltjam
                Rreppellsteeltjam commented
                Editing a comment
                Wrijf het er maar in.

              • Hork
                Hork commented
                Editing a comment
                Blij om te horen dat er nog goeie breeders zijn mocht ik weer eens uit zaad gaan kweken!

              • Monkey Man
                Monkey Man commented
                Editing a comment
                En fso is scherp geprijst en 4e zaadje gratis.

              Het zit vooral in de leeftijd van de zaden, en hoe ze bewaart worden hoe ouder des te minder er kiemen, of ze kiemen niet op hetzelfde moment. Na een bepaalde leeftijd moeten zaden goedkoper worden vind ik .
              En er zou een oogstdatum op elk pakje zaden moeten staan. Dan ben je pas een goede zaadbank . Bestaan er banken die dat doen ??


              En inderdaad , in steenwol moeten ze gewoon kiemen.

              Comment


              • Rreppellsteeltjam
                Rreppellsteeltjam commented
                Editing a comment
                Volgende keer een dag in een glas water met een derde waterstofperoxide doen.

                Of de zaadjes schuren zodat het schilletje dunner word.

              • kelderkastje
                kelderkastje commented
                Editing a comment
                Eerst weken in mycorhiza shizzle werd mij verteld.

              • Hork
                Hork commented
                Editing a comment
                En daar kom je nu mee? Iets met mosterd na de maaltijd!

              anesia is de bomm en heel stoned hehehe

              Comment

              Bezig...
              X